Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Jag hade inte hört talas om denna olyckan tidigare men jag har läst igenom tråden och läst om det på andra sidor samt sett videoklippet..Det ända jag har att säga är..Det har inget med en adrenalinkick att göra. Hon KAN inte ha missat en sån hälta!Att hon barafick det lilla straff hon fick är ju ett rent hån mot hästen och alla andra duktiga fälttävlansryttare..Det är min åsikt:cry:
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

*kl*

Här kan ni alla läsa exakt vad som sagts och vad som beslutats


Amy Tyron fick böta ca 17 000kr och två månaders avstängning





Personligen tror jag att hennes största straff är förlusten av hästen och att hon för alltid kommer att kommas ihåg för detta och inte för det hon faktiskt har gjort gott
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Jag hade inte hört talas om denna olyckan tidigare men jag har läst igenom tråden och läst om det på andra sidor samt sett videoklippet..Det ända jag har att säga är..Det har inget med en adrenalinkick att göra. Hon KAN inte ha missat en sån hälta!Att hon barafick det lilla straff hon fick är ju ett rent hån mot hästen och alla andra duktiga fälttävlansryttare..Det är min åsikt:cry:

Varför är det ett hån mot andra fälttävlansryttare??
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Jag har läst hela domen (du fick inte med länken), och att de dömt så 'lindrigt' är uppenbarligen för att det inte kunnat bevisas/slås fast att hon verkligen kände att hästen var så oren/halt som den var, och inte kunde/kan ansets ha förstått hur allvarligt det var.

Jag har som sagt aldrig varit i hennes sits, och startade ju den här tråden för att jag var nyfiken på vad 'annat' som skulle kunnas kännas likadant, men inte vara allvarligt (typ tappad sko). Men spontant känns det faktiskt lite som 'kan man inte känna DET, vad är det då som krävs för att det ska slås fast att man utan tvekan ska kunna känna och inse? En öppen fraktur?'.

Men om man läser hela domen (typ trettio sidor) så ser man hur de bedömt det, och det hela baseras på att AT själv vittnat om att hon inte kände och uppfattade det på samma sätt som det såg ut. Visst hon är den enda som faktiskt satt där och då och vet hur det KÄNDES, vi andra vet bara hur det SÅG UT. Men jag tycker ändå domen känns som om det tagits väl mycket hänsyn.

Bötesbeloppet var 1000 CHF och 1500 CHF fick hon betala i 'rättegångskostnader'.

CHF = Schweizerfranc, och 1000 CHF är enligt Forex idag 5602 kr.
1500 CHF är 8403 kr.

Så hon fick INTE några böter på 17000 kr inte???


Hela domen: http://www.horsesport.org/legal/PDFS/Tryon-TribunalDecision-20.07.07.pdf
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Amy Tyron fick böta ca 17 000kr och två månaders avstängning

Varifrån får du 17000 kr? Eller har jag missat något? Jag har läst domen (däremot scrollade jag vissa regelboksutdrag), och jag kan se 1000 CHF i böter, och 1500 CHF i rättegångskostnade.

1000 CHF är 5602 kr. Det är alltså de böter hon fick. Och sen 8403 kr i rättegångskostnader (eller vad man ska kalla det), som alltså inte är böter.
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Det sätts som straff allt som allt! Det hon skall böta är totalt ca 17 000kr eftersom hon faktiskt döms till att betala rättegångskostnaderna med
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Varifrån får du 17000 kr? Eller har jag missat något? Jag har läst domen (däremot scrollade jag vissa regelboksutdrag), och jag kan se 1000 CHF i böter, och 1500 CHF i rättegångskostnade.

1000 CHF är 5602 kr. Det är alltså de böter hon fick. Och sen 8403 kr i rättegångskostnader (eller vad man ska kalla det), som alltså inte är böter.

Jag räknade om det i dollar ;) och dollarn står i ca 0,8 mot CHF
och dollarn står i ca 6.77

Lite onödigt kanske :crazy:
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Jag räknade om det i dollar ;) och dollarn står i ca 0,8 mot CHF
och dollarn står i ca 6.77

Lite onödigt kanske :crazy:

Ffa blir det ju missvisande ;) Jag förstår dock inte riktigt hur du räknat?

Om hon betalar den i dollar blir det 800 dollar om dollar står i 0.8 mot CHF. (1000 * 0,8 = 800)

800 dollar är 5440,64 SEK enligt Forex idag. Dollar står där i 6.80, dvs lite högre än dina 6,64 till och med.

Så okej, om du räknar om via dollarn blir det några hundra till. Men bötessumman håller sig fortfarande till ca 5000 kr.

Så 17 000 begriper jag fortfarande inte?
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

* knapplån *

Går det att se händelsen någonstans på internet?
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Ffa blir det ju missvisande ;) Jag förstår dock inte riktigt hur du räknat?

Om hon betalar den i dollar blir det 800 dollar om dollar står i 0.8 mot CHF. (1000 * 0,8 = 800)

800 dollar är 5440,64 SEK enligt Forex idag. Dollar står där i 6.80, dvs lite högre än dina 6,64 till och med.

Så okej, om du räknar om via dollarn blir det några hundra till. Men bötessumman håller sig fortfarande till ca 5000 kr.

Så 17 000 begriper jag fortfarande inte?

:confused:

Tja du kan ju inte räkna med att en ingenjör skall kunna räkna :angel:


Eller skriva


Fick det självklart runt 14 000kr


Detta är ju knappast något att orda om, men den totala summan är ju det hon ändå får betala
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

:confused:

Tja du kan ju inte räkna med att en ingenjör skall kunna räkna :angel:


Eller skriva


Fick det självklart runt 14 000kr


Detta är ju knappast något att orda om, men den totala summan är ju det hon ändå får betala

Ja, men man ska hålla isär begreppen. BÖTERNA är 1000 CHF, dvs ca 5000 kr. Vad gäller 'rättegångskostnaderna' är de inte ett straff eg. Jämför med om någon me dlåg inkomst döms till X dagsböter, då får den personen betala inget eller en låg summa av försvarets kostnader, dvs rättegångskostnaderna. Medan en person med högre inkomst som döms till lika många dagsböter får betala en högre del av rättegångskostnaden.

STRAFFET och BÖTERNA är dock skilt från rättegångskostnaderna. Så de är inte aktuella att ta med.

Sen, om det så vore 14 K i böter anser jag summan är alldeles för låg, men det är en annan diskussion.

Men skriv 'får betala totalt 14 000 kr varav 5000 kr är böter' så blir nog alla nöjda. (sen får jag knappt upp det i 14 hur jag än beter mig, än mindre dina ursp 17, men..)
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Den hackar rejält och stänger av sig efter två sekunder hela tiden, finns det ingen annan?
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Den hackar rejält och stänger av sig efter två sekunder hela tiden, finns det ingen annan?

Den funkar fint för mig? Tror inte det finns någon annan, men kanske? Men den ursprungliga togs ju bort efter olyckan då företaget som sände från Kentucky har sändningsrättigheterna till det hela. (Och man kunde redan direkt efter tävlingen KÖPA filmen via dem, naturligtvis inte bara filmsnutten med AT, men undrar hur många extra dollar de fick in pga den tragedin..)
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Hm... Vill helst inte sätta mig vid den andra datorn. :p
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Ja, men man ska hålla isär begreppen. BÖTERNA är 1000 CHF, dvs ca 5000 kr. Vad gäller 'rättegångskostnaderna' är de inte ett straff eg. Jämför med om någon me dlåg inkomst döms till X dagsböter, då får den personen betala inget eller en låg summa av försvarets kostnader, dvs rättegångskostnaderna. Medan en person med högre inkomst som döms till lika många dagsböter får betala en högre del av rättegångskostnaden.

STRAFFET och BÖTERNA är dock skilt från rättegångskostnaderna. Så de är inte aktuella att ta med.

Sen, om det så vore 14 K i böter anser jag summan är alldeles för låg, men det är en annan diskussion.

Men skriv 'får betala totalt 14 000 kr varav 5000 kr är böter' så blir nog alla nöjda. (sen får jag knappt upp det i 14 hur jag än beter mig, än mindre dina ursp 17, men..)

Här har du rejält fel. I alla rättegångar får förloraren betala rättegångskostnader och motpartens advokatkostnader oavsett vad du har för inkomst. Har du ingen inkomst så läggs det ändå på dig! Finns inga rabatter!

Du måste skilja på brott och andra rättsfall. Vid brott så är det ett annorlunda förfarande liksom vid tvistemål.

Detta är inget brott utan ett diciplinstraff så där spelar din inkomst 0 roll du måste betala hela beloppet!!

Jag skrev ca 14000kr:

2500*5,579=13947,5 allt enligt dagens kurs.

Men som jag skrev knappast något att orda om direkt!

Som jag dessutom skrev så anser jag inte att en summa oavsett storlek är det enda straffet! Så även om det verkar lite för många här så är det ju faktiskt inte det som är avgörande för hur "straffad" man blir för detta. Ryttaren har aldrig någonsin betett sig illa mot någon häst på något vis och hennes rykte efter detta är ett tillräckligt straff
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Här har du rejält fel. I alla rättegångar får förloraren betala rättegångskostnader och motpartens advokatkostnader oavsett vad du har för inkomst. Har du ingen inkomst så läggs det ändå på dig! Finns inga rabatter!

Endera har du fel, eller så har det ändrats. För iaf förut var de visst det kopplat till inkomst. Jag stiftade lite mer bekantskap än nödvändigt med rättsväsendet i unga år. Och blev dömd. Och staten stod för min advokats kostnader, med hänvisning till att jag hade i princip obefintlig inkomst.

Citat ur underrättelsen ang offentig försvarare:

'Offentlig försvarare får ersättning av staten. Vid frikännande dom stannar kostnaden på staten. Om Ni dömd för brottet kan Ni åläggas återbetalningsskyldighet i förhållande till Era ekonomiska förhållanden.'

Jag dömdes i både tingsrätt och hovrätt :crazy:


Ur tingsrättdomen:

'Alexandra X:s ekonomiska förmåga är sådan att hon endast kan betala tillbaka 470 kr av kostnaden för försvaret. Staten skall svara för resterande del av denna kostnad.

Ur hovrättsdomen:

'XX (advokaten) tillerkänns ersättning av allmänna medel med fyratusensjuhundrasjuttio (4 770) kr för arbete. Beloppet fördelar sig med hälften på NN och med hälften på Alexandra X. Staten skall svara för denna kostnad.'




Som jag dessutom skrev så anser jag inte att en summa oavsett storlek är det enda straffet! Så även om det verkar lite för många här så är det ju faktiskt inte det som är avgörande för hur "straffad" man blir för detta. Ryttaren har aldrig någonsin betett sig illa mot någon häst på något vis och hennes rykte efter detta är ett tillräckligt straff

Oh ja, soM JAG skrev så har Amy Tryon fått det hårdaste straff någon kan få redan INNAN FEI ens uttalade sig. Men ett straff handlar om allmänprevention med, och jag tycker det ger fel signaler till övriga i (och utnför) sporten. Se mitt tidigare inlägg.
 
Sv: Måste fråga..Ang Kentuckys fälttävlan och hästen som skadade sig..

Endera har du fel, eller så har det ändrats. För iaf förut var de visst det kopplat till inkomst. Jag stiftade lite mer bekantskap än nödvändigt med rättsväsendet i unga år. Och blev dömd. Och staten stod för min advokats kostnader, med hänvisning till att jag hade i princip obefintlig inkomst.

Nu är det ju knappast så att i sportsammanhang att man inte har någon form av inkomst. Nu är detta ett diciplinstraff och inget brottsmål.


Man måste skilja på dessa! Och jo det är olika regler för det när det gäller skadestånde kontra brottsmål.

Citat ur underrättelsen ang offentig försvarare:

'Offentlig försvarare får ersättning av staten. Vid frikännande dom stannar kostnaden på staten. Om Ni dömd för brottet kan Ni åläggas återbetalningsskyldighet i förhållande till Era ekonomiska förhållanden.'

Jag dömdes i både tingsrätt och hovrätt :crazy:


Ur tingsrättdomen:

'Alexandra X:s ekonomiska förmåga är sådan att hon endast kan betala tillbaka 470 kr av kostnaden för försvaret. Staten skall svara för resterande del av denna kostnad.

Ur hovrättsdomen:

'XX (advokaten) tillerkänns ersättning av allmänna medel med fyratusensjuhundrasjuttio (4 770) kr för arbete. Beloppet fördelar sig med hälften på NN och med hälften på Alexandra X. Staten skall svara för denna kostnad.'

Nu låter detta inte som ett diciplinmål eller tvistemål. Och jo jag har också varit uppe i ett sådant och trots att jag inte hade någon inkomst då (studerade) så hade jag fått betala allt själv om jag hade förlorat!



Oh ja, soM JAG skrev så har Amy Tryon fått det hårdaste straff någon kan få redan INNAN FEI ens uttalade sig. Men ett straff handlar om allmänprevention med, och jag tycker det ger fel signaler till övriga i (och utnför) sporten. Se mitt tidigare inlägg.

Jag tror inte att den summan hon fick som straff är speciellt liten i sådana sammanhang. Det finns ju inga klara bevis för att hon faktiskt red i mål med FLIT och visste om att hästen var så pass skadad.

En Svenska som åkte dit för doping (vilket måste räknas som medvetet) fick 15 000kr i böter.

Och jo jag tror att det straffet hon fått är gott och väl tillräckligt
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 556
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 119
Senast: Karminnie
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 822
Senast: Luff
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 159
Senast: Bleuh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp