Är det överpriser på dagens hästar?

Bland den typen av hästar (lite äldre) och i den prisklass jag letar anser jag att priserna ofta ligger för högt. Annonserna kommer ut igen och igen och en del har försökt sälja sin häst hur länge som helst, ett år är inte ovanligt. En del annonser sjunker sakta i pris men är fortfarande inte i synk med vad hästen faktiskt är värd (uppenbarligen, eftersom den inte blir såld) och kommer då ut på annons snart igen.

Folk verkar helt enkelt själva tycka att de sitter på grand prix-hästar, men inser inte att en 16-åring som är tjock och knappt orkar bära sig i form i alla gångarter, har tävlat LB-dressyr och kanske 1m-hoppning, och dessutom legat ute länge på annons, inte är värd 70-80.000kr (bara ett random exempel taget ur luften).

Jag förstår att man som säljare också har ett affektivt värde på sin häst, men det är ju faktiskt helt orelevant för mig som köpare.

Är det någon mer som noterat detta?

Jag vet inte hur jag skall aproacha dessa annonser. Om en häst ligger ute på 70.000kr och 50.000kr känns mer som ett rimligt pris sett till ålder, utbildning, resultat, stam och tid på H*net, hur gör man då? "Prutar" direkt i första mailet/telefonsamtalet? Provrider först och "prutar" sen (om man gillar hästen)? Bryr sig inte om den hästen öht och går vidare till nästa?

Vad har ni för tankar kring detta?

Jag blir förvånad över hur stort fokus det läggs på inköpssumman. Det är en engångssumma - den stora frågan är vad hästen kommer att kosta varje månad. Många ska ha en häst för inga pengar och allt är för dyrt. Det ska prutas och hållas på men att hästen kostar 30 - 40 000 kr/år att hålla det talas väldigt lite om.
 
Jag blir förvånad över hur stort fokus det läggs på inköpssumman. Det är en engångssumma - den stora frågan är vad hästen kommer att kosta varje månad. Många ska ha en häst för inga pengar och allt är för dyrt. Det ska prutas och hållas på men att hästen kostar 30 - 40 000 kr/år att hålla det talas väldigt lite om.
30-40' ??? Snarare 60-70....
 
Kostnaden för att hålla dem beror ju även mycket på var man bor och vad man gör med dem.
Angående inköpskostnad så tycker jag att det är ruskigt överpris på vissa hästar. Är de äldre så slumpas endel bort för ingenting (ägaren bill uppenbarligen göra sig av med problemet :crazy:) eller så tror folk att de sitter på en guldgruva och ska ha drivor av pengar för en häst som man kan räkna med är ridbar fullt ut i 2-3 år till.
 
30-40' ??? Snarare 60-70....

Beror ju helt på var man bor, har för häst och gör.
Men för mig handlar det absolut mer om de summor du nämner. Eller ja.. Betydligt mer..

Jag vet att ett gäng som står på gården jag står på ojat sig över vad en kompis köpt häst för nu. Och just iom att vi står på en så pass dyr anläggning som vi gör kan jag inte riktigt se hur man tänker då.
Bara stallhyran utan foder går på 4000 ca. Sen tillkommer foder, strö, skoningar, träningar, vet-kostnader, ev tävling etc..

Bra hästar kostar. Speciellt om man ska köpa färdigutbildat(och friskt). Såna hästar finns det ont om. Och de som finns är inte direkt gratis.

Däremot var det intressant då samma människa skulle kolla hästar och jag följde med som rådgivare. Vi hade lämnat beskrivning av vad man sökte för häst och i vilken prisklass. När vi var till försäljningsstall såg dock de hästarna väldigt olika ut. Mycket intressant iom att samtliga ändå var proffsfolk och ändå tolkade så olika.
JAG hade inte betalat den summan de ville ha för flera av de hästarna(spec inte de som var ofräscha.. ;)). Jag tyckte inte de var värda det. Men iom att någon annan kommer göra det så är de väl värda det.
 
Kostnaden för att hålla dem beror ju även mycket på var man bor och vad man gör med dem.
Angående inköpskostnad så tycker jag att det är ruskigt överpris på vissa hästar. Är de äldre så slumpas endel bort för ingenting (ägaren bill uppenbarligen göra sig av med problemet :crazy:) eller så tror folk att de sitter på en guldgruva och ska ha drivor av pengar för en häst som man kan räkna med är ridbar fullt ut i 2-3 år till.

Fast är det en riktigt bra läromästare som har mycket plac kan man absolut få den summan för dem.
Det är många som är villiga att betala för att få snabbare få tävla lite högre.
Och många tror att oavsett om de själva kanske inte riktigt är redo för de klasserna kommer de direkt bli det med den hästen.
Får de dock några år kan de iaf hinna komma upp dit och få lite rutin på den hästen. Och vågar sen köpa lite grönare häst.
 
Helt sant, men jag pratar inte om de riktigt bra läromästarna utan skiktet under. Det är väl dock som för alla annonser att vissa inte obejktivt kan prissätta sina älsklingar eftersom känslor spelar in. Det kanske bara är så att det blir så mycket tydligare när hästarna är 20+ och de flesta sjunkit rejält i pris (jag har inte läst annonser idag utan för 6-8 månader sen).
 
Min kusin köpte sig en läromästare för 70-80 tusen. En 18-åring som var välutbildad. Hon provade att starta MSV C ett drygt år efter köp och landade på 50%. Nu tror jag i och för sig att hennes nerver spelade in i resultatet, men man tycker ju att en så pass gammal och välutbildad häst borde göra bättre resultat. Har sett försäljningsfilmen och där gör hästen rena byten i språnget, i serier, och passage. Fin häst, och jag tror att det var ett rimligt pris även om den summan i mina ögon är för hög för en äldre häst. Dock en bra läromästare för någon som vill känna hur det ska kännas.
 
Jag vet inte hur jag skall aproacha dessa annonser. Om en häst ligger ute på 70.000kr och 50.000kr känns mer som ett rimligt pris sett till ålder, utbildning, resultat, stam och tid på H*net, hur gör man då? "Prutar" direkt i första mailet/telefonsamtalet? Provrider först och "prutar" sen (om man gillar hästen)? Bryr sig inte om den hästen öht och går vidare till nästa?
Är det ett sådant överpris, varför ens fundera på hästen? Det är väl bara att titta på hästar med enligt dig rimlig prissättning. Hittar du inte vad du söker för rätt prislapp så är det förmodligen du som har fel uppfattning av prisbilden.
 
Min kusin köpte sig en läromästare för 70-80 tusen. En 18-åring som var välutbildad. Hon provade att starta MSV C ett drygt år efter köp och landade på 50%. Nu tror jag i och för sig att hennes nerver spelade in i resultatet, men man tycker ju att en så pass gammal och välutbildad häst borde göra bättre resultat. Har sett försäljningsfilmen och där gör hästen rena byten i språnget, i serier, och passage. Fin häst, och jag tror att det var ett rimligt pris även om den summan i mina ögon är för hög för en äldre häst. Dock en bra läromästare för någon som vill känna hur det ska kännas.

Man kan liksom inte köpa sig till resultat, vad hästen presterar ett år efter köpet beror väldigt mycket på träningen under det året och ryttarens prestationer.
 
Jag blir förvånad över hur stort fokus det läggs på inköpssumman. Det är en engångssumma - den stora frågan är vad hästen kommer att kosta varje månad. Många ska ha en häst för inga pengar och allt är för dyrt. Det ska prutas och hållas på men att hästen kostar 30 - 40 000 kr/år att hålla det talas väldigt lite om.

Bara för att en häst är dyr att hålla innebär knappast att folk vill kasta ut mer pengar än nödvändigt på köpet.
 
Min kusin köpte sig en läromästare för 70-80 tusen. En 18-åring som var välutbildad. Hon provade att starta MSV C ett drygt år efter köp och landade på 50%. Nu tror jag i och för sig att hennes nerver spelade in i resultatet, men man tycker ju att en så pass gammal och välutbildad häst borde göra bättre resultat. Har sett försäljningsfilmen och där gör hästen rena byten i språnget, i serier, och passage. Fin häst, och jag tror att det var ett rimligt pris även om den summan i mina ögon är för hög för en äldre häst. Dock en bra läromästare för någon som vill känna hur det ska kännas.

En häst går ju bara så bra man rider. Många juniorer tex som köper proffstränade hästar som övergångshäst/första stora får trubbel runt 3 månader efter köpet. Då har proffsridningen gått ur dem och problemen kommer.
Det är inget fel på hästarna vid försäljning. Men när man inte rider dem lika väl och ändå försöker forcera igenom rörelser kan man få trubbel.

Att köpa en läromästare är jättefint på så sätt att man får en häst som svarar korrekt på rätt givna hjälper. De kan också ha god vana av själva tävlingsdelen och inte reagera märkligt på tävlingsplatser.
Men de är inte robotar som kan programmen och flashar runt oavsett vad ryttaren säger. Man måste fortfarande be dem göra rätt saker.
Alltså måste man som ryttare lära sig rida sin läromästare för att få valuta för pengarna.
Tyvärr är väl inte alla tränare helt ärliga med hur det egentligen är med elevernas ridförmåga. Man ska inte skicka ut elever till klasser som är alldeles för avancerade utan att de är medvetna om att det är för svårt. Vill de iaf testa - kör på!
Men visst kan det skita sig totalt iaf. Även rutinerade tävlingsryttare kan ju paja ihop mentalt och rida riktigt kasst på tävling trots att de leker igenom svårare saker hemma.
Det är däremot inte så att hästen kan ansvara för att täcka upp de ryttarmissarna. En skolad häst ska ju göra saker på hjälpen, inte som cirkustrick. :)
 
Beror ju helt på var man bor, har för häst och gör.
Men för mig handlar det absolut mer om de summor du nämner. Eller ja.. Betydligt mer..

Jag vet att ett gäng som står på gården jag står på ojat sig över vad en kompis köpt häst för nu. Och just iom att vi står på en så pass dyr anläggning som vi gör kan jag inte riktigt se hur man tänker då.
Bara stallhyran utan foder går på 4000 ca. Sen tillkommer foder, strö, skoningar, träningar, vet-kostnader, ev tävling etc..

Bra hästar kostar. Speciellt om man ska köpa färdigutbildat(och friskt). Såna hästar finns det ont om. Och de som finns är inte direkt gratis.

Däremot var det intressant då samma människa skulle kolla hästar och jag följde med som rådgivare. Vi hade lämnat beskrivning av vad man sökte för häst och i vilken prisklass. När vi var till försäljningsstall såg dock de hästarna väldigt olika ut. Mycket intressant iom att samtliga ändå var proffsfolk och ändå tolkade så olika.
JAG hade inte betalat den summan de ville ha för flera av de hästarna(spec inte de som var ofräscha.. ;)). Jag tyckte inte de var värda det. Men iom att någon annan kommer göra det så är de väl värda det.
Jag har förstått att du finns i Stockhomsområdet. Jag har relocated till Skåne. Skillnaden i kallhyra är 2500. Sen tror jag att foder och annat är billigare här också. Lägger dock ca 6000 exkl. träning och tävling på en häst.
 
Min kusin köpte sig en läromästare för 70-80 tusen. En 18-åring som var välutbildad. Hon provade att starta MSV C ett drygt år efter köp och landade på 50%. Nu tror jag i och för sig att hennes nerver spelade in i resultatet, men man tycker ju att en så pass gammal och välutbildad häst borde göra bättre resultat. Har sett försäljningsfilmen och där gör hästen rena byten i språnget, i serier, och passage. Fin häst, och jag tror att det var ett rimligt pris även om den summan i mina ögon är för hög för en äldre häst. Dock en bra läromästare för någon som vill känna hur det ska kännas.

Jag har också köpt mig en läromästare, en 15-åring utbildad upp till MSV. På den nivån går han när min tränare rider honom, dock inte med mig, jag vete sjutton om jag i nuläget skulle klara LB på godkända % :o.

Grejen med en läromästare är ju att när man ger rätt hjälper så gör de rätt och ofta för mycket finare hjälper. De är ju inga robotar som är inprogrammerade att gå av sig själva då hade de ju inte varit mycket till läromästare. Att man får låga procent på en häst som tidigare haft bra procent med annan ryttare på en viss nivå beror helt enkelt bara på att man som ryttare inte rider tillräckligt bra.
 
Jag har också köpt mig en läromästare, en 15-åring utbildad upp till MSV. På den nivån går han när min tränare rider honom, dock inte med mig, jag vete sjutton om jag i nuläget skulle klara LB på godkända % :o.

Grejen med en läromästare är ju att när man ger rätt hjälper så gör de rätt och ofta för mycket finare hjälper. De är ju inga robotar som är inprogrammerade att gå av sig själva då hade de ju inte varit mycket till läromästare. Att man får låga procent på en häst som tidigare haft bra procent med annan ryttare på en viss nivå beror helt enkelt bara på att man som ryttare inte rider tillräckligt bra.

Ja.
Och det är precis vad jag tycker också.

En läromästare kan vara utmärkt och jag skrev ju också att jag tyckte att hästen nog var ett bra köp som min kusin gjorde.
Och att prislappen som i mina ögon och utifrån mina vanor är hög, antagligen är rätt rimlig utifrån hennes önskemål.
 
Fast du skrev ju också att du tyckte att hästen skulle ha gjort lite högre procent, jag fattar inte vad du menade med det riktigt. Varför skulle den gjort det om det nu var så att ryttaren inte berättade för den vad den skulle göra?
 
Tja, 50% är ganska dåligt.

Ja, hon red inte hästen tillräckligt bra. Ser inget konstigt med det.

Min häst är utbildad MSV dressyr, han byter rent och fint och kan alla krumelurer. Men han blir inte bättre än sin ryttare och jag kan inte på långa vägar visa hans fulla potential.
Mitt mål är att kunna rida debutantprogrammet på 65%

Samma i hoppningen. Han har tävlat 130 cm och jag har vägrat ut mig i 1 m...
Vi har lyckats ta några placeringar oxå men han kräver att jag rider hela vägen. Det är inte bara att åka runt banan och tro att han gör det själv.
Han är dessutom känslig och jag är ett nervöst skrälle på tävling vilket inte alltid blir så bra.

Men jag tycker han är världens bästa häst. Otroligt lätthanterlig och snäll, svenskfödd och utan skador. Det är värt mycket för mig.
 
hästen kan ju inte lastas för att piloten gjort ett dåligt jobb. typ som ridskolehästarna, går absolut att få minst 65% på dem på lätta dressyrprogram sett till deras kapacitet, men sen att piloten som åker ut av olika anledningar inte lyckas med det är ju pilotens fel. hästarna blir ju inte robotar oavsett hur välutbildade de är...
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 168
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 970
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 595
Gnägg Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och...
Svar
12
· Visningar
2 597
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp