Är det överpriser på dagens hästar?

ztsu

Trådstartare
Bland den typen av hästar (lite äldre) och i den prisklass jag letar anser jag att priserna ofta ligger för högt. Annonserna kommer ut igen och igen och en del har försökt sälja sin häst hur länge som helst, ett år är inte ovanligt. En del annonser sjunker sakta i pris men är fortfarande inte i synk med vad hästen faktiskt är värd (uppenbarligen, eftersom den inte blir såld) och kommer då ut på annons snart igen.

Folk verkar helt enkelt själva tycka att de sitter på grand prix-hästar, men inser inte att en 16-åring som är tjock och knappt orkar bära sig i form i alla gångarter, har tävlat LB-dressyr och kanske 1m-hoppning, och dessutom legat ute länge på annons, inte är värd 70-80.000kr (bara ett random exempel taget ur luften).

Jag förstår att man som säljare också har ett affektivt värde på sin häst, men det är ju faktiskt helt orelevant för mig som köpare.

Är det någon mer som noterat detta?

Jag vet inte hur jag skall aproacha dessa annonser. Om en häst ligger ute på 70.000kr och 50.000kr känns mer som ett rimligt pris sett till ålder, utbildning, resultat, stam och tid på H*net, hur gör man då? "Prutar" direkt i första mailet/telefonsamtalet? Provrider först och "prutar" sen (om man gillar hästen)? Bryr sig inte om den hästen öht och går vidare till nästa?

Vad har ni för tankar kring detta?
 
Jag kollar också efter häst och kan ibland uppleva liknande fenomen fast bland de yngre förmågorna, en oinriden unghäst med stam som inte är något speciellt, inget fantastiskt steg eller exteriör och prissatt till skyarna. Men det är bara att hoppa över den annonsen då, alla har ju rätt att begära vilket pris de vill för sin häst. Visst kan man alltid ge ett bud, men om jag vill pruta 20-30´för att känna att hästen är värd det, så är det nog ändå inte rätt häst för mig. Jag scrollar helt enkelt över de som ligger utanför min prisklass, så när som på kanske +10´, då det ju ibland finns lite prutmån.
 
Nej det tycker jag nog överlag inte . Jag tror inte folk är medvetna om att det kostar i runda slängar 40" att få fram ett föl...

Fast jag syftar ju nu på äldre hästar, 14-20 år, som säljs av en privatperson/försäljningsstall och inte ett föl/unghäst från en uppfödare.
 
Nej det tycker jag nog överlag inte . Jag tror inte folk är medvetna om att det kostar i runda slängar 40" att få fram ett föl...

Jag tycker intem an kan jämföra hästar som har sin karriär framför sig och hästar som har den bakom sig :-)
 
Nej det tycker jag nog överlag inte . Jag tror inte folk är medvetna om att det kostar i runda slängar 40" att få fram ett föl...
Fast det kvittar ju, marknaden bestämmer priset, annars står man kvar med hästen.
Man kan fynda unga hästar, har de inte full pott så är det svårt att sälja ganska många av dem trots att de är fina.
 
Fast, hästar är ju alltid bara värda det som folk faktiskt är beredda att betala för dom. Ibland så triggas priserna uppåt och ibland så i perioder så är det svårare att sälja och priserna sänks.

Så egentligen så går det inte att säga att det är överpriser om priserna överlag ligger på samma nivå.
 
Bland den typen av hästar (lite äldre) och i den prisklass jag letar anser jag att priserna ofta ligger för högt. Annonserna kommer ut igen och igen och en del har försökt sälja sin häst hur länge som helst, ett år är inte ovanligt. En del annonser sjunker sakta i pris men är fortfarande inte i synk med vad hästen faktiskt är värd (uppenbarligen, eftersom den inte blir såld) och kommer då ut på annons snart igen.

Folk verkar helt enkelt själva tycka att de sitter på grand prix-hästar, men inser inte att en 16-åring som är tjock och knappt orkar bära sig i form i alla gångarter, har tävlat LB-dressyr och kanske 1m-hoppning, och dessutom legat ute länge på annons, inte är värd 70-80.000kr (bara ett random exempel taget ur luften).

Jag förstår att man som säljare också har ett affektivt värde på sin häst, men det är ju faktiskt helt orelevant för mig som köpare.

Är det någon mer som noterat detta?

Jag vet inte hur jag skall aproacha dessa annonser. Om en häst ligger ute på 70.000kr och 50.000kr känns mer som ett rimligt pris sett till ålder, utbildning, resultat, stam och tid på H*net, hur gör man då? "Prutar" direkt i första mailet/telefonsamtalet? Provrider först och "prutar" sen (om man gillar hästen)? Bryr sig inte om den hästen öht och går vidare till nästa?

Vad har ni för tankar kring detta?
Men egentligen så är det väl inget problem? Om man tycker priset är för högt så ringer man inte på den hästen. Det är ju inte spekulanternas problem att säljaren inte blir av med hästen? Och hittar man som spekulant ingen häst för det pris man är villig att betala, ja då blir det ju ingen häst heller :)
 
Ja men om fölet/unghästen är medioker - vad är det som säger att du får igen dina pengar?
Ingenting , den kan dö under födseln också ...
konstaterar bara att jag tycker att hästar idag inte är dyra . Jag tycker inte heller de äldre är så dyra i inköp.
 
Idag verkar det vara köparens marknad, så det finns ingen anledning att betala ett överpris.
Hästen/ponnyn ska vara perfekt i alla avseenden, men folk är inte beredda att betala för detta. Det är bara att kolla på Hästnet så förstår man. Finns hur många hästar/ponnyer som helst till salu.
 
Jag upplever båda delar. Främst är köpare överlag lite snåla, ponnyn ska helst vara perfekt och kunna gå sm om ett halvår men man vill inte betala mer än 30 för den.

30.000 för mig får man en trevlig lättare utbildad hobbyponny för på sin höjd.

Sen ÄR det fult att pruta ner åtskilliga tusenlappar i mitt tycke. Visst kan man försöka men det är jäkligt irriterande när man som säljare snackat 40 min med nån pratglad spekulant som sen vill pruta 50% för "den ligger inte i min prisklass"

What. Går man på lyxrestaurang utan att betala för sig också? Ursäkta, den här måltiden var lite överprisad tyckte jag, är det ok om vi kör en två för en på den?

Är hästen inte i rätt prisklass, scrolla vidare.
 
ja de priserna som står i annonsen är ju den summan hästägaren vill ha för sin häst. Oförskämt att ens försöka pruta över 10 procent. De svenska hästarna är många gånger värda det pris som begärs tycker jag, de har oftast inte så mycket skador som de importerade. Det dyraste kommer efter köpet, försäkring,stall,hovslagare, veterinär och tillbehör..
 
Priserna spretar väldigt. Det kan skilja 30,000 på två, på pappret likvärdiga hästar. Över lag tycker jag att hästägare är dåliga på att objektivt värdera sina hästar och ännu sämre på att skriva träffsäkra annonser. Många spekulanter är frustrarade över att läsa om en häst i annonsen/höra om vid telefonkontakt och sen mötas av en annan häst vid provridning. Detta slösar tid både hos säljare och köpare. Också dessa som ska pruta är himla irriterande. Stämmer inte priset på annonsen med vad man är villig att ge är det ju fritt att hoppa över den annonsen och rikta in sig på hästar i ens egen prisklass. Pruta, det är något man kan göra om hästen vid titt/provridning/besiktning avviker från annonsen - annars är det bara fräckt i mitt tycke. Sen kan jag ju säga att jag tycker det verkar rätt enkelt att sälja häst, i alla fall om man har en välriden och frisk häst. Sålde min nyligen och kunde verkligen välja och vraka bland spekulanterna, hade lätt kunnat sälja 20 likadana hästar... :-)
 
Bland den typen av hästar (lite äldre) och i den prisklass jag letar anser jag att priserna ofta ligger för högt. Annonserna kommer ut igen och igen och en del har försökt sälja sin häst hur länge som helst, ett år är inte ovanligt. En del annonser sjunker sakta i pris men är fortfarande inte i synk med vad hästen faktiskt är värd (uppenbarligen, eftersom den inte blir såld) och kommer då ut på annons snart igen.

Folk verkar helt enkelt själva tycka att de sitter på grand prix-hästar, men inser inte att en 16-åring som är tjock och knappt orkar bära sig i form i alla gångarter, har tävlat LB-dressyr och kanske 1m-hoppning, och dessutom legat ute länge på annons, inte är värd 70-80.000kr (bara ett random exempel taget ur luften).

Jag förstår att man som säljare också har ett affektivt värde på sin häst, men det är ju faktiskt helt orelevant för mig som köpare.

Är det någon mer som noterat detta?

Jag vet inte hur jag skall aproacha dessa annonser. Om en häst ligger ute på 70.000kr och 50.000kr känns mer som ett rimligt pris sett till ålder, utbildning, resultat, stam och tid på H*net, hur gör man då? "Prutar" direkt i första mailet/telefonsamtalet? Provrider först och "prutar" sen (om man gillar hästen)? Bryr sig inte om den hästen öht och går vidare till nästa?

Vad har ni för tankar kring detta?

Jag tycker det är svårt. Jag har några bekanta som lagt ut sina hästar för mer än vad de vill ha, "bara för att se om det går". I det ena fallet fick de annonspriset (fast de hade kunnat tänka sig att gå ner 20000) och i det andra fallet fick de sänka annonspriset istället. Tror många testar lite i början för att se vad marknaden vill ge. Som köpare är det ju också svårt att veta om det skulle vara ok att pruta 20000 eller inte, men i de annonser där "pris diskuteras" antar jag att prutning är ok om förutsättningarna är de rätta!
 
Priserna spretar väldigt. Det kan skilja 30,000 på två, på pappret likvärdiga hästar. Över lag tycker jag att hästägare är dåliga på att objektivt värdera sina hästar och ännu sämre på att skriva träffsäkra annonser. Många spekulanter är frustrarade över att läsa om en häst i annonsen/höra om vid telefonkontakt och sen mötas av en annan häst vid provridning. Detta slösar tid både hos säljare och köpare. Också dessa som ska pruta är himla irriterande. Stämmer inte priset på annonsen med vad man är villig att ge är det ju fritt att hoppa över den annonsen och rikta in sig på hästar i ens egen prisklass. Pruta, det är något man kan göra om hästen vid titt/provridning/besiktning avviker från annonsen - annars är det bara fräckt i mitt tycke. Sen kan jag ju säga att jag tycker det verkar rätt enkelt att sälja häst, i alla fall om man har en välriden och frisk häst. Sålde min nyligen och kunde verkligen välja och vraka bland spekulanterna, hade lätt kunnat sälja 20 likadana hästar... :-)

Det där är något jag stött på flera gånger, och det är faktiskt jätteirriterande. Tex så hittade jag en annons på en häst som verkade passa mig perfekt, och priset var rimligt utifrån ålder, utbildning, osv. Enligt säljaren kunde hästen både byten, förvänd galopp, skolor osv. Kanon! Jag åkte för att provrida och möttes av en häst som inte orkade bära sig själv i form i någon gångart, gick på bogarna hela tiden och som inte heller orkade galoppera ett helt varv på fyrkanten. Ägaren pratade om hur fantastisk hennes häst är och verkade inte alls se samma häst som jag såg. Liknande situationer har jag hamnat i flera gånger. Ägarna tror att de sitter på jättefina hästar men egentligen är det helt mediokra hästar, ofta felridna och i dålig kondition.
 
Bland den typen av hästar (lite äldre) och i den prisklass jag letar anser jag att priserna ofta ligger för högt. Annonserna kommer ut igen och igen och en del har försökt sälja sin häst hur länge som helst, ett år är inte ovanligt. En del annonser sjunker sakta i pris men är fortfarande inte i synk med vad hästen faktiskt är värd (uppenbarligen, eftersom den inte blir såld) och kommer då ut på annons snart igen.

Folk verkar helt enkelt själva tycka att de sitter på grand prix-hästar, men inser inte att en 16-åring som är tjock och knappt orkar bära sig i form i alla gångarter, har tävlat LB-dressyr och kanske 1m-hoppning, och dessutom legat ute länge på annons, inte är värd 70-80.000kr (bara ett random exempel taget ur luften).

Jag förstår att man som säljare också har ett affektivt värde på sin häst, men det är ju faktiskt helt orelevant för mig som köpare.

Är det någon mer som noterat detta?

Jag vet inte hur jag skall aproacha dessa annonser. Om en häst ligger ute på 70.000kr och 50.000kr känns mer som ett rimligt pris sett till ålder, utbildning, resultat, stam och tid på H*net, hur gör man då? "Prutar" direkt i första mailet/telefonsamtalet? Provrider först och "prutar" sen (om man gillar hästen)? Bryr sig inte om den hästen öht och går vidare till nästa?

Vad har ni för tankar kring detta?

Ja, jag tycker de flesta vill ha fåniga överpriser på sina djur.
 
Jag hade i våras ute annons på två relativt likvärdiga hästar, den ena var mindre jobbad med men finare än den andra.

Jag kände att det vore skönt att bli av med den ena relativt snabbt, så den la jag ut lågt. Tittade på andra annonser samma ålder, kön, utbildningsnivå för att ha nåt att jämföra med.

Den andra kunde jag ta mig mer tid med och la ut högre, med prutmån tyckte jag.

Gissa vilken jag fick mängder med svar på och samtliga försökte pruta?

Alltså vill man köpa en häst så gör man väl i första hand det utifrån vad man ska ha hästen till. Att prata med folk som enbart är ute efter att göra fynd i "billiga-lådan" blir rätt tröttsamt i längden.
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 170
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 972
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 595
Gnägg Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och...
Svar
12
· Visningar
2 604
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp