Är det överpriser på dagens hästar?

Jo jag tycker att en he del har överpris på sina hästar, speciellt med tanke på att jag precis såg en annons på en häst som jag känner till.

Hästen är utannoserad till ett pris som är ca 20'-30' högre än vad ägare nämnde att hon kunde tänka sig när jag pratade med henne. Vad jag läst på FB och i annonsen så förstår jag att hennes tränare är rådfrågad. Jag höjer lite på ögonbrynet när jag läser annonsen, de flesta hästar har högre kapacitet än vad ryttarna har, men det är få hästar som hamnar hos någon som verkligen kan ta tillvara kapaciteten- så kan man verkligen sätta ett pris efter vad man tror att hästen kan prestera? Alla tror att de har en Briar eller Fendi i sitt stall. Men jag tror inte JB eller MM skulle betala extra för att ta fram den kapaciteten i hästen :p
 
Jo jag tycker att en he del har överpris på sina hästar, speciellt med tanke på att jag precis såg en annons på en häst som jag känner till.

Hästen är utannoserad till ett pris som är ca 20'-30' högre än vad ägare nämnde att hon kunde tänka sig när jag pratade med henne. Vad jag läst på FB och i annonsen så förstår jag att hennes tränare är rådfrågad. Jag höjer lite på ögonbrynet när jag läser annonsen, de flesta hästar har högre kapacitet än vad ryttarna har, men det är få hästar som hamnar hos någon som verkligen kan ta tillvara kapaciteten- så kan man verkligen sätta ett pris efter vad man tror att hästen kan prestera? Alla tror att de har en Briar eller Fendi i sitt stall. Men jag tror inte JB eller MM skulle betala extra för att ta fram den kapaciteten i hästen :p

Fast det kostar betydligt mer än 20-30 ooo att ta fram/utbilda en häst till GP. Så om en häst har kvaliteter, på riktigt och inte bara i ägarens ögon, betalar man gärna 30 000 extra för en sån. Men då ska den vara ung nog och oförstörd nog att vara värd jobbet.
För tid är pengar.. Så en äldre tar ofta längre tid och har mindre tid kvar.
Men 30 000 är inga pengar om vi snackar topphästar. Då får du addera nån nolla dubbla etc..

Men visst vet inte alla vad de har och sätter därför märkliga priser.
Får de köpare så..
 
Fast det kostar betydligt mer än 20-30 ooo att ta fram/utbilda en häst till GP.

Nu får du nog läsa @Smulan75 ´s inlägg igen. Det står " ca 20'-30' högre än vad ägare nämnde att hon kunde tänka sig ". Vilket innebär att det diskuterade priset från början lika gärna kan ha legat på 10' eller 100'. ;)
 
Nu får du nog läsa @Smulan75 ´s inlägg igen. Det står " ca 20'-30' högre än vad ägare nämnde att hon kunde tänka sig ". Vilket innebär att det diskuterade priset från början lika gärna kan ha legat på 10' eller 100'. ;)

Jag läste det. Men påslag av 30 000 för att få en svårklasshäst är inte mycket om man ser till vad den ändå kostar. :) Så menade jag.
 
@tuaphua Nej, för en svårklasshäst så är 30' mer eller mindre säkert inget att diskutera.

Nu vet vi dock inte vilken nivå den nämnda hästen ifråga låg på. Säg att ägaren från början sagt ca 70' och så kommer annonsen ut och då är priset 100'? Då är det en helt annan sak tycker jag.
 
@tuaphua Nej, för en svårklasshäst så är 30' mer eller mindre säkert inget att diskutera.

Nu vet vi dock inte vilken nivå den nämnda hästen ifråga låg på. Säg att ägaren från början sagt ca 70' och så kommer annonsen ut och då är priset 100'? Då är det en helt annan sak tycker jag.

Nej, men man skrev om Briar och Fendi och deras svårklassryttare och skrev att de förmodligen inte skulle vilja betala 30 extra för att ta fram de kvaliteterna.
Vilket alltså är utbilda en häst.
Och har man en häst som är bra nog för svårklass är 30 k en piss i havet, spec om man tror den ska bli så bra att den kan gå världscuper. Vilket de rider..

Men nej, jag tror inte den hästen vi pratar om är nästa svenska WC-häst. Då hade inte den människan ägt den. Den hade sålts via kontakter kvickt.
 
Tillägger att priserna kan skilja sig mycket åt beroende på hur snabbt ägaren måste/vill bli av med sin häst också. Om det är en akut försäljningssituation kan hästen ligga väldigt lågt i pris.
 
Fast det kostar betydligt mer än 20-30 ooo att ta fram/utbilda en häst till GP. Så om en häst har kvaliteter, på riktigt och inte bara i ägarens ögon, betalar man gärna 30 000 extra för en sån. Men då ska den vara ung nog och oförstörd nog att vara värd jobbet.
För tid är pengar.. Så en äldre tar ofta längre tid och har mindre tid kvar.
Men 30 000 är inga pengar om vi snackar topphästar. Då får du addera nån nolla dubbla etc..

Men visst vet inte alla vad de har och sätter därför märkliga priser.
Får de köpare så..

20'-30' var ett exempel i detta fall, men jag kan tänka mig att de flesta tar ett påslag på 20-30% på det "faktiska" priset, så om häst i exemplet var tänkt att säljas för 60-70' men utgångspriset i annonsen är 80'-90' så skulle en Svårklasshäst för säljaren vara värd 200' men i annonsen utannonseras som 250'.

Så frågan är om vi med andra ord håller på att få en marknad där prutning är standard? & räknas med i priset. Därav många hästar med överpris?
 
Så frågan är om vi med andra ord håller på att få en marknad där prutning är standard? & räknas med i priset. Därav många hästar med överpris?

Man måste väl rimligen utgå från priset hästen säljs för inte det i annonsen. Mycket kan hända på vägen.

Överpris kan det inte bli på en öppen marknad utan bara i monopolsituationer. Vill någon köpa hästen så är det rätt pris ( eller möjligen för lågt) en häst är värd det pris folk är villiga att betala, varken mer eller mindre.
 
Är det ens någon som vill ha fram en ny Briar :D Tror inte det var så jätteenkelt ens för JB
 
Är det ens någon som vill ha fram en ny Briar :D Tror inte det var så jätteenkelt ens för JB

Haha.. Jag förstod det som att man syftade till vad man ansåg varit en framgångsrik dressyrhäst. Sen att den inte var så lätt håller jag med om. Men den slapp man ju betala ens 30 extra för. ;)
Får man betalt att träna så...
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 168
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 970
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 595
Gnägg Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och...
Svar
12
· Visningar
2 594
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp