Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

S

soda

Gammal användare under nytt namn, vill inte gå ut för hårt om någon skulle känna igen mig. :cool:

Jag och sambon har ett tag gått och funderat på att skaffa ett "eget" boende som är bara vårt eget att göra vad vi vill med utan att någon annan blandar sig i. Som vi bor nu så hyr vi inom familjen, med allt vad det innebär med låg hyra (bra iofs!), bristande underhåll ("det där kan ni fixa sedan" = när vi köpt/ärvt. Och hur kul känns det att ta över något som förfallit?) och ja, en känsla av att det inte är vårt eget helt enkelt.

En hästgård vore ju såklart idealiskt, och vi har kollat in en gård som varit till salu ett tag. Inte så att vi pratat med banker eller helt bestämt att vi ens ska flytta just nu, men vi drömmer lite, om man säger så.

Nu har gården plötsligt fått ett mycket lägre pris (2 milj) än vad den hade från början(3 milj), och vi tänker faktiskt gå på en visning. Frågan är bara om vi ens har en sportslig chans att köpa och äga en sådan gård?
Vi är ju inga bönder, t.ex. även om jag är uppvuxen med en spannmålsbonde till morfar på en slätt befolkad av just bönder. Men pga andra intressen i de tidiga tonåren (hästar? :angel:) så har jag inte drillats i den ädla konsten att vara just bonde.

Marken (~7 ha) består enbart av åkermark (hagmark/odlad vall), ingen skog värd namnet. Kan man tänka så att man själv använder det som behövs för hästhållningen, arrenderar ut resten och köper in foder?

Och ekonomin?
Vi har en sammanlagd inkomst på ca 37000 före skatt, inga stora besparingar att lägga som handpenning t.ex, men heller inga stora lån sedan tidigare, förutom bilen. Klarar man -och FÅR man- ett lån på 2 miljoner då? :crazy:

Driftskostnaderna (el, V/A, försäkring, renhållning) är enligt mäklarens sida satta till ca 3500:-/månad.

Gården och huset är i mycket fint skick vad man kan se på bilderna, med hyfsat nya vitvaror (ca 5 år gamla?) och "bara att flytta in". Det kommer troligen inte att krävas några stora renoveringar på ganska länge, mer än det man kanske vill göra av rent personliga smakskäl, t.ex. byta tapeter och liknande.

Hästmässigt så finns ett stall med 5 boxar, så åtminstone ett par inackorderingar kan man ju ha, förutom min egen häst. Men då är ju frågan om det är realistiskt att sköta en mindre hästbesättning jämte ett heltidsjobb? Någon ekonomisk förtjänst räknar vi dock inte med här, mest bara som ett stöd för vår egen hästhållning.

Ja, frågorna är många och alla tankar är välkomna! :bow:
Vi kommer att gå på denna visning oavsett, som en erfarenhet inför framtiden, men jag är nog så gott som inflyttad redan... :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

En fråga som jag ofta har som folk verkar hoppa över är vem har ett öga på hästarna när du är iväg och jobbar? Har man inte möjlighet att jobba hemifrån så tycker jag det är vanskligt, man vet inte vad som händer på gården, kan komma och gå folk som de vill, hästarna kan få ryck och dra iväg etc, är man inte hemma då är man ju ganska chanslös. Sen att det händer väldigt sällan är en sak men jag som inackoderad skulle inte vilja stå i ett stall där gården är helt obevakad x antal timmar/dag.
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

1 Ta ett snack med banken!!
Oavsett ni går vidare med den här gården eller ej, så får ni adekvat ekonomisk information att ha med i bagaget för framtiden.

2 Räkna med en månadskostnad på 20.000:- netto för hela boendet. Räcker resten? Kostnaden sjunker sedan relativt tack vare amorteringar.
Tror nog att ni kan få lånet om banken ser gården som tillräcklig säkerhet. Kanske behövs också en borgenär?

3 Glöm att arrendera ut mark (om det inte finns speciella omständigheter), för ni lär behöva allt själva.

4 Avsätt en 2-4 ha och låt en granne/maskinring skörda/pressa/plasta silage åt er. Det blir billigare än att köpa rätt av.

5 Ta gärna in ett par inackorderingar, men se till att ta betalt! Ni ska absolut ha full kostnadstäckning. Fördelade arbetsinsatser gör därutöver ditt liv lättare.

6 Snacka med banken!!!

Jag skulle ha hoppat på det. :laugh: Har ju inga problem med att avstå kostsamma nöjen etc, så all inkomst skulle gå (läs: gick!) till gården och amorteringar.

LIA
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Hur många gårdar har folk som sitter och vakar dygnet runt? Tror du?

Man måste vara realist och våga släppa på kontrollbehovet. Dessutom har man vanligen hjälpsamma grannar på landet som ställer upp för varandra. Dessutom finns ju telefon. :idea:

LIA
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Det är väl inte omöjligt. Jag och syrran hade gård (nyss sålt) och det funkade bra, lite knapert dock då vi hade lägre inkomst än vad ni verkar ha + dyrare gård.
Vi hade användning för alla de knappa 8ha till våra 4 hästar.

Vill man så kan man, men det är rätt mycket att göra på en gård. Underhåll och så vidare. Så tänk efter noga om det är något som ni verkligen orkar/vill göra. Jag och syrran har inte skött trädgården tex vilket lett till att den är helt vildvuxen. :o
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

En fråga som jag ofta har som folk verkar hoppa över är vem har ett öga på hästarna när du är iväg och jobbar? Har man inte möjlighet att jobba hemifrån så tycker jag det är vanskligt, man vet inte vad som händer på gården, kan komma och gå folk som de vill, hästarna kan få ryck och dra iväg etc, är man inte hemma då är man ju ganska chanslös. Sen att det händer väldigt sällan är en sak men jag som inackoderad skulle inte vilja stå i ett stall där gården är helt obevakad x antal timmar/dag.

He he, inte många som skulle kunna ha gård då. Dom flesta som bor på landet jobbar och pendlar till stan. Vi jobbar fem mil hemifrån, men händer det något så har andra bybor vårat telefonnummer.. :)
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Ptja, jag har aldrig jobbat på eller hört om en gård som lämnas helt öde, faktiskt. Vet inte om det är skillnad på vad för slags hästeri man håller på med, men ingen jag känner skulle göra det heller. Faktiskt.
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Jag har då aldrig varit med om någon gård/hästställe som dt är folk på dygnet runt. Varken på de ridskolor, tävlings stall eller mindre privat stall jag jobbat/varit på har det funnits folk dygnet runt!
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

:)Klart ni fixar det! Vi har en hästgård och allt har bara blivit enklare och billigare. Vi hade inhyrd häst i början men nu tycker vi det är skönare att sköta oss själva (det funkade mycket bra med inhyrd också). I början lät vi en bonde plasta in hösilage men då plasten är så pass dyr kan vi lika gärna köpa färdiga balar av honom och använda fältet till sommarbete (faktiskt någon krona billigare). Vi har får under sommar- och höstmånaderna på 2-3 ha (inte våra utan en grannes) och dessutom några extra sommarbeteshästar. Ni kommer sannolikt att få EU:s gårdstöd för att arealerna betas. Visst det är lite pill med än det ena och än det andra men vi som hade två hästar när vi flyttade hit (nu tre) har mycket mer tid över till annat också. Håller dock med det någon skrev att först prata med banken för att få en kalkyl. Lycka till!
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Ni kommer sannolikt att få EU:s gårdstöd för att arealerna betas.

Fast det där är en sanning med modifikation. ;) För stödet måste sökas aktivt, man får det inte bara sådär. :p Jäkla krångligt att fylla i de där SAM-blanketterna varje år. :cool:
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Nu har gården plötsligt fått ett mycket lägre pris (2 milj) än vad den hade från början(3 milj), och vi tänker faktiskt gå på en visning. Frågan är bara om vi ens har en sportslig chans att köpa och äga en sådan gård?

Låter jättespännande med egen gård och jag vill inte sabotera dina drömmar.. utan bara smyga in lite verklighetsperspektiv.. :angel:
Vadan denna "plötsliga" sänkning med en hel mille och varför tycks gården vara svårsåld? Frågor ni bör ställa på visningen. Begär besiktningsprotokoll om det inte delas ut vid ankomst. Fräscha bilder säger ingenting utan en grundlig genomgång av det "osynliga".
Vad gäller ekonomin så är det nästan ett måste att ha en spargris att mjölka för alla kringkostnader tenderar att sticka iväg vid en flytt. Lagfart och ev. pantbrev t.ex kan inte bakas in i lånet så det måste ni kunna lägga kontant. Lagfarten = 1.5% av köpeskillingen + adm.avgift.
Var kritisk och ta hellre i så ni fiser när det gäller driftskostnader. Vår elräkning i vintras var ingen lek..och då har vi inga hektar att stänglsa in.. :eek:

Att köpa hus är som att hitta en bra karl.. man får räkna med att kyssa många grodor innan.. ;)

Hur ni än gör så önskar jag stort lycka till!
//Cinnamon
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

En fråga som jag ofta har som folk verkar hoppa över är vem har ett öga på hästarna när du är iväg och jobbar? Har man inte möjlighet att jobba hemifrån så tycker jag det är vanskligt, man vet inte vad som händer på gården, kan komma och gå folk som de vill, hästarna kan få ryck och dra iväg etc, är man inte hemma då är man ju ganska chanslös. Sen att det händer väldigt sällan är en sak men jag som inackoderad skulle inte vilja stå i ett stall där gården är helt obevakad x antal timmar/dag.

Det där har jag faktiskt tänkt mycket på, men inser att man måste släppa lite på kontrollbehovet ibland.

Har en vän som har sina hästar hemma obevakade hela dagarna, och då har de inte heller några grannar eller folk som passerar på vägen. Hon har istället satsat på att ha bra staket, välsträckta på rejäla stolpar och ett bra aggregat. Det är såklart ingen garanti för att hästarna aldrig skadar sig eller kommer ut, men där har man åtminstone en bra grund för att minimera riskerna.

Den här gården ligger visserligen lite avsides, men det finns två nära grannar och det kan röra sig en del folk på vägen som kan tänkas slå larm om något skulle se alldeles tokigt ut. Om man har tur, alltså. Det finns ju inga garantier för att grannarna är hemma eller att förbipasserande uppfattar att något är fel, men chanserna ökar åtminstone lite, tycker jag.

Där jag har min häst just nu är det så gott som alltid folk hemma på gården, men senast vi hade en skadad häst i hagen så var det oturligt nog ingen hemma exakt just då. Istället var det en förbipasserande granne som slog larm.
Så bara för att någon vanligtvis är hemma på gården, så kan man ju inte sitta hemma hela tiden varje dag och hålla vakt. Ett liv måste man ju ha också... ;)
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

1 Ta ett snack med banken!!
Oavsett ni går vidare med den här gården eller ej, så får ni adekvat ekonomisk information att ha med i bagaget för framtiden.
Jo, det måste vi ju göra i vilket fall som helst.
Personligen tycker jag dock att det känns lite jobbigt, att blottlägga sin pinsamt dåliga ekonomi och förvänta sig att få LÅNA en stor summa pengar... :cool:

2 Räkna med en månadskostnad på 20.000:- netto för hela boendet. Räcker resten? Kostnaden sjunker sedan relativt tack vare amorteringar.
Tror nog att ni kan få lånet om banken ser gården som tillräcklig säkerhet. Kanske behövs också en borgenär?
Vad räknar du in i "hela boendet"? Alla driftskostnader, kostnader för lånet, bil, mat, hästfoder, sparande till buffert? Eller bara driftskostnader och lån? Isf är det omöjligt, vi får bara ca 5000:- över till annat då. :crazy: 37.000:- är ju innan skatten dragits från lönen, och vi ligger i en ganska hög tabell här... Vi har alltså ca 25000 att röra oss med varje månad.

Jag tänker även på övriga saker som kan tillkomma, som pantbrev och liknande. Det kan man väl inte låna till? Har tyvärr inte satt mig in i hur det där funkar ännu, men det kan väl i vissa fall finnas färdigt i gården, och då behöver man inte lägga de pengarna själv, eller?
Måste plugga på lite såna saker, känner jag... :o


3 Glöm att arrendera ut mark (om det inte finns speciella omständigheter), för ni lär behöva allt själva.
Till hagmark då, eller hur menar du? För jag tror inte vi kan bruka marken öht, det finns varken tid att sköta det eller pengar till maskiner som behövs till det. Och om man räknar med att ha max 4-5 hästar så låter det mycket med 7 ha? Men vi vet ju inte hur marken ser ut exakt, det kanske är en del buskmark som ändå bara duger till hästhagar. ;)

4 Avsätt en 2-4 ha och låt en granne/maskinring skörda/pressa/plasta silage åt er. Det blir billigare än att köpa rätt av.
Men blir det verkligen det? Jag tycker alla säger att det blir både billigare och enklare att köpa fodret färdigpressat. :confused: Och hur vet man att man kan få hjälpen när man verkligen behöver den? Vill ju inte riskera att få dåligt foder för att maskinförarna inte hade tid just när läget var som bäst...

5 Ta gärna in ett par inackorderingar, men se till att ta betalt! Ni ska absolut ha full kostnadstäckning. Fördelade arbetsinsatser gör därutöver ditt liv lättare.
Ta betalt måste vi! Det finns ju ridbana på gården som höjer värdet lite också... ;)
Jo, tanken med att ha någon inackordering är just att kunna få hjälp någon helg om man vill åka bort.



Jag skulle ha hoppat på det. :laugh: Har ju inga problem med att avstå kostsamma nöjen etc, så all inkomst skulle gå (läs: gick!) till gården och amorteringar.

JAG har inga problem med att avstå kostsamma nöjen, hästarna är ju mitt nöje... Sambon däremot vill gärna gå på bio, bygga sig en bil, köpa kläder etc. Så lite pengar får ju gärna bli över. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Fast det där är en sanning med modifikation. ;) För stödet måste sökas aktivt, man får det inte bara sådär. :p Jäkla krångligt att fylla i de där SAM-blanketterna varje år. :cool:

:)Jo, naturligtvis måste man vara lite aktiv för egen del. Har ni tur så har förra ägaren redan sökt stödet och då finns redan uppgifterna hos Länsstyrelsen, annars brukar de vara väldigt hjälpsamma där. Det är lite knåp första året och sedan får man papper hem utifrån vilka man förlänger ansökan på nytt varje år. Ett tips är att boka tid med någon som har hand om EU-stöden och då passa på att ta reda på så mycket som möjligt (när ni kommit så långt vill säga). Tror 7 ha kan ge ca 10 000/år.

Bra stängsel är A och O om man vill känna sig säker när hästarna är ute. Vi har sk Franska elband och ett rejält agregat. Kan jag verkligen rekommendera! Våra har suttit uppe i 15 år och är fortfarande lika fina och bra. De är dyrare vid inköp men då de är breda ser hästarna det som ett trästaket (fast med el i). För givetvis måste man kunna lämna sin gård!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Det låter ju positivt att ni fick till det med mindre pengar och större lån (?)!:)

Något säger mig att vi kanske tänker oss det hela lite för komplicerat och dyrt, men hellre det än att man gör en glädjekalkyl och sedan sitter där och måste sälja efter ett halvår...

Trädgården ser ganska okomplicerad ut, en hyfsat slät, inte alltför stor gräsmatta att klippa, en häck mot närmaste grannen och vägen, men inga rabatter eller liknande. Den ska vi nog klara av, men trädgård är väl inte vår starka sida öht.:D

Nuvarande ägare verkar ha satt alla blommor i krukor på väggarna och på altanen, eller så är det bara lite stylat för bilderna. :p
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Jag tror det blir precis gränsfall att få så stort lån på den inkomsten. Visserligen är räntorna låga nu, men det kan man ju inte räkna med att de alltid är.

Tänk på att det är många tusenlappar som kommer gå åt för att "komma igång" med allting också. Verktyg, redskap, stängselstolp, elaggregat, gräsklippare, ... kanske inte så många tusenlappar per grej men det drar snabbt iväg. En traktor kommer ni nog snart att känna behov av också, det blir (minst) några tiotusenlappar till. Ett rejält startkapital för den typen av investeringar kommer gå åt och sen bör man vara beredd på att det hela tiden dyker upp saker som måste inhandlas eller lagas för "några tusenlappar".

Vad är det för uppvärmning på huset? Driftskostnaderna i kalkylen låter rätt låga tycker jag, "Var kritisk och ta hellre i så ni fiser när det gäller driftskostnader" skriver jag också under på.

Räkna INTE med att gå plus på inackorderingar, om du inte bor i nåt område där det är ovanligt höga hyror. Det vanligaste, med de marknadspriser som råder, är att man går nätt och jämnt runt eller till och med back, och för det får man jobba ganska mycket. Och det kan vara skönt med lite ledig tid efter jobbet, att njuta av sin fina gård och sina egna hästar - istället för att oavlönad ta hand om någon annans hästar...

Visst kan det vara trevligt med sällskap och skönt att ha nån som kan avlasta om man ska bort eller så. Men oftast är det billigare och enklare att hyra nån som tittar till djuren vid de tillfällena. Eller byta lite tjänster med nån annan som har egen gård. Jag och mina kompisar brukar agera "hästhotell" åt varann lite då och då, det är en smidig lösning om man har nån tom box eller extra hage.

Dessutom är det en väldigt jobbig sits om man skulle vara beroende av inackorderingar för att gå runt. Vad gör du den dagen alla bra inackorderingarna flyttar. Rear ut stallplatserna till underpris? Tar in "vem som helst" för att du behöver pengarna? Räkna så att ni har råd att driva runt gården på egen hand och tänk att eventuella extra inkomster från inackorderingar är bonus.

Självklart så ska ni titta på gården och om ni bara räknar igenom allting ordentligt så kan det nog funka. Det är jättehärligt med egen gård, trots allt jobb och alla utgifter! Lycka till :laugh:
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Det låter ju också jättebra och positivt! :D

Men vad har ni för ekonomi jämfört med vår? Det är nämligen den som är det största orosmomentet, tycker jag. Och hur bodde ni och hade hästen uppstallad innan ni skaffade gården?

Vi har ju för närvarande väldigt låg lägenhetshyra men dyr stallhyra.
Vi räknar nog med att boendekostnaden totalt sett blir något högre på en gård än vad vi har nu, men att inhyrda hästar och eventuella bidrag kan "jämna ut" det lite.

Men man får ju inte räkna kallt med de pengarna, så vi måste veta att vi har möjlighet att överleva utan dem. :)
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

Låter jättespännande med egen gård och jag vill inte sabotera dina drömmar.. utan bara smyga in lite verklighetsperspektiv.. :angel:
Men det är ju verklighetsperpektiv vi vill ha! :bow:

Vadan denna "plötsliga" sänkning med en hel mille och varför tycks gården vara svårsåld? Frågor ni bör ställa på visningen.
Utgångspriset var ett väldigt överpris för en gård av den här storleken i de här trakterna, och det har inte gått att pruta heller... (Känner folk som känner folk som försökt! ;))
Hela sänkningen har inte heller kommit plötsligt, utan kommit gradvis i 3-4 omgångar sedan gården lades ut första gången till försäljning. Den senaste sänkningen var dock rätt rejäl -från 2,5 till 2 milj- vilket skvallrar om att de börjar bli desperata att sälja? Det är tydligen ett äldre par (eller ensam man? Har inte full koll...) som säljer, och enligt ett rykte så har de redan köpt lägenhet i stan. Ingen som bor där har något konstigt att säga om dem eller gården iaf.

Begär besiktningsprotokoll om det inte delas ut vid ankomst. Fräscha bilder säger ingenting utan en grundlig genomgång av det "osynliga".
Självklart måste vi göra en riktig besiktning. Kolla in källare etc..
Planerar att ta med tumstocken och mäta boxarna i stallet. :D


Vad gäller ekonomin så är det nästan ett måste att ha en spargris att mjölka för alla kringkostnader tenderar att sticka iväg vid en flytt.
Lagfart och ev. pantbrev t.ex kan inte bakas in i lånet så det måste ni kunna lägga kontant. Lagfarten = 1.5% av köpeskillingen + adm.avgift.
Jepp, det är ju sådant som drar iväg, och som oroar lite... :crazy:

Var kritisk och ta hellre i så ni fiser när det gäller driftskostnader. Vår elräkning i vintras var ingen lek..och då har vi inga hektar att stänglsa in.. :eek:

Då kommer ju den lilla funderingen upp, om den elkostnad som anges på mäklarens hemsida bara gäller själva boningshuset eller om det gäller hela gården? :angel:

Att köpa hus är som att hitta en bra karl.. man får räkna med att kyssa många grodor innan.. ;)

Hur ni än gör så önskar jag stort lycka till!
//Cinnamon
Tack för bra tankar!
 
Sv: Är det realistiskt? (Lååångt om att köpa gård!)

*halvt knapp*

Kan ju också säga att när morsan och farsan köpte vår gård för 6 år sen så hade den också legat ute länge med flera prissänkningar utan att det egentligen varit nått fel på gården, överpris helt enkelt.

Angående elen så beror det väl lite på. Kan ju säga hur det är på vår:
Separata mätare för boningshus och stall. Utebelysningen går på stallets räkning.
Boendekalkyl räknades nog bara på boningshuset.
Nu när vi sålde så gjorde jag upp i excel för 4 år tillbaka både vad räkningarna gått på och antalet kWh/månad som mäklaren sen vidarebefordrade till köparna. Väldigt uppskattat. ;)

Be att få ut så detaljerat som möjligt för att ni ska kunna se och beräkna själva vad det ev kan kosta er.
Det ni ska tänka på också är att kolla förbrukningen i kWh, inte stirra er blinda på priset.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det finns en gård i närheten som har ett markareal på ca 150ha som jag och en kompis satt och funderade på vad som krävs för att kunna...
Svar
9
· Visningar
2 378
Senast: mamman
·
Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 477
Äldre Hoppas denna tråd hamnar rätt, flytta den gärna annars :) Jag och min sambo hyr en liten gård. På gården finns ett boningshus på 300...
Svar
12
· Visningar
1 269
S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp