Bukefalos 28 år!

Är det så krångligt att få blod?

tanten

Trådstartare
Just nu är jag mitt i ett batteri av provtagningar och undersökningar. Jag har ett blodvärde på 91 och först sa läkaren att jag inte fick äta ärntabletter. Sedan fick jag. Och idag är jag åter förbjuden att äta dem.

Hur som helst måste jag ju få hjälp med blodvärdet för jag fixar ingenting just nu. Sitter mest på en stol och flämtar, med rusande hjärta. Får hjärtklappning av att gå några få meter. Trappor kan jag glömma.

Bad om att få blod men det var krångligt? En hel massa prover måste tas först innan de kunde ge mig det. Jag undrar - när jag gick på cellgifter så konstaterade de att jag hade lågt blodvärde och så fick jag en påse blod. Minns inga undersökningar eller långvariga provtagnignar. Jag bara fick det.

Varför är det krångligare nu?
 
Just nu är jag mitt i ett batteri av provtagningar och undersökningar. Jag har ett blodvärde på 91 och först sa läkaren att jag inte fick äta ärntabletter. Sedan fick jag. Och idag är jag åter förbjuden att äta dem.

Hur som helst måste jag ju få hjälp med blodvärdet för jag fixar ingenting just nu. Sitter mest på en stol och flämtar, med rusande hjärta. Får hjärtklappning av att gå några få meter. Trappor kan jag glömma.

Bad om att få blod men det var krångligt? En hel massa prover måste tas först innan de kunde ge mig det. Jag undrar - när jag gick på cellgifter så konstaterade de att jag hade lågt blodvärde och så fick jag en påse blod. Minns inga undersökningar eller långvariga provtagnignar. Jag bara fick det.

Varför är det krångligare nu?
När du fick cellgifter tog de antagligen alla prover löpande, det gjorde de på mig åtminstone... ;) Sen verkar det vara väldigt svårt att skicka provtagningarna mellan de olika instanserna... Mig blodtypade de dels hon BM när jag väntade barn, dels under första förlossningen när det blev bestämt att det skulle bli akut snitt, sen även under nästa förlossning igen? :confused: Och när jag sedan fick cellgifter gjorde de återigen blodtypning för att sedan kunna ge mig blod. Men på onkologen är de vana vid att patienterna behöver blod, men på vårdcentralen (jag gissar att det är där du är just nu) så finns det inga resurser för det.
 
Just nu är jag mitt i ett batteri av provtagningar och undersökningar. Jag har ett blodvärde på 91 och först sa läkaren att jag inte fick äta ärntabletter. Sedan fick jag. Och idag är jag åter förbjuden att äta dem.

Hur som helst måste jag ju få hjälp med blodvärdet för jag fixar ingenting just nu. Sitter mest på en stol och flämtar, med rusande hjärta. Får hjärtklappning av att gå några få meter. Trappor kan jag glömma.

Bad om att få blod men det var krångligt? En hel massa prover måste tas först innan de kunde ge mig det. Jag undrar - när jag gick på cellgifter så konstaterade de att jag hade lågt blodvärde och så fick jag en påse blod. Minns inga undersökningar eller långvariga provtagnignar. Jag bara fick det.

Varför är det krångligare nu?

Kan bara svara lite generellt utifrån mina erfarenheter som syster yster här i Jönköpings län.
Det är ju eg inte så krångligt, men man gör först en blodgruppering, där man ser vilken blodgrupp, och därefter gör man ett sk. BAS-test, som är giltigt ett visst antal dagar. Blodgrupperingen gör man i regel bara en gång, medans BAS-testet görs vid varje transfusionstillfälle. En blodpåse ska max vara ute i rumstemp runt 4-5h, och det är inget man får på en vårdcentral i normala fall, utan det ges under kontrollerade former på sjukhus. (Viktigt att man ser att patienten inte får någon reaktion i samband med detta).
 
Tack!

Jo, grupperad är jag ju sedan förra gången jag fick blod. Och det är på sjukhus jag är då. Blev bara så förvånad att det ska vara så omständligt.
Hur gör man i akutsituationer? Chansar?

De ringde mig nyss och bokade in mig på torsdagen. Jag ska dit tidig morgon och de räknar med att jag får tillbringa resten av dagen där. Två påsar får jag.
Gissa om jag är lättad. Som jag ska njuta av hur pigg jag blir! Det blir nog en helt annan helg än den jag hade nyss.
 
Blod har jag bara fått en gång i mitt liv och det var för 5 veckor sedan -å andra sidan krämade dom i mig 8 liter, då dottern kom till världen under ganska dramatiska former. Trots att jag var riktigt sjuk första veckan och värdet låg på 85 så ville de inte ge mer utan då fick jag järninjektioner (5 ampuller) trots detta ökade värdet bara till 95, fick då dubbla ampuller samma dag jag blev utskriven och en klapp på axeln att det tar sig nog... Är fortfarande aptrött, men inte riktigt så illa som du beskriver med övriga biverkningar, fast jag upplevde mig inte så dassig -eller så beror det på att jag i övrigt var så skitkass att jag inte vet vilket som är vad.

Fick inga direktiv om att äta järntabletter och jag vet inte om jag vågar peta i mig några heller eftersom tarmarna blev kajko efter operationen och jag kan lugnt säga att det är mamman och inte den nyfödda som har kolik numera. (min mage uppskattar inte järntabletter annars heller) Fruktansvärda kramper i tarmarna :arghh::cry: så får väl vackert lida ett tag till och ta upp det på återkontrollen.

Hoppas dock att du får en rejäl kick energi.

/J
 
fast jag upplevde mig inte så dassig -eller så beror det på att jag i övrigt var så skitkass att jag inte vet vilket som är vad./J

Det där påminner mig om när jag var snittad efter graviditetsförgiftning och dottern låg inne på neonatalavd. Jag kände mig lite frusen, inte sjuk men lite hurvig, vilket var konstigt för det är ju rätt varmt där. Nämnde det för en sköterska som tempade mig - 41.2 grader. Tror som du, kroppen är inte riktigt kompetent att själv bedöma sitt tillstånd ibland. :)

Hoppas @tanten känner sig piggare efter lite blod!
 
Fick inga direktiv om att äta järntabletter och jag vet inte om jag vågar peta i mig några heller eftersom tarmarna blev kajko efter operationen och jag kan lugnt säga att det är mamman och inte den nyfödda som har kolik numera. (min mage uppskattar inte järntabletter annars heller) Fruktansvärda kramper i tarmarna :arghh::cry: så får väl vackert lida ett tag till och ta upp det på återkontrollen.
Funkar det inte med Blutsaft? Den är väl snällare mot magen?
 
Funkar det inte med Blutsaft? Den är väl snällare mot magen?
I förhållande till tabletter ex duroferon är det mycket mindre järn i blutsaft. Iom att det är relativt svårt för kroppen att ta upp järn är det oftast effektivast att ge rätt stora doser.

Viktigast är att ta reda på orsaken till bristen.
 
Går det på magen även om man får järnet intravenöst?
Om inte, kanske det är ett alternativ.
 
Det är precis som @netia säger, att man använder 0 rh-, det fungerar med alla blodgrupper.
Hoppas du blir piggare @tanten av behandlingen!
När det gäller blodförlust efter graviditet så räknar man nog med att eftersom anledningen till din blodförlust var förlossningen, så repar kroppen sig själv så småningom, men har du mycket besvär kanske du ska ta kontakt med mödravården. Har du varit på återbesök hos BM ännu? Du kanske kan prata med dem där?
Blutsaft har som Tanten säger väldigt mkt mindre järninnehåll än tabletterna.
 
Vad gäller min blodsbrist så är den mystisk eftersom jag tydligen ändå har fyllda järndepåer.

Jag har idag röntgat lungorna och ultraljudat buken. Allt såg normalt ut. Jag misstänkte att de letade metastaser men när jag väl fick kontakt med läkaren sa hon att de letat inflammationer. Min sänka är ju förhöjd. De ska göra en mammografi också - för säkerhets skull.

Grrrrrr.
Jag är ju frisk, jag har inte tid med sånt här. Ge mig blod så jag får fortsätta med mitt liv.... :meh:
Nu har jag lämnat nya prover varje vecka hur länge som helst och de har mixtrat hit och dit med mediciner för njurar och blodtryck och jag känner mig mest som en enda försökskanin.
 
@tanten du ska se att det inte är något farligt!
När jag fick cellgifter så trattade de i mig en hel del blod och det gick utav bara farten. Men då har de ju mer koll på ens värden under lång tid och så vet de att de är ju mer regel än undantag med blodtillförsel.

Men visst är det en härlig känsla att få blod, funderade på att konvertera till vampyr! Man blir pigg, varm och vaken, helt underbart

Bra att de undersöker dig ordentligt! Det behövs nog bara en påse rött så är du fit for fight igen!
 
@tanten du ska se att det inte är något farligt!
När jag fick cellgifter så trattade de i mig en hel del blod och det gick utav bara farten. Men då har de ju mer koll på ens värden under lång tid och så vet de att de är ju mer regel än undantag med blodtillförsel.

Men visst är det en härlig känsla att få blod, funderade på att konvertera till vampyr! Man blir pigg, varm och vaken, helt underbart

Bra att de undersöker dig ordentligt! Det behövs nog bara en påse rött så är du fit for fight igen!
Farligt tror jag inte alls att det är. Jag längtar - har ju fått blod en gång tidigare när mitt blodvärde varbetydligt högre ändet är nu.

Jag bara funderade varför det var så in i bomben krångligt. Jag har ju verkligen fått tjata mig till detta....
Och jag ska få två påsar - eftersom värdet är så lågt. Det kommer enligt läkaren inte att få upp värdet i gängse normala nivåer - men upp till mina normala nivåer.;)
 
Just nu är jag mitt i ett batteri av provtagningar och undersökningar. Jag har ett blodvärde på 91 och först sa läkaren att jag inte fick äta ärntabletter. Sedan fick jag. Och idag är jag åter förbjuden att äta dem.

Hur som helst måste jag ju få hjälp med blodvärdet för jag fixar ingenting just nu. Sitter mest på en stol och flämtar, med rusande hjärta. Får hjärtklappning av att gå några få meter. Trappor kan jag glömma.

Bad om att få blod men det var krångligt? En hel massa prover måste tas först innan de kunde ge mig det. Jag undrar - när jag gick på cellgifter så konstaterade de att jag hade lågt blodvärde och så fick jag en påse blod. Minns inga undersökningar eller långvariga provtagnignar. Jag bara fick det.

Varför är det krångligare nu?


När jag lämnade blod i förrgår fick jag mess några timmar innan om att det är AKUT brist på min blodgrupp nu, jag är 0+ så jag förmodar att det är så generellt just nu.
 
Det beror på en enda sak och det är att de vill inte slösa blod på folk de inte tycker behöver det. Så länge du har cancer och får cellgifter är du en prioriterad patient, men efteråt är det ingen hjälp att få.

Har samma problem själv, före och efter en påse blod är som natt och dag för mig men nu får jag inte ens venofer, trots att jag inte tål järntabletter! Svensk sjukvård är ett jäkla skämt. :mad:
 
Jag förstår om du tycker det är jobbigt, mitt hb låg på 88 i måndags när jag gjorde hjärtkateriseringen, inte konstigt att man förutom allt annat som gör en trött numera sover lika mycket som katterna. Jag har fått lära mig att man inte ger blod förrän hb är nere mot 60 såvida man inte går igenom tuffa behandlingar som cellgift och strålning.

I vintras gjorde jag en plasmaferesbehandling vilket innebär att man plockar ut allt blod i kroppen och byter ut plasman och alla antikroppar och annat. Det enda jag fick tillbaka var mina egna blodkroppar. Detta gjordes sju gånger och man får ungefär fyra liter varje gång så det bör bli att jag snott knappt 30 liter från blodbanken. Kanske därför det saknas blod nu :confused: :D

Många gamla är extra sjuka nu när det är influensatider och sen har vi alla som gått och trillat i halkan och som måste få blod under operationer.

Ni blodgivare är underbara
 
Jag förstår om du tycker det är jobbigt, mitt hb låg på 88 i måndags när jag gjorde hjärtkateriseringen, inte konstigt att man förutom allt annat som gör en trött numera sover lika mycket som katterna. Jag har fått lära mig att man inte ger blod förrän hb är nere mot 60 såvida man inte går igenom tuffa behandlingar som cellgift och strålning.

I vintras gjorde jag en plasmaferesbehandling vilket innebär att man plockar ut allt blod i kroppen och byter ut plasman och alla antikroppar och annat. Det enda jag fick tillbaka var mina egna blodkroppar. Detta gjordes sju gånger och man får ungefär fyra liter varje gång så det bör bli att jag snott knappt 30 liter från blodbanken. Kanske därför det saknas blod nu :confused: :D

Många gamla är extra sjuka nu när det är influensatider och sen har vi alla som gått och trillat i halkan och som måste få blod under operationer.

Ni blodgivare är underbara
Det finns säkert olika riktlinjer för när man ska ge blod. Det var på tal för mig efter min operation i höstas, om blodvärdet inte hade börjat stiga spontant så hade jag fått lite blod. Jag låg på 90 i hb då.

Sen undrar jag om du verkligen fick helblod när du gjorde din behandling? Eller fick du bara plasma eftersom du fick tillbaka dina blodkroppar? Blodkropparna och plasman separeras ju direkt efter blodgivningen.
 
Sen undrar jag om du verkligen fick helblod när du gjorde din behandling? Eller fick du bara plasma eftersom du fick tillbaka dina blodkroppar? Blodkropparna och plasman separeras ju direkt efter blodgivningen.

Man plockade ut allt mitt blod och separerade direkt i en typ av dialysapparaten och jag fick tillbaka mina blodkroppar direkt och plasma från blodgivare. Min plasma slängdes. Det var därför jag skrev att man bytte ut plasman hos mig och inte allt blod. :)
 
Man plockade ut allt mitt blod och separerade direkt i en typ av dialysapparaten och jag fick tillbaka mina blodkroppar direkt och plasma från blodgivare. Min plasma slängdes. Det var därför jag skrev att man bytte ut plasman hos mig och inte allt blod. :)
Ja, jag förstod det.
Men då har du nog bara gjort av med ett antal liter plasma, inte fått blod tillfört. Och således inte direkt knyckt blod från blodbanken. Det blod man ger vid transfusion är ju blodkropparna utan plasman.

//f.d. plasmagivare
 

Liknande trådar

Mat Kan vi prata lite om det här med portionsstorlekar när man går på restaurang? Jag blir inte klok på dessa jätteportioner som läggs upp...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
17 445
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 217
Senast: mackan
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
921
Senast: mandalaki
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 149
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp