Är det seriöst att maila på hästannonser?

Är det saker jag saknar i en annons, bra filmer, tydlig information, pris osv så mailar jag

Är det en bra annons med all information som jag vill ha samt att jag verkligen fastnar för hästen så ringer jag direkt eftersom jag vill boka in provridning och det känns väldigt oseriöst att göra det via mail.
 
Men varför då? Oj vad den här tråden förvånar mig!

Att boka in provridning?
För att jag själv aldrig skulle gå med på det om jag sålde en häst. Jag vill prata med människan för att kunna bilda mig en bättre uppfattning. Jag vill varken köpa av eller sälja till någon jag inte tycker om. Mail är alldeles för opersonligt.
 
Jag tror inte det är någon idé att bestämma åt andra om de är seriösa eller inte. Tekniken finns ju och vi använder den på olika sätt.

Min man har köpt och sålt en del motorcyklar det sista, det mest vinnande konceptet verkar vara sms initialt. Man frågar om cykeln finns kvar och när det kan vara lämpligt att ringa för att få mer information. Min man surfar oftast annonser rätt sent på kvällen och vill då visa intresse direkt (det gäller ju att vara först!), men han fattar att sena telefonsamtal inte alltid är så uppskattade. Så sms blir det.
 
Att boka in provridning?
För att jag själv aldrig skulle gå med på det om jag sålde en häst. Jag vill prata med människan för att kunna bilda mig en bättre uppfattning. Jag vill varken köpa av eller sälja till någon jag inte tycker om. Mail är alldeles för opersonligt.

Fast din motpart kan ju tänka exakt tvärtom menar jag.

Jag inser att jag säkert går miste om en del bra hästar genom att inte uppge telefonnummer (även om många letar rätt på det ändå). Men jag undrar om de som vägrar mailkontakt inser hur många köpare/säljare DE går miste om?
 
Fast nu tänker jag på dem dom bara undrar om hästen är såld och inget annat. Jag försöker svara trevligt på alla mejl men det blir lite trist att skriva ca 5 mejl där det nästan bara står "är hästen kvar?" per vecka att: ja hästen är kvar den går just nu på bete vad vill ni veta mer om hästen? och så får man aldrig någon mer fråga...
Och så dessa som skriver fel mejladress :angel: det kan jag oxå råka göra därför jag oftast använder det "skicka kopia till mig"

Ja fast dessa kan mam ju sålla bort direkt som oseriösa. Jag skriver alltid typ " intresserad av din ditt eller datt, köper/vill ha mer information om den finns kvar".

Såna som bara undrar varan e kvar brukar oftast inte återkomma även om varan faktiskt finns kvar.
 
Fast din motpart kan ju tänka exakt tvärtom menar jag.

Jag inser att jag säkert går miste om en del bra hästar genom att inte uppge telefonnummer (även om många letar rätt på det ändå). Men jag undrar om de som vägrar mailkontakt inser hur många köpare/säljare DE går miste om?

Fast jag vägrar ju inte mailkontakt. Läste du inte vad jag skrev?
Saknas den informationen jag vill ha så mailar jag, det innefattar även att få ett telefonnummer om jag anser hästen intressant.

Jag är 100% säker att jag inte missat någon häst jag vill ha genom detta.
 
Jag tycker att ett telefonsamtal många gånger är bättre än mejl. Man får en känsla för vem man pratar med och det är betydligt mer effektivt än att skicka en massa mejl fram och tillbaka. Däremot tycker jag inte att mejl är oseriöst, och vill jag ha lite kort kompletterande information/bilder/video så skulle jag föredra att mejla först.
Effektivitet beror mest på vilka möjligheter man har och syftet, mail har fördelen att man kan skriva när som helst på dygnet. Blir man allvarligt intresserad som privatperson så föredrar jag telefonen, men det blir jag sällan utan mer information. Många annonser lider av allvarliga brister som stamtavla, vettiga bilder/video eller annat som är väsentligt för en själv.
 
Jag får som regel ett bättre underlag för min känsla i skriven text, och tycker att det är betydligt effektivare att maila.
Jag håller med dig. Tycker mailkontakt är smidigt på många sätt. Jag kan skriva ner vad jag vill veta i lugn och ro. På telefon är det lätt hänt att något glöms bort. Det är även lättare att komma ihåg vad säljaren berättar om hästen om det är nerskrivet, via telefon kan det vara svårt att hänga med och skriva ner saker samtidigt. Och med mitt minne glöms de saker jag inte hinner skriva ner bort på någon sekund. En text är dessutom ofta lättförståelig, en dialekt är inte alltid det.

Jag brukar ringa för att boka provridning dock, men all tidigare kontakt vill jag ha via mail. Samma när jag säljer saker, mailkontakt är vad som gäller. Tycker inte det är oseriöst alls med mailkontakt, så länge det leder någonstans.
 
Effektivitet beror mest på vilka möjligheter man har och syftet, mail har fördelen att man kan skriva när som helst på dygnet. Blir man allvarligt intresserad som privatperson så föredrar jag telefonen, men det blir jag sällan utan mer information. Många annonser lider av allvarliga brister som stamtavla, vettiga bilder/video eller annat som är väsentligt för en själv.

Jag menade tidseffektivt, jag har varit med om mejlkonversationer som har tagit dagar som man hade kunnat klara av på fem minuter över telefon. Fördelen med mejl är ju som du säger att man kan mejla när man vill, men jag tycker att det många gånger dröjer lite väl mycket mellan svaren. Då känns det lättare att plocka upp telefonen och ringa. Men jag håller med om att kompletterande info som du nämner är lättare att ta över mejl.
 
Jag menade tidseffektivt, jag har varit med om mejlkonversationer som har tagit dagar som man hade kunnat klara av på fem minuter över telefon. Fördelen med mejl är ju som du säger att man kan mejla när man vill, men jag tycker att det många gånger dröjer lite väl mycket mellan svaren. Då känns det lättare att plocka upp telefonen och ringa. Men jag håller med om att kompletterande info som du nämner är lättare att ta över mejl.

Och min upplevelse är exakt motsatt... Pratar man i tele kan det dra ut på tiden nåt så jävulskt! Maila tar bara några sekunder.

Allt hänger på hur van och bekväm man är med den ena eller andra varianten. Därför kan man inte säga att nåt är mer seriöst än det andra, det är såklart upp till var och en.
 
Kl
Jag har öht inte betat igenom tråden utan svarar rakt av :
Jag tycker inte man kan sätta värdering på mail eller telefon som bättre , sämre, mer eller mindre effektivt öht. Det går inte det är hur användarna hanterar kommunikationssätten som avgör och då inkluderar det både avsändare och mottagare.

Jag kan tycka det är jätteeffektivt både från spekulant och säljare, att spekulanten skickar en mail "finns hästen kvar, jag letar efter detta och undrar detta" - kortfattat och koncist, och att man då som säljare kan svara kort och koncist utifrån det. Sen ringer man som spekulant om det är intressant. Det är i säljarens fulla makt att avstyra brevvänner på mail genom att inte fortsätta svara om de inte tycker mail är produktivt . Man kan ju inte som säljare sitta och vara bitter över att folk mailar spaltmeter om man själv inbjuder till det samtidigt som man stör sig . Går ju bra att direkt svara : ring vid ytterligare frågor .

Klokt är också att i annonsen ha med kvalitativ film redan från början, så slipper man mail ang att skicka filmer osv om man inte tänkt sig att behöva styra med sånt för intressenter .
 
Jag menade tidseffektivt, jag har varit med om mejlkonversationer som har tagit dagar som man hade kunnat klara av på fem minuter över telefon. Fördelen med mejl är ju som du säger att man kan mejla när man vill, men jag tycker att det många gånger dröjer lite väl mycket mellan svaren. Då känns det lättare att plocka upp telefonen och ringa. Men jag håller med om att kompletterande info som du nämner är lättare att ta över mejl.
Jag har varit med om telefonsamtal som tar evigheter och mejlkonversationer som kommer till skott direkt. Det har mer med de inblandade att göra än valet av medie för konversationen. Tycker du det är bekvämast att ringa så är det det för dig men alla har inte samma erfarenheter.

Jag vill gärna prata direkt med säljare för att få en känsla för vem det är och för hästen, men allt annat kan jag ta på det viset det faller sig just denna gången, det spelar liksom mindre roll. Har man svårt att komma överens om något kan man ju alltid ringa och diskutera det. Har man svårt att ringa kan man mejla, det är liksom inget statiskt eller någon vetenskap.
 
Jag har varit med om telefonsamtal som tar evigheter och mejlkonversationer som kommer till skott direkt. Det har mer med de inblandade att göra än valet av medie för konversationen. Tycker du det är bekvämast att ringa så är det det för dig men alla har inte samma erfarenheter.

Jag vill gärna prata direkt med säljare för att få en känsla för vem det är och för hästen, men allt annat kan jag ta på det viset det faller sig just denna gången, det spelar liksom mindre roll. Har man svårt att komma överens om något kan man ju alltid ringa och diskutera det. Har man svårt att ringa kan man mejla, det är liksom inget statiskt eller någon vetenskap.

Jag håller med och var på väg att skriva ett liknande inlägg igår. Jag har bara beskrivit mina erfarenheter och vad jag själv föredrar och inte menat det som någon sanning.
 
Jag som har oregelbundna jobbtider och inte har tid att prata i telefon när som helst, svarar hellre på mail när jag kan ta mig tid. Och för att få lite utökad info samt hinna fundera ut genomtänkta frågor/svar (både som säljare/köpare) för att sedan vid intresse utveckla kontakten och tala i telefon för att bestämma dag och tid för provridning/köp.

Som ett tillägg så uppskattar jag att få allting "på papper", exempelvis om säljaren skrivit att hästen är vaccinerad och det visar sig att hästen INTE är vaccinerad så kan man hänvisa till mailet istället för att det ska stå ord mot ord som vanligvis är ganska svårbevisat.
 
Håller med som många andra har skrivit, att om det känns seriöst eller inte beror snarare på personerna som är inblandade än på om man har kontakt via telefon eller mail. Så länge personen (vare sig det är säljare eller köpare) uttrycker sig bra i text och är hyfsat snabb på att kolla mailen så föredrar jag helt klart mail. Då kan man tänka igenom sina frågor/svar ordentligt och dessutom skriva dem när det passar en. Ringer någon så sker det garanterat när man är ute och rider, jobbar eller något annat som gör det svårt att lägga full fokus på samtalet. MEN om personen inte är bra på att uttrycka sig i text eller knappt kollar av mailen på en vecka så är det såklart mycket bättre att talas vid på telefon. Sen är oseriösa människor oseriösa även på telefon, så ja, som sagt beror det helt på personerna och inte på hur de väljer att kontakta en.
 
Jag tycker inte det är konstigt att ha mailkonversation. Det beror på kommunikationen som köparen är seriös eller inte oavsett kommunikationssätt. Ibland är det en stor fördel att ha sparat t ex e-post också. Jag värdesätter när köparen berättar mer om sig själv och tycker att det kan vara värdefullt då jag direkt kan selektera bort personen om jag tycker att hästen inte motsvarar deras förväntningar/krav eller liknande.
 
Jag tycker inte om att prata i telefon, så jag vill helst ha inledande kontakt via mail. Och ta telefonsamtal sen för att boka in provridning osv om det är aktuellt. Men jag är flexibel, vill den andra parten absolut ta det på telefon direkt så gör vi det, men då känner jag mig oftast lite obekväm/stressad och glömmer hälften av både vad jag ska säga och vad den andra har sagt:o:D

Jag tror helt enkelt att oseriösa människor är lika oseriösa vare sig de ringer eller mailar;). För övrigt tycker jag att "sms-kompisar" är sju resor värre än "mail-kompisar"...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 392
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 645
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 205
Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 047
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp