Är det seriöst att maila på hästannonser?

kisse

Trådstartare
Har haft ett par hästar ute på annons och bara fått mail och sms-svar. Tycker det känns oseriöst. I början svarade jag på dessa, men de ledde aldrig någonstans, så då skrev jag " ej mailsvar". Trots detta kommer det bara sådana svar. EN person har ringt, men de kom på att de ville låna häst istället och det var inte aktuellt för mig.

Mer än hälften har dessutom velat ha hästen på prov eller foder först, trots att jag skrivit "lämnas ej ut på prov".

Sålde den ena hästen till en väns vän i befintligt skick för nästan inga pengar, snabb och smidig affär, hon verkar vara en vettig person som får goda vitsord av min vän.

Varför ringer inte folk om de vill köpa häst? En av de som mailat mig har mailat 4 gånger, exakt samma text varje gång, jag har svarat henne förut och frågat hur de på hennes stall ställer sig till krubbitare/vävare eftersom min häst pysslar med sådant (står i annonsen) men inte fått svar på det. Har dessutom skrivit att vid vidare intresse ring, eftersom jag sällan har tid att sitta och maila och det alltid blir en massa följdfrågor.

Är vi så "fega" nu förtiden att vi inte kan ringa folk? Jag blir bara irriterad... Hur gör ni när ni köper/säljer häst, är det seriöst att maila fram och tillbaka i flera veckor utan att komma till skott? Accepterar ni som säljare det och svarar påa alla mail som "å va söt hon var, hur högt hoppar hon?" osv. Visst vill man sälja tar det såklart tid, men inte flera månader med en och samma person utan att ens ha hörts på telefon?!

Är jag överdrivet tjurig?
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag mejlsvarar helst och får svar på div basicfrågor innan jag ringer och samma om jag har annons ute så vill jag helst att man mejlar först. Lättare att hinna fundera ut frågor/svar känna av om säljaren/köparen är seriös osv.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Både ja och nej. Förslagen du har fått är väldigt oseriösa, men den typen finns även om de ringer upp. Jag själv föredrar att skicka ett första mail, och bestämmer man sig för att gå vidare i kontakten är telefonkontakt det självklara. Men att mejla fram och tillbaka i evigheter - absolut inte!
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

För en sån som mej som är nattmänniska är mail en fördel :)
Då jag aktivt inte letar häst men kan ha tråkigt på kvällar/nätter så kollar jag "läget" på hätmarknaden ibland, och att ringa någon efter 21 är inget jag tycker hör till god ton. Då mailar jag hellre och kollar, spec om det är en äldre annons så man inte behöver störa i onödan för att säljaren inte tagit bort annonsen...
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Själv ringer jag på annonser som jag är intresserad av (undantag om jag har frågor om vara på tradera) om det inte står i annonsen att dom vill ha mejl kontakt först.

När jag säljer någonting så är bara telefon samtal av intresse och dom som vill hålla kontakten på annat sätt får handla av någon annan.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag mejlar också helst först, både som köpare och säljare. Tycker det är lättare att som köpare fundera ut och ställa relevanta frågor och berätta om sig själv, och som säljare att ha tid att ge en ärlig bild av hästen (eller vad det nu är man säljer).
Finns vidare intresse efter ett par inledande mejl vill jag gärna ta resten på telefon för att få en mer "känsla" för köparen eller säljaren.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag föredrar mail som första kontakt, både som säljare och köpare. Jag har sällan tid att prata i telefon, gör ju alltid det bästa av sitiationen eller ber att få ringa upp.

Den vanligaste förfrågan via mailen är att man ska "berätta lite om hästen", jag har då ett färdigt mail som jag kopierar till alla. Lägger till svar på specifika frågor överst, snabbt och smidigt och jag kan göra det när jag själv har tid över.

Oavsett mail eller telefon så är det först när någon bokar tid att komma och titta, eller för att hämta hästen, som man vet om de är seriöst intresserade eller inte. Men om man får det tredje mailet utan att vederbörande bokar in sig, så är min erfarenhet att det inte blir nån affär.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

När jag tänker efter så har inga mail- eller sms-kontakter lett till att jag sålt hästar, bara telefonsamtal.

Mailkontakter där jag skickat bilder och svarat på info har alltid slutat med att jag inte fått svar och ingen info om att man inte är intresserad av hästen.

Jag själv skulle maila om det var för mig relevant information som saknades i annonsen, som härstamning. När jag fått reda på det kan jag besluta om jag är fortsatt intresserad av hästen och då skulle jag ringa.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Och jag är precis tvärtom, jag gillar inte allas när folk ska hålla på att ringa.
Och anledningarna är.

Jag har sällan tid att prata i telefonen,
Jag tycker man hör hälften i telefonen, spec med annan dialekt,och man minns en fjärdedel av vad som sagts om hästen, iofs pratar många strunt större delen av tiden.
Folk som bara babblar på om helt ovässentliga saker i telefonen. ush.

Mejl och sms är kanon, jag använder mig nästan bara av det, blir bara trött på folk som bara vill ringa eller bli uppringda.

Mejl kan man läsa och svara när man SJÄLV HAR TID.
Man har allt nerskrivet, kan läsa igenom det flera gånger.
Och nuförtiden är de flesta vid dator/mobil så ofta att det går snabbt att kommunicera så också.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

knapplån

De gånger jag har haft häst ute på annons, så har jag skrivit att jag vill ha mailkontakt första gången. Detta på att jag arbetar oregelbundna tider och inte alltid kan ha telefonen på.

Personligen blir jag irriterad de gånger jag försökt svara på annonser och bara möts av en telefonsvarare, trots att personen skrivit "endast telesvar".

Då tycker jag att det är bättre att ha en första mailkontakt, så kan man komma överens om en tid som passar båda parter för ett samtal
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag letar foderhäst just nu och läser annonser hela tiden:p Jag personligen vill helst ringa på en hästannons då det känns mest seriöst och man ringer förmodligen inte 'bara för att' såsom endel mailar för att det är enkelt och sen inte egentligen är riktigt intresserad
Sen finns det SÅKLART seriösa bland de som väljer att maila också, det är inte det jag menar, men generellt sett.

Men endel annonsörer vill helst ha mailsvar och då svarar man ju via mail.

Det finns ju både för och nackdelar förstås, som redan skrivits i tråden.

Finns det en mailadress i annonstexten antar jag att man som annonsör inte har något emot mailsvar.
Men om det bara står telefonnummer och mail bara finns som det alltid gör på tex blocket eller hästnet, ja då känns det mest seriöst att ringa.

Jag är inte jättetrygg i telefonen, jag kan tycka ibland det är jobbigt att ringa :o :D men hästannonser anser jag man i första hand ringer på.

Jag har inget emot mailsvar när jag själv annonserar men telefonsamtal känns mycket mer seriöst tycker jag.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag mejlar (om det inte uttryckligen står enbart telefonkontakt) och föredrar att själv få mejlsvar (även på hästannonser). Dels pga mina oregelbundna arbetstider, dels för att jag hatar att bli avbruten med telefonsamtal då jag rent generellt har jäkligt lite tid för att prata i tfn om jag inte planerat det, och dels för att jag i lugn och ro kan få fram vad jag vill i ett mejl och då göra det när jag har tid.

Ser inget oseriöst alls, förutsatt att mejlet är välskrivet och genomtänkt. Är det svar som "hej har du film" då skiter jag i att svara. Jag vill ha utförliga svar med tanke bakom. Men jag blir lika störd av folk som ringer och snackar gojja, då har jag inte ens möjligheten att ignorera utan blir ju uppehållen i telefon för ingen mening.

SMS däremot tycker jag är för kort om utrymme för att få fram nåt vettigt i, så det använder jag bara som ett kortare form av mejl tex "ring mig den och den tiden" om man tidigare haft kontakt.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Hej!

Jag mailar hellre än ringer, dels pga social fobi och dels för att jag vill kunna fundera ut lämpliga frågor som jag sen har svaren på papper, om det blir ett köp och det visar sig att det som sagts inte stämmer känns det bättre att ha tidigare konversationer på print.

Senast jag sålde häst var det flera som ringde och bra ville prata, de frågade om saker som stod i annonsen och ville gärna ha på foder eller låna, trots att hästen var till salu. Vet inte om det kändes seriösare med telefon än med mail.

/Lavinia, föredrar skriftlig kommunikation, men ringer alltid när det kommer till att träffas
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag fullkomligt avskyr att trycka på ringknappen, tappar alltid bort vad det är jag vill säga egentligen. När jag hittade annonsen på min nuvarande häst var jag i Usa och annonsen var några månader gammal. Jag smsade och frågade om hästen fanns kvar och om jag då kunde ringa när jag kom hem. Då hade jag några dagar på mig att samla mod, larvigt men sant ;) Jag skrev för övrigt upp alla frågor som jag ville ha svar på och antecknade under tiden så att jag hade lite koll efteråt.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag mailar hellre. jag har aldrig gillat att prata i telefon. Dock självklart pratar jag gärna i telefon när man ska göra upp om att träffas,,,det ser mer seriöst ut då. Men just första kontakten då man bara har lite frågor så kan man ta det via mailen. Dock ser det ju iaf seriöst ut om man iaf kan skriva med sitt telefonummer även om man mailar så man inte ser helt anonym ut.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag har sålt flera hästar med i stort sett enbart mailkonversation fram till affären varit i stort sett klar. Jag ser inga som helst problem med det, för min del så kan jag svara när jag har bäst tid.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag mailar alltid först, oavsett om jag söker eller säljer, och det är faktiskt av den anledningen att många annonser inte har tillräckligt med info.

Nu har jag inte varit ute på marknaden de senaste två åren, men minns när jag var i hästletartagen förra gången. Det var förvånansvärt många som inte skrev basic saker som t.ex. mankhöjd på hästen. "Tävlingshäst" men inte inom vilken gren hästen varit aktiv? Det har även hänt ofta att saker som står i annonsen inte riktigt stämt med verkligheten och det kommer fram när man pratar.

Om jag letar dressyrhäst på 180 cm vill jag inte ringa runt i onödan på hästar som visar sig vara hopphästar på 160 cm.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Tycker inte det är oseriöst med mejl, många har ju svårt att ringa på det sättet och då är ju sms eller mejl dom enda alternativen. Jag som har lite svårt att ringa brukar be min mamma att ringa. Att jag inte mejlar är för att när jag väl hittat något jag gillar så vill jag veta allting direkt, jag är alldeles för otålig för att vänta på mejlsvar.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag mailar i regel som första kontakt. Jag sitter ofta sent och tittar på annonser. Dels för att jag inte vill störa, men även för att jag vet precis vad jag vill ha. Jag beskriver exakt vad det är jag söker och vilken typ av hem det är jag kan erbjuda. Om säljaren tror att det är en häst som matchar mina kriterier så tar jag telefonkontakt.

Jag blir däremot förundrad över hur många som faktiskt inte svarar på mail. Det kan naturligtvis vara för att hästen inte är vad jag söker, men ett kort mail för att informera om det tar inte lång tid att kasta iväg. Självklart mailar jag inte på en annons där mailsvar uttryckligen undanbedes.

Ska faktiskt på en provridning imorgon efter bara mailkontakt. Håller tummarna för att jag äntligen hittat "the one"! =)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 392
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 645
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 205
Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 047
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp