Är det seriöst att maila på hästannonser?

Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Det där märkte jag av väldigt mycket nu när jag sålde min bil, hade bild på bilen, dock såg man inte hela men man såg färgen osv och att lacken var fin. Ändå så mejlar folk om mera bilder på bilen? svarade dom bara att dom får söka på märket och årsmodellen så lär dom se hur bilen ser ut.

Men självklart vill man se bild på hela objektet?!
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Tycker inte jag är självklart, jag har aldrig behövt se hela objektet när jag vet vad jag vill ha för modell. Då frågar man om märken och man frågar om skicket i sej som är svårt om inte omöjligt att se på en bild iallafall.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag verkar höra till undantagen. Jag föredrar att ringa, tycker om att prata med personen och tycker att det är lättare att ställa följdfrågor etc. Men i övrigt så är jag rätt så anpassningsbar. Om säljaren/köparen föredrar mail så mailar jag. Om jag ringer och inte får svar så brukar jag skicka ett sms eller ett mail om att jag ringt och varför så de vet att det missade samtalet är från en spekulant.

Om jag ringer så sitter jag alltid med ett block och penna framför mig eller vid datorn så att jag kan skriva ned informationen som är viktig. Är det något särskilt viktigt så ser jag till att det står med i kontraktet om det blir ett köp.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Egentligen tycker jag också att mejl är smidigt som första kontakt men samtidigt blir man irriterad över alla "brist-på-annan-sysselsättnings-mejl". Så kul är det inte att lägga tid på att svara och skicka bilder och så hör man inget mer. Jag tror att man genom att vilja ha telefonsvar så sållar man bort dessa mejl där folk inte är seriöst intresserade.
Jag har haft en sadel till salu ett tag och massor av folk som vill ha bilder men sen händer inget mer. Sadeln är jättefin vilket också framgår av bilderna och ser dessutom ut som sadlar av det märket gör :meh: men folk hör inte av sig igen. Varför har man då ö h t bett om bilder om man inte är intresserad.

Fast man kan ju vara intresserad tills man ser bilderna man får skickade till sig, eller så dyker det upp något annat som är mer intressant.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag skulle aldrig köpa något av någon som bemötte mig som kund på det där viset.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Men i det här fallet är sadeln jättefin och jag skickar ca 5-6 bilder från olika vinklar och håll för att visa hur fin den är så sadelns skick ska ju inte få folk att inte gå vidare med köp. Jag hade förstått om skicket hade varit sämre att man vill ta sig en funderare. Men i mitt fall tror jag att folk sitter och tittar och det är lätt att skicka iväg ett mejl: -Har du mer bilder?

Jag har kommit på mig själv att göra så en gång, hade börjat fundera på att byta en sak och skickade ett mejl som jag sen inte brydde mig om att svara tillbaka på. Jag skämdes jättemycket efteråt eftersom jag själv blir irriterad när folk gör så. Man kan kanske tänka efter lite före man svarar.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

KL.

Jag tittar alldeles för gärna på hästannonser och ibland dyker det upp (för) intressanta hästar.

Jag tror att jag ringer på dem som ser väldigt intressanta ut, mailar om jag tycker att det är för lite information och vill ha kompletterat och inte riktigt vet hur intressant det är.

Jag erkänner att det känns enklare att backa ur efter en mailkontakt än per telefon - ger mig mer tid för eftertanke och att ta ställning till den information jag fått.

Någon gång har jag svarat på en annons som legat ute ganska länge. Då har det känts enklare att skicka ett mail och fråga om hästen finns kvar.
I det fallet hade annonsen funnits ute i ett par månader. Hästen fanns kvar och jag åkte och köpte den.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag vill inte ringa då jag pga vissa anledningar har svårt att sortera ur obekanta ljud (röster om det brusar ibakgrunden) och inte kan lägga info jag hör, på minnet så fort. ofta ringer folk upp och pratar i 40 min om allt och inget och beskriver sin hästhållning och alla ponnyer som varit i familjen sedan urminnes tider och vilka tränare som sa vad och vad som hände då osv osv osv osv. Jättebra att de är engagerade men jag varken hör eller minns hälften och det är ju inte så himla konstruktivt. Ser gärna att folk mailsvarar med sina stora, seriöst genomtänkta frågor alternativt ringer upp för att STÄLLA FRÅGOR och inte låta mig veta allt om deras liv. Dvs ställer på förhand uttänkta frågor. Men helst av allt vill jag ha det skriftligt så jag kan kolla upp i efterhand vad det egentligen var de undrade och hur de förhöll sig till mina svar.

De som svarar "hej fin häst har du film?" eller liknande sorterar jag som oseriösa. de som verkar vara minderåriga ber jag be en förälder kontakta mig och de som svarar och söker något helt annat än jag annonserat ut, får veta det, kortfattat.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag mailar gärna först med de frågor jag inte fick svar på i annonsen. Det känns enklare att få svaren skriftligt så kan man lättare minnas vilken som var vad och sortera ut de som är mest intressanta. Om det fortfarande är intressant så ringer jag upp sen.

En gång hade jag inte ens några planer på att köpa häst just då och kände mig som en sån där oseriös, ungefär "fin häst har du film" (även om jag tror att jag formulerade mig aningen bättre). Det slutade med ett väldigt lyckat köp.
 
Sv: Är det seriöst att maila på hästannonser?

Jag mailar helst som första kontakt för att då få svar på frågor som inte framgår av annonsen, passar svaren men ringer jag.
Jag har "hoppat över" intressanta hästar då det stått "ej mail-svar" i annonsen då jag inte haft tid/lust/ork att ringa.
Själv har jag sålt några hästar via mail och sms, de kommer ju ändå och tittar, kan prata då..
 
Har sms blivit substitut för att ringa?
Kan förstå att man mejlar om informationen i annonsen inte täcker det mest grundläggande man vill veta, såsom kön, ålder, storlek, ras, bilder, film, etc. Det gör jag med.
Men ja jag vet inte, är man seriöst intresserad, då ringer man väl och presenterar sig och avtalar om visning? Inte sms:ar man och frågar om adress och tid?
Andra hästen jag har till försäljning i år och mestadels är det mejl och sms, mycket sällsynt att någon ringer.


Sen finns det ju även de som gör tvärtom. Har vid något tillfälle valt att inte ha något telefonnummer i annonsen och haft mina skäl till det. Ändå finns det då människor som googlar fram ett nummer och ringer. Det tycker jag är lite fräckt gjort.
 
Själv har jag telefonfobi och ringer inte hur som helst till okända människor, så för mig känns det säkrare att skapa kontakt via mail först.
 
Av någon anledning tycker jag också att det är hemskt oseriöst att mejla om man inte t.ex. har vissa livsavgörande frågor först. Är man seriöst intresserad och vill boka in provridning så ringer man. Tycker även det är irriterande när säljes annonser inte har telefonnummer så man måste mejla och sen lämna sitt egna telefonnummer, så ringer de inte heller upp då eller lämnar nummer utan fortsätter att mejla. :banghead:
 
Har haft ett par hästar ute på annons och bara fått mail och sms-svar. Tycker det känns oseriöst. I början svarade jag på dessa, men de ledde aldrig någonstans, så då skrev jag " ej mailsvar". Trots detta kommer det bara sådana svar. EN person har ringt, men de kom på att de ville låna häst istället och det var inte aktuellt för mig.

Mer än hälften har dessutom velat ha hästen på prov eller foder först, trots att jag skrivit "lämnas ej ut på prov".

Sålde den ena hästen till en väns vän i befintligt skick för nästan inga pengar, snabb och smidig affär, hon verkar vara en vettig person som får goda vitsord av min vän.

Varför ringer inte folk om de vill köpa häst? En av de som mailat mig har mailat 4 gånger, exakt samma text varje gång, jag har svarat henne förut och frågat hur de på hennes stall ställer sig till krubbitare/vävare eftersom min häst pysslar med sådant (står i annonsen) men inte fått svar på det. Har dessutom skrivit att vid vidare intresse ring, eftersom jag sällan har tid att sitta och maila och det alltid blir en massa följdfrågor.

Är vi så "fega" nu förtiden att vi inte kan ringa folk? Jag blir bara irriterad... Hur gör ni när ni köper/säljer häst, är det seriöst att maila fram och tillbaka i flera veckor utan att komma till skott? Accepterar ni som säljare det och svarar påa alla mail som "å va söt hon var, hur högt hoppar hon?" osv. Visst vill man sälja tar det såklart tid, men inte flera månader med en och samma person utan att ens ha hörts på telefon?!

Är jag överdrivet tjurig?

Jag vill helst både ge och ta emot mail som första kontakt. När jag letade häst hade jag ofta flera hästar jag var intresserad av och då var det lättast att ha mailkontakt för att hålla rätt på dem, vad man hade frågat och vilka svar man fått. Där tycker jag också att jag kan förklara vad för häst jag letade efter och säljaren kunde fundera lite om hästen skulle passa mig. Däremot har jag ringt upp när det blivit tal om provridning. Långt ifrån alla mail jag har skickat har lett till provridning. Det är inte för att jag varit oseriös utan det har framkommit sådant som gör att jag inte längre är intresserad.
 
Har sms blivit substitut för att ringa?
Kan förstå att man mejlar om informationen i annonsen inte täcker det mest grundläggande man vill veta, såsom kön, ålder, storlek, ras, bilder, film, etc. Det gör jag med.
Men ja jag vet inte, är man seriöst intresserad, då ringer man väl och presenterar sig och avtalar om visning? Inte sms:ar man och frågar om adress och tid?
Andra hästen jag har till försäljning i år och mestadels är det mejl och sms, mycket sällsynt att någon ringer.


Sen finns det ju även de som gör tvärtom. Har vid något tillfälle valt att inte ha något telefonnummer i annonsen och haft mina skäl till det. Ändå finns det då människor som googlar fram ett nummer och ringer. Det tycker jag är lite fräckt gjort.
Håller med!
Har just nu två hästar ute, och de flesta svaren kommer via mail, eller ev sms. T ex, finns hästen kvar, är den snäll etc. När man svarat hörs inget mer. Känns sisådär... OM dessa spekulanter långt senare hör av sig skulle jag faktiskt dra mig för att sälja, då intresset för hästen inte verkar vara speciellt stort. Och ja, jag vill ha seriösa spekulanter som verkligen GILLAR den häst de vill köpa!
 
Håller med dig.
Jag ser inget oseriöst med att maila - jag skickar gärna mail för att få lite ytterligare upplysningar.

Gjorde det i förra veckan, den ena gällde en utannonserad häst där man inte alls satt ut prisbild i annonsen.

Jag skrev ett mail där jag väldigt kortfattat nämnde min erfarenhet (kunde vara viktigt för just den hästen) samt frågade om ungefärlig prisnivå.
Fick ett svar att "jag vill ha ditt telnummer så ringer jag och berättar om X och prisnivå".

Det tycker jag var rätt märkligt.
I det fallet är prisbilden avgörande för om jag är intresserad av hästen eller inte (projekthäst; får inte vara särskilt dyr i mina ögon och då är det väldigt intressant hur många tusingar säljaren tänkt sig).
Och att då få tillbaka att det ska vara telefonkontakt...
tja.
Jag skrev om mina nummer och lämpliga tider, var tydlig om klockslag som var mycket olämpliga - och har inte hört något alls. Misstänker att köparen uppfattade mig som otrevlig när jag förklarade skälet till att jag mailat (svårnådd per telefon).
 
Håller med!
Har just nu två hästar ute, och de flesta svaren kommer via mail, eller ev sms. T ex, finns hästen kvar, är den snäll etc. När man svarat hörs inget mer. Känns sisådär... OM dessa spekulanter långt senare hör av sig skulle jag faktiskt dra mig för att sälja, då intresset för hästen inte verkar vara speciellt stort. Och ja, jag vill ha seriösa spekulanter som verkligen GILLAR den häst de vill köpa!

Men hur kan man veta att man gillar hästen? Givetvis tycker jag att man kan maila och tala om att man inte längre är intresserad.
Om man går in på en säljsida så läggs det in många hästar varje dag och ibland hade jag 4-5 hästar som jag var intresserad av. Men jag jobbar heltid vilket också de flesta säljare gör och köra 30 mil gör man inte en vinterkväll utan det blir att planera in det på helger. Det har gjort att kontakt och ev provridning har dragit ut på tiden. Men jag har inte varit oseriös i mitt intresse. Det har också hänt att en häst har blivit såld för att jag och säljaren inte hunnit komma överens om en tid som passat båda. Inget att göra åt.

Det har också funnits långa fina annonser med mycket info så jag känner att jag inte behöver ringa och fråga mer men vill ha en film (ibland en aktuell film, inte 4 år gammal) när den är riden. Då har jag skickat och frågat om det finns någon ny film, utan att ha en lång utläggning eller 1000 frågor. Jag har förklarat att jag inte vill köra 25-40 mil utan att ha sett hästen röra sig under ryttare. Men då har jag som ev köpare inte fått något svar eller en suddig snutt på 12 sekunder och en uppmaning att komma och provrida denna Fantasktiska häst. Nja...
Jag kan också säga att jag sett flera annonser där jag tyckte hästen verkade intressant men när säljaren skrev att hen inte svarade på mail eller sms hoppade jag faktiskt över den. Jag tycker att idag finns så många medier att ta och hålla kontakt så det där med att "seriösa ringer" är ganska gammalmodigt tänkt.
 
Jag tycker mailkontakt är helt ok som inledning men sedan vill jag prata med personen för att kunna bilda mig en tydligare uppfattning. Iaf om vi pratar om hästar, prylar säljer jag gärna via endast mail.

När jag själv köper brukar jag först skicka ett sms där jag frågar om hästen finns kvar och vilken tid det passar att jag ringer. Då slipper jag ringa många ggr utan svar och säljaren kan själv välja tid som passar.
 
Jag mailar nästan alltid som första kontakt. Annonser med endast telefonkontakt går i regel bort helt. Ofta är annonserna ofullständiga, fattas relevant information och ibland saknas film. Det känns lättast att avgöra via mail om hästen ens är intressant att provrida när man fått all info.
Är den fortfarande intressant efter något mejl så ringer jag upp säljaren/tvärt om. Känns tryggt att ha pratat i telefon, man får en annan bild.
Sms skulle jag endast skicka om jag ringt och inte fått svar, o då endast skriva just att jag ringt o att de går bra att ringa upp på dehär numret.

Min nuvarande häst var lite undantag. Där skedde all kontakt via Facebook-chatten, såg ingen film och bara nån halvtaskig bild. Men den stod inte långt bort och priset var väldigt fördelaktigt. Och jag kunde inte fått en bättre häst.
 
Nu är jag ju inte på G att köpa häst typ imorgon, nångång kanske, men jag hade nog faktiskt valt bort "endast telefonkontakt" annonser, skulle nog bra mycket till för att en sån annons inte skulle gå bort.

Jag är rätt obekväm med att prata i telefon och gör det bara i absoluta nödfall och tycker fördelarna med mail är att man stör inte på samma sätt som det riskerar att bli om man ringer och kan lyckas träffa av då folk äter, jobbar, sover, barnen skriker, rider o.s.v. man kan läsa och svara då man själv har tid, man har allt svart på vitt och kan gå tillbaks och se vad man fått för svar tidigare.

Via telefon så känns det mycket lättare att glömma bort att "jo men vad sa den om det där?"

Båda mina hundar är köpta via mailkontakt, ev att jag ringde å informerade om att vi var på väg dit på första, andra enbart mailkontakt och med tanke på att dom båda ligger i solen just nu och gnager på varsitt ben så verkar ju det oxå ha funkat ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 392
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 645
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 205
Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 047
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp