Bukefalos 28 år!

Är det verkligen seriöst?

P

passionen

Jag letar efter en gårdshundstik, och var i kontakt med en uppfödare som hade flera tikar som väntade valpar, alla tikarna hade samma hane. Jag ville ha en tik, och uppfödaren sa direkt att jag måste boka en valp direkt, fast valparna inte har kommit till världen än. Utan ligger fortfarande i magen. Sedan hade hon haft för många valpar på dessa tikar, för att man skulle kunna få stamtavla. Hon var i så fall tvungen att regga kennelnamn.

Jag fick snabbt en konstig känsla om något som jag inte direkt kan sätta fingeret på. Men jag är som person att jag inte vill döma allt för snabbt, fast att jag i detta fallet kanske redan har gjort det. Efter samtalet så hade jag massor av frågor som jag vill ställa någon annan.

Min känsla sa mig att denne uppfödare är enbart ute efter pengar, eftersom det hade blivit "för många valpar". Sedan är det för mig märkligt att man ska boka en valp som inte har kommit till världen? Hon sade sig ha tagit tikarna på ultraljud, och sett ungefär 4-6 valpar per tik. Men hur vet man om alla är friska, och alla verkligen lever när de föds. Allt kan hända! Och oavsett så skulle man inte få tillbaks pengarna man bokat valpen för om det blev så att man inte kunde få valpen, oavsett.

Är det jag som är för kritisk eller ska jag dra öronen åt mig?
 
Sv: Är det verkligen seriöst?

Jag hade dragit öronen åt mig. Att regga kennelnamn kostar bara 2000 har jag för mig. Att boka när valpen är i magen har jag visserligen gjort och lagt handpenning. Men givetvis så skulle jag få tillbaka den om det inte hade blivit någon valp.
Det låter som de bara vill håva in pengar.
 
Sv: Är det verkligen seriöst?

Jag hade då inte köpt en valp därifrån iaf!
Men att boka en valp innan den föds tycker jag inte är allt för konstigt, men isåfall tycker jag handpenningen ska ges tillbaka ifall det händer något annat eller ingen valp passar.
Bäst är det ju att vänta med bokning tills man faktiskt har valt ut en valp och i övrigt bara vara som intresserad.

Lycka till med ditt valpsökande!
 
Sv: Är det verkligen seriöst?

uppfödaren sa direkt att jag måste boka en valp direkt, fast valparna inte har kommit till världen än.

Sedan hade hon haft för många valpar på dessa tikar, för att man skulle kunna få stamtavla.

*Dingdingding* Signalerar varningsklockan här!

Oseriöst så det förslår!
 
Sv: Är det verkligen seriöst?

Skönt att se att det inte bara var jag som tyckte att det verkade konstigt. Det kändes fel ganska snabbt. Men jag vill även vara lite rättvis och inte döma utan att höra med vad andra tycker. Det hade ju lika gärna kunnat vara jag som var helt fel ute.
 
Sv: Är det verkligen seriöst?

Oh my.... Gynna inte den här typen av "uppfödare". Handlar uppenbarligen enbart om pengar. En given handpenning borde annars återbetalas till dig om det inte blir en valp till dig. Vilken affärsidé annars!! Hon kan på detta sätt få in hur mycket som helst i handpenning juh. Tänk om det bara blir 2 valpar per kull (allt kan hända) och hon har bokat bort 5-6 valpar som hon inte betalar tillbax ngt för.
Sedan håller jag med Escodobe, ett kennelnamn kostar inte mycket. Men hon har alltså haft minst 3 kullar på var och en av dessa tikar redan :eek:.

Ger heller inte mycket för uppfödarens avelsplanering - samma hane (egen?)till tre tikar. Ja, det verkar vara det enklaste och billigaste alternativet här. Så mycket pengar som möjligt med minsta möjliga utgifts- och arbetsinsats.

DSG uppfödare som är seriösa i sin avel finns. Så mitt råd är sök vidare... Det är viktigt att man känner förtroende för sin uppfödare, det ska vara den personen du kan ringa och fråga om allt och om det blir problem - även ställer upp. Tror du att denna uppfödare är en sådan person?
 
Sv: Är det verkligen seriöst?

Sedan håller jag med Escodobe, ett kennelnamn kostar inte mycket. Men hon har alltså haft minst 3 kullar på var och en av dessa tikar redan :eek:.

Det är väl tre kullar sammanlagt som räknas innan man måste skaffa kennelnamn?
 
Sv: Är det verkligen seriöst?

*kl*

Att använda samma hane till tre tikar när avelsbasen redan är ganska liten känns inte seriöst.

Kolla rasklubbens hemsida och se vilka kennlar som finns och börja där, är mitt råd. Jag hade inte köpt valp från denna uppfödare.
 
Sv: Är det verkligen seriöst?

Håller med alla inläggg i tråden.

När det gäller gårdshundarna så är rekommendationen att hanen har max 20-25 avkommor så de kan ju hålla sig inom ramen om de bara använder honom själv. Men det här känns verkligen oseriöst. Är föräldrarna friröntgade, utställda mm eller har de fuskat där också?

Du får gärna skicka pm ang. namn på uppfödaren o hundarna. Eftersom jag själv har en gårdis tik är jag ganska på läst ang kennlar mm så vill du ha tips på bra hundar så vet jag var de finns o vilka som är på gång. Säg bara till om du vill ha hjälp! Annars skulle jag ringa avelsråd/valpförmedlare för att hitta en bra valp. Nr hittas på www.gardshund.com
 
Sv: Är det verkligen seriöst?

Kennelnamn är obligatoriskt från det man registrerar sin 3:e kull totalt sett oavsett hur många tikar man tar valpar på. Antingen har man 1 tik och då måste man ha kennelnamn innan man reggar 3:e kullen på henne. Har man 3 tikar så kan man bara regga en kull var på de 2, sen måste man ha kennelnamn innan man reggar valparna till den 3:e tiken.

Det är ganska vanligt att uppfödare tar handpenning. Om det är en "rumsren" uppfödare så betalas pengarna tillbaks om inte valpen är frisk eller det inte blir en valp av den typ man har avtalat. Ångrar sig däremot valpköparen = köper valp på annat ställe eller upptäcker att man inte ska ha valp så får man inte pengarna tillbaks.
 
Sv: Är det verkligen seriöst?

Fick nyligen veta att det handlar om 4 tikar som uppfödaren använder sig av. Uppfödaren hade för några år sedan samma strategi gällande avel av Golden retriver. Fick kontakt med en som mailade mig privat, och frågade om uppföddarens namn. Sedan fick jag höra o princip samma historia som med dessa gårdshundar. Uppföddaren ringde mig nyligen och berättade att hon hade gjort ultraljud på samtliga tikar, och att det är i snitt 5-6 valpar/tik.

Räknade lite på det, efter vet kostnader mm. En vinst på ca 140 000, om alla valpar blir sålda till det satta priset. då har jag räknat mycket lågt i vinsten.

Jag hoppas verkligen inte att det finns många "uppfödare" av denna sort, igentligen vill jag inte kalla de uppfödare. Utan för mig är hon sin egna bank. Det blir en härlig inkomst, för några månaders arbete för henne och familjen.
 
Sv: Är det verkligen seriöst?

Jag känner personligen till denna uppfödare.

Inte särksilt kunnig, har tagit valpar på sina tikar vid löp efter löp efter löp, har tagit kullar både i sitt eget namn och i sin mans osv osv. Allt för att slippa regga kennel och kunna ta pengar svart!!

Seriös?! Knappast!!!

Hur många ev hennes reggade valpar - jodå det finns några sådana också - är hälsoundersökta? Eller meriterade på något vis alls?!

Kontakta rasklubbens kunniga valpförmedlare istället och hitta en BRA uppfödare!

/Ulga
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 621
Övr. Hund Behöver akut hjälp! Vi har köpt en valp (8 veckor, storpudel) som vi bara har haft några dagar men det visade sig direkt när vi fick...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
15 471
Senast: Pudelägare
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 407
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 542
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp