Är detta bra hantering och inlärning?

Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Försök att läsa av hästen istället för att bli arg på den..
Den vill ha uppmärksamhet, av något slag..
Blir kanske handmatad av flera personer och inte av andra.
Den blir då frustrerad och slår i väggen..

Har den ont måste den säga ifrån, och en häst säger ifrån med att visa upp ett aggressiva och nervösa beteenden.

De bits inte för de är elaka de vill poängtera något..
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Bra och bra.. ur etisk synpunkt är behandlingarna inte de bästa men effektiva är de.. eller ja iaf om hästen inte hinner dö först.

Att ex. binda fast hästen vid ett träd vid en trafikerad gata KAN ju få de att sluta reagera mot trafiken eftersom de får en konstant stimulans och därmed blir "vana" men chansen finns ju att, innan de lugnar ned sig, sliter sig loss, förstör ett par kotor och springer ut på vägen och dödar en bunt med trafikanter eller dödar sig själva på kuppen.

När det gäller en sparkande häst så tycker jag man borde kolla på VARFÖR den sparkar först innan man tar till metoder för att få den att sluta.

Vidare så ska jag berätta att jag har faktiskt "fajtats" med min häst, och tycker att det är nödvändigt i vissa lägen, men aldrig i situationer där den är rädd/har obehag. Jag bråkar ju inte hästen om den blir rädd för en bil, eller av någon anledning inte förstår det jag vill. Jag har bara rakt av bråkat när hon sätter sig emot min auktoritet (inte vill gå åt mitt håll för att hon vill hem, vägrar stå stilla när jag säger till etc.).
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Låter som om hon läst Henry Blakes böcker lite för mycket. Börjar hon dilla om att sätta spikar på boxkanter för att hindra att de biter på boxarna eller krubbar och att hänga upp stockar över dörren så de slår sig på huvudet om de väver så har hon garanterat läst hans böcker.
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Skärp dig.
Det är en två centimeterskedja, som satt i en läderrem runt hans has. Den är till för att skapa obehag vid sparkar. Den kör inte ont, tro mig jag testade.
Han har inte fotskabb, är kollad på alla vis, men han sparkar efter andra hästar som går förbi (spilthäst)
Så det är okej för denna häst att sparka efter ridskoleeleverpå 12 år och deras ponnyer när dom går förbi? Hellre än att man skapar ett obehag hos hästen vid ett dåligt beteende?

På min ridskola satte man upp ett rep med en tung filt dubbelvikt över som blev som en 'vägg' längst bak i spiltan. På så sätt fick hästen lite boxkänsla och brydde sig inte lika mycket om det som hände bakom den.
Tycker jag låter som ett bättre sätt än att hänga kedjor på benen faktiskt.
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Skärp dig.
Det är en två centimeterskedja, som satt i en läderrem runt hans has. Den är till för att skapa obehag vid sparkar. Den kör inte ont, tro mig jag testade.
Han har inte fotskabb, är kollad på alla vis, men han sparkar efter andra hästar som går förbi (spilthäst)
Så det är okej för denna häst att sparka efter ridskoleeleverpå 12 år och deras ponnyer när dom går förbi? Hellre än att man skapar ett obehag hos hästen vid ett dåligt beteende?

En häst som står i en spilta och sparkar, ska inte stå i spilta, just för att någon kan bli skadad.
Sätt den i box.

Diskuterar ni om samma häst? Du och TS?
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Nej vi diskuterar inte samma häst.
Box är inte ett alternativ då han boxvandrar, han är ALDRIG stilla, har inte ens ro att äta.
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Nej vi diskuterar inte samma häst.
Box är inte ett alternativ då han boxvandrar, han är ALDRIG stilla, har inte ens ro att äta.



Isåfall undrar jag varför du hoppar på Chik, som inte svarade dig utan TS med citat? Och råkade (?) ta din knapp för att svara med.
Läser du hennes svar igen så har hon (eller han?) skrivit ett citat före som komemr från TS. :)


Jag tycker ridskolan prioriterar lite konstigt/fel (enligt mig) i såfall.
Hellre en boxvandrare i spilta, var den kan sparka folk, och sparkar efter hästar, än i box där den "bara" vandrar?
Jag hade satt den direkt i box. Att sätta en vandrare i spilta bruar förr eller senare resultera i att den istället börjar väva.
Men nu är det ju bra att den ska säljas. :)
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Sätt ut tanten på en kall och hal klippavsats och låt henne sitta där tills hon inte är rädd länge så kanske hon förstår bättre sen. Du är inne på en betydligt trevligare linje att hantera häst.

ekakt :devil:
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Skärp dig.
Det är en två centimeterskedja, som satt i en läderrem runt hans has. Den är till för att skapa obehag vid sparkar. Den kör inte ont, tro mig jag testade.
Han har inte fotskabb, är kollad på alla vis, men han sparkar efter andra hästar som går förbi (spilthäst)
Så det är okej för denna häst att sparka efter ridskoleeleverpå 12 år och deras ponnyer när dom går förbi? Hellre än att man skapar ett obehag hos hästen vid ett dåligt beteende?

en häst har ett dåligt beteende för att något är fel!!!

se till att hästen känner sig trygg istället för hotad!
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

*kl*
Det låter ju inte vidare trevligt alls det där.
Jag har en hästsyn som går ut på samarbete och harmoni och skulle någon försöka de metoderna med min lilla toka så skulle de förstöra henne för livet. Hon är en väldigt känslig häst, och hon lär ju inte vara ensam om att vara det direkt.

Vad gäller hästen som sparkar så kanske det vore lämpligare med lösdrift? Min tjej avskyr att stå inne öht och skulle säkert bli helt odräglig/farlig om hon blev tvingad till det någon längre period i stället för att få gå runt i en lösdrift med kompisarna.
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Bland annat har vi en häst i stallet som står och sparkar väldigt mycket i väggen. Hennes lösning på problemet är att man binder fast en kedja runt benet så hon slår sig själv med den nästa gång hon sparkar i väggen. För mig låter detta nästan som djurplågeri. Vad tycker ni bukefalister?
Det där sättet tycker inte jag är så hemskt, det är inte som sagt bra för benen om hästen står konstant och sparkar. Det finns många sånna lösningar, vissa sätter upp saker på väggarna som hästen sparkar på och slutar pga det, vissa hästar räcker det att ha på gummiringar på baktassarna och slutar då, det finns många liknande lösningar som brukar funka helt okej.

Vi har några unga hästar i stallet som vi är ute och går med för att vänja dem vid trafik osv. För vi vill helst ha trafiksäkra hästar. Hennes lösning: Bind fast hästen vid vägen och låt den stå tills den slutar vara rädd. :crazy: Är detta en bra lösning?
Den metoden gillar inte jag, däremot är det en bra ide tycker jag att ha unghästar i hagar som är brevid vägar så dom iallafall där kan se att det inte händer så mycket när bilar och lastbilar kör förbi.

En häst vi har har skräck för selen och ägaren vill gärna försöka vänja henne för att så småningom kanske kunna köra henne. Hennes lösning: Ta in hästen i paddocken sätt på selen och lämna hästen där tills den är lugn.
Jag jobbade på åby ett halvår och där var det vissa som hade på selarna på åringarna i hagen under invänjningen, vet inte riktigt vad jag tycker om det. Är väl egentligen inte värre än att sätta på den och låta hästen ha det någon annanstans.
Men allt förutsätter ju att man känner sin häst och vet hur den kommer ta det. Ingenting blir bättre av att lämna en skärrad häst med en sele på sej.
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Uppenbarligen har denna kvinna inte mycket koll på hur hästar fungerar och lär sig. Upprörande att sådana människor utan att skämmas går omkring lösa och försöker pådyvla andra sina förvirrade idéer! (och dessutom ta betalt för det..?)
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Jag jobbade på åby ett halvår och där var det vissa som hade på selarna på åringarna i hagen under invänjningen, vet inte riktigt vad jag tycker om det. Är väl egentligen inte värre än att sätta på den och låta hästen ha det någon annanstans.
Men allt förutsätter ju att man känner sin häst och vet hur den kommer ta det. Ingenting blir bättre av att lämna en skärrad häst med en sele på sej.


På något vis måste man ju vänja hästen vid att ha grejer på sig. Man får dock verkligen hoppas att hästarna fått prova selen några gånger först för att vänja sig - innan de ska ha dem på sig i hagen. Att bara langa på en sele för första gången och sedan släppa ut hästen i hagen verkar ju osedvanligt korkat. :eek:
Det där sista håller jag verkligen med om!
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Men det där är ju inte konstigt egentligen, vår hästhantering i Sverige och antagligen i stora delar av världen, bygger på negativ förstärkning och positivt straff, det är så vi "tänker" i hästuppfostrings-sammanhang eftersom det är det enda vi får lära oss. Bara det här med tryck och eftergift i ridningen bygger ju på samma principer. Det du beskriver är ju en väldigt långt dragen variant på detta, men nästan all vår hantering bygger hursomhelst på det!
Hela Sverige(s hästar) skulle tjäna på att folk börjar tänka mer i termer av positiv förstärkning och negativt straff! Och kanske också med lite mer empati. :crazy:

Det som är lite sorgligt är ju att dessa metoder funkar, på vissa hästar i alla fall. Det är ju därför folk fortsätter använda dom. Men det finns också hästar som skulle bli totalt förstörda, och det är ju det som är så dåligt med negativ förstärkning och positivt straff, det finns så många baksidor med det! Det kan ge rädda hästar, skador, maskiner/robotar som inte vågar eller kan (förstår att de får) tänka själva och så vidare. Att använda ett annat tänk ger en härligare kommunikation och samarbete med djuren!
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Vanlig fråga.... Tänk på negativt och positivt som i matematiska termer istället så bör det klarna...

Liten ordlista när det gäller inlärningspsykologi:

Förstärkning är något som får till följt att ett beteende utförs oftare.
Positiv i positiv förstärkning innebär att något LÄGGS TILL för att öka sannolikheten för att ett beteende ska ske igen. Tänk, leksak eller godis.
Negativ i negativ förstärkning innebär att något TAS BORT för att öka sannolikheten för att ett beteende ska ske igen. Tänk eftergiften efter trycket, om man pratar häst-termer. (En förhållning - när vi får gensvaret så får hästen en eftergift = vi tar bort något för att öka sannolikheten att beteendet ska ske igen = negativ förstärkning)

Straff är något som får till följd att ett beteende utförs mer sällan.
Positiv i positivt straff innebär att något LÄGGS TILL för att minska sannolikheten för att ett beteende ska ske igen. Till exempel det vanliga vi ser i hästvärlden idag; hästen får en snärt på nosen när den nafsar. Snärten "läggs till" (positivt) för att minska sannolikheten för att hästen ska utföra beteendet igen (straff).
Negativ i negativt straff innebär att något TAS BORT för att minska sannolikheten för att ett beteende ska ske igen. Till exempel inom klickertänket, att man tar bort möjligheten till belöning.

Inom inlärningspsykologin så vet man att det är betydligt mer effektivt att använda sej av positiv förstärkning och negativt straff, dvs belöna de beteenden man vill ha och bara ignorera de man inte vill ha, än att använda sej av det som är vanligast i hästvärlden, negativ förstärkning (tänk tryck-eftergift) och positivt straff (hästen får ett Nej eller en snärt när den inte gör som önskat).
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Sätt ut tanten på en kall och hal klippavsats och låt henne sitta där tills hon inte är rädd länge.

den här frasen borde Intejag använda sig av nästa gång tanten säger något
riktigt korkat som att binda uppp hästen vid vägen igen.

Citatet var helt underbart :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
443
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 640
Senast: Ninnurur
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp