Är detta bra hantering och inlärning?

I

intejag

Jag har stött på en kvinna som sägs vara väldigt duktig inom sin gren. Även inom andra grenar och hon har tidigare haft hästar hos sig för inridning och tillridning osv.

Vi stod och diskutera endel lösningar på problem som kan uppstå och ajg vart rent chockad av hur hon tyckte man ska hantera problemen. Det som gör mig mest ledsen är att hon får med sig alla andra i vårt stall in på samma linjen. Folk som tidigare legat mig mycket nära i hanteringssätt och attityd. Ta det sakta men säkert så har man en hållbar lösning tycker jag och anser att det gäller allt.

Bland annat har vi en häst i stallet som står och sparkar väldigt mycket i väggen. Hennes lösning på problemet är att man binder fast en kedja runt benet så hon slår sig själv med den nästa gång hon sparkar i väggen. För mig låter detta nästan som djurplågeri. Vad tycker ni bukefalister?

Vi har några unga hästar i stallet som vi är ute och går med för att vänja dem vid trafik osv. För vi vill helst ha trafiksäkra hästar. Hennes lösning: Bind fast hästen vid vägen och låt den stå tills den slutar vara rädd. :crazy: Är detta en bra lösning?

En häst vi har har skräck för selen och ägaren vill gärna försöka vänja henne för att så småningom kanske kunna köra henne. Hennes lösning: Ta in hästen i paddocken sätt på selen och lämna hästen där tills den är lugn.

Hon är generellt väldigt hårdhänt med hästarna och kan rent ut sagt stå och utmana sin häst till ren fajt nästan. Jag tycker detta känns väldigt obehagligt och värre blir det eftersom även den mjukaste av de i stallet helt plötsligt blivit mer så här.

Så vad tycker ni om dessa metoder och speciellt den med trafikvänjningen blev jag chockad över. Är detta metoder som används i sverige och som fungerar? Är min ide om att istället promenera och berömma helt ute och fel?
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Sätt ut tanten på en kall och hal klippavsats och låt henne sitta där tills hon inte är rädd länge så kanske hon förstår bättre sen. Du är inne på en betydligt trevligare linje att hantera häst.
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Tycker att du gör helt rätt .En sån hemsk människa som du berättade om skulle def. inte få peta på mina hästar.
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

En sån människa kommer inte i närheten av min häst. Jag skulle göra precis som du gör.
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Alltså...
Det finns riktigt bra hästmänniskor som använder sig av metoden "hästen lär sig snart att det inte är något farligt". Men det förutsätter en hel massa saker, som till exempel att man kan läsa av hästen och förutse var toleransnivån ligger för individen. Och självklart måste man från början byggt upp ett självförtroende hos hästen, där den redan lärt sig att vara grundtrygg i olika situationer. Annars skrämmer man hästen för livet istället.

Så, nej, generellt sätt tycker jag inte att det är någon särskilt lämplig metod.
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Snälla, låt henne inte göra så med hästarna :( Djurplågeri, både psykiskt och fysiskt! Fruktansvärt hemskt.
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Oj, det låter ju inte så trevligt direkt.. Hade nog inte vågat lita på någon av de hästarna efteråt, de borde ju bli helt labila efter sån behandling.. Men som sagt, det finns många lösningar på problem, en del mer lämpliga än andra.
Min lösning på det mesta är klickerträning, väldigt effektivt och brukar imponera på många :D (alternativt göra dem så förvirrade att de skakar på huvudet och går sin väg..)
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Jag hade aldrig släppt henne i mitt stall utan uppsynd :crazy: Jag hanterar mina hästar så som du beskriver, tålmodigt och ödmjukt. I extrema fall där jag mött hästar vars osäkerhet och rädsla gör dem till en livsfara hade hennes metod kunnat leda till...hennes död :eek:

Tycker det låter verkligt obehagligt, stå fast vid ditt sätt. Tala med de andra, förklara. Förmodligen är väl tjejen en stark sådan som lätt gör intryck och inte får många motsägningar? Hon är så säker på sin sak att andra tror att det är rätt. Var och en väljer sin väg, men jag föredrar den rätta.

Som någon sa: sätt henne på en hal klippavsats tills hon inte längre är rädd ;)
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Tycker det låter helt galet och sådan hård hantering kanske funkar på en del individer men jag tror det är stor risk för skador. Att binda en häst vid vägen tänk om det kommer en lastbil och hästen får panik den kan slita sönder sig. Jag vet om en häst som fick skador på halskotpelaren efter en sådan incident. Hästen fick avlivas som sexåring en mycket fin häst.

Angående trafik så tycker jag det bästa är att först vänja hästen vid trafik hemma. Om det går köra förbi med bil och gärna släp när hästen är i paddock eller hage. Om ni är flera stycken kan ju en agerar bilförare och köra förbi när ni andra är ute och går. Det värsta tycker jag med trafik är att man inte vet vad okända bilförare ska hitta på. De flesta bilförare är hänsynsfulla men vet inte alltid hur hästar reagerar. Det är ju också svårt för okända bilister att veta om det är en gammal van häst eller en unghäst som aldrig varit i trafik
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Bland annat har vi en häst i stallet som står och sparkar väldigt mycket i väggen. Hennes lösning på problemet är att man binder fast en kedja runt benet så hon slår sig själv med den nästa gång hon sparkar i väggen. För mig låter detta nästan som djurplågeri. Vad tycker ni bukefalister?
Det är inte bra för en hästs ben att stå och sparka i väggen. I de flesta fall räcker det med att sätta för så den inte ser grannen. Kan vara värt att prova först. Det där med kätting kan kanske funka.
Vi har några unga hästar i stallet som vi är ute och går med för att vänja dem vid trafik osv. För vi vill helst ha trafiksäkra hästar. Hennes lösning: Bind fast hästen vid vägen och låt den stå tills den slutar vara rädd. :crazy: Är detta en bra lösning?
Nej det tycker inte jag. det som Ni redan gör är bra. Bara det inte händer någon olycka medans man tränar hästarna i att inte bli rädda.
En häst vi har har skräck för selen och ägaren vill gärna försöka vänja henne för att så småningom kanske kunna köra henne. Hennes lösning: Ta in hästen i paddocken sätt på selen och lämna hästen där tills den är lugn.
Bättre att sätta på selen i boxen och låta den stå med den där tills den lugnat sig. Jag har satt sele på så många hästar att jag tappat räkningen, och alla är nervösa i början men ingen har haft skräck när selen ska läggas på. Vad gör ägaren (eller vad har ägaren gjort) för att få en häst som känner sådant obehag??
gulan
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Skrämande hur en del människor är funtade!

Usch till metoder som kan skada eller skrämma upp hästarna än mer:mad:
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Bland annat har vi en häst i stallet som står och sparkar väldigt mycket i väggen. Hennes lösning på problemet är att man binder fast en kedja runt benet så hon slår sig själv med den nästa gång hon sparkar i väggen. För mig låter detta nästan som djurplågeri. Vad tycker ni bukefalister?

Hur skulle ni andra lösa detta då?
Vi provade med en sån kedja på en av våra, han tyckte dock att de va skitlajbans o sparka så den rasslade. Så de funkade inte.
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Hade inte att på någon kedja för tänk dig det värsta som kan hända: hästen blir livrädd för kedjan och sparkar för att få bort den, hur ska ni kunna få loss den utan att riskera livet?

Jag hade provat att hänga ett bildäck på väggen där hästen sparkar mest (man hänger det i ett band från taket) det fungerar på dom flesta.

Jag har använt metoden "sadla på-släppa lös-spring tills du fattar" metoden, det gick jättebra.
Detta på unghästar som skulle vänjas vid sadel, lite bockande, lite race (tre hästar) och sen var det inte mer med det.
Hade nog inte använt det till en häst som blivit skrämd innan, hade också varit försiktig med sele som har fler remmar att fastna i.
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Men gud, det låter som en människa jag haft att göra med. Tycker allt som du beskriver verkar handla om henne faktiskt. :crazy:
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Hade inte att på någon kedja för tänk dig det värsta som kan hända: hästen blir livrädd för kedjan och sparkar för att få bort den, hur ska ni kunna få loss den utan att riskera livet?

Jag hade provat att hänga ett bildäck på väggen där hästen sparkar mest (man hänger det i ett band från taket) det fungerar på dom flesta.

Jag har använt metoden "sadla på-släppa lös-spring tills du fattar" metoden, det gick jättebra.
Detta på unghästar som skulle vänjas vid sadel, lite bockande, lite race (tre hästar) och sen var det inte mer med det.
Hade nog inte använt det till en häst som blivit skrämd innan, hade också varit försiktig med sele som har fler remmar att fastna i.

Bildäck funkade inte på denna.
Han fann det väldigt lajbans att sätta foten i bildäcket o trycka ner så det på andra sidan flög upp.
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Låter helt vansinnigt...

Det där med kedjan fattade jag inte riktigt hur den hängde, men rätt gjort och under vissa förutsättningar kanske man kunde testa det.

Att släppa en häst lös med utrustning på känns helt galet, en häst som börjar springa kan bli ännu mer rädd för utrustningen när den börjar dingla omkring, och sedan hetsa sig så att den kan skada sig eller sin omgivning.
Jag ser inte varför man skulle göra så. Varför inte låta hästen bekanta sig med utrustningen, nosa, tugga lite. Känna emot kroppen fram och tillbaka några gånger så är det no big deal sedan. Samma oavsett sele eller sadel, varför är det "normalt" att hästen bockar med sadeln första gången? Eller med ryttare? Då har man väl inte förberett hästen tillräckligt?

Tråkigt att dina stallkamrater hakar på detta, det måste vara en "bra försäljare". Har hon uppnått bra resultat med de här metoderna då?

Angående att binda en häst vid vägen så tror jag faktiskt inte att det funkar.. Stod i ett stall som hade hagen precis vid vägen där det gick TUNG trafik. En av valackarna som gick där var helt cool i hagen, men ute, med ryttare på eller bredvid, kunde han knappt se en stillastående personbil utan att flippa ut. Så det där med trafikvana har nog fler aspekter.
Jag tycker ni gör rätt, leda på säkert sätt i trafik med trygg kompis. Sedan göra samma ridande.
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Bland annat har vi en häst i stallet som står och sparkar väldigt mycket i väggen. Hennes lösning på problemet är att man binder fast en kedja runt benet så hon slår sig själv med den nästa gång hon sparkar i väggen. För mig låter detta nästan som djurplågeri. Vad tycker ni bukefalister?
:bump:Den hästen skall man kolla så att den inte har fotskabb.
Sen så tar du tanten o binder med kedjor.

Så skall du vara väldigt stolt över dig själv. För du är en mäniska som tycker om hästar..Du tänker rätt..:bump:
Kan inte hjälpa, Blir så himla arg på folk som är så Elaka o får andra med sig....
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Bland annat har vi en häst i stallet som står och sparkar väldigt mycket i väggen. Hennes lösning på problemet är att man binder fast en kedja runt benet så hon slår sig själv med den nästa gång hon sparkar i väggen. För mig låter detta nästan som djurplågeri. Vad tycker ni bukefalister?
:bump:Den hästen skall man kolla så att den inte har fotskabb.
Sen så tar du tanten o binder med kedjor.

Så skall du vara väldigt stolt över dig själv. För du är en mäniska som tycker om hästar..Du tänker rätt..:bump:
Kan inte hjälpa, Blir så himla arg på folk som är så Elaka o får andra med sig....

Skärp dig.
Det är en två centimeterskedja, som satt i en läderrem runt hans has. Den är till för att skapa obehag vid sparkar. Den kör inte ont, tro mig jag testade.
Han har inte fotskabb, är kollad på alla vis, men han sparkar efter andra hästar som går förbi (spilthäst)
Så det är okej för denna häst att sparka efter ridskoleeleverpå 12 år och deras ponnyer när dom går förbi? Hellre än att man skapar ett obehag hos hästen vid ett dåligt beteende?
 
Sv: Är detta bra hantering och inlärning?

Svarar inte bara på ditt inlägg, men det är helt absurt att bara pilla på ytan av detta:confused: beteende med att lösa dem med kedjor och bildäck mm..

Hästen försöker att tala om något, med detta nervösa och aggressiva beteende.

Hungrig? för långt mellan målen, För Lite ute vistelse..vilket är vanligt och då mår hästen dåligt..
Smärta, magsår..för mycket väsen i stallet..blir för lite ompysslad..

Blir less på att läsa om hur det försöks att dölja symtomen på detta sätt, lös dem på ett riktigt sätt i stället.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
443
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 640
Senast: Ninnurur
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp