Är detta läsbart för 8-10 åringar?

Asko

Trådstartare
Jag behöver hjälp! Jag har en skoluppgift om att skriva en text åt regeringen.se som ska handla om klimatmålet, det finns tre frågor som de vill att man ska svara på. Men problemet för mig är att texten ska vara riktad mot 8-10 åringar, de får hjälp till sidan men ska kunna läsa texten själva, och jag har noll idé om vad barn i den åldern förstår :o:confused:

Jag skrev snabbt en text nu, men behöver feedback. Är det fördummande? Eller finns det för svåra ord? Jag har som sagt ingen idé om vad som är lagom för barn i den åldern så jag behöver hjälp.

Vad är Sveriges klimatmål?

Sveriges klimatmål är att fram till år 2045 minska på nettoutsläppen av växthusgaser till atmosfären.

Nettoutsläpp är skillnaden mellan de utsläpp vi gör och det vi gör för att minska utsläppen. När nettoutsläppet är 0 påverkar vi inte klimatet, utan vi blir klimatneutrala.

Efter det är målet att ha negativa utsläpp, så att växthusgaserna i atmosfären sänks.

Detta mål är för att ökningen av temperaturen i världen ska sänkas till under 2 grader, helst under 1,5 grader. Denna temperatur är samma mål som världens länder kom överens om i Parisavtalet.

Vad är Parisavtalet?

Parisavtalet är ett klimatavtal som världens länder har skrivit under på så att alla kan arbeta mot samma mål i hela världen. Detta är första gången hela världen har lyckats göra ett sådant avtal och kommit överens om vad alla ska försöka uppnå. Vi har bundit oss till ett gemensamt mål.

Målet är att den globala temperaturökningen ska vara under 2 grader och stanna vid 1,5 grader.

Vad är Klimatkollegiet och vad sades vid deras första möte?

Klimatkollegiet är en grupp av Sveriges riksdagsministrar som kommer att ha möten för att Sverige ska bli världens första fossilfria land. Detta är viktigt då många olika politikområden måste komma överens om olika saker för att kunna uppnå målet. Statsministern kommer att leda mötena och miljö- och klimatministern finns med.

På första mötet pratade man om flyget och biodrivmedel. Dessa två är stora områden som påverkar våra utsläpp mycket och kan göra mycket bättre för mindre utsläpp. Vi vill göra mera biodrivmedel här i Sverige än utomlands då vi köper mest av detta från andra länder. Men utan att påverka vår natur då det kan påverka naturen.

De har sagt max 800 tecken på varje del, och dessa är rätt så kortare än så jag blir osäker på om jag ska lägga till mera eller inte. Eller vad jag ens ska lägga till 😅

All hjälp uppskattas!
 
Jag behöver hjälp! Jag har en skoluppgift om att skriva en text åt regeringen.se som ska handla om klimatmålet, det finns tre frågor som de vill att man ska svara på. Men problemet för mig är att texten ska vara riktad mot 8-10 åringar, de får hjälp till sidan men ska kunna läsa texten själva, och jag har noll idé om vad barn i den åldern förstår :o:confused:

Jag skrev snabbt en text nu, men behöver feedback. Är det fördummande? Eller finns det för svåra ord? Jag har som sagt ingen idé om vad som är lagom för barn i den åldern så jag behöver hjälp.



De har sagt max 800 tecken på varje del, och dessa är rätt så kortare än så jag blir osäker på om jag ska lägga till mera eller inte. Eller vad jag ens ska lägga till 😅

All hjälp uppskattas!

Oj, utmanande uppgift! Särskilt första stycket om nettoutsläpp kan nog vara lite svårtuggat för målgruppen :) Vi pratar alltså åk 2-3 på lågstadiet, de är pyttesmå :D

Nån pedagog har säkert mer (och bättre) tips att ge!
 
Oj, utmanande uppgift! Särskilt första stycket om nettoutsläpp kan nog vara lite svårtuggat för målgruppen :) Vi pratar alltså åk 2-3 på lågstadiet, de är pyttesmå :D

Nån pedagog har säkert mer (och bättre) tips att ge!
Shiit, tänkte inte ens på vilken klass de går i vid den åldern, nu känns de betydligt mindre! 😱

Nä, får kanske plocka bort delen om netto :cautious:
 
Jag tänker att det kanske är mer relevant för målgruppen att veta vad växthusgaser och atmosfär är än att veta vad nettoutsläpp innebär? Åtminstone som inledning innan förtydligandet kring nettoutsläpp.

"Nettoutsläpp är skillnaden mellan de utsläpp vi gör och det vi gör för att minska utsläppens påverkan på miljön. När nettoutsläppet är 0 påverkar vi inte klimatet, utan vi blir klimatneutrala"
 
Man kan säkert banta ner det till att man gör mycket för att minska utsläppens påverkan på miljön och nettoutsläpp är den andelen av utsläppen som har påverkan på miljö/klimat.
 
Vilken svår uppgift! I åk 2 förstår de inte klimat och klimatförändringar. Detta torde vara helt obegripligt. Klimat och klimatförändringar omnämns inte i läroplanen förrän i åk 7-9.

Årstider på lågstadiet
Enklare väderfenomen på mellanstadiet
Klimat och klimatförändringar på högstadiet
Så kan man säga att progressionen ser ut.

Texten innehåller många begrepp som skulle behöva förklaras och förtydligas även på högstadiet som nettoutsläpp, global, riksdagsministrar och biodrivmedel.

En grundskolelärare för lägre åldrar kan säkert ge bättre tips på hur du förklarar för målgruppen, jag kan bara konstatera att det måste förenklas mycket mer.
 
Vilken svår uppgift! I åk 2 förstår de inte klimat och klimatförändringar. Detta torde vara helt obegripligt. Klimat och klimatförändringar omnämns inte i läroplanen förrän i åk 7-9.

Årstider på lågstadiet
Enklare väderfenomen på mellanstadiet
Klimat och klimatförändringar på högstadiet
Så kan man säga att progressionen ser ut.

Texten innehåller många begrepp som skulle behöva förklaras och förtydligas även på högstadiet som nettoutsläpp, global, riksdagsministrar och biodrivmedel.

En grundskolelärare för lägre åldrar kan säkert ge bättre tips på hur du förklarar för målgruppen, jag kan bara konstatera att det måste förenklas mycket mer.
Alltså, detta börjar kännas knasigt. Jag går en kurs i kommunikation, inte pedagogik. Jag vet inte om det är så rimligt att man ska veta ungefär var barn ligger i kursplanen? :cautious:
Det ingår alltså ingen pedagogik av barn i kursen alls, har inte läst något om det.

Får nog ta kontakt med min lärare och fråga om detta!
Tack för exempel, jag tar med dem i mitt mail.
 
Jag tänker att det kanske är mer relevant för målgruppen att veta vad växthusgaser och atmosfär är än att veta vad nettoutsläpp innebär? Åtminstone som inledning innan förtydligandet kring nettoutsläpp.

"Nettoutsläpp är skillnaden mellan de utsläpp vi gör och det vi gör för att minska utsläppens påverkan på miljön. När nettoutsläppet är 0 påverkar vi inte klimatet, utan vi blir klimatneutrala"
Jag har insett vilken slags uppgift läraren har gett oss och ska skicka ett mail för säkerhets skull. För som du säger så är det väl åtminstone bra att veta vad klimatet är för något.
 
A är 10 och går i 4an. De har precis lärt sig lite om klimatet som näringskedjor, biologisk mångfald och sånt. Absolut inget om det din text behandlar. Jag tror inte att hon skulle förstå den.
Vilken lagom ålder! Har hon fått lära sig något om dagens problem med klimatet ännu? Jag tänker att det är liksom grunden till att man ens börjar fundera på vad världen gör åt det :cautious:
 
Jag är lärare, har åk 4-6 (har låg också men inte relevant nu) och vi har nyligen arbetat med Hållbar utveckling, där klimatet ingått. Vi hade kunnat läsa din text tillsammans så att vi lärare hade kunnat förklara vid sidan av. Men en åk 2 (8år) kan läsa allt från några meningar till lite längre texter, men de längre texterna innehåller sällan svåra ord sådär!
 
Jag tänker att frågorna det ska skrivas om är lite konstigt valda för målgruppen små barn?
Behöver man inte mer vara på nivån att förklara att aktiviteter som människor gör har bieffekter och att dessa kan skada omgivningen (ex. genom utsläpp) på ett sätt som gör det sämre för oss att leva där. Och att alla behöver samarbeta och hjälpas åt med att förändra så alla länder träffas för att komma överens om gemensamma mål. Och sedan introducera något om vilka dessa är och varför de sakerna behöver ändras på? Typ (jag är nog lika kass på småbarnskunskap som @Asko )

Men "Vad sades på Klimatkollegiets första möte?"
Det är så specifikt och kräver förförståelse. (och hur relevant som info till en 8-åring?)
Om inte uppgiften ska ses som att man ska skriva friare kring temat och bygga den förståelsen fram till något i stil med att "man hade ett möte med de som bestämmer i Sverige och det första man pratade om var olika bränslen som används i flygplan och som man vill byta ut till andra sorter som är bättre"?
 
Vilken lagom ålder! Har hon fått lära sig något om dagens problem med klimatet ännu? Jag tänker att det är liksom grunden till att man ens börjar fundera på vad världen gör åt det :cautious:
De har pratat om det i 2an och 3an men det är först nu i 4an som det är ett arbetsområde. De har använt mycket info från Lilla Aktuellt.
 
Nu har vi gått igenom texten och hon kan orden (jag underskattade hennes kunskaper :D), men inte sammanhanget, det är lite för långa meningar med svåra ord, då försvinner läsflytet och förståelsen. Men för två år sen hade hon inte förstått något över huvud taget.
 
Senast ändrad:
Alltså, detta börjar kännas knasigt. Jag går en kurs i kommunikation, inte pedagogik. Jag vet inte om det är så rimligt att man ska veta ungefär var barn ligger i kursplanen? :cautious:
Det ingår alltså ingen pedagogik av barn i kursen alls, har inte läst något om det.

Får nog ta kontakt med min lärare och fråga om detta!
Tack för exempel, jag tar med dem i mitt mail.

Jag förstår frustrationen, men tänker att uppgiften är ganska snäll och relevant. Även om den inte är lätt. Man måste kunna anpassa sig till målgruppen, och den gruppen kan absolut vara barn ibland. Åldersspannet är dessutom snävt, så det är ju en fördel för texten.

Att kunna hitta vägar för att lösa uppgiften på ett bra sätt är grundförutsättningen, precis som du gör här genom att fråga. Du behöver inte kunna något om pedagogik innan för det.

Om jag vore du skulle jag också titta på böcker och information riktade till barn i det åldersspannet för att få ett bättre grepp om textens utformning.
 
Jag håller med. Texten är alldeles för svår för en 8-10 åring. Märklig uppgift om den inte inkluderar pedagogik och kunskap om hur man ska kommunicera sånt här till rätt små barn. Många svåra ord och svåra begrepp som är alltför abstrakta för de flesta barn i den åldern.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 209
Senast: dobbis
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 635
Senast: Blue
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 674
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp