Är detta läsbart för 8-10 åringar?

Jag behöver hjälp! Jag har en skoluppgift om att skriva en text åt regeringen.se som ska handla om klimatmålet, det finns tre frågor som de vill att man ska svara på. Men problemet för mig är att texten ska vara riktad mot 8-10 åringar, de får hjälp till sidan men ska kunna läsa texten själva, och jag har noll idé om vad barn i den åldern förstår :o:confused:
Svår uppgift! Jag tänker att en 8-10-åring vare sig har koll på nettoutsläpp, växthusgaser, atmosfär, vad klimatet verkligen är, vad klimatneutralitet innebär, eller vad negativa utsläpp innebär (eller ens vad utsläpp innebär). Just det första stycket är nog svårt nog för högstadie/gymnasieelever att förstå.

Ett sätt att tackla uppgiften är att tänka att inga sammansatta ord ska vara med.

Ett annat är att hitta omskrivningar för allting, och det görs ju såklat med en viss trade off (typ byta ut klimat mot natur).

Första stycket hade jag nog helt sonika bytt ut mot typ "Sveriges mål är att påverka naturen så lite som möjligt. Man har bestämt att vi har fram till år 2045 på oss."... och så vidare.
 
Jag behöver hjälp! Jag har en skoluppgift om att skriva en text åt regeringen.se som ska handla om klimatmålet, det finns tre frågor som de vill att man ska svara på. Men problemet för mig är att texten ska vara riktad mot 8-10 åringar, de får hjälp till sidan men ska kunna läsa texten själva, och jag har noll idé om vad barn i den åldern förstår :o:confused:

Jag skrev snabbt en text nu, men behöver feedback. Är det fördummande? Eller finns det för svåra ord? Jag har som sagt ingen idé om vad som är lagom för barn i den åldern så jag behöver hjälp.



De har sagt max 800 tecken på varje del, och dessa är rätt så kortare än så jag blir osäker på om jag ska lägga till mera eller inte. Eller vad jag ens ska lägga till 😅

All hjälp uppskattas!
Jag tänker, fuska lite och se på några avsnitt av Lilla Aktuellt om frågan. De brukar tycker jag verka undvika ord som nettoutsläpp och vara mindre exakta kanske i sitt försök att vara lättare att förstå, men det kan ju vara acceptabelt för målgruppen.

Det finns också ett nyhetsprogram som heter lätta nyheter eller något. De brukar också vara väldigt bra på att uttrycka sig förklarande.
 
Vilken lagom ålder! Har hon fått lära sig något om dagens problem med klimatet ännu? Jag tänker att det är liksom grunden till att man ens börjar fundera på vad världen gör åt det :cautious:
Jag skulle nog säga att de har nämnt klimatproblem vid den åldern men kanske inte gått in på ord som nettoutsläpp.
Mitt barn hade i alla fall stenkoll redan vid 8.
 
(Typ får man skriva en mening, inte ta min mening för den är nog inte bra men som tanke.

Koldioxid verkar de kunna veta vad det är, växthusgaser kanske, men inte så de autoförstår.

typ "Sverige måste sluta släppa ut så mycket koldioxid i luften." (istället för Sverige måste minska nettoutsläpp av växthusgaser i atmosfären) sedan fortsätta i samma anda.)
 
Jag har en åttaåring (som är väldigt skicklig läsare) och en tioåring på normal läskubskapsnivå för sin ålder. Båda kan läsa texten, men förstår inte innebörden och ämnet i sig.
 
Jag har en åttaåring (som är väldigt skicklig läsare) och en tioåring på normal läskubskapsnivå för sin ålder. Båda kan läsa texten, men förstår inte innebörden och ämnet i sig.
Ämnet i sig, menar du då problemen med klimatet?
 
Tack alla för er feedback! Det var bara ett första utkast (slarvigt :o) men jag blev så osäker på åldern då jag inte ville över- eller underskatta barn i den åldern.
Men barn ligger väl lätt på olika nivåer också.
Och tack för alla förslag! Får klura på texten ett tag :up:
 
Tack alla för er feedback! Det var bara ett första utkast (slarvigt :o) men jag blev så osäker på åldern då jag inte ville över- eller underskatta barn i den åldern.
Men barn ligger väl lätt på olika nivåer också.
Och tack för alla förslag! Får klura på texten ett tag :up:
Jag kan låta 11 åringen läsa den om du vill. Han ligger på mycket hög nivå läsmässigt och en högre ålder än du frågade efter. Men helt ärligt tror jag inte de där begreppen är självklara nog för att ens ett äldre barn direkt och omedelbart förstår vad som menas. De har nog inget problem alls med andemeningen i vad som står. Det är orden som används för att beskriva det som är problemet :)
 
Jag kan låta 11 åringen läsa den om du vill. Han ligger på mycket hög nivå läsmässigt och en högre ålder än du frågade efter. Men helt ärligt tror jag inte de där begreppen är självklara nog för att ens ett äldre barn direkt och omedelbart förstår vad som menas. De har nog inget problem alls med andemeningen i vad som står. Det är orden som används för att beskriva det som är problemet :)
Jag får skriva om först innan jag utsätter flera stackars bukebarn för min text :D Men ja, jag får nog fokusera på att använda andra ord :up:
 
Jag får skriva om först innan jag utsätter flera stackars bukebarn för min text :D Men ja, jag får nog fokusera på att använda andra ord :up:
Se här kan du höra vad som liksom är en lämplig nivå för orden. Nettoutsläpp kommer ju till och med vissa vuxna att inte koppla rakt av (men de får ju lida i tystnad mer). :)
(Du är ju ute efter att beskriva något annat än killen i bild men)

https://www.svtplay.se/video/330004...arar-sasong-2-vad-ar-ett-klimatmal?id=ewAqdW7

11 åringar verkar inte anse sig fördummade av Lilla Aktuellt. Även om just det här inslaget känns väääldigt hm överdrivet förklarat kanske. (men saker som -de har lovat hjälpa till att nå målet.)

Dvs barn är jättesmarta och kan förstå komplicerade saker. Men de måste känna igen orden man använder. Och de kan vara kassa på att läsa så de kan behöva korta meningar och att texten känns inbjudande och fängslande att läsa.

https://sverigesradio.se/grupp/22829
Nyheter på lätt svenska.
https://www.svtplay.se/nyheter-pa-latt-svenska
 
Senast ändrad:
Jag tänker, fuska lite och se på några avsnitt av Lilla Aktuellt om frågan. De brukar tycker jag verka undvika ord som nettoutsläpp och vara mindre exakta kanske i sitt försök att vara lättare att förstå, men det kan ju vara acceptabelt för målgruppen.

Det finns också ett nyhetsprogram som heter lätta nyheter eller något. De brukar också vara väldigt bra på att uttrycka sig förklarande.
Klarspråk heter programmet. I P1 :)
 
Vilken svår uppgift! I åk 2 förstår de inte klimat och klimatförändringar. Detta torde vara helt obegripligt. Klimat och klimatförändringar omnämns inte i läroplanen förrän i åk 7-9.

Årstider på lågstadiet
Enklare väderfenomen på mellanstadiet
Klimat och klimatförändringar på högstadiet
Så kan man säga att progressionen ser ut.

Texten innehåller många begrepp som skulle behöva förklaras och förtydligas även på högstadiet som nettoutsläpp, global, riksdagsministrar och biodrivmedel.

En grundskolelärare för lägre åldrar kan säkert ge bättre tips på hur du förklarar för målgruppen, jag kan bara konstatera att det måste förenklas mycket mer.
I sonens klass, årskurs 1, diskuteras klimat och klimatförändringar.
Även i dotterns förskola pratar man om klimatet men såklart på en annan nivå.
 
I sonens klass, årskurs 1, diskuteras klimat och klimatförändringar.
Även i dotterns förskola pratar man om klimatet men såklart på en annan nivå.
Ja de pratar såklart om klimatet i lägre åldrar. Läroplanen styr vad undervisningen ska behandla. Det som inte står i läroplanen är det fritt fram att undervisa om ifall det känns relevant, vilket klimatförändringar självklart kan göra. Det kan dock inte förutsättas att alla får sådan undervisning i någon större omfattning. Och även om de får lära sig om klimatet på en enkel nivå så är begreppen i texten för abstrakta och sammanhanget för komplext för att små barn ska få med sig förståelse. Läsa ut orden kan såklart många göra.

Jag är geografilärare och lär ut detta i åk 7, det är lagom.
 
Senast ändrad:
Ja de pratar såklart om klimatet i lägre åldrar. Läroplanen styr vad undervisningen ska behandla. Det som inte står i läroplanen är det fritt fram att undervisa om ifall det känns relevant, vilket klimatförändringar självklart kan göra. Det kan dock inte förutsättas att alla får sådan undervisning i någon större omfattning. Och även om de får lära sig om klimatet på en enkel nivå så är begreppen i texten för abstrakta och sammanhanget för komplext för att små barn ska få med sig förståelse. Läsa ut orden kan såklart många göra.

Jag är geografilärare och lär ut detta i åk 7, det är lagom.
Ja jag tänker att jag får nog ändra klimat till natur, atmosfär till luft och så, så kanske det är mera begripligt?
Och kortare meningar.
 
Ja de pratar såklart om klimatet i lägre åldrar. Läroplanen styr vad undervisningen ska behandla. Det som inte står i läroplanen är det fritt fram att undervisa om ifall det känns relevant, vilket klimatförändringar självklart kan göra. Det kan dock inte förutsättas att alla får sådan undervisning i någon större omfattning. Och även om de får lära sig om klimatet på en enkel nivå så är begreppen i texten för abstrakta och sammanhanget för komplext för att små barn ska få med sig förståelse. Läsa ut orden kan såklart många göra.

Jag är geografilärare och lär ut detta i åk 7, det är lagom.
Ja jag är kanske lite hemmablind. Sonen har diskuterat naturvetenskap ner på molekylnivå sedan han var 2. Det kan hända att han bidrar till vilken nivå klassen diskuterar på. 😁
 
Jag tog mig friheten att jobba om texten. Har strukturerat om, minskat antalet svåra ord och försökt använda så korta och raka meningar som möjligt. Vill du göra pedagoger och logopeder glada så lägger du också in understödjande bilder och en ruta med ordförklaringar till de kursiverade orden ;)

Vad är Parisavtalet?

Parisavtalet innehåller klimatmål som alla världens länder har kommit överens om. Det är första gången i historien som alla länder har bestämt sig för att jobba tillsammans för klimatet.

Ett klimatmål är att hindra jordens temperatur från att stiga med mer än 2 grader. Helst vill man inte att jorden ska bli mer än 1,5 grad varmare än vad den är idag.

Vad är Sveriges klimatmål?

Sverige är ett av länderna som har gått med på Parisavtalet. Sverige har också satt upp egna klimatmål.

Det första målet är att Sverige ska bli klimatneutralt. Att vara klimatneutral innebär att vi varken ökar eller minskar mängden växthusgaser i atmosfären. Det är växthusgaserna som gör att jordens temperatur ökar. Sverige mål är att vara klimatneutralt till år 2045.

Det andra målet är att Sverige ska minska mängden växthusgaser i atmosfären. Vi vill ta bort de växthusgaser som redan släppts ut.

Vad är Klimatkollegiet och vad sades vid deras första möte?

Klimatkollegiet är en grupp som består av ministrar som sitter i Sveriges riksdag. Gruppens mål är att Sverige ska bli världens första fossilfria land. För att klara det så behöver man samarbeta och jobba med många olika frågor samtidigt. Det är statsministern som leder gruppens möten. Med i gruppen finns också miljö- och klimatministern.

På första mötet pratade man om flyg och biodrivmedel. Det är områden där det går att göra mycket för att minska utsläppen av växhusgaser. Idag köper Sverige in mycket biodrivmedel från andra länder. I framtiden vill vi i stället göra egna biodrivmedel som inte släpper ut lika mycket växthusgaser.
 
Jag tog mig friheten att jobba om texten. Har strukturerat om, minskat antalet svåra ord och försökt använda så korta och raka meningar som möjligt. Vill du göra pedagoger och logopeder glada så lägger du också in understödjande bilder och en ruta med ordförklaringar till de kursiverade orden ;)
Oj, nu känns det som fusk! 🙈 Men jag får nog dra inspiration från din text, och väldigt tack för tipsen som jag kan dra nytta av!
 
Det tog sin lilla tid, jag hade ett quiz som jag behövde plugga till först och få överstökat! (Missade två svar på första försöket men fick helt rätt på andra försöket :up:)
Men nu har jag försökt titta över texten och skriva om det bättre. Ta hemskt gärna en titt!
Vad är Sveriges klimatmål?

Klimatmål är de mål som Sverige har för att minska på våra utsläpp av växthusgaser. Växthusgaser är till exempel avgaser från bilar och fabriker. Avgaserna gör att jordens temperatur ökar. Detta är dåligt för klimatet.

Vi har bestämt att vi har på oss fram till år 2045 att minska på våra utsläpp av växthusgaser. Efter år 2045 ska vi börja ta bort växthusgaser som vi redan har släppt ut.

Detta är viktigt så att ökningen i temperaturen i världen ska bli under 1,5 grader, helst 2 grader. Denna temperatur är samma mål som alla världens länder kom överens om i Parisavtalet.

Vad är Parisavtalet?

Alla som bestämmer i världens olika länder hade ett möte i Paris och gjorde ett klimatavtal som alla skrev under på. Avtalet är så att vi kan alla tillsammans arbeta mot samma mål. Detta är första gången vi har bundit oss till ett gemensamt mål för klimatet.

Målet är att temperaturökningen i världen ska vara under 2 grader och stanna vid 1,5 grader. Vi ska arbeta tillsammans för att rädda klimatet och vår natur.

Vad är Klimatkollegiet och vad sades vid deras första möte?

Klimatkollegiet är en grupp med ministrar som bestämmer i Sverige. Bland annat statsministern som kommer att leda mötena. De ska ha möten för att Sverige ska bli världens första fossilfria land. Målet är att vi inte ska ha några utsläpp alls.

Detta är viktigt då många olika områden i samhället måste komma överens om olika saker för att vi ska kunna uppnå målet.

På det första mötet pratade man om flyget och biodrivmedel. Biodrivmedel är annat bränsle än bensin som gör luften dålig. Dessa är stora områden som påverkar våra utsläpp mycket. Vi kan göra mycket bättre för mindre utsläpp. Vi vill göra mera biodrivmedel här i Sverige än i andra länder. Men försiktigt så att det inte påverkar vår natur.
Drog lite nytta av dina tips @Araminta , tack! :up:

Vill inte fördumma barn alltför mycket då jag tror att de förstår mera än vad vi tror. Men försökte lägga in ett par förklaringar av ett par lite svårare ord.

Är lite osäker på formuleringen här och där men jag kan lätt fastna på specifika formuleringar ibland. Samtidigt som jag inte vill känna att jag drar alltför mycket nytta av er 😅
Tack på förhand!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 202
Senast: dobbis
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Blue
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 672
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp