Är detta mitt ansvar?

Sv: Är detta mitt ansvar?

Med den personalpolitik som drivs inom kommunerna finns det knappast utrymme för att ha en personal som kan avvika till vårdcentralen.
Sen är det väl självklart att barn som har ont och är rädda i första hand ska ha sina föräldrar närvarande.
Hade personalen agerat annorlunda dvs. plockat ut glasbiten och pojken fått infektion alt. kört pojken till vårdcentralen utan skriftligt godkännande från vårdnadshavare, så hade det säkert blivit hallå om det också.
Att jobba inom barnomsorg, skolvärld eller äldreomsorg innebär alltid att man hamnar under luppen och det är inte lätt att göra rätt eftersom alla har olika syn på vad som ska göras.
Men en sak är alla eniga om och det är att det är vårat fel.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Jag tycker INTE att skolan gjorde fel, det måste jag verkligen återigen poängtera! Trådens syfte var att lära mig vad som gäller och vilket som är mitt ansvar. Samt vilka lösningar som är tänkbara i en hypotetisk situation. Jag har fått en del svar och förstår nu bättre. Jag har som sagt var aldrig varit i denna situation innan, och naivt nog inte heller satt mig in i den. Så därför blev jag helt enkelt lite ställd.

Tack för alla svar :).
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Varför svarar du mig? Jag har då aldrig åkt med personal till sjukhus, det har inte mina föräldrar någonsin krävt. När vi var så små att vi behövde barnstolar så var mamma hemmafru och kunde köra in oss själv.
Och nej, mamma hade aldrig låtit skolan ringa ambulans för att ett finger gör ont för en glasbit.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Jag tycker att det är en rimlig fråga och det var bra att du tog upp den. Jag har haft barn på dagis i tre år och jag har aldrig hört talas om (eller tänkt på) vad som skulle hända om föräldern inte kan köra till sjukhuset, jag har förutsatt att den vuxen som ansvarar för ett barn drar iväg med det till sjukhus på något sätt om det behövs. Det är ju inte så där vansinnigt länge sen det inte fanns mobiltelefoner, nog måste väl personalen på dagis och skola kunna lösa detta? Taxi om inte annat? Jag ska kolla upp detta med vårt dagis.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Ja jag har inte ens körkort så nån form av transport måste ju ordnas, ska barnet vänta tills jag fått tagit en buss och tagit mig hem så hinner mycket hända.
Så det får man lösa när det händer, men jag utgår ifrån att om det är ett mindre barn som MÅSTE iväg akut så ordnar skolan det, så får man mötas på sjukhuset
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Även jag tycker frågan är intressant.

Min dotter bröt armen på dagis när hon var två, även om vi släppte allt för händer och fötter tog det ca 40 minuter innan vi kunde hämta henne för att åka till sjukhus. Det jag reagerade på är att personalen inte får ge barn smärtstillande (visserligen hjälper väl inte vanliga alvedon etc så jättebra för den smärta som kommer vid benbrott men i alla fall), kändes lite hemskt att hon fick vänta så länge utan någon som helst lindring.

Har funderat på att ta upp frågan med dagis om vi i förhand kan ge dem tillstånd att ge smärtlindring om olyckan skulle vara framme igen.

Sen vet jag inte vad de hade gjort om de inte fått tag på oss - dottern var väldigt smärtpåverkad (armen var helt av), någonstans hoppas jag att de skulle ha tagit henne till sjukhus ändå...
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

en elev på min skola fick batterisyra i ögat. Han skickades till skolsköterskan som genast satte honom i en taxi till ögonkliniken. Det går på skolans försäkring. Helt självklart tycker jag!
Föräldrar möter upp på klinik vid allvarligare händelser. En glasbit i fingret tar skolsköterska bort. Finns det verkligen ingen läkarkunnig på avdelningen? Sätter de inte på plåster heller!?
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Som jag skrivit tidigare så finns ingen skolsköterska. Ingen i personalen ville ge sig på att gräva i fingret efter glasbiten.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Men måste det inte finnas läkarkunniga i staben? Har de kunskap om förbandslådor? Jag skulle bli orolig för mer sådana saker.
Nu kanske fingret var halvt av och det sprutade blod, vad vet jag, så jag ska inte bedöma det. De gjorde säkert rätt i att inte börja pillra.

Men någon borde åkt in efter kontakt och godkännande från dig, tycker jag.

Jag förstår inte hur det kan vara vettigt att låta barn med brutna ben och armar sitta och vänta med smärta i upp till timmar bara för att personal inte kan åka in med dem. Djurplågeri! ;)
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

kl.

Jag förstår helt och hållet din tanke, själv är jag o min sambo lastbilschaufförer och vi kan också vara 3-4 tillochmed 5 timmar hemifrån.
Klart att man försöker att få tag i någon som kan hämta våran son o köra iväg honom men de är ju inte alltid en självklarhet. Finns det inga skolsköterskor längre? Eller jobbar dom bara nån dag i veckan?

Mycket konstigt att din son skulle få sitta o vänta med en glasbit i handen om du inte hade varit tillgänglig...

Karro

På den skolan där jag jobbar finns sköterska två dagar/vecka så det vill sig till att barnen skadar sig rätt dagar.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

*Delvis KL*

Då får man ordna annan transport. Är det rimligt att det alltid måste finnas personal på plats med bil och rätt utrustning för att ett barn kan åka säkert??

Sen att låta någon sitta och vänta med bruten arm var nog bland det dummaste jag hört. På min arbetsplats hade någon hunnit ringa 112 innan pärmen med föräldrarnas telefonnummer ens hunnits ta fram.

Jag är förvånad att så många vill att en personal ska slänga in det skadade barnet i baksätet på sin bil, än att barnet blir professionellt omhändertaget så snabbt som det går. När det gäller barn och framförallt ANDRAS barn finns det inga kompromisser.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Med den personalpolitik som drivs inom kommunerna finns det knappast utrymme för att ha en personal som kan avvika till vårdcentralen.

Jodå, Rektor, Vaktmästare eller annan får rycka in.
Det finns folk på en skola som kan släppa det de har för händer.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Är det rimligt att det alltid måste finnas personal på plats med bil och rätt utrustning för att ett barn kan åka säkert??
Jag tycker nog faktiskt det i en professionell verksamhet som involverar barn, sen tycks det finnas något regelverk som förhindrar förskolan att agera. Men jag tycker att det är rimligt att förskolan har en plan för detta som inte kräver den bortavarande förälderns närvaro, antingen genom att man har någon bilbarnstol så att man kan ta taxi eller att det alltid finns bil på plats. Det förutsätter jag att alla vuxna som ansvarar för barn löser och inte står och väntar på föräldern. Det borde också alltid finnas någon utbildad i första hjälpen på plats (det har jag nog förutsatt att all förskolepersonal är men det kanske inte stämmer?).
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Riktigt så är det ju inte. Om man är vårdnadshavare medföljer en rad skyldigheter. Dessa skyldigheter försvinner ju inte för att du har ett arbete flera timmar bort. Det är väl snarare det som inte är förenligt med vårdnadsansvaret. Denne någon som du tycker skulle följt med barnet får inte göra det även om det mot all förmodan skulle finnas resurser för det.
Jag jobbar på sjukhus med barn och om de av någon anledning behöver en konsultation på tex akuten eller barnmedicin så ringer vi vårdnadshavarna och förväntar oss att de löser det. Deras ansvar varken försvinner eller minskar för att de har ett arbete eller för att det tekniskt är möjligt för en annan vuxen att gå. Barn har rätt till sina föräldrar.
Men om ingen svarar så får ju hos oss naturligtvis barnet hjälp ändå men det är inte det som är tanken. Likaså som jag förmodar att inget barn får sitta en dag ensam på akuten och vänta om ingen svarar av vårdnadshavarna och man tagit ambulans dit. Då tror jag på I_U slösning att tex rektorn går in.
 
Senast ändrad:
Sv: Är detta mitt ansvar?

Jag vet inte hur det är eller hur det ska vara men när jag gick i förskola så ramlade jag av en sån där ful cykel man kan åka två på och en står bak, cykeln svängde höger och jag åt vänster, fick ett djuuuupt äckligt sår på vänstra låret. En av mina förskolelärare åkte med mig till VC och doktorn fick plocka grus ur såret. Jag var inte så brydd men jag hade gärna sett att någon handlade likadant om jag t.ex. inte kunde komma om det hände Lykke något.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Har man ett jobb som gör att man befinner sig flera timmar bort (eller kanske jobbar natt, är hemma och sover och har stängt av telefonen) så borde det vara rimligt att man lämnat in fler telefonnummer så att skolan kan nå någon som kan träda in i vårdnadshavarens ställe.

Till förskolan har vi lämnat våra egna telefonnummer, mormor och morfars samt farmor och farfars just för att vara säkra på att de alltid kan få tag på någon. Alla bor också i samma stad så det finns inga avstånd att tala om.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Jodå, Rektor, Vaktmästare eller annan får rycka in.
Det finns folk på en skola som kan släppa det de har för händer.
inte på alla skolor...
på vår skola är skolsköterska på plats varannan onsdag, rektor huserar på en av de andra skolorna han basar för och vaktmästaren är där nån gång i veckan eller så...
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Inte på den skolan jag jobbar i alla fall. Nu har vi förvisso skolsköterska men är hon på lunch så är det ambulansen som gäller. Vi har dessutom stränga order om att inte köra eleverna i privatbil utan föräldrarnas skriftliga medgivande, och då är det från gång till gång ( inget godkännande som kan räcka en hel termin duger).
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Har nu kollat med vår dagischef och hos oss åker de in oavsett om föräldrarna går att nå eller inte, även om de försöker nå föräldrarna först i mindre akuta fall, i akuta fall rings ambulans självklart först. Oftast möts man upp vid sjukhuset, barnet behöver inte vänta på föräldern. Man väljer också ut den i personalen som känner barnet bäst som medföljare. Hos oss skulle personal alltså ha åkt in med barnet i TS fall om föräldrar eller annan anhörig inte gick att nås.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Har nu kollat med vår dagischef och hos oss åker de in oavsett om föräldrarna går att nå eller inte, även om de försöker nå föräldrarna först i mindre akuta fall, i akuta fall rings ambulans självklart först. Oftast möts man upp vid sjukhuset, barnet behöver inte vänta på föräldern. Man väljer också ut den i personalen som känner barnet bäst som medföljare. Hos oss skulle personal alltså ha åkt in med barnet i TS fall om föräldrar eller annan anhörig inte gick att nås.

På det dagis där min kompis jobbar som kokerska, vet jag att personalen har åkt till sjukhus (akuten) med ett barn i alla fall en gång. Barnet fick en allergisk reaktion och de skyndade iväg. Tack och lov. Det var mycket bråttom den gången. Att vänta på förälder/vårdnadshavare/släkting hade inneburit barnets död, högst troligt. Jag vet inte i vilket skede de fick tag på föräldrarna.

När min son blev biten av en hund fick en av hans kompisar i uppdrag att gå med honom cityakuten, några kvarter bort från skola bara, sedan skolsyster först lagt om såret. Då var han lite äldre än Athenas barn, kanske 10 år. Han försökte ringa mig, men jag föreläste och hade naturligtvis inte telefonen på. (Han var mest orolig för att jag inte skulle ge honom pengar för fikat som han bjöd kompisen på eftersom de missade maten i skolan. :D)

Jag räknar faktiskt med att både skola, barnomsorg och vanliga barnvakter griper in om det händer något akut när de har barnen. De ska/kan så klart även ringa föräldrarna, men det ska inte vara beroende av om de får tag i föräldrarna eller inte om barnet ska få vård.

Väldigt underlig regel på Athenas dagis, tycker jag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 864
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 336
Senast: Killaloe
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 115
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp