Är detta mitt ansvar?

Sv: Är detta mitt ansvar?

Precis, på skolan i det aktuella fallet så finns ingen annan personal än pedagogerna.

Naturligtvis har vi lämnat in kontaktuppgifter till fler personer än barnens föräldrar, men de bor hos mig (pappa några mil bort), morföräldrar 8 mil bort och farmor (farfar borta) 5 mil bort utan bil. Så är det för många idag. Det är inte självklart att det finns släktingar som kan ställa upp! Nu har jag en sambo och hans föräldrar är guld, men det är många som inte har den möjligheten.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Inte ens dessa finns på skolor varje dag alltid.

Kanslist?

Märkliga skolor som ni har era barn på.
På mina barns skolor så har det alltid funnits någon vuxen som kunnat rycka in.
Om inte annat så mat-tanter.
De har löst problemen som uppstått när de har uppstått.
Någon gång genom att verksamhetschefen på kommunhuset rusat till.
Men löst det har de gjort.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Men du har aldrig hört talas om byskolor...? Här finns en mattant utöver pedagogerna men hon är bara där ngn timme per dag. Maten lagas centralt. Kanslist...? Näe ;).

Vi har 1,5 mil till centralorten där kommunkontoret ligger, det finns många skolor som har mycket längre resväg.

Ju mer jag tänker på detta desto mer intressant blir det. För egen del är det verkligen inget problem, jag löste det och hade säkert klarat det även om jag befunnit mig långt bort. Men jag är helt säker på att många inte hade kunnat lösa det, och därför är frågan relevant: Vems är ansvaret? Vi har ändock skolplikt i Sverige, jag kan inte välja huruvida barnen är i skolan eller inte.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Vems är ansvaret? Vi har ändock skolplikt i Sverige, jag kan inte välja huruvida barnen är i skolan eller inte.

Formellt vet jag ju uppenbarligen inte. Men jag tycker att ansvaret är skolans/barnomsorgens när barnet är där. Egentligen fattar jag väl inte den stora principiella skillnaden mellan att skolan har ansvar för å ena sidan att barnet får mat, vistas i hälsosamma lokaler osv och å andra sidan för att se till att barnen får den sjukvård de behöver under skoltiden.

Det är klart att man åker dit så fort man kan om det händer något, men folk har faktiskt väldigt olika typer av arbeten och alla kan inte dra från jobbet när som helst.

Jag hade velat ha en diskussion om ansvarsfrågan med rektor i dina kläder.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Men du har aldrig hört talas om byskolor...?

Jodå.
Det finns 2 st i vår kommun och de är mycket populära.
Där är personaltätheten stor nog för att klara av att vara en vuxen kort i väntan på förstärkning från kommunkontoret.
De kanske behöver hålla ställningarna i en halvtimme eller så medan ett skadat barn tas till sjukhus/VC.
Vår Vårdcentral tar emot akutfall när den är öppen.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

pja, en tjej på mitt jobb - hennes son bröt armen på förskolan i tisdags och hon fick släppa allt för att åka dit och hämta honom. Hon hade ca 1 h hem från arbetet. De gav alvedon under tiden, inget annat. Inte ens ambulans och då var armen ändå helt av tydligen.

Jag satt och tänkte på om det hade varit min son just den dagen - sambon var ute på en skärgårdsbåt med sitt jobb och jag har 2 h hem (kommunalt med massa byten mitt på dagen) :crazy:
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Det tycker jag låter mycket märkligt. Om inte annat så borde man kunna ringa 112 och kolla om man får tag i en akutbil om man är så extremt ont om personal att inte en enda har tid att åka med. Otroligt oansvarigt anser jag att låta ett barn sitta och vänta på en förälder i stället för att lösa problemet själva.

Just detta med att man inte kan avvara en enda vuxen som kan följa med i en krissituation låter så konstigt. Hur klarar en sån organisation om en anställd blir sjuk eller skadas? Då måste ju hela verksamheten rasa eftersom de tycks vara så totalt oumbärliga.
 
Senast ändrad:
Sv: Är detta mitt ansvar?

Hej.

Det blev nog lite missförstånd från din sida.. Jag menade inte att ditt barn skulle få sitta och vänta flera timmar tills du dyker upp. Eftersom du fanns att nå på telefon och kunde komma och hämta och föra ditt barn till vårdcentralen så gick det ju bra el hur och det var säkert det bästa för ditt barn också. Föräldrarna är det tryggaste för barnen att ha med sig om det behövs uppsöka läkare el annan form av sjukhusvård .... Det är ju bara spekulationer om hur det skulle ha gått om dom inte hade kunnat nå dig eller hur .. Du vet inte hur dom skulle ha löst det , och jag är fullt övertygad om att ditt barn skulle ha fått hjälp även om du inte hade gått att nå på telefonen.

Någon nämde också tidigare att deras barn inte ens hade fått alvedon el något liknande när det väntades på hjälp ( Har bara snabbläst så har jag fel behöver ingen hänga mig för det ;) Men det kan faktiskt bero på att om man som vuxen inte vet om barnet tål alla former av smärtstillande preparat så ska man inte ge ngt , det kan faktiskt utlösa en allergisk reaktion på barnet. Har själv barn som inte tål alla preparat och dom reagerar med andningssvårigheter och behöver få andningshjälp, så det är inte bara av ondo som personal väljer att inte ge smärtstillande till barnen.

Sedan tror jag inte att det finns personal inom skola/barnomsorg som medvetet väljer att vara djävliga och utsätta barnen för onödigt lidande , det är nog många gånger så att för att inte ställa till med något värre så avvaktar dom tills föräldrar/kompetent personal finns på plats.....

Ha en bra start på helgen och njut av att sommaren snart är här :bow:
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Det är ju bara spekulationer om hur det skulle ha gått om dom inte hade kunnat nå dig eller hur .. Du vet inte hur dom skulle ha löst det , och jag är fullt övertygad om att ditt barn skulle ha fått hjälp även om du inte hade gått att nå på telefonen.

Visst är det så, och jag är säker på att de hade kunnat lösa det på ett eller annat sätt (först och främst då genom att "ringa sig nedåt" i kontaktlistan). Men min fundering är: Är det mitt ansvar? Eller är det skolans ansvar?

Jag var aldrig orolig i själva situationen och jag ser det inte som ett framtida bekymmer heller, men det väckte tankar hos mig som inte funnits innan eftersom jag som sagt var aldrig varit där innan och heller (dumt nog) inte tänkt mig in i det.

Tycker man får ganska motsägelsefulla svar här, en del personal svarar att de absolut inte får eller kan åka i väg med barn medans andra har frågat på sina dagis/skolor och där är det inga problem.

Jag tyder det som att det är upp till varje kommun/skola att bestämma reglerna, men jag vet inte alls om det är en korrekt tolkning.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

pja, en tjej på mitt jobb - hennes son bröt armen på förskolan i tisdags och hon fick släppa allt för att åka dit och hämta honom. Hon hade ca 1 h hem från arbetet. De gav alvedon under tiden, inget annat. Inte ens ambulans och då var armen ändå helt av tydligen.

Jag satt och tänkte på om det hade varit min son just den dagen - sambon var ute på en skärgårdsbåt med sitt jobb och jag har 2 h hem (kommunalt med massa byten mitt på dagen) :crazy:

Tror du inte man i det läget hade skippat kommunalt och slängt sig i dyr taxi?
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Lite KL

Jag måste få dra en kanske inte helt okej parallell.

Om man har sin häst uppstallad - eller på bete och man själv är LÅNGT bort, så vill iaf jag att den som hittar djuret på tre ben gör det jag själv hade gjort i det läget, även om inget avtal är upprättat att andra har ansvar för djuret. Hellre att något tar ett initiativ och ringer ut en veterinär/kör till djursjukhus/ringer djurambulansen /(går inte att applicera på barn - ringer akut om den behöver avlivas pga allvarliga skador) - om jag inte går att få tag i.

Samma sak gäller för mina barn - hellre att ungen får en alvedon för mycket/kommer till sjukhuset/VC utan mig om läget är allvarligt.

Det är fasen löjligt att skola/dagis/fritids skall ha tillstånd för att lindra smärta och vårda akut om vårdnadshavare inte är nåbara.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Men en bruten arm är inte livshotande på något sätt alls.
Man ringer till akuten och ber om hjälp.
Så guidar de vidare om hur bråttom som det är.
Det finns ju sjuktransport att beställa.
Den är inte ens särskilt dyr.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Tror du inte man i det läget hade skippat kommunalt och slängt sig i dyr taxi?

Nej, det hade jag nog antagligen inte, en taxi från där jag är på dagarna - hem till mig skulle gå lös på minst 1000 kr och det har jag inte råd med, har oftast inte ens så mkt på kontot sedan räkningarna är betalda (är fattig student). Dessutom tar det minst en timme hem med taxi också så det är liksom inte en sådan tidsbesparing det heller och som Inte_Ung sa, i rusningstrafik går det fortare med tåget än med en taxi. I sthlm är ju infarterna totalt igenkorkade vissa tider.

Jag hade nog försökt få tag på någon annan som kunde hämta istället, i största möjliga mån.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Men en bruten arm är inte livshotande på något sätt alls.
Man ringer till akuten och ber om hjälp.
Så guidar de vidare om hur bråttom som det är.
Det finns ju sjuktransport att beställa.
Den är inte ens särskilt dyr.

Jag har väl inte sagt att det är livshotande?
Däremot lär det inte vara särskilt skönt alls för en, i det fallet jag skrev om, 5-åring att sitta med en arm som är helt av längre än nödvändigt.

Mamman åkte ju direkt från jobbet för att hämta barnet och sedan vidare till akuten där barnet blev pumpat med morfin.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Samma sak gäller för mina barn - hellre att ungen får en alvedon för mycket/kommer till sjukhuset/VC utan mig om läget är allvarligt.

Det är fasen löjligt att skola/dagis/fritids skall ha tillstånd för att lindra smärta och vårda akut om vårdnadshavare inte är nåbara.

Verkligen!

Dessutom tycker jag inte att den situation Athena beskriver riktigt motiverar att föräldern "kastar sig i en taxi" och vad som annars föreslås. Rimligen känner barnet sin lärare och andra på skolan och litar på dem, och då bör de kunna hantera den här situationen även om föräldern dröjer ett par timmar. (Litar barnet inte på sina lärare har man ju större problem.)
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Jag undrar vad akuten skulle ha sagt om man ringer om en sådan här sak?
Hos oss så rekommenderar de även färdsätt.
D.v.s. de försöker att avgöra hur man skall ta sig till sjukhus.
Sjuktransport är ganska så vanligt.
Icke akut ambulans lika så.
Särskilt om man antar att det behövs en sjukvårdare redan på plats.

Att de smärtstillar ordentligt på sjukhuset är ju nödvändigt.
Annars så kan de ju inte varken undersöka eller lägga frakturen rätt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 868
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 336
Senast: Killaloe
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 116
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp