Är detta mitt ansvar?

athena

Trådstartare
Vid 11.30 idag ringde skolan och berättade att min son (som går i fyran) fått en glasbit i handen. Han hade tappat ett glas som gick sönder, och sen skurit sig när han plockade upp det.

Fröknarna vågade inte försöka plocka ut biten vilket jag absolut respekterar.

Men för att han skulle få någon som helst hjälp så var jag tvungen att åka till skolan och hämta honom för att skjutsa till vårdcentralen, vilket jag blev mycket förvånad över. Jag jobbar 1-2 dagar per vecka hemma och det var rena turen att jag satt på kontoret när de ringde (är normalt sett ute och åker bil och då relativt långa sträckor).

Är det mitt ansvar att se till att barnet får sjukvård även när han är i skolan?

Ibland verkar det som att folk inte tror att man jobbar bara för att man sitter hemma... (ja just nu tar jag liten paus :p).

Det gick bra med fingret, biten plockades ut lätt av farbror doktorn och alltihop tog inte mer än 1,5 timme så jag är tillbaka på kontoret nu. Men funderar över om de verkligen kan begära detta, och än mer funderar jag: Vad hade de gjort om jag inte kunnat komma direkt? Ringt ambulans??
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Ja. Iaf vi som jobbar på förskola får inte köra iväg några barn. Det är ambulans som gäller.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Hejsan.

Jag tycker att det självklart är föräldrarna som i första hand ska komma och följa sitt barn till doktorn , det är inte skolan/förskolans ansvar. Men om inte föräldrar går att nå så får skolan/förskolan hitta en lösning på hur man ska göra från gång till gång beroende på hur situationen ser ut. Jag skulle aldrig ens fundera över om det är jag el min man som ska komma om det hade gällt mitt barn. Tycker att det var en liten konstig fundering :confused: är man kontaktbar via telefonen så kommer man så klart oavsett om man jobbar hemma el borta...
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Ok, intressant! Han hade nog tyckt att det varit kul att åka ambulans iofs :D.

Nej, detta är en byskola och på dem finns det sällan skolsköterska.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

är man kontaktbar via telefonen så kommer man så klart oavsett om man jobbar hemma el borta...

Men ursäkta mig... om jag hade varit tre timmar bort (inget ovanligt), skulle de då ha väntat tills jag kom? Jag hoppas du inte menar allvar? Han hade ju ONT i fingret, det var liksom inte läge att vänta med att åka :crazy:.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Fast inte ringer man ambulans om det inte är fara för liv eller en riktigt allvarlig skada? Inte ska ambulansen ringas istället för föräldrar? Det är väl endel utav föräldrarskapet att ibland måste släppa allt för händer och fötter och åka? Samma sak om man har ett djur som skadas.
Min bror bröt benet på gymnastiken i högstadiet, pappa fick släppa allt och hämta för att skjutsa till akuten. Inget snack om saken.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Men... Jag måste uttrycka mig mycket otydligt.

Om jag inte hade varit hemma så hade det kanska tagit tre timmar för mig att ta mig hem. Nu hade det säkert gått att lösa ändå, med vänner och bekanta. Men det jag menar är att han inte kunde ha suttit där och väntat på mig! Därför så undrar jag vad alternativet för skolan är, och tydligen så är det just ambulans. Jag har aldrig antytt att de skulle ringt ambulans istället för till mig!

Släppa allt för händer och fötter, visst, men det innebär ju inte att man är till hjälp ändå? Det finns ju massor med människor som har jobb som de faktiskt inte alls kan lämna förrän de slutar. Ska man alltid ha en backup som kan hämta på skolan om det inträffar en olycka?

Jag är inte ute efter att kritisera, jag är nyfiken på att veta vad som gäller och hur andra gör. Jag har själv aldrig varit i denna situationen innan så jag vill veta hur det fungerar!
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Skadar sig hästen och jag sitter otillgängligt till så har jag en backup, har alltid en plan för hästen ska Inte lida för att jag inte kan komma loss, kommer göra samma med mina barn. Mina föräldrar hade alltid backup på oss barn också om dom inte kunde komma loss. Då fick en granne, en vän eller en släkting skjutsa in oss så mötte dom oss på sjukhuset sen. Men vi har aldrig åkt ambulans vid benbrott eller andra mindre skador. Jag har åkt ambulans vid medvetslöshet efter bilolycka nu i vuxen ålder. Aldrig innan dess, har alltid fått skjuts utav någon, precis som jag skjutsat in småtjejer i stallet till akuten när dom fått hästar över sig och mött deras föräldrar på sjukhuset...
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Ärligt talat, skulle du velat att någon personal hellre skulle följt?
De skulle inte jag!!!!
Jag vill vara med mina barn om det hänt dom något! Ingen är väl som en mamma eller pappa i dessa lägen?

* Jenny *
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Men om mamma eller pappa är LÅNGT bort ? Det är väl bättre att barnet kommer till doktorn alls än att vänta ett par tre timmar innan föräldern lyckats ta sig på plats ?
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Därför mina föräldrar hade backuper, och mötte på sjukhuset. För väl på sjukhuset så visste jag att mamma eller pappa var där eller skulle dyka upp strax.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Det hade knappast avgörande betydelse i det här fallet, när det handlar om att plocka ut en glasbit med pincett... Men nu var det inte frågeställningen.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

kl.

Jag förstår helt och hållet din tanke, själv är jag o min sambo lastbilschaufförer och vi kan också vara 3-4 tillochmed 5 timmar hemifrån.
Klart att man försöker att få tag i någon som kan hämta våran son o köra iväg honom men de är ju inte alltid en självklarhet. Finns det inga skolsköterskor längre? Eller jobbar dom bara nån dag i veckan?

Mycket konstigt att din son skulle få sitta o vänta med en glasbit i handen om du inte hade varit tillgänglig...

Karro
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Men om mamma eller pappa är LÅNGT bort ? Det är väl bättre att barnet kommer till doktorn alls än att vänta ett par tre timmar innan föräldern lyckats ta sig på plats ?

Men givet vill man ju att barnet ska få vård direkt. Men när sonen bröt benet på skoltid, var jag 30 minuter bort, de va den tid det tog för bårbilen att komma dit. Sedan följde jag givetvis med.
Vi har 24 mil till lasarett, och hade jag inte hunnit med bårbilen skulle jag kört efter. Ingen lärare skulle väl behöva agera vårdnadshavare i det läget?

När barn blir hämtade med helikopter kan det ju vara så att föräldrar inte hinner med, men då är dom i ilfart på lasarettet ändå.

* Jenny *
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Oavsett så får inte skolan köra iväg med ditt barn till sjukhus, det får faktiskt bara målsman göra.
Skolan gjorde alltså rätt som ringde dej men hade du varit tre timmar bort så kunde du ju frågat om någon kunde följa med honom till sjukhuset. Då hade de ju haft din tillåtelse och då hade det varit ok.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Totalt OT men jag tycker ordet bårbil låter jätteläskigt, har aldrig hört det användas för ambulans förut. Bårhus är ju ett hus för döda människor och därför känns det som att bårbil skulle vara samma som likbil.

Sorry för OT ;)
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Totalt OT men jag tycker ordet bårbil låter jätteläskigt, har aldrig hört det användas för ambulans förut. Bårhus är ju ett hus för döda människor och därför känns det som att bårbil skulle vara samma som likbil.

Sorry för OT ;)

Bårbil för oss är en taxi med bår.... Ambulans är 12 mil bort, och är det möjligt tar man bårbil för att möta upp ambulans i värsta fall.
Till lasarett har vi 24 mil.
BB likaså......
Helikoptern tar 55 min att komma hit, men när den väl kommer är det ju som ett litet lasarett.
Men den används förstås bara i allvarligare fall.

Vi har en "hjärtstartare" här i byn nu också. Men den fick föreningar och företag själv skrapa ihop till.

* Jenny *
Här ska man inte bli allvarligt sjuk.....
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Vad hade de gjort om jag inte kunnat komma direkt? Ringt ambulans??

Hittat på något i samråd med dig.
Du måste godkänna lösningen.

Min minsta slog in en tand i käkbenet på dagis.
De ringde min sambo och de kom överens om att mötas upp på Folktandvården.
Så de tog sonen i en barnvagn och drog iväg, dagis låg nära Folktandvården, medan sambon tog bilen och ringde från den för att förbereda Folktandvården på att det skulle komma ett akutfall.

Det gick bra med tanden, den växte ut igen på något magiskt sätt.
 
Sv: Är detta mitt ansvar?

Vem tar ansvaret för att personalen inte krockar på vägen? Vad händer om de krockar och kör ihjäl ditt barn? Är det säkert att all personal har korrekt monterade barnstolar eller sittkuddar? Tänk om all personal cyklar?

Om det finns resurser för att åka ambulans eller inte måste givetvis sjukvården avgöra, inte personal eller föräldrar för sådant har vi ingen aning om hur det ser ut.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 862
Senast: Snurrfian
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 336
Senast: Killaloe
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 111
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp