Är du mer intelligent än de flesta andra?

Jag anser att jag är...

  • ...mer intelligent än 50% eller mer av befolkningen.

  • ...mindre intelligent än 50% eller mindre av befolkningen.


Resultat syns endast efter röstning.
Antingen är Buke fullt av genier, eller så tror vi att vi är smartare än vad vi är. Kanske behöver göra en ny omröstning om denna fråga.

Vi får väl hoppas det så att det inte är dunning-kruger effekten som spökar. Fast det har nog mer med kompetens än intelligens att göra. Tror dock att det nog är få som anser sig vara mindre smart än genomsnittet.
 
Senast ändrad:
Anser du att de flesta människorna i samhället är mindre intelligenta än du? Är du mer intelligent än de flesta andra? Hur tror vi att fördelningen är på Buke, 50/50 eller smartare - och är det verkligen så eller tror vi bara det? Kan vi överhuvudtaget bedöma vår egen intelligens?
Jag fick göra diverse begåvningstester under utredning för ADHD. Jag låg långt över medel och man ansåg det vara därför jag inte fick diagnos förrän i 30-årsåldern. Jag hade kompenserat för koncentrationssvårigheter och annat iom det.
Jag har totalt värdelöst arbetsminne vad gäller siffror och det är väl allmänt med siffror som jag har svårare, även om det förutom minnas många siffror i huvudet är på en hyfsat ok nivå. Men ändå klart sämre än annat.
Har alltid bedömts som mkt intelligent och snabb i skallen, både i skolor och hos psyk. Så jag gissar att jag är det. Men med en ojämn begåvningsprofil iom ADHD. Mardröm att bo med portkod som de byter varannan månad när jag just lyckats lära mig den äntligen. :laugh:

Jag upplever nog att Buke har rätt intelligenta medlemmar. Läser man på andra plattformar kan jag uppleva att det känns som Buke ändå drar en viss typ av människor.
Jag tror inte alla är förmögna att bedöma sin egen intelligens. Jag har stött på några för många som tror att de är lysande på allt och inte fattar hur pantade de är. Ibland tänker jag att det vore skönt att vara så pukad att man inte ens fattar att man är puckad. 😅
 
Jag har papper på att jag är smart på något orimligt bra vis från NPF-utredningen (pga ointresse har jag inte koll på vad men minns utredarens kommentar). Kan inte påstå att jag märkt det eller haft så mycket nytta av det 😅 I vissa miljöer kanske men det kan lika gärna handla om att det är något som passat mitt tankesätt. I många fall känner jag mig orimligt korkad för är det EN enda grej jag inte förstår eller hänger med på så är allt som teflon sedan, jag får inget grepp om något alls. Så jag har nog bara tänkt att mitt sätt att strukturera och förstå byggts runt den svagheten, men visst, det kanske är något som inte alla har förmågan att göra eller något. Jag har läst en civ ing utbildning men tillhörde verkligen inte ens den halvan som klarade utbildning bra och det var ingen av de svårare inriktningarna.
 
Jag tror inte alla är förmögna att bedöma sin egen intelligens. Jag har stött på några för många som tror att de är lysande på allt och inte fattar hur pantade de är. Ibland tänker jag att det vore skönt att vara så pukad att man inte ens fattar att man är puckad. 😅
Och tvärtom - människor som tror att de är mycket mer korkade än vad de är. Jag har ett par sådana i min närhet, vilket är mycket tragiskt.
 
Jag tycker tyvärr man måste börja med att definiera begreppet intelligens, jag är ledsen 🫣 Det finns väl en del forskning som visar att IQ är ett väldigt trubbigt instrument, eftersom den sortens intelligens som mäts är så pass kulturell. Det är med andra ord inte så att intelligenstester nödvändigtvis mäter inneboende, oföränderliga, universella färdigheter, utan sånt som är specifikt för vissa kulturer och deras tankesätt, sånt som man lär sig när man växer upp i dessa kulturer och med dessa tankesätt, sånt som man till viss del kan träna och bli bättre på. Hjärnan är ju plastisk, det vill säga påverkas av vilka tankegångar vi trampar upp där inne. Den påverkas även av t.ex. trauma.

Så vad menar vi när vi pratar om intelligens? Jag som har vinthundar har ofta fått höra, även av andra vinthundsmänniskor, att de ju inte är särskilt intelligenta jämfört med andra hundtyper. Som exempel beskriver de hur vintisar inte är benägna att samarbeta, fattar egna beslut, har en egen agenda, hellre vill springa fort än att göra tricks, med mera. Kort sagt, de är mindre benägna att göra som människor vill och mer benägna att göra som de själva vill. Jag tycker den definitionen är talande, och den säger mer om oss människor och vår syn på oss och vår relation till andra djur än om dessa djurs intelligens. Ur vinthundens perspektiv är det smartaste beteendet det som gör att vinthunden får som hen vill. Såklart. Hur förarorienterad hunden är bryr sig bara föraren om.

Den hittills mest användbara definitionen av intelligens jag hört är huruvida man inför ett givet problem i en given kontext har verktygen att lösa problemet. Om man då går med på att ett vinthundsproblem är lika angeläget för en vinthund som ett människoproblem är för mig, och man ponerar att jag är jättedåligt rustad för att lösa vinthundsproblemet, då tycker man börjar få intressanta perspektiv på hur vi värderar och formulerar intelligens.
 
Jag tycker tyvärr man måste börja med att definiera begreppet intelligens, jag är ledsen 🫣 Det finns väl en del forskning som visar att IQ är ett väldigt trubbigt instrument, eftersom den sortens intelligens som mäts är så pass kulturell. Det är med andra ord inte så att intelligenstester nödvändigtvis mäter inneboende, oföränderliga, universella färdigheter, utan sånt som är specifikt för vissa kulturer och deras tankesätt, sånt som man lär sig när man växer upp i dessa kulturer och med dessa tankesätt, sånt som man till viss del kan träna och bli bättre på. Hjärnan är ju plastisk, det vill säga påverkas av vilka tankegångar vi trampar upp där inne. Den påverkas även av t.ex. trauma.

Så vad menar vi när vi pratar om intelligens? Jag som har vinthundar har ofta fått höra, även av andra vinthundsmänniskor, att de ju inte är särskilt intelligenta jämfört med andra hundtyper. Som exempel beskriver de hur vintisar inte är benägna att samarbeta, fattar egna beslut, har en egen agenda, hellre vill springa fort än att göra tricks, med mera. Kort sagt, de är mindre benägna att göra som människor vill och mer benägna att göra som de själva vill. Jag tycker den definitionen är talande, och den säger mer om oss människor och vår syn på oss och vår relation till andra djur än om dessa djurs intelligens. Ur vinthundens perspektiv är det smartaste beteendet det som gör att vinthunden får som hen vill. Såklart. Hur förarorienterad hunden är bryr sig bara föraren om.

Den hittills mest användbara definitionen av intelligens jag hört är huruvida man inför ett givet problem i en given kontext har verktygen att lösa problemet. Om man då går med på att ett vinthundsproblem är lika angeläget för en vinthund som ett människoproblem är för mig, och man ponerar att jag är jättedåligt rustad för att lösa vinthundsproblemet, då tycker man börjar få intressanta perspektiv på hur vi värderar och formulerar intelligens.
Jag har aldrig hört att någons iq inte kan variera över tid. Jag tycker det går att liknas vid att springa 100m, det går att träna upp men till vilken nivå beror på individ, ålder, tidigare skador mm.

Med hundar håller jag med, när en pratar om att vissa raser är mer villiga än andra att göra som sin ägare vill.
 
Jag tycker tyvärr man måste börja med att definiera begreppet intelligens, jag är ledsen 🫣 Det finns väl en del forskning som visar att IQ är ett väldigt trubbigt instrument, eftersom den sortens intelligens som mäts är så pass kulturell. Det är med andra ord inte så att intelligenstester nödvändigtvis mäter inneboende, oföränderliga, universella färdigheter, utan sånt som är specifikt för vissa kulturer och deras tankesätt, sånt som man lär sig när man växer upp i dessa kulturer och med dessa tankesätt, sånt som man till viss del kan träna och bli bättre på. Hjärnan är ju plastisk, det vill säga påverkas av vilka tankegångar vi trampar upp där inne. Den påverkas även av t.ex. trauma.

Så vad menar vi när vi pratar om intelligens? Jag som har vinthundar har ofta fått höra, även av andra vinthundsmänniskor, att de ju inte är särskilt intelligenta jämfört med andra hundtyper. Som exempel beskriver de hur vintisar inte är benägna att samarbeta, fattar egna beslut, har en egen agenda, hellre vill springa fort än att göra tricks, med mera. Kort sagt, de är mindre benägna att göra som människor vill och mer benägna att göra som de själva vill. Jag tycker den definitionen är talande, och den säger mer om oss människor och vår syn på oss och vår relation till andra djur än om dessa djurs intelligens. Ur vinthundens perspektiv är det smartaste beteendet det som gör att vinthunden får som hen vill. Såklart. Hur förarorienterad hunden är bryr sig bara föraren om.

Den hittills mest användbara definitionen av intelligens jag hört är huruvida man inför ett givet problem i en given kontext har verktygen att lösa problemet. Om man då går med på att ett vinthundsproblem är lika angeläget för en vinthund som ett människoproblem är för mig, och man ponerar att jag är jättedåligt rustad för att lösa vinthundsproblemet, då tycker man börjar få intressanta perspektiv på hur vi värderar och formulerar intelligens.
Jag håller med dig om allt du skriver här, men anledningen till att jag inte vill definiera för undersökningen är att jag är intresserad av människors inre måttstock, inte någon universell sådan. Bara du som svarar "mäter" din egen intelligens med samma måttstock som du mäter andras så blir svaret korrekt, eftersom jag är intresserad av hur du jämför dig med andra, inte av hur intelligent du är. Känns det rimligt?
 
Jag har aldrig hört att någons iq inte kan variera över tid. Jag tycker det går att liknas vid att springa 100m, det går att träna upp men till vilken nivå beror på individ, ålder, tidigare skador mm.
Okej, jag å min sida har aldrig fått intrycket av att IQ-test används som en ögonblicksbild.
 
Senast ändrad:
Jag håller med dig om allt du skriver här, men anledningen till att jag inte vill definiera för undersökningen är att jag är intresserad av människors inre måttstock, inte någon universell sådan. Bara du som svarar "mäter" din egen intelligens med samma måttstock som du mäter andras så blir svaret korrekt, eftersom jag är intresserad av hur du jämför dig med andra, inte av hur intelligent du är. Känns det rimligt?
Fast jag menar ju att min måttstock är (ursäkta men min svenska är slut för dagen) situated, biased. Jag tycker min egen smarthet är smarthet för att jag är dålig på annan sorts smarthet. Men med lite självdistans fattar jag ju att andra sorters smarthet också är smart.
Så kanske kommer vi ändå fram till ett svar… tror jag är ungefär lika smart/korkad som alla andra 😂 Men det fick man ju inte välja.
 
Fast jag menar ju att min måttstock är (ursäkta men min svenska är slut för dagen) situated, biased. Jag tycker min egen smarthet är smarthet för att jag är dålig på annan sorts smarthet. Men med lite självdistans fattar jag ju att andra sorters smarthet också är smart.
Så kanske kommer vi ändå fram till ett svar… tror jag är ungefär lika smart/korkad som alla andra 😂 Men det fick man ju inte välja.
Du är för smart för denna undersökning tror jag. Off the scale :D

"The highest form of knowledge is empathy, for it requires us to suspend our egos and live in another’s world." - Plato
 
Du är för smart för denna undersökning tror jag. Off the scale :D

"The highest form of knowledge is empathy, for it requires us to suspend our egos and live in another’s world." - Plato
Haha, ska jag vara helt ärlig tror jag att jag är rejält mycket smartare än genomsnittet vad gäller vissa saker och tyvärr även rejält mycket mer korkad än genomsnittet vad gäller andra. Så överlag lika smorkad.

Citatet, förresten, känner jag blir mer och mer sant ju äldre jag blir. Jag hoppas att det är så att man blir mer empatisk med åldern, om man anstränger sig lite. Eller i alla fall inte anstränger sig för att inte bli det.
 
En gång i min ungdom så var jag med på ett test på AMI. Det gick ut på att ta reda på vad vi passade till för yrken. Större delen var intressetest och personlighetstest -en massa frågor. Men så var det helt vanliga skolämnen också och då fick vi bara tre minuter till vart o ett. Jag har inte svårt för sånt men jag tänker inte snabbt och till ex fysik -hade ju inte hållit på med fysik sen jag gick ut nian! Och räkna matte utan miniräknare -det kan jag väl men det går trögt. Enklaste var först och svåraste sist. Jag bestämde mig för att börja på mitten för att visa att jag i alla fall kunde något. När allt det där var klart fick vi var sitt samtal med arbetspsykologen eller vad vad han nu kallades. Han sa att jag var den enda han mött som börjat på mitten av de där 3-minuters testen! Han bedömde mig som mkt självständig och föreslog att jag kanske skulle kunna bli egenföretagare men det har inte försökt mig på.
 
Jag tycker inte det går att svara på för mig iallafall. För det beror ju jätte mycket på vad man menar med inteligent. Tillexempel om man menar iq så är det ju ganska så enkelt att se om man har högre eller lägre motför genom snittet.
Eller om man menar som problem lösning tillexempel eller bara kunna saker eller som social inteligens eller hur man säger.
Men iallafall så jag är både och tycker jag. För tillexempel iq så har jag ganska mycket över genom snittet men jag känner mig också väldigt trög tänkt och o inteligent väldigt ofta. Eller såhär kanske att jag är kanske egentligen mera inteligent mot genom snittet men detmesta är så jag inte kommer åt det nu iallafall.
 
Beror nog på definitionen av intelligens. Men jag får väldigt ofta höra att jag är smart från olika håll (privat och i jobb) och jag är högutbildad. Ibland känner jag mig dock otroligt osmart. Tror dock att det då hänger ihop med att jag är trött/slutkörd/utmattad. Är till exempel inte jättesmart om jag är vaken på natten.
 
Anser du att de flesta människorna i samhället är mindre intelligenta än du? Är du mer intelligent än de flesta andra? Hur tror vi att fördelningen är på Buke, 50/50 eller smartare - och är det verkligen så eller tror vi bara det? Kan vi överhuvudtaget bedöma vår egen intelligens?
Det kanske vi inte kan men ex MENSA har ju tester. Jag vet min iq. Jag vet också att det finns andra saker som spelar in huruvida vi är bra människor eller inte, liksom om vi mår bra eller inte. Intelligens har inte en så avgörande betydelse som många verkar tro. 😊
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 217
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 546
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 793
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 486
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp