Är du mer intelligent än de flesta andra?

Jag anser att jag är...

  • ...mer intelligent än 50% eller mer av befolkningen.

  • ...mindre intelligent än 50% eller mindre av befolkningen.


Resultat syns endast efter röstning.
Upplever nog att Buke generellt sett är smartare än genomsnittet!
Det gör jag med. Jag upplever att användare Buke är mer medvetna än gemeneman kring det mesta. Det finns inte en enda fråga jag någonsin ställt på Buke som jag inte fått svar på.

Och jämför jag det med min omgivning så upplever jag communityt här betydligt mer upplyst och smartare.

Men det är väl också så att man hänger här ifall man är intresserad av diskussioner och att läsa på ett forum som har hög standard på diskussionerna.
 
På mönstringen en gång i tiden hade jag väldigt höga resultat på alla tester, men uppenbarligen ganska korkat, mina kompisar på samma test hade riktigt dåliga resultat. Vilket gjorde att de inte blev inkallade vilket var deras mål. Så de lyckades bättre genom att se till att de fick låga poäng. (Medel i det fallet över Sveriges alla 18-åringar lär inte ge en smickrande bild så då kanske de allra flesta är över det ”medlet” om de gick in med ambitionen att göra testet seriöst)

Det år svårt att mäta och att använda resultaten till någon slags slutsats.

Jag har gjort tester senare också i samband med yrkesval och anställning med goda resultat, men det är en väldigt smal definition av intelligens. Logik, matematik och språk. Inom den smala definitionen, i det smala urvalet av testtagare, hade jag resultat en lång bit över medel. Det säger ganska lite om trådens röstningsfråga, så jag avstår att rösta tills vidare.
 
Deras test säger bara något om dig i ett mycket smalt sammanhang.
Jag är mycket hellre medlem här än i Mensa.
Och det är få akademiker med i mensa.
Vi är flera i min släkt som gjort deras tester med bra resultat som en kul grej men valt att inte vara med i föreningen sen. Min syster var på ett av deras möten som urartade till någon sorts fylleslag så då kände vi att vi hellre hade släktmiddag än betalade för skiten 😬
 
Jag vet att jag har hög intelligens. Däremot har jag i flera sammanhang svårt att använda mig av den på exekutiv nivå. I samhället borde man på något sätt kunna mäta logiskt tänkande. Jag är med i tjejgrupper på fb och vissa inlägg där brister så i logiskt tänkande och är såpass korkade att man blir rädd. Det är inte konstigt att politiken blir som den blir när de här människorna tillåts rösta :angel:
 
Kan inte påstå att jag direkt anser mig smartare än någon annan. Tvärtom brukar jag svära rätt så ofta över att jag inte är mer begåvad och kompetent. Samtidigt vet jag att jag är inte är totalt stendum. Jag svarade på det andra alternativet.
 
Det är väll ungefär som att ’alla’ föräldrar anser att deras barn är särbegåvat 🙄

Jag tror samtliga i vår familj är ytterst medelmåttiga, sen finns vissa delar man är starkare på och vissa delar man har mer svårt för.
Jag är ex starkare än medel på matematiska/logiska delar men betydligt sämre än medel på sådant som handlar om språk/musikalitet och har svårt att memorera saker. Enligt sådana där tester (Mensa och liknande) får jag alltid höga poäng/IQ men tycker inte det speglar ens intelligens 🤷‍♀️ Min man har ett fantastiskt minne och kan komma ihåg hur mycket som helst utantill men är dålig på logik/matematik och får väldigt dåligt när han provat något sådant ’internet-mensatest’. Tycker vi är på samma nivå men med olika fallenheter 🤷‍♀️
 
Intelligent vet jag inte. Det finns massor av saker jag är urdålig på. Det mesta som har med siffror och beräkningar t.ex. Har t.ex. inte kunnat lära mig schack eftersom jag inte klarar att tänka strategiskt.

Däremot har jag mängder av erfarenheter av en massa olika saker i olika sammanhang. Och ser praktiska lösningar på konkreta problem. Och en alldeles för stor mun...
 
Jag tror egentligen att jag är någorlunda kring medel sammantaget, men måste jag välja så kanske något uppåt. Har tolkat frågan som att det är IQ, och då hela intelligenskvoten snarare än enskilda delar.
Tex Mensa mäter ju enbart logiskt tänkande med ett matristest och även om det korrelerar relativt högt så är inte det samma sak som hela intelligenskvoten.

Jag har aldrig gjort intelligenstest men gissar att jag skulle få en något ojämn profil. Vissa delar skulle dra upp och andra (tex minnesdelen och snabbhet) skulle nog dra ner.
 
Antingen är Buke fullt av genier, eller så tror vi att vi är smartare än vad vi är. Kanske behöver göra en ny omröstning om denna fråga.
Majoriteten av människor anser sig vara smartare än de flesta, berättade min psykolog när jag gjorde min WAIS back in the days.

Jag vet hur högt IQ jag har, men också att min begåvningsprofil är lite ojämn. Dessutom tror jag egentligen inte att IQ är ett speciellt bra sätt att kategorisera intelligens...
 
Jag har gjort wais men psykologen skrev ingen siffra, det står ”åtminstone normalbegåvad”. Så antar att mitt IQ är lite över 100(?). Har ojämn begåvningsprofil, enligt npf-utredningen.
När jag gjort IQ-test på nätet har jag fått mellan 106 och 121, har svårt för att hålla fokus pga ADD.
Hade väldigt mycket frånvaro på mellanstadiet (mer än ett läsår) men fick börja högstadiet ändå pga att de ansåg att jag var begåvad. Sen gick jag bara nåt år av högstadiet men flera år senare kunde jag börja läsa gymnasieämnen inom komvux och det var inga problem. Förutom att jag pga dåligt psykiskt mående inte orkade satsa på MVG.
Fick bättre betyg i spanska och engelska än i svenska, trots att jag aldrig lärt mig grammatik ordentligt.
 
Alltså... Min hjärna är komplicerad. Ja, jag ser mig och min hjärna lite som olika individer. Kanske för att jag inte är neurotypisk? Men hursomhelst, jag kan vara ultrasmart i vissa situationer. Och jag är bra på matte tex, men ibland när jag hade studerat mycket matte/statistik så kan jag sitta på en tenta och min hjärna bara "Svaret är 3". Och jag frågar den, mhm, hur kom du fram till det? Hjärnan, "vet inte? Men det är rätt, svaret är 3". Jag, Jaha, men vad ska jag skriva på pappret då?
Hjärnan, "äsch, prova att sätta in lite olika siffror där x är tills du närmar dig 3. Jag vet att det är 3 som är rätt."

Och ja, när jag får ett svar presenterat på detta sätt så är det rätt 99,9% av gångerna, men jag vet aldrig vart det kommer ifrån. Jag har inte riktigt tillgång till hur min hjärna kom fram till detta svaret, så slutsatsen blir att jag upplevs som intelligent, medans jag själv känner mig aströg som inte ens förstår hur min hjärna tänkte och inte vet vart eller hur jag kan komma fram till svaret.
Och så har jag ibland jättesvårt att förstå saker, när jag börjar bli hjärntrött. Jag pendlar väldigt mycket i hur pass mycket information jag kan ta in och bearbeta. När jag blir hjärntrött så är jag trögare än trögast. Jag har haft klasskamrater som bara;

"Men Sizo, du har ju räknat exakt detta 10 ggr i rad nu, hur kan du glömma bort att den siffran ska in där?". Och så tänker jag lite, hinner glömma bort vart siffran skulle in innan jag hann skriva ner det på pappret....

Och andra gånger ser jag DIREKT hur saker hänger ihop. Långt innan läraren har förklarat klart.
Så eh... svaret blir "Det beror på". Tester visar att jag är en bra bit över populationsnivå på logiktest - men bara när jag inte är hjärntrött.
 
Men kan andra verkligen bedöma den?
Bättre än vad man själv kan. För man saknar kunskap om ens egna brist på kunskap i det flesta fall. Men kan med utbildning få en aning om vad man inte kan. Men man har inte en aning om vad i det man kan man inte kan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 217
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 546
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 791
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 486
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tjockistråden 3
  • Vi som pluggar del VII
  • Flytta eller ej?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp