Är du mer intelligent än de flesta andra?

Jag anser att jag är...

  • ...mer intelligent än 50% eller mer av befolkningen.

  • ...mindre intelligent än 50% eller mindre av befolkningen.


Resultat syns endast efter röstning.

Nahar

Trådstartare
Anser du att de flesta människorna i samhället är mindre intelligenta än du? Är du mer intelligent än de flesta andra? Hur tror vi att fördelningen är på Buke, 50/50 eller smartare - och är det verkligen så eller tror vi bara det? Kan vi överhuvudtaget bedöma vår egen intelligens?
 
Svårt.
När jag var yngre hade jag svarat att jag är mer intelligent. Alltid haft extremt lätt att lära mig saker, aldrig pluggat inför ett prov, sovit genom många lektioner osv. Gled genom skolan med oförtjänt bra betyg.
Men jag har helt klart blivit fördummad under åren 😆
Så nu är jag antagligen mindre intelligent än halva befolkningen 😁
 
Upplever nog att Buke generellt sett är smartare än genomsnittet!

Sen beror det såklart på vad man menar med intelligens - IQ går ju att få hyggliga indikationer på i seriösa tester. Andra typer av intelligens kan vara svårare att mäta.
 
Jag har nog en väldigt ojämn intelligensprofil.
Eller om det är den traditionella logisk -matematiska intelligensen som avses, då ligger jag över medel. Men social intelligens är det lite sådär med.
Diverse andra aspekter av intelligensen varierar, också inom varje delområde. Tillexempel är mitt minne utmärkt när det gäller vissa områden, helkasst då det gäller annat.

Mitt ena barn fick nyligen göra ett intelligenstest hos psykolog, och resultatet där var väldigt lika det jag tror att jag skulle få. Det gick inte ens att räkna ut ett medeltal, eftersom vissa områden var långt över medel, medan det på andra gick riktigt dåligt.
 
Beror på vilken intelligens vi pratar om.

Det jag har svårt för är det som samhället mycket kretsar kring idag och det sättet som är det vedertagna att lära in på. Pratar om text text och åter text och då både läsa och skriva text.
Så här är jag betydligt under medel.

Pratar vi intelligens ala typ mens så ligger jag över.
 
Med tanke på alla idiotiska val jag gör/har gjort hela tiden är jag definitivt under de 50 procenten. :D Känner också att jag "dummat" på mig genom åren men är inte särskilt bekymrad över det. Eventuellt skulle jag kunna jobba på allmänbildningen för att Framstå som mer intelligent, men just nu ligger det inte för mig.
 
Eller så är det som är mer benägna att svara.

Har själv inte röstat då jag inte fått kläm på vilken typ av intelligens du avser.
Jag är avsiktligt vag, det handlar om din självuppfattning och därmed också din egen samlade bild av din intelligens. Ditt eget genomsnitt, om vi säger så.
 
Intelligens är så svårt. Om det är EQ eller IQ eller någon annan typ av intelligens man menar? Och med befolkningen syftas då i snitt för hela världen eller endast i Sverige eller annan indelning?
 
Jag är avsiktligt vag, det handlar om din självuppfattning och därmed också din egen samlade bild av din intelligens. Ditt eget genomsnitt, om vi säger så.
Aha! Då är det nog väldigt blandat. Har hört från olika personer i olika sammanhang att jag är mycket intelligent men själv är det tveksamt om jag håller med kan känna mig extremt korkad ibland :rofl:
 
Intelligens är så svårt. Om det är EQ eller IQ eller någon annan typ av intelligens man menar? Och med befolkningen syftas då i snitt för hela världen eller endast i Sverige eller annan indelning?
Jag är avsiktligt vag, det handlar om din självuppfattning och därmed också din egen samlade bild av din intelligens. Ditt eget genomsnitt, om vi säger så.
Och angående befolkningen så skulle jag väl säga den du uppfattar/interagerar med i stort. Troligtvis någon form av västvärlden/Sverige, men om du bor i Kina så tänk på den omgivningen. Inklusive media, främlingar, grupper etc. Tänk inte för mycket på det, bara känn efter vad du tror om dig själv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 446
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 190
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 361
Senast: Mineur
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 456
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp