Är grovfodret så fosforfattigt i år?

Boj

Trådstartare
Jag börjar ställa mig lite frågande till det, för i var och varannan foderstat så är kvoten illa eller i bästa fall sämre.

Går man på tex granngårn och tittar, finns det fosforbalans? Nej den är restnoterad, har varit en strykande åtgång på. Vart man än vänder sig, verkar det vara samma problem.

Hur har Ca/P legat i erat grovfoder? Har ni fått till kvoterna utan fosforbalans?
 
För första gången märkte jag att jag var TVUNGEN att fodra med kli i år, just för att det blev för lite fosfor annars.

Men "mer" behövde jag inte göra.
 
Ja det funkar ju fint om obalansen är av mindre natur, vi har haft lite småtur där också med vårat grovfoder. Men det finns andra stackare som inte haft samma tur, ta tex Ca 4,9 och P på 0.96. :crazy:
 
Jo det har nog faktiskt varit rätt många höpartier som varit fosforfattiga.. Men bra balans ändå mellan ca/p. Sedan så har dte ju varit många proteinfattiga partier, då man kompletterar med lucern- mkt kalcium o lite fosfor. Så där har man många gånger fått lägga till fosfor för balansen OCH behovet.

Mitt hö har 3,1 g kalcium och 2 g fosfor. Kkvot 1,55, så den är ju bra! :) Men har lite protein (7,9 MJ och 31 SMRP), så har lagt till lucern, och har därmed fått fodra med miner grön- som ju har lite mer fosfor, fastän mitt hö har "idealvärde" när det gäller fosforn.
 
Härikring där jag bor, tycker jag alltid det har varit dåligt med fosfor i höet. Har alltid fått laborera med kli och annat för att få upp fosforet i foderstaten.
Men nu finns ju, tack och lov, Miner Vit som funkar bra i mina hästars foderstater! :)
 
Överlag tycks fosforhalten vara låg, det går knappt att täcka behovet mellan varven. :crazy:
 
Sen kanske många också fodrar med mer hö och mindre havre. Ger man större mängder havre får man ganska mycket fosfor "på köpet".
 
Ja om det är förklaringen, så är det bara positivt. Tidigare verkar det annars varit tvärtom, så lite grovfoder som möjligt och MYCKET kraftfoder. :d
 
Nu bor jag visserligen på en ö av kalksten och har massor av kalcium i marken alltid. Men fosfor värdet är verkligen ingen höjdare. Ca= 4,4 g/kg och P=1,1g/kg. Det var inte lätta att få till mineralvärdena där. Bara fosforbalasn gick inte, skulle få ge mer än 3 mått per dag och häst så det fick bli miner vit vilket gav ännu mer kalcium men nu är fosfor värdet täckt iaf men kvoten är inget vidare tyvärr...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 999
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 048
Senast: yamyam
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 282
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
7 880
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp