Är hon snål?

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Jissa @Lenis
Idag hade jag ställt frågan. Men då var jag blind.
Sen insåg jag hur snål han var. För han hade välbetalt heltidsjobb och sa själv att han hade bra med pengar.
Efter ett tag tog jag upp att vi kunde dela på kostnaderna eftersom han aldrig tog med något eller betalade något. Då hade han varit hemma hos mig nästan varje helg ( från fredag till måndag) under säkert fyra månader och ofta sov han över ett par gånger även i veckorna medan vi nästan aldrig var hos honom. Ofta grillade vi kött och drack något vin! Ibland handlade vi ihop och när man skulle betala gick han alltid och plockade ner varorna i kassen.

Men jag var så tacksam över att någon ville vara med mig så jag var naiv och dum. Men där lärde jag mig att vissa kan vara hemma hos någon 60% av sin tid och äta kött och dricka vin men ändå inte tänka på att den ska hjälpa till att betala.

Det misstaget gör jag inte om..
Vilken pinsam Karl!
 
Ja jag tror det, aldrig varit i den situationen, men jag tror inte jag hade vågat kräva någon vän på pengar. Dock bjuder ju jag gärna , hade jag inte velat bjuda hade det kanske varit annorlunda :)
Tillägg, jag och mina vänner bjuder varandra lika mycket, har ingen snål vän :)

Men alltså det handlar ju inte om att kräva.

Vännen frågade om hen skulle swisha TS sa nej. Och nu anser att TS att vännen är snål och flera härinne anser att vännen borde tjatat mer om att få betala.
 
Ja, jag uppfattar trugandet i hög grad som ett både lantligt och utdöende föråldrat umgängesmönster.

Håller inte alls med om att det är särskilt lantligt. När jag växte upp var det ett jävla trugande och jag är uppvuxen allt annat än lantligt. Däremot trodde/hoppades jag att det var minst ett par generationer bort, men det verkar ha återkommit
 
Men alltså det handlar ju inte om att kräva.

Vännen frågade om hen skulle swisha TS sa nej. Och nu anser att TS att vännen är snål och flera härinne anser att vännen borde tjatat mer om att få betala.
Nej kanske inte, men för egen del hade jag tyckt att det vore ohyfsat att be om pengar från en gäst , hos mig bjuder jag :) så är jag uppfostrad , inte väluppfostrad :)
 
Håller inte alls med om att det är särskilt lantligt. När jag växte upp var det ett jävla trugande och jag är uppvuxen allt annat än lantligt. Däremot trodde/hoppades jag att det var minst ett par generationer bort, men det verkar ha återkommit
Håller verkligen med , tröttsamt att tro att alla lantisar är lika och alla stadsbor är lika. Kom igen ,2017!!
 
Även om man blivit tillsagd att inget behövdes tas med så tycker jag det är väldigt märkligt (och snålt) att på 6 dagar inte bidraga med ett öre till mat, dryck, bensin, i träden när man plussar på tre personer extra på någon annans ekonomi.
Det borde vara en självklarhet att ta lite egna initiativ att bidraga med något. Antingen köpa och fixa lite käk till värdparet, ge en flaska vin som tack eller lämna en slant till soppa för hämtning och lämning vid flygplats.
 
Även om man blivit tillsagd att inget behövdes tas med så tycker jag det är väldigt märkligt (och snålt) att på 6 dagar inte bidraga med ett öre till mat, dryck, bensin, i träden när man plussar på tre personer extra på någon annans ekonomi.
Det borde vara en självklarhet att ta lite egna initiativ att bidraga med något. Antingen köpa och fixa lite käk till värdparet, ge en flaska vin som tack eller lämna en slant till soppa för hämtning och lämning vid flygplats.
Nu blir det ju bara tolkningar. Men min tolkning är att hon väntar på att TS ska meddela summa då hon sa till TS att räkna ihop vad jag ska betala så swishar jag sen.
Visst hade det varit jag så hade jag skickat ett sms till TS för att påminna.
 
Nu blir det ju bara tolkningar. Men min tolkning är att hon väntar på att TS ska meddela summa då hon sa till TS att räkna ihop vad jag ska betala så swishar jag sen.
Visst hade det varit jag så hade jag skickat ett sms till TS för att påminna.

Det jag finner märkligt är inte att det saknas en summa pengar nu utan att det saknas inititaiv under besöket. Ex pröjsa för lite jordubbar, glass eller inträden eller sno ihop en middag. Att liksom aldrig på nästan en vecka plocka upp plånboken och säga denna gången betalar jag.
Det blir ju en rätt känslig sitts för värdparet som sen ska sitta och räkna ihop en hel veckas utgifter. JAG hade kännt mig olustig och snål att skicka en "räkning" till en vän som varit gäst hos mig.

Själv är jag bara van vid att som gäst eller när vi har gäster, att det är ett givande och tagande på både pengar men också tjänster tex vem som kör, vem tar disk osv.
 
Det jag finner märkligt är inte att det saknas en summa pengar nu utan att det saknas inititaiv under besöket. Ex pröjsa för lite jordubbar, glass eller inträden eller sno ihop en middag. Att liksom aldrig på nästan en vecka plocka upp plånboken och säga denna gången betalar jag.
Det blir ju en rätt känslig sitts för värdparet som sen ska sitta och räkna ihop en hel veckas utgifter. JAG hade kännt mig olustig och snål att skicka en "räkning" till en vän som varit gäst hos mig.

Själv är jag bara van vid att som gäst eller när vi har gäster, att det är ett givande och tagande på både pengar men också tjänster tex vem som kör, vem tar disk osv.
Det som är tydligt är att folk tycker väldigt olika. Det märks i denna tråden.
Det någon gillar tycker någon annan är jobbigt.
Så därför blir det problem om andra automatiskt tror att alla tycker som de eller ska göra som de utan att de har sagt det.
TS vän kanske tycker det är naturligt att få en summa att swisha.
 
Nu blir det ju bara tolkningar. Men min tolkning är att hon väntar på att TS ska meddela summa då hon sa till TS att räkna ihop vad jag ska betala så swishar jag sen.
Visst hade det varit jag så hade jag skickat ett sms till TS för att påminna.

Nu kanske jag blandar ihop dig med någon annan, men jag hade för mig att du tyckte att mitt "vi ordnar det" betydde "du behöver inte betala". Man kan ju inte både tro att man inte ska betala och samtidigt sitta och vänta på summa.
 
Det som är tydligt är att folk tycker väldigt olika. Det märks i denna tråden.
Det någon gillar tycker någon annan är jobbigt.
Så därför blir det problem om andra automatiskt tror att alla tycker som de eller ska göra som de utan att de har sagt det.
TS vän kanske tycker det är naturligt att få en summa att swisha.

Visst är det så att man kan anse olika. Jag svarade bara på frågeställningen utifrån mig själv som övriga gjort.
Hade jag varit TS hade jag släppt det för denna gången och varit tydligare till nästa gång.
Sen det där med alla middagarna hemma under året är också i mina ögon snålt att vännen inte gör något i gengälld. Tex bjuder på bio el restaurang. Totalen av det hela känns för mig som en som inte tar några inititiv att bidraga till nöjen i vänskapen utifrån det jag läser
 
För mig handlar det en del om relation.

Är det en sådan relation att jag äter middag regelbundet 1,5 år, är jag så god vän med vederbörande att jag har ett rätt avslappnat, ofjäsigt förhållande till personen. Och tycker det är oerhört smidigt att swisha över min del av årets semester till personen ifråga. I och med detta tycker jag heller inte att det är jätteunderligt att inte springa iväg och handla (oönskad) glass eller snacks "bara för att".

Sedan finns det vissa som inte släpper in andra i köket än de själva, oordning i låder etc. Dessa person ställer man sig inte och lagar middag hos och jag är försiktig med var jag går in och tar över.
 
Det jag finner märkligt är inte att det saknas en summa pengar nu utan att det saknas inititaiv under besöket. Ex pröjsa för lite jordubbar, glass eller inträden eller sno ihop en middag. Att liksom aldrig på nästan en vecka plocka upp plånboken och säga denna gången betalar jag.
Det blir ju en rätt känslig sitts för värdparet som sen ska sitta och räkna ihop en hel veckas utgifter. JAG hade kännt mig olustig och snål att skicka en "räkning" till en vän som varit gäst hos mig.

Själv är jag bara van vid att som gäst eller när vi har gäster, att det är ett givande och tagande på både pengar men också tjänster tex vem som kör, vem tar disk osv.

Eller hur! Det blir att lägga över på värden att sitta och räkna ut en summa och därmed verka snål. Jag skulle aldrig lägga det ansvaret på värden.
 
Bland mina kompisar är det helt naturligt att swisha. Någon fixar allt för att det inte ska bli för mycket att räkna och de andra swishar. Känner en som det kan sitta lite hårt inne för, men andra vet om det och brukar därför säga att nu swishar vi alla på en gång så vi inte glömmer, och då blir det gjort. Vi gör likadant vid t ex krogrundor då vi är så många att vi skulle bli plakatfulla om alla köpte öl till alla.
 
Nu kanske jag blandar ihop dig med någon annan, men jag hade för mig att du tyckte att mitt "vi ordnar det" betydde "du behöver inte betala". Man kan ju inte både tro att man inte ska betala och å andra sidan sitta och vänta på summa.
Om jag säger att det ordnar sig betyder det att personen inte behöver betala utan typ du kan betala nästa gång.
Men- folk tycker ju olika. Det finns inget facit!
Du får bestämma dig för hur du vill göra. Vill du ha en summa så får du väl ta kontakt med henne och be om det. Annars gå vidare.
 
Om jag säger att det ordnar sig betyder det att personen inte behöver betala utan typ du kan betala nästa gång.
Men- folk tycker ju olika. Det finns inget facit!
Du får bestämma dig för hur du vill göra. Vill du ha en summa så får du väl ta kontakt med henne och be om det. Annars gå vidare.

Jag kommer inte be henne swisha en summa. Jag funderade faktiskt på det när någon i tråden föreslog det, men har bestämt mig för att låta bli. Jag vill inte vara en sån person och det är inte de 500 kronorna det handlar om.

Jag tycker mest det är intressant att höra era tankegångar.
 
Bland mina kompisar är det helt naturligt att swisha. Någon fixar allt för att det inte ska bli för mycket att räkna och de andra swishar. Känner en som det kan sitta lite hårt inne för, men andra vet om det och brukar därför säga att nu swishar vi alla på en gång så vi inte glömmer, och då blir det gjort. Vi gör likadant vid t ex krogrundor då vi är så många att vi skulle bli plakatfulla om alla köpte öl till alla.

Jag har en massa andra kompisar som det är totalt okomplicerat med. Det swishas hit och dit och splittas lika på notor utan att någon gnäller över en hundring hit eller dit.

Bra att ni lärt er säga till på ett bra sätt!
 
Jag har en massa andra kompisar som det är totalt okomplicerat med. Det swishas hit och dit och splittas lika på notor utan att någon gnäller över en hundring hit eller dit.
Och om det nu är så lätt att dela på kostnader annars, varför kunde ni inte bara dela på kostnaderna som din vän faktiskt bad om att få göra då? Då hade hela situationen varit väldigt okomplicerad och alla hade varit nöjda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 467
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 675
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 386
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 761
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp