Är hon snål?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Äsch det diskuteras om svärmödrar , sambos , stallkompisar , barn dagligen här, tycker inte denna tråden är mer utlämnande än många andra:)
Ja, jag såg att du skrev det. Men du såg nog inte vad jag skrev. Det gick ut på att om jag inte ser det som bukeläsare, eller sätter mig in i TS situation utan i stället i hennes kompis - då hade jag fimpat TS som vän om jag sett den här tråden.
 
Jag är nog uppfostrad lite annorlunda än många här :p

Hade jag bjudit in en kompis (ev. med familj) så hade jag sett det som självklart att kompisen inte behöver ta med något eller betala något (ja, även om det är i en vecka eller så). Och hade kompisen sedan velat betala när vi var ute och handlade hade jag nog mest tyckt det var lite obekvämt och sagt att jag tar det, samma med om de erbjuder sig att laga mat en kväll (svaret där hade nog blivit i stil med: Det behövs absolut inte, och de sen propsade: Ja, om du verkligen vill...), för för mig är detta självklart att jag tar hand om om jag bjudit in någon som gäst. Och att ta med någon present, eller köpa ett fika nån gång hade väl varit trevligt, men då hade det varit något jag blev glad för, men aldrig något jag tyckt de behövde göra eller blivit ledsen för att de inte gjort.

För mig är det helt enkelt så att om jag bjudit in nån till mig så är de mina gäster, då ska de inte behöva betala. Möjligen om vi åkte på utflykter med inträdesavgift att man då betalar var för sig, men inte annars.

Och vad gäller middagarna i 1,5 år utan att bli bjuden tillbaks så hade jag ju sett det som upp till mig om jag vill fortsätta bjuda eller inte, efter ett tag märker man ju ändå om vännen i fråga bjuder tillbaks eller inte.

Och eftersom det är så här jag tänker så är ju då risken att om nån bjuder in mig till sig att jag inte alls fattar att de egentligen vill att jag ska betala nån gång när vi handlar eller så. Jag hade säkert frågat om det var något särskilt jag skulle ha med mig (typ lakan, handduk) och hade jag då blivit ombedd att ta med nån matvara hade jag gjort det, även om jag nog blivit lite förvånad. Det hade nog inte ens fallit mig in att fråga om vännen ville ha pengar.
Så många i tråden vill nog aldrig ha mig som gäst, annars kommer det komma nya liknande trådar, om hur snål jag varit :rofl:
 
Även om man blivit tillsagd att inget behövdes tas med så tycker jag det är väldigt märkligt (och snålt) att på 6 dagar inte bidraga med ett öre till mat, dryck, bensin, i träden när man plussar på tre personer extra på någon annans ekonomi.
Det borde vara en självklarhet att ta lite egna initiativ att bidraga med något. Antingen köpa och fixa lite käk till värdparet, ge en flaska vin som tack eller lämna en slant till soppa för hämtning och lämning vid flygplats.
Instämmer fullkomligt. Jag har besökt vänner kanske 3-4 dagar som mest och en gång per år. Jag har alltid tagit med mig en låda vin. Och om tifället har getts så har jag försökt att betala. Men jag har faktiskt inte erbjudit mig att betala boende. Om vi gått ut och ätit eller gjort någon aktivitet så försöker jag få betala. Men ärligt talat så känns det konstigt att be att då betala boende och mat som redan är inköpt. Men nu inser jag att mina kompisar kanske också tycker att jag är snål. Känner mig faktiskt väldigt dum judt nu. Jag bjuder mina vänner när de besöker mig och jag förväntar mig ingen betalning. De har resekostnader och för mig är det självklart att jag bjuder.
 
Men är du inte med på att "det ordnar sig" är ett NEJ på förfrågan om exakt uträkning om toapapper och kaffefilter och swish i slutet av veckan? att det inte är NEJ till handling, NEJ till fika, NEJ till en flaska vin?
Problemet här är väl snarare att du inte bgett henne ett tredje alternativ. Din vän låter som en person som inte tar egna initiativ och behöver antagligen hjälp på traven. Du skriver att hon borde ha bjudit på fika, borde ha stått för någon handling och ja, det kan jag också tycka hade varit ett bra sätt att bidra. Men nu är din vän uppenbarligen inte sån. Om jag hade varit i din sist hade jag nästa gång hon föreslagit Swish sagt något i stil med: det ordnar sig, du kanske kan stå för maten några av dagarna. Om hon inte hade nappat på det så tyder det på att hon är snål.
 
Ts till nästa år kanske ni kan bestämma innan att ni står för maten varannan dag och delar på aktiviteter eller nått liknande som känns bra för er?

Vi brukar göra så när vi åker till fjällen med brorsans familj. Turas om med matlaning ect och så tar vi med snacks, dricka mm för ca halva veckan var. Fika och lunch i backen tar vi också varannan. Då jämnar det ut sig på det stora hela.
 
Jag kommer inte be henne swisha en summa. Jag funderade faktiskt på det när någon i tråden föreslog det, men har bestämt mig för att låta bli. Jag vill inte vara en sån person och det är inte de 500 kronorna det handlar om.

Jag tycker mest det är intressant att höra era tankegångar.
Grejen är ju att du vill att hon ska kompensera på det sätt du tycker är det riktiga. De sätt hon tycker är lämpliga att kompensera på ratade du. Så det är inte det att hon inte bidrar utan att hon inte vill bidra på det sättet som du tycker är det riktiga att göra det på.
 
Ja, jag såg att du skrev det. Men du såg nog inte vad jag skrev. Det gick ut på att om jag inte ser det som bukeläsare, eller sätter mig in i TS situation utan i stället i hennes kompis - då hade jag fimpat TS som vän om jag sett den här tråden.
Ja absolut,men det gäller ju alla trådar där det diskuteras negativt om någon utomstående isånnafall :) inte bara den här tråden, den är inte den enda i sitt slag.
 
Ja absolut,men det gäller ju alla trådar där det diskuteras negativt om någon utomstående isånnafall :) inte bara den här tråden, den är inte den enda i sitt slag.
Men nu pratar jag om den här tråden. Om jag var TS kompis hade det inte hjälpt ett smack hur andra trådar brukar vara skrivna. Jag hade känt mig supersågad ändå. Först säger min vän Nej, du behöver inte bidra, och sedan sågar hon mig på nätet.
 
Men nu pratar jag om den här tråden. Om jag var TS kompis hade det inte hjälpt ett smack hur andra trådar brukar vara skrivna. Jag hade känt mig supersågad ändå. Först säger min vän Nej, du behöver inte bidra, och sedan sågar hon mig på nätet.
Och sen kunde du starta en tråd om att du var så ledsen och upprörd över att en tråd hade handlat om dig, för så GÖR MAN VÄL INTE. Och så hade folk skrivit att Jamen tänk på andra kompisar, svärmödrar och kusiner - trådar handlar minsann om dem OCKSÅ.
 
Och sen kunde du starta en tråd om att du var så ledsen och upprörd över att en tråd hade handlat om dig, för så GÖR MAN VÄL INTE. Och så hade folk skrivit att Jamen tänk på andra kompisar, svärmödrar och kusiner - trådar handlar minsann om dem OCKSÅ.
:laugh:

Men vilken evighetsmaskin det kunde bli.

Jag är sur för att min kompis inte betalar för sig.
Jag är sur för att min kompis skrev på nätet att hon är sur för att jag inte betalar för mig.
Jag är sur för att min kompis skrev på nätet att jag skrivit på nätet att jag är sur för att hon inte betalat sig för sig.
Jag är sur för att min kompis skrev på nätet att jag skrivit på nätet att osv.... :D
 
:laugh:

Men vilken evighetsmaskin det kunde bli.

Jag är sur för att min kompis inte betalar för sig.
Jag är sur för att min kompis skrev på nätet att hon är sur för att jag inte betalar för mig.
Jag är sur för att min kompis skrev på nätet att jag skrivit på nätet att jag är sur för att hon inte betalat sig för sig.
Jag är sur för att min kompis skrev på nätet att jag skrivit på nätet att osv.... :D

En högst ordinär Buketråd:angel:
 
Men nu pratar jag om den här tråden. Om jag var TS kompis hade det inte hjälpt ett smack hur andra trådar brukar vara skrivna. Jag hade känt mig supersågad ändå. Först säger min vän Nej, du behöver inte bidra, och sedan sågar hon mig på nätet.

Kom ihåg att hon är väluppfostrad O_o
 
jag tror inte jag hade vågat kräva någon vän på pengar.

Nu var det ju så att ts vän frågade 2 gånger! om hon skulle ta med sig något och sen att ts kunde räkna ihop och meddela summa för henne att swisha och fick "nej" och ett vagt "det ordnar sig" till svar.

Är det scenariot verkligen = att värden behöver kräva något :confused:

Och vad tusan har du för vänner om du inte vågar säga ja och en summa, när de frågar om de ska swisha över en summa för what ever gemensamt umgänge? O_o
 
Nu var det ju så att ts vän frågade 2 gånger! om hon skulle ta med sig något och sen att ts kunde räkna ihop och meddela summa för henne att swisha och fick "nej" och ett vagt "det ordnar sig" till svar.

Är det scenariot verkligen = att värden behöver kräva något :confused:

Och vad tusan har du för vänner om du inte vågar säga ja och en summa, när de frågar om de ska swisha över en summa för what ever gemensamt umgänge? O_o

Jamen precis. Vännen frågade ju faktiskt om vad hon skulle swischa.

Jag var på Gotland med en kompis på semestern, vi tog min bil över.
Hon frågade hur mycket hon skulle swischa för bilen.
Jag sa att hon kunde stå för parkeringen istället.
Så, inga problem, inga sura miner i efterhand.
Skulle aldrig falla mig in att säga det ordnar sig och sen gå och gruffa över det efteråt.
 
Jag är nog uppfostrad lite annorlunda än många här :p

Hade jag bjudit in en kompis (ev. med familj) så hade jag sett det som självklart att kompisen inte behöver ta med något eller betala något (ja, även om det är i en vecka eller så). Och hade kompisen sedan velat betala när vi var ute och handlade hade jag nog mest tyckt det var lite obekvämt och sagt att jag tar det, samma med om de erbjuder sig att laga mat en kväll (svaret där hade nog blivit i stil med: Det behövs absolut inte, och de sen propsade: Ja, om du verkligen vill...), för för mig är detta självklart att jag tar hand om om jag bjudit in någon som gäst. Och att ta med någon present, eller köpa ett fika nån gång hade väl varit trevligt, men då hade det varit något jag blev glad för, men aldrig något jag tyckt de behövde göra eller blivit ledsen för att de inte gjort.

För mig är det helt enkelt så att om jag bjudit in nån till mig så är de mina gäster, då ska de inte behöva betala. Möjligen om vi åkte på utflykter med inträdesavgift att man då betalar var för sig, men inte annars.

Och vad gäller middagarna i 1,5 år utan att bli bjuden tillbaks så hade jag ju sett det som upp till mig om jag vill fortsätta bjuda eller inte, efter ett tag märker man ju ändå om vännen i fråga bjuder tillbaks eller inte.

Och eftersom det är så här jag tänker så är ju då risken att om nån bjuder in mig till sig att jag inte alls fattar att de egentligen vill att jag ska betala nån gång när vi handlar eller så. Jag hade säkert frågat om det var något särskilt jag skulle ha med mig (typ lakan, handduk) och hade jag då blivit ombedd att ta med nån matvara hade jag gjort det, även om jag nog blivit lite förvånad. Det hade nog inte ens fallit mig in att fråga om vännen ville ha pengar.
Så många i tråden vill nog aldrig ha mig som gäst, annars kommer det komma nya liknande trådar, om hur snål jag varit :rofl:

Jag är som du antar jag. Har jag gäster, oavsett hur länge, så förväntar jag mig inte att dom ska göra ett skit faktiskt. Jag blir irriterad om dom köper med sig tex matvaror eller ska betala om vi åker till affären. Jag vill hellre veta i förväg om det är något speciellt jag bör köpa hem innan de kommer så de bara kan slappna av under vistelsen hos mig. Och gåvor för att de är mina gäster? Absolut inte. Skulle skämmas om de trodde att det skulle behövas.
Samtidigt så tänker jag inte på att någon skulle vilja ha gåvor eller matpengar om jag hälsar på, det är bara konstigt i min värld. Nog för att jag skulle kunna köpa med nån leksak eller så till barn om det finns i familjen men inte typ vinflaska, blommor eller choklad och sånt. O_o
 
Jag är som du antar jag. Har jag gäster, oavsett hur länge, så förväntar jag mig inte att dom ska göra ett skit faktiskt. Jag blir irriterad om dom köper med sig tex matvaror eller ska betala om vi åker till affären. Jag vill hellre veta i förväg om det är något speciellt jag bör köpa hem innan de kommer så de bara kan slappna av under vistelsen hos mig. Och gåvor för att de är mina gäster? Absolut inte. Skulle skämmas om de trodde att det skulle behövas.
Samtidigt så tänker jag inte på att någon skulle vilja ha gåvor eller matpengar om jag hälsar på, det är bara konstigt i min värld. Nog för att jag skulle kunna köpa med nån leksak eller så till barn om det finns i familjen men inte typ vinflaska, blommor eller choklad och sånt. O_o

För mig beror det på vilka vänner det är.
Har en kompis som gillar blommor väldigt mycket, därför köper jag nästan alltid med blommor som jag vet hon tycker om.
En annan kompis har barn som jag brukar köpa presenter till ibland om jag hittat något jag tror de skulle gilla.
 
För mig beror det på vilka vänner det är.
Har en kompis som gillar blommor väldigt mycket, därför köper jag nästan alltid med blommor som jag vet hon tycker om.
En annan kompis har barn som jag brukar köpa presenter till ibland om jag hittat något jag tror de skulle gilla.
Jovisst det ser jag dock skillnad på, att köpa något på det sättet. Men att köpa med sig en gåva som tack för att man blev inbjuden som gäst som det låter på många i tråden, nej.
 
Jag är som du antar jag. Har jag gäster, oavsett hur länge, så förväntar jag mig inte att dom ska göra ett skit faktiskt. Jag blir irriterad om dom köper med sig tex matvaror eller ska betala om vi åker till affären. Jag vill hellre veta i förväg om det är något speciellt jag bör köpa hem innan de kommer så de bara kan slappna av under vistelsen hos mig. Och gåvor för att de är mina gäster? Absolut inte. Skulle skämmas om de trodde att det skulle behövas.
Samtidigt så tänker jag inte på att någon skulle vilja ha gåvor eller matpengar om jag hälsar på, det är bara konstigt i min värld. Nog för att jag skulle kunna köpa med nån leksak eller så till barn om det finns i familjen men inte typ vinflaska, blommor eller choklad och sånt. O_o
Skönt att höra att jag inte är ensam om att vara sån :)
 
Alltså gud nu överanalyserar jag nog men hon sa det på ett väldigt försiktigt sätt som att hon typ "måste" säga det.

Hade det varit jag och min "värd" reagerat som jag så hade jag påmint flera gånger om det behövdes, tills jag fick ett mer konkret svar.
Folk fungerar väldigt olika, man kan inte ta förgivet att alla fungerar på samma sätt som en själv.
Vissa människor vill gärna ha överraskningar, andra vill inte ha det-
Vissa är rakt på sak med tydliga svar, andra går som katten runt het gröt.
Så för att vara helt säker på att det du menar når fram så är det absolut bäst att alltid säga precis det du menar. Du kan inte klandra henne för att hon inte är en tankeläsare.
Mycket har att göra med hur man själv är som person. Hon kanske inte se något problem i att inte betala för att det är så hon fungerar när hon tar emot gäster? Eller så tog hon ditt svar för vad du sa, att du inte vill ha någonting och att du löser betalningen.
 
Jag kan nog säga att jag också är som ts, hade haft svårt att säga till en gäst att nu ska du swisha för mat och husrum här. Tycker också det ligger på gästen att propsa att betala för sig. För egen del hade jag dock kunnat bjuda på mat och husrum en vecka utan att känna mig utnyttjad det mista :)
Snacka skit på forum ? Lägg av, en tredjedel av alla trådar handlar om människor i trådskaparnas omgivning. Är väl toppen att kunna ventilera med främmande människor , tycker jag iaf :) läser mycket hellre relationstrådar på buke än att lyssnar på tjattret irl där det mest hålls med :D

Men ... VARFOR racker inte mitt ord forsta gangen jag sager det? Om jag sager nej, betyder det nej ... varfor i himmelens namn maste man propsa eller truga? :confused:
Hur manga ganger ska man propsa? Hur starkt, vilka ord, anvander man for att fa fram ratt mening? Skiljer det fran person till person? Varfor kan man inte lita pa att nagon menar det de sager? :cautious:

Ja, jag uppfattar trugandet i hög grad som ett både lantligt och utdöende föråldrat umgängesmönster.

Jag hoppas verkligen att det ar pa utdoende! Jag HATAR trugande, men har bade vanner i min alder och betydligt yngre som forvantar sig trugande. Mina vanner har lart sig att jag inte trugar ... Som i fallet med TS skulle jag fraga, "Ar du saker" nar TS sa att man inte behovde ta med sig nagot. Och ett ytterligare, "Ar du saker" nar TS sager att det ordnar sig, uppfoljt av ett, "Hor av dig och lat mig veta vad du bestammer". Sedan skulle jag lagga hela "issuet" pa hyllan och forvanta mig att de svar jag fatt faktiskt menades.

Till och med min Mamma fick kasta in handsken och acceptera att jag inte gick in i "Leken att truga" och vara mer rak med mig darfor att jag alltid tog henne bokstavligt.:angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 467
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 675
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 386
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 761
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp