Bukefalos 28 år!

Är hon värd att betäckas?

Vikan

Trådstartare
Har ett sto som jag funderar på att betäcka till våren. Hon är väl egentligen avlad för hoppning e: Lipton ue: Walör uue:Brilliant uuue:Lansiär. Tänkte redan när jag köpte henne att ta föl, men med tanke på vad det kostar och att bara de bästa stona bör betäckas är jag nu tveksam. Har ju ingen erfarenhet av avel, kanske någon kan ge mig ett råd hur jag skall göra? Hur mycket påverkar blodslinjerna före Lipton, på mammans sida? Mitt sto är bedömd som klass 2 på 3-årstestet, 7,8,8, på exteriör 6,5,6, på gångarter. 7,6 på hoppningen. Problemet är att jag vill rida dressyr. Stoet är lite lågställd, rakhasig och som betyget visar inga vidare gångarter, dock taktmässig och ganska lyhörd men idagsläget lite stel och svår att påverka. Om jag ska betäcka har jag tänkt mig en yngre hingst, som ger högställda avkommor med mycket gång, men jag vill också ha hoppkapacitet eftersom det är mitt stos starka sida. Tittar just nu på Insterburg, HohenstaufenII och Flash Dancer. Tacksam för alla kommentarer, bör jag låta bli eller kan det bli bra?? :confused:
 
Sv: Är hon värd att betäckas?

Vill du ha en dressyrhäst tycker jag att du ska låta bli att betäcka ditt sto och istället köpa en häst som ha de egenskaperna du önskar.

Ditt sto har definitivt mer att ge i hoppaveln är i dressyraveln. Det bästa i ditt läge är att välja en hopphingst med god gång. Hennes stam är inte särskilt attraktiv så om du inte lyckas föda upp den avkomma du vill ha och vill sälja så kan det kanske vara svårt, särskilt som marknaden ser ut just nu.
 
Sv: Är hon värd att betäckas?

Tack för ditt råd, det är där jag landar i tanken hela tiden, men så hoppas man ju att det kommer någon som vet mer än man själv och säger att det säkert blir kanon. Kan du rekommendera nån hopphingst med bra gång som ger högställda föl?:(
 
Sv: Är hon värd att betäckas?

Klass 2 finns det ingen anledning att avla på,oattraktiv stam,ej dressyrstammad och som tidigare sagt vill du bli av med avkomman så får du nästan ge bort den.
Byt sto eller köp ett föl :idea:
 
Sv: Är hon värd att betäckas?

Tittar man på blup.se så ligger hon lågt i alla staplar så tittar bara där så ser hon inte ut att vara det självklara avelsstoet.
Hennes mor verkar ha haft svårt att bli dräktig, eller otur eller annat?

Mormor var AB-prem m 41p, lämnade bra avkomma med Napoleon
Mormorsmor var A-prem

så i 4:e generationen är 2 elit-, 1 A-, och en B-premierad på svenska sidan..

Sedan spelar det ju roll om man ska sälja eller inte. Svårt att sälja hur som helst..
Jag hade antinget satsat på en beprövad hopphingst som rör sig riktigt trevligt som nedärver multitalanger. Det finns hopphingstar som rör sig så jag blir sugen på att använda dem på dressyrsto.
Synd att avla bort stoets starka sidor..
Oj som jag svamlar
 
Sv: Är hon värd att betäckas?

Läste någon kommentar i Ridsport från K-H Heimdal efter Flyinges Dot.Coms seger. Att avel är "gambling". Det är ju att man inte riktigt vet som är så spännande! Men tyvärr kostar det ju en del. Hade varit kul att höra om någon fått en klass 1 avkomma mot alla odds!
 
Sv: Är hon värd att betäckas?

Anlag kan ju ligga latent, det kan dyka upp hos avkomman fast föräldrarna inte har det. Själv har jag ett sto som älskar att hoppa och med en mamma som var placerad1.40 så jag betäckte henne med en hopphingst. Ut kom en unge som rörde sig bättre än sin mamma och fick gångartsdiplom, och alla hennes tre ungar har bättre rörelser än stoet, något de fått från hennes pappa. Jag har haft tur, de kunde ju lika gärna fått dåliga egenskaper istället!
 
Sv: Är hon värd att betäckas?

Generellt så bör man avla på ston som man vill ska föra sina goda gener vidare.

Vill du ha en likadan så betäck. Vill du ha något annat - betäck inte.

för mig låter det som om du inte vill ha en kopia av ditt sto utan du vill ha en annan "bättre" häst.

Personligen är jag inte så mycket för kompensationsavel där man bara försöker förbättra det dåliga hos stoet. Jag anser att det är säkrare och bättre att titta på sitt stos goda sidor och försöka förstärka dem med en hingst som också är bra på samma saker, plus annat som hingsten kan tillföra. S.k. förstärkningsavel.

Lipton kasserades väl? Han visades som ung men fick då dåliga poäng och godkändes sedan tack vare sina prestationer i hoppning. Någon gångartshingst var han inte.

Risken med att betäcka ett hoppsto med en gångartshingst kan vara att man får en avkomma som rör sig som hoppstoet och hoppar som gångartshingsten. Dvs man får en häst som varken kan hoppa eller röra sig...

Vore jag TS skulle jag avstå att betäcka stoet. Klass 2 samt de poäng som hon har gör henne till en väldigt stor chansning i avelsboxen.

Avel ÄR gambling innan man ser vad stoet ger, och det ser man inte förrän efter flera avkommor. Vill man veta riktigt väl måste man ha ett förärvningssäkert sto, ett som ger mindre kopior av sig själv eller stensäkert nedärver vissa goda egenskaper.

Tittar man på hingstarna bakom så är det inte plusindivider. Här ser du deras staplar:
http://www.blup.se/sv-SE/horses/4969-lipton
http://www.blup.se/sv-SE/horses/4924-walor
 
Sv: Är hon värd att betäckas?

Kan bara hålla med föregående inlägg om att INTE betäcka stoet. Tycker du ska köpa det du vill ha istället, då ditt sto har så låga poäng.
Har ett AB premierat sto klass 1 , & klass 1 premierad i Tyskland, som har fått ett jättefint gångartsföl, men vad hjälper det när marknadern är stendöd !
Det som gäller idag är ett stort kontaktnät för att få fölen sålda......................
 
Sv: Är hon värd att betäckas?

Nu tänkte jag sticka ut hakan lite och säga emot alla andra, åtminstones delvis. Jag tycker svaret bör nyanseras lite mer än bara "betäck inte". Visst, om du vill få en lättsåld fölunge, så betäck inte. Om du vill ha en svårklasshäst, så betäck inte. Om du "bara" vill ha en trevlig häst att utvecklas tillsammans med från det första ögonblicket, så kanske du ska betäcka.

Om du vet att du, oavsett vad som tittar ut, kommer älska din fölunge och vilja behålla den så tycker jag faktiskt du kan skita i om den får en "lättsåld" stam. Om du däremot tycker det är viktigt att din nya häst blir precis som du tänkt dig, så kan du nog hitta en bättre matchning för samma pris om du köper ett föl, men det är ju inte riktigt samma sak som att ha fött upp den själv.

Sen tycker jag folk drar lite för stora växlar på resultatet från treårstestet. Exteriörsiffrorna finns inget att anmärka på, och gångartssiffrorna kan iofs betyda att hon har väldigt dålig gång, men de kan också betyda att hon vid bedömningstillfället var väldigt spänd/trött/mitt i en växtfas/fruktansvärt kissnödig/.... Du känner nog ditt stos gång bäst själv.

Om du betäcker så blir avkomman sannolikt ett mellanting mellan stoet och hingsten, och visst hoppas många på en kopia av pappan, men frågan du bör ställa dig är huruvida du blir nöjd med en kopia av mamman? Är ditt avelsmål "en likadan, fast helst med lite mer resning och gång", så är oddsen goda, men om du vill ha "pappans gångarter och byggnad, men mammans vackra huvud" så är det inte lika realistiskt.

Slutligen, innan du betäcker, så tänk över den praktiska biten. Hur står ditt sto uppstallad, är det en lämplig miljö för uppfödning? Kan du erbjuda fölungen stora kuperade hagar med lekkompis året om (oavsett kön på fölet)?
 
Sv: Är hon värd att betäckas?

:bow:Tack för alla inlägg! Jag har förutom mitt sto en valack e:CampariM ue:Chapman, han har gångarterna som inte mitt sto har och är min framtida dressyrhäst, men han har ett humör jag kan vara utan... Skulle vilja ha stoets huvud och valackens rörelser....Då min tid inte räcker till för mitt sto funderar jag såklart på att sälja henne men om jag behåller henne vill jag att hon har en uppgift. Efter alla goda råd, som visserligen inte var så positiva men ärliga, vilket jag eftersökte, kanske hennes bästa uppgift trots allt är att vara min valacks bästa vän.
 
Sv: Är hon värd att betäckas?

Jag håller med, en Klass II bedömning från 3års hade jag inte hängt upp mig så mycket på, det finns många anledningar till att de kan få klass II.
Har de fått det upprepade gånger så fine men ett tillfälle.

Vet en som visat sin häst på 3 års - fick kanon låga poäng, sen Klass I på 4års för SAMMA domare..

Till TS,
MEN av det du berättar så hade jag avstått, det är fortfarande köpar marknad - inte uppfödar tider så jag hade passat på att köpa mig ett riktigt fint föl som har de förutsättningar för typ, temperament och rörelser du söker. Priserna ser ut att ha börjat gå upp lite men det brukar alltid komma en dip nu på hösten när alla ska vänja av. :-)
 
Sv: Är hon värd att betäckas?

"kanske hennes bästa uppgift trots allt är att vara min valacks bästa vän."

Den meningen som du skrev på slutet tyckte jag var helt underbar... Du fick mig att fortfarande tro att det finns hästägare som inte bara ser sin häst som ett redskap :bow: utan också en kompis i vått och torrt som man gör allt för...
 
Sv: Är hon värd att betäckas?

Eftersom vi inte har några bilder på hästen så kan vi ju bara utgå från resultaten som "VIKAN" angav.. & jag håller med det som Derring-Do skriver,orkade inte skriva det bara *ler*. Men nu ville hon ju ha en häst med gångarter. Ska man ha ett gångartsföl så krävs det en del från moder & hennes stam med. Vi kan bara råda utifrån det lilla som nämns här.
Ett bra sto ska alltid ha höga poäng, om hon skiftar från år till år så är det inte läge att bedömma hästen. Då avvaktar man tills dom är klara. Mitt sto fick oxå låga poäng vid 3-års testet i Tyskland, men då tänkte ingen på att ta föl på henne. Var inte i min ägo då.
Nu har hon med 2 års mellanrum presterat klass 1 i Tyskland & Sverige. Hade hon inte uppnått klass 1 ,hade JAG aldrig tagit föl på henne, då jag eftersträvade en gångarthäst i min planering, oavsett om hon ska vara kvar eller inte.
 
Sv: Är hon värd att betäckas?

Vet inte om man får hänvisa till sin blogg....men där kommer nog svaret på hur det gick, finnas om ett tag. Nu går (eller brallar snarare) hon i alla fall här i hagen och när jag ser henne så blir jag varm i hjärtat och känner att hon är allt bra som hon är med eller utan föl.:love:
 

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 071
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 726
Senast: Nafayette
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 523
S
  • Låst
Avel Jag väljer att skapa en ny hingstvalstråd då de andra trådarna är med gamla användare. Ni behöver därför inte informera mig om gamla...
Svar
2
· Visningar
1 147
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Fästingmedel på innekatt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp