Är jag bara sjopig?

_moa_

Trådstartare
Jag har länge funderat på detta men inte kommit för mig att skriva fören nu!

Min häst står i ett stall med 6 hästar och alla går i samma hage. Innan när det stod en häst till där som absolut inte fick gå med dom andra hästarna erbjöd jag min häst att gå med den. Dom två gick tillsammans några dagar innan en till gick i samma hage. Efter ca 3-4 månader flyttade den ena hästen och då gick nu alla hästar i samma hage. Det var här problemet började...

Min häst gick upp i sommarhagen med dom andra och allt var frid och fröjd tills morgonen där på som jag var och kollade till hästarna. Stakete var spräng och bara min häst (TUR) hade sprungit hem till stallet och stod och var alldeles sönder biten.
Det var bara att släppa in henne i flocken igen och nu har det gått okej, iaf inga sånna sår!'

Kan tillägga att det har hänt innan men då var hästen som bet helt galen! Hon sprang först och SKREK av skräck och han efter och bara bet av stora hudpartier. :( Då öppnade jag grinden så min häst sprang ut och stängde framför den andra... Pappa lyckades fånga min polle ute på vägen sen. Höll på och hamna mitt i precis innan så det var bästa lösningen tyckte jag då :angel:

Nu biter han ju inte henne längre så, men hon är inte med i flocken. Hon står och hänger i ett hörn av hagen, oftast får hon inte så mycket lunch hö för ALLA hästar jagar bort henne så det spelar ingen roll om man lägger det på andra sidan hagen dom ska ha den högen ändå. Hon ser så jätte ledsen ut och från en häst som aldrig kom fram till staketet eller när man skulle hämta henne kommer hon nu i världens fart och ser överlycklig ut att någon iaf pratar med henne.

Det finns en häst som jämt är på henne och även alla andra hästar ibland också men han jagar dom jämt och ständigt! Det kanske bara är jag som överreagerar för hästen ifråga är mitt allt och jag är väldigt rädd om henne. Skulle helst velat ha henne inne i boxen hela dagarn och bara arbeta i manege men självklart vet jag att hon inte mår bra av sån behandling ;)

Så vad säger ni överreagerar jag?

Om inte vad hade ni gjort isf?

En fundering men i det vilda hade inte hon gått ifrån flocken då?
 
Jag tycker syn dom din häst, och dig oxå. Det är inte kul att se sin häst bli "mobbad". Ett förslag kan ju vara att ställa din häst med tex. en annan häst i en egen hage. Så hon får någon kompis iaf. Om det går annars måste du nog flytta henne ändå för hon måste ju äta, vet tyvärr inte vad hon hade gjort i det vilda.
 
Jag tycker inte att du överreagerar.. skulle inte heller stå ut med det om min häst hade det så! :(
Kan du inte fråga nån av dom andra hästägarna så att ni kan ställa din häst i en annan hage med bara en hästkompis?
Dom brukar ju inte mobbas om dom bara är två. :idea:
 
Jo men då kommer problemet. Min andra häst trivs jätte bra i flocken och därför vill jag inte flytta henne. Jag får inte för stallägaren ha min häst i egen hage (förutom när hon går med föl). Finns inget annat stall att flytta till som har två boxplatser. Jag måste ha möjlighet att ta mig till och från stallet själv.'

Vill verkligen inte flytta heller då jag verkligen "älskar" stallägaren! Jag ska ta ett snack med henne och se vad hon säger även om jag fruktar att hon kommer idiot förklara mig... *suck* :(
 
jag skulle pröva att ställa henne tillsammans med en riktigt ranglåg häst, till exempel en riktigt gammal, eller en sto som får moderskänslor för henne. mitt halvblodssto var också mobbat, och hon fattade inte att dom andra var dumma med henne så hon sprang glatt tillbaka till dom efter alla attacker, sen fick hon stryk igen. jag provade att ställa henne tillsammans med en welsh moantain valack på 24 år( :crazy:) och då vart allt helt bra igen.
 
Jag förstår inte riktigt här. Den som din häst först gick med flyttade och du släppte in henne till dom övriga?, och där fanns det en häst som jagade din ur hagen och bet henne?

När en häst släpps in i en sammansvetsad flock, kan det bli lite bekymmer. När du släppte in din häst bland dom övriga, hade dom gått tillsammans länge då? Inte sällan så brukar den som är lägst i rang bli den som är allra elakast, eftersom den måste försvara sin pyttelilla sårbara position. Ibland har jag sett att den inte ens vill att den nya hälsar på ledaren i hagen, utan springer och "stör" hälsning hela tiden. Om ledaren i flocken är en trygg och stabil ledare så brukar denne inte alls vara speciellt arg av sig. Men som sagt den ranglåge kan strunta i att äta sin mat eller söka upp en ledig matkopp och bara koncentrera sig på, att se till att den nya absolut inte får något. Och jaga den låååångt bort.
Om det skulle komma in en ny häst ska du inte bli förvånad om din häst helt plötsligt ändrar sig och blir en riktig bitch. Hur länge har hon varit med? Sen i sommras eller?
om hon fortfarande är utanför skulle jag ochså be på mina bara knän att få en egen hage.
Jag gillar inte hästflockar där dom hela tiden måste sätta varann på plats, eller känner sig så hotade av någon och dom hela tiden måste hävda sin position. Dessa flockar brukar vara oroliga och matron i hagen brukar inte vara den lugnaste utan dom rör på sig hela tiden.
hälsningar gulan fd.gulla
 
hade fortare än kvickt flyttat hästen från dom *kompisarna*
antingen hade jag låtit den gå själv (min gör det) lr så lett upp nån annan häst han kunnat gå med
 
Jag flyttade min häst under en månad i somras. När han kom tillbaka till de andra hästarna blev han utsött, fast inte så som din. (Visserligen bestog flocken endast av 3 hästar.)Jag löste problemet så här:
Släppte honom med en av hästarna i en hage i 3-4 dagar, släppte tillbaka den andra hästen och tog ut nästa för att tillbrina 3-4 dagar med min häst.
Sedan släpptes de tre ihop igen utan problem.
Kanske inte behöver göra det med alla i flocken utan några stycken.
jag tror att tar man ut en häst ur en flock är det inte bara att släppa tillbaka den. Värt att prova i alla fall.
 
Varför kan du inte få ha henne i en egen hage? Det måste ju vara bättre för henne än att bli bortjagad och inte få någon mat... Tycker synd om mobbade hästar :( Fast min är en som mobbar tyvärr.. :angel: Om inte den andra hästen är ranglåg.
 
Ja precis! Men hon har innan gått tillsamnas med dom andra hästarna i ca 2år. Dom andra hästarna hade ju då gått tillsamnas ca 3 månader sen alla kom tillbaka från sommarbeterna.

Ska jag vara helt ärlig vet jag inte om den "elaka" hästen är högst i rang. Eller det är ju bara han som springer och elakar sig. Mellan dom andra vet jag ju precis hur det är och min ena är ganska hög i rang medan lillen då är lägst och mobboffer.

Det som jag tycker är underligt är att innan var hon en riktig bitch. Eller inte typen som sprang och jagade och bet men hon visste vad hon ville och rörde sig inte ur fläcken för någon annan häst utan stod astjurig och vaktade sin mat.
:confused:

Men sen stod hon i samma box som en jätte bråkig och tjurig unghäst som var elak i boxen mot henne och nu är hon en helt annan häst... Tyvärr...
 
Ja dom stod i samma box, men det var innan jag hade köpt henne. :(Den tiden då jag bara var en skötare... ;)
 
Ska jag vara helt ärlig vet jag inte om den "elaka" hästen är högst i rang. Eller det är ju bara han som springer och elakar sig.
Jag är ganska säker på att han är rätt ranglåg. Det är han som måste försvara sin plats som näst sist i kön, eftersom sist är allra sämst.
Mellan dom andra vet jag ju precis hur det är och min ena är ganska hög i rang medan lillen då är lägst och mobboffer.
Lillen är det ditt sto som du pratade om här ovan?

Det som jag tycker är underligt är att innan var hon en riktig bitch. Eller inte typen som sprang och jagade och bet men hon visste vad hon ville och rörde sig inte ur fläcken för någon annan häst utan stod astjurig och vaktade sin mat.
Då hade hon sin plats i flocken, och sen var hon borta och flocken grupperade om sig, och när hon sen kom tillbaka tyckte då den här ranglåge vallacken att hon bara kunde glömma och komma och ta tillbaka "sin" gammla plats. Förmodligen så tyckte han att hon var ett ganska stort hot, och tog i lite mer än vad som brukar vara brukligt. Hon kanske tyckte att hon hade en given plats och "visade" inte tillräckligt med respekt, flyttade sig inte undan tillräckligt snabbt och så där.
Men sen stod hon i samma box som en jätte bråkig och tjurig unghäst som var elak i boxen mot henne och nu är hon en helt annan häst... Tyvärr...
MEN hon blev ju en annan häst när hon blev utjagad ur hagen skrev du ju här uppe? Nu har hon ochså stått i samma box som en annan och blivit utsatt då ochså. Du får nog förklara lite bättre tror jag. Eller så är det bara så att din häst har fått dåligt självförtroende eftersom man utsatt henne för situvationer där hon inte kunnat försvara sig som hon borde kunna.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Om stallägaren idiotförklarar dig så säger det mer om henne än vad det gör om dig. :mad: Stå på dig!
Ingen häst ska behöva bli uppsåtligen skadat och jagad av sina hag-"kompisar".
Annat är det om hästarna är vilda, för då kan de gå undan. :smirk: En hage är ju begränsad yta.

Stallägaren eller den som ansvarar för driften är dessutom skyldig att se till att ingen häst lider uppsåtlig skada.
Brukar ofta stå skrivet i de fall man har kontrakt skrivet mellan parterna.

Varför kan du inte få ha din häst själv eller med någon annan häst som det funkar med?
Det är ju bara att dela av en del av hagen.
Erbjud att hjälpa till och fixa med hagarna. :idea: Kanske är hon bara slö eller bekväm och behöver lite hjälp. :eek:

Sen tycker jag personligen att det bästa är att flytta på hästen som anfaller, men det är min personliga åsikt.
Dock ska ingen häst behöva lida i onödan och ingen orolig ägare heller för den delen.
 
Din häst verkar utfryst helt enkelt.
Bara för att de delar samma hage betyder ju inte alltid att de är med i flocken.

Det du skulle kunna prova är att ta den ranghögsta hästen i flocken och flytta till en annan hage ihop med din i några veckor. Då har de inga andra än varandra och skapar således ett starkt band.

Sen när du släpper ihop hela flocken igen så kommer den ranghögste också ta din häst under sitt beskydd och förhindra att andra hackar på den också, och på så sätt integrera den i samhället.
 
Om ni har provat sådär länge som det låter som du har gjort, så skulle jag försöka få till att din häst och en annan får gå i egen hage.
 
Sorry är askass på att förklara... :o

Lillen är det ditt sto som du pratade om här ovan?

Ja det är mitt sto som jag pratade om innnan.

MEN hon blev ju en annan häst när hon blev utjagad ur hagen skrev du ju här uppe? Nu har hon ochså stått i samma box som en annan och blivit utsatt då ochså. Du får nog förklara lite bättre tror jag. Eller så är det bara så att din häst har fått dåligt självförtroende eftersom man utsatt henne för situvationer där hon inte kunnat försvara sig som hon borde kunna.

Haha som sagt dålig på att förklara.
Men hon blev mer "skygg" efter att hon stått tillsamans med denna unghäst, men "rädd" efter att hon blivit jagad.
Alltså hon var fortfarande med i flocken efter att hon stått i boxen med unghästen men nu är hon inte med alls sen hon blev jagad! :(

Förstår du???
 
Hon anser att hon har förlite mark för att låta hästarna gå i olika hagar.

Pappa ska åka upp och prata med stallägaren då han kan ta henne ganska bra! Så får vi se vad som händer...
 
Tycker inte heller du är sjåpig! Din häst verkar inte må bra och då har du all rätt att begära förändring av stallägaren så hon kan må bättre!

istapps idé verkar värd att testa!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 204
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 733
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp