Är jag en hycklare? Dilemma.

Det borde väl vara så att varje människa har sina egna värderingar och sina egna åsikter.
Man slår sig sedan samman till grupper som driver dessa i form av politik.
Dagens politiker agerar istället som företag, söker frågor o åsikter som man kan stödja. Finner man inte dessa så skapar man dessa (typexempel frågan om löntagarfonder)
Ett öppet ärligt parti ska med kontakt ute bland folk dels förankra sina värderingar och dels skapa nya som passar folket.
Självklar kan inte en kommunist agera för en kapitalistisk politik även om majoriteten av folket vill ha en sådan. Vilket då syns i val o opinionsundersökningar.
Vad det gäller migrationsfrågan så har SD drivit en politik som under många år var överdriven. Men nu har verkligheten kommit i kapp o motsvarar deras skrämselpropaganda.
Naturligtvis måste då de andra partierna böja sig inför denna verklighet.
Trots att det svider för många så har vi inte obegränsade resurser, vi måste driva en restriktiv politik o de övriga EU länderna kommer inte att dansa efter miljöpartiets pipa i den här frågan. Så det är bara att gilla läget.
 
Nävisst, det håller nog de flesta med om :) Men du verkade i dina tidigare inlägg ungefär säga att de inte ska lyssna på viljan hos folket, vilket lät ganska fel för mig. Jag tycker absolut de ska formulera sin ideologi som du säger, men de måste även vara öppna för folkets vilja, analysera och ta till sig den, och vara beredda på att deras sätt kanske trots allt inte är det bästa sättet. Ibland verkar vissa säga att alla som ändrar åsikt är "kappvändare" och skall hatas. För mig är det ett tecken på att en individ är väldigt osund när denne aldrig kan ifrågasätta sina egna övertygelser och faktiskt kanske ändra sig med tiden.

Hatas är ett starkt uttryck som jag aldrig använder. Jag väljer bara att inte rösta på den typen av politiker och vill inte att de ska få inflytande.

Problemet är att folket inte i allmänhet är en särskilt bra formulerare av politik utan allt blir dagssländor, feluppfattningar, missförstånd, rykten och andra tokerier baserat på senaste löpsedlarna på Aftonbladet, Expressen och Avpixlat. I allmänhet saknas intresse att ta reda på hur saker och ting fungerar och då är det bättre att de som är intresserade av just det formulerar vår framtid.

Ändrar åsikt kan en politiker göra utan att det är dåligt, tvärtom. Men om åsikten inte ändras för att man förstått annat än att det är mot folkets tyckande så är det kasst. Det ska baseras på att man har fått ny kunskap.
 
Hatas är ett starkt uttryck som jag aldrig använder. Jag väljer bara att inte rösta på den typen av politiker och vill inte att de ska få inflytande.

Problemet är att folket inte i allmänhet är en särskilt bra formulerare av politik utan allt blir dagssländor, feluppfattningar, missförstånd, rykten och andra tokerier baserat på senaste löpsedlarna på Aftonbladet, Expressen och Avpixlat. I allmänhet saknas intresse att ta reda på hur saker och ting fungerar och då är det bättre att de som är intresserade av just det formulerar vår framtid.

Ändrar åsikt kan en politiker göra utan att det är dåligt, tvärtom. Men om åsikten inte ändras för att man förstått annat än att det är mot folkets tyckande så är det kasst. Det ska baseras på att man har fått ny kunskap.

Visst, håller helt med.. dvs tycker jag att dagens största problem med den politiska debatten är att allt börjar bli mer och mer dagssländor, soundbites, citat man kan använda för att fälla nån. Eller att stämpla nån som (välj valfritt ord) istället för att prata om ämnen. Det är bara att kolla på SVT Debatt, den representerar dagens debattklimat rätt väl :/

Abropå åsiktsändrande.. jag vet inte, nog ska en politiker kunna få ändra sin åsikt baserat på vad majoriteten av vad folket vill, det ser jag inte som ett problem i sig. Hur hade det sett ut om majoriteten av folket ville avskaffa monarkin tex, men politikerna vägrade ge med sig för att det inte är en del i deras partiprogram eller ideologi? Nja, man ska nog kunna ändra sig pga det med. Ett stort problem idag är väl att det är svårt att veta vad folket faktiskt vill, det är oftast bara ett fåtal som yttrar sig politiskt, och allt som oftast är det dom som har de mest extrema åsikterna som gör det (vare sig det är höger eller vänster), tyvärr. Mittenåsikterna är inte sexiga, inte lika högljudda, och får inte så mycket plats.

Men i stort sätt tror jag du och jag tänker väldigt likadant :) Men i den här tråden tänkte jag mest på TS och dennes problem med sin granne som har åsikter hon inte gillar.. Personligen skulle jag inte kunna hålla mig från att ta det snacket med min granne om det störde mig så mycket som det uppenbarligen stör TS. Jag förstår det som att det inte bara är någon som röstar SD utan även nån som lägger upp en massa goja på fejjan, vilket gör det hela lite annorlunda IMO.. Hade det bara vart en vettig person som röstar SD för att denne vill begränsa invandringen av X anledning(ar) är en sak IMO, men om det är nån som lägger upp och står för mer extrem skit (och även därmed visar att de inte är kapabla av en vettig debatt), då skulle jag också känna det som nån jag inte vill umgås med.
 
Buke brukar vara klokt tack vare en jäklarns massa insiktsfulla människor. Jag har ett dilemma. ("Hej Bullen")

Vi har nyss köpt och flyttat till en liten gård på landet. Denna gård ligger i en liten by, dvs vi har grannar. Detta var en av anledningarna till att vi valde att köpa, då jag/vi vill att dottern ska kunna ha iaf några kompisar nära, utan att vi behöver arrangera och skjutsa varje gång hon ska kunna leka med kompisar. Närmaste grannarna har två barn i hennes ålder - perfekt! Dessa grannar (dvs i det här fallet en mamma och en pappa plus de två barnen) är supertrevliga och vi har umgåtts en del, både "lektid på dagarna" samt "vuxentid med mat och vin". Samtalen har flutit på kanon och vi har varit så glada över att ha turen att ha dessa kanontrevliga människor som grannar! Vi har även lagt till varandra på Facebook. Genom detta har det blivit glasklart att åtminstone mannen i familjen är sverigedemokrat... Han delar deras grejer och så även en massa dravelartiklar från Fria Tider och liknande :( Massor av länkar och inlägg.

Jag har hittills varit ganska "hård" och plockat bort folk som har visat liknande sympatier - jag vill helt enkelt inte ha folk med dessa åsikter varken i min feed eller i min bekantskapskrets. Att ha olika politiska åsikter (dvs tex S vs M) är självklart ok, men just detta är normalt en dealbreaker. Rasism och SD är ett stort fett NEJ. Men. Nu blir det ju svårt. De är våra närmaste grannar. De har de enda barnen i vår absoluta närhet (som dottern dessutom tycker väldigt mycket om och ofta pratar om att hon vill leka med!).

Hur ska jag tänka? Hittills har jag kört någon slag strutsmetod som går ut på att så länge vi inte kommer in på några politiska diskussioner så låter jag det gå och låtsas inte se...men jag känner mig som en hycklare. Jag vill ju dessutom inte att de (han?) på något sätt ska kunna påverka dottern med sina åsikter. Men jag vill inte heller förstöra dotterns chans till kompisar som bor nära. Dessutom är de fantastiskt trevliga och lättpratade. Jag vet inte heller om hon delar hans åsikter.

Hjälp!
Eftersom det låter som ni umgåtts en hel del innan upptäckten på FB hade jag hållit mig lugn. Hade han velat sprida sina åsikter på er så hade det ju redan varit så. Säg ifrån om det kommer främlingsfientliga kommentarer och fortsätt umgås.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 881
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 601
Senast: Gunnar
·
Fritid Jag har ännu inte haft någon sommarsemester och känner mig nu som en urlakad disktrasa efter en tuff vår med Corona och allt vad det...
2
Svar
26
· Visningar
1 797
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 461
Senast: nowayout
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp