Är jag en hycklare? Dilemma.

Se till exempel på USA, där en betydande del av befolkningen kan tänka sig att rösta på rasisten Donald Trump. Förklaringen är knappast att alla dessa människor är rasister, utan snarare att det finns en ilska över sakernas tillstånd hos stora delar av befolkningen, i kombination med usel politisk medvetenhet.

Det där har jag tänkt på när jag sett intervjuer med Trump-sympatisörer. "Han säger SOM DET ÄR" säger de - exakt som SD-s väljare säger om SD här.

Och jag tycker att det är en dålig ursäkt, faktiskt. Om jag tyckte att de etablerade partierna var ena förljugna jävlar och ville ha ett alternativ så skulle det ändå inte bli SD. Eftersom de bygger hela sin politik på en främlingsfientlig grund. Då går de bort för mig.

Dessutom - det de flesta verkar mena med "som det är", både när det gäller Trumpeten och SD, handlar om invandring. Så jag tror nog att man på goda grunder kan anta att merparten av sympatisörerna i båda fallen är kraftigt främlingsfientliga.
 
Min partner kommer från Sydeuropa och några jag har träffat, som röstar SD, kallar honom "importen" eller "spanjacken".

Nej @Con @athena_arabians @Dentaku jag tänker inte sitta och resonera med såna människor. Jag blir för arg. Jag är så hemskt ledsen att jag inte är en tillräckligt god människa att jag kan sitta ner och prata och umgås med människor som jag vet anser min partner vara skräp enkom pga hans ursprung. När vi var hemma i Sthlm över jul blev min kille bemött otroligt otrevligt vid tre tillfällen - folk som nedsättande kommenterade att han inte talar språket. När jag behöver tackla sån jävla skit mot min vilja tar jag mig friheten att inte också behöva sitta och pedagogiskt reda ut saker för dem på fritiden.
 
@Dentaku Då är ju det bästa om du börjar engagera dig kanske? :) Dra igång grupper som kan sträcka ut en hand till dem som hänger på Avpixlat, arrangera vad-vet-jag-för-nåt i områden där SD har stort stöd. Såna saker. Du med @athena_arabians som gillade inlägget. Hugg in bara säger jag, ni behövs!

Jag har så fullt upp i mitt liv, med både ideellt engagemang och privatliv, att jag betackar mig för råd om vad jag "borde" lägga min tid och energi på.
Det vore väl en sak om det någonsin hjälpte. Men jag har aldrig sett en sd-sympatisör ta in ett sakligt argument. För mig är det ungefär som att diskutera healing med en healare - vi har så olika verklighetsbild att det är lönlöst.
 
@Dentaku Då är ju det bästa om du börjar engagera dig kanske? :) Dra igång grupper som kan sträcka ut en hand till dem som hänger på Avpixlat, arrangera vad-vet-jag-för-nåt i områden där SD har stort stöd. Såna saker. Du med @athena_arabians som gillade inlägget. Hugg in bara säger jag, ni behövs!

Jag har så fullt upp i mitt liv, med både ideellt engagemang och privatliv, att jag betackar mig för råd om vad jag "borde" lägga min tid och energi på.

Varför ta det så personligt? Kan jag inte resonera allmänt om hur jag ser på saker utan att det ses som en uppmaning till var och en?

Dessutom lever jag ju som jag lär och umgås och diskuterar med personer som visar sig har SD-vänliga åsikter i stället för att förskjuta dem helt.
 
Varför ta det så personligt? Kan jag inte resonera allmänt om hur jag ser på saker utan att det ses som en uppmaning till var och en?
Därför att det ÄR personligt. Det här är ingenting annat än personligt. Ni skriver i en tråd om vad folk borde göra - utan att ha nån som helst förståelse för att det här ÄR personligt. SD:are som kräks ut rasism pratar om min partner, mina vänner, människor jag älskar. Och jag är inte ensam om det - vi är många som älskar människor som inte är godkända av SD. Ändå sitter du och pratar om hur vi "borde" hänga med dessa människor. Jag köper inte det.

Jag har för övrigt bara sett ett inlägg där någon skriver att de skulle helt sluta umgås med människan men jag kan ju ha missat nåt. Oavsett känns ditt svar lite off, det här med att förskjuta människor etc. Det är liksom inte så många som argumenterar för det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Det vore väl en sak om det någonsin hjälpte. Men jag har aldrig sett en sd-sympatisör ta in ett sakligt argument. För mig är det ungefär som att diskutera healing med en healare - vi har så olika verklighetsbild att det är lönlöst.
Ja, jag är medlem i en osynlig grupp på FB där väldigt engagerade och duktiga antirasister har gjort det till sin huvuduppgift i livet att bemöta och diskutera, vänligt såklart, allt rasistiskt som dyker upp. De tipsar varandra om sidor där det dykt upp nåt och peppar varandra att gå ut och 'ta debatten'. De är pedagogiska, de är trevliga och de är ruskigt pålästa.

Verkar inte hjälpa ett skit.
 
Därför att det ÄR personligt. Det här är ingenting annat än personligt. Ni skriver i en tråd om vad folk borde göra - utan att ha nån som helst förståelse för att det här ÄR personligt. SD:are som kräks ut rasism pratar om min partner, mina vänner, människor jag älskar. Och jag är inte ensam om det - vi är många som älskar människor som inte är godkända av SD. Ändå sitter du och pratar om hur vi "borde" hänga med dessa människor. Jag köper inte det.

Jag har för övrigt sett ett inlägg där någon skriver att de skulle helt sluta umgås med människan men jag kan ju ha missat nåt. Oavsett känns ditt svar lite off, det här med att förskjuta människor etc. Det är liksom inte så många som argumenterar för det.

Jag har inte någonstans skrivit att alla borde göra på ett visst vis, då har du gravt misstolkat mina inlägg. Det jag har funderat över är om det inte är kontraproduktivt att trenden går mot att man undviker personliga diskussioner, umgänge och samtal med de som har SD-sympatier. Det betyder inte att jag tycker att du, eller någon annan specifik person, borde hänga med dem om ni inte vill.

Det här med att förskjuta människor handlar naturligtvis inte bara om tråden, jag hade redan övergått till ett större perspektiv men det framgick kanske inte tillräckligt.

Och FYI så älskar jag flera personer som inte på något vis skulle vara godkända av SD, även om den jag lever med nog skulle klara av att passera nålsögat.
 
@Dentaku Jag tror att få i Sverige förskjuter människor de tycker om att för att de röstar på SD. Då är det nog snarare för att man har så fundamentalt olika syn på saker och ting att umgänget blir svårt. Jag har exempelvis en person i min bekantskapskrets som jag tycker otroligt mycket om men jag ser att långsamt långsamt blir personen lite mer rasistisk och lite mer SD-vänlig. Det sipprar igenom allt, hela tiden, när vi pratar och jag är väldigt nära att lägga ner vänskapen. Det är så mycket bittra kommentarer, så mycket hat, så mycket förakt som skiner igenom.

Men som sagt, om du kan och orkar är nog det bästa om du engagerar dig ideellt. Låter som en god idé att försöka få vanliga toleranta människor att umgås mer med rasister men det kan nog bli lite svårt så det krävs nog lite jobb.
 
@Dentaku Jag tror att få i Sverige förskjuter människor de tycker om att för att de röstar på SD. Då är det nog snarare för att man har så fundamentalt olika syn på saker och ting att umgänget blir svårt. Jag har exempelvis en person i min bekantskapskrets som jag tycker otroligt mycket om men jag ser att långsamt långsamt blir personen lite mer rasistisk och lite mer SD-vänlig. Det sipprar igenom allt, hela tiden, när vi pratar och jag är väldigt nära att lägga ner vänskapen. Det är så mycket bittra kommentarer, så mycket hat, så mycket förakt som skiner igenom.

Jag tycker rätt ofta jag ser att folk åtminstone minimerat umgänget med de som röstar på SD. Om man inte orkar med för att personens åsikter genomsyrar all kontakt så har jag förstås full förståelse för det, man ska ju inte ha bekanta som man inte trivs det minsta med.

Men som sagt, om du kan och orkar är nog det bästa om du engagerar dig ideellt. Låter som en god idé att försöka få vanliga toleranta människor att umgås mer med rasister men det kan nog bli lite svårt så det krävs nog lite jobb.

Det är en bra idé men jag ser vissa svårigheter med att lokalisera gruppen rasister eftersom de jag menar skulle behöva en dos vettiga åsikter skulle sparka bakut totalt ens vid tanken på att de skulle ha någon form av rasistiska åsikter. Det är vardagsrasisterna som jag tror behöver få höra alla vettiga argument - just i vardagen. Och i den vägen gör jag det jag orkar och kan.
 
Ja, när man rör om i grytan så kommer det in nya frågeställningar och tänk, ibland på gott och ibland på ont.
Innan SD kom in i bilden upplevde jag inte att riksdagen vågade ta tag i vissa frågeställningar, vilket i sin tur troligen resluterade i att SD kom in i bilden.
Oavsett vilket ska det bli intressant att se hur nästa val kommer bli.
Vilka frågeställningar då?

Säg inte migrationspolitik, för det är inte sant.
 
Det vore väl en sak om det någonsin hjälpte. Men jag har aldrig sett en sd-sympatisör ta in ett sakligt argument. För mig är det ungefär som att diskutera healing med en healare - vi har så olika verklighetsbild att det är lönlöst.
Hur många har du sett av dom som finns då
 
Vilka frågeställningar då?

Säg inte migrationspolitik, för det är inte sant.
Hur ska jag kunna veta det? Jag har inte stenkoll på riksdagen, det är bara sånt jag hört från andra. Spelar det någon roll vilka frågeställningar det är? Det är väl bra att frågeställningar tas upp oavsett vad det handlar om eller? :confused:
 
Därför att det ÄR personligt. Det här är ingenting annat än personligt. Ni skriver i en tråd om vad folk borde göra - utan att ha nån som helst förståelse för att det här ÄR personligt. SD:are som kräks ut rasism pratar om min partner, mina vänner, människor jag älskar. Och jag är inte ensam om det - vi är många som älskar människor som inte är godkända av SD. Ändå sitter du och pratar om hur vi "borde" hänga med dessa människor. Jag köper inte det.

Jag har för övrigt bara sett ett inlägg där någon skriver att de skulle helt sluta umgås med människan men jag kan ju ha missat nåt. Oavsett känns ditt svar lite off, det här med att förskjuta människor etc. Det är liksom inte så många som argumenterar för det.

Jag står för att jag skulle sluta umgås med människan. Eftersom jag tillhör en grupp som SD med anhängare tycker borde spärras in/tvångssteriliseras/straffknullas/whatever. Jag har svårt att se att det är mitt ansvar att på fritiden stå ut med folk som faktiskt hotar mig, för att de kanske behöver hjälp att förstå vad källkritik är.
 
Ja, jag är medlem i en osynlig grupp på FB där väldigt engagerade och duktiga antirasister har gjort det till sin huvuduppgift i livet att bemöta och diskutera, vänligt såklart, allt rasistiskt som dyker upp. De tipsar varandra om sidor där det dykt upp nåt och peppar varandra att gå ut och 'ta debatten'. De är pedagogiska, de är trevliga och de är ruskigt pålästa.

Verkar inte hjälpa ett skit.

Jag med. En peppgrupp för folk som tar debatten och behöver hjälp med tröst och stöd. För det man oftast får ut av att ta debatten, är personangrepp och hot.
 
Jag har inte stenkoll på riksdagen, det är bara sånt jag hört från andra.

Just att du hört det från andra är jätteviktigt i sammanhanget. SD bygger nämligen hela sin existens på att "vi tar upp det som andra partier inte gör". Vilket inte är sant. Alla partier har haft en invandringspolitik sedan innan SD. Skillnaden mot SD är att övriga partier inte byggt sin invandringspolitik på främlingsfientlighet.

Därför ska man inte tro på vad SD och deras sympatisörer påstår om att de tar upp frågor som andra inte vågar ta i. Det är inte sant.
 
Just att du hört det från andra är jätteviktigt i sammanhanget. SD bygger nämligen hela sin existens på att "vi tar upp det som andra partier inte gör". Vilket inte är sant. Alla partier har haft en invandringspolitik sedan innan SD. Skillnaden mot SD är att övriga partier inte byggt sin invandringspolitik på främlingsfientlighet.

Därför ska man inte tro på vad SD och deras sympatisörer påstår om att de tar upp frågor som andra inte vågar ta i. Det är inte sant.
Fast nu har jag inte skrivit något om just specifik SD, (och det jag hört handlade inte alls om SD utan om riksdagen dvs alla partier), utan mer om att de andra partierna diskuterar mer flitigt, eller så är det så att media rapporterar mer nu än vad de gjort tidigare eller är det fel att de skriva om de andra partierna istället för SD?
Varför vänds och vrids texter till saker som de inte handlade om från början?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 344
Senast: Sirap
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 883
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 601
Senast: Gunnar
·
Fritid Jag har ännu inte haft någon sommarsemester och känner mig nu som en urlakad disktrasa efter en tuff vår med Corona och allt vad det...
2
Svar
26
· Visningar
1 797
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp