Är jag en jättehemsk mamma....

Acses

Trådstartare
... om jag låter min sjuka dotter på 15 månader enbart dricka sötsaker? Hon har feber till och från, hostar och snorar. Hon sover väldigt mycket men när hon vaknar är hon pigg och busig. Däremot är inte aptiten på topp och jag oroas ju lite för att hon inte får i sig den näring hon behöver. Hon dricker dock som om hon vart nära att törsta ihjäl - vilket är bra, såklart! Vatten slinker ned, likaså mjölk. Välling har hon var negativ till helt sedan hon var drygt tio månader, så jag har smaksatt det en aning för att "piffa till det", med b.la saft, mosad frukt. Hon får även nyponsoppa och blåbärssoppa.

Men det känns som att det blir så himla mycket sött. :o Och jag skäms ju nästan lite, samtidigt som jag intalar mig att huvudsaken är att hon får i sig NÅGOT. Försökte få i henne lite tomatsoppa men det tyckte hon inte var speciellt gott.

I vanliga fall är hon en liten tjej (som sagt, 15 månader, dryga 8,5 kilo :p ) som har stooor aptit och kan smälla i sig större portioner än vad jag orkar. Hon äter i princip allt (och hemma hos mormor får man smaka mycket konstigheter som strömming och äckel som inte ens mamma äter) och det enda hon någonsin verkligen vägrat äta, förutom soppa som smakar "mat" är risgrynsgröt.

Så att hon får dricka fruktdrycker borde ju kanske inte sabba allt för mycket i det stora hela?

Ska jag vara helt ärlig så hade jag nog inte funderat så mycket över det om det inte vore för att jag pratade med en mamma med barn i samma ålder som Li som verkligen fasade över hur mycket socker tjejen får i sig under de här dagarna.

Hur gör ni när era små blir sjuka och inte riktigt vill äta? Skulle förmodligen inte truga henne så mycket med fruktsoppor om det inte vore för att hon faktiskt inte alls vill dricka välling längre.
 
Sv: Är jag en jättehemsk mamma....

Jag kommer ihåg att jag trugades i saft, glass och jordgubbskräm när jag var liten och sjuk. Rena sockerbomberna, men inte skadade det. Socker är ju ändå snabb energi, något som kan behövas när man är sjuk.
 
Sv: Är jag en jättehemsk mamma....

Nej du är inte hemsk. Bättre att hon får i sig något än ingenting. Ordentlig kan man vara sen!
 
Sv: Är jag en jättehemsk mamma....

Äsch lyssna inte på andra, viktigaste är att hon får i sig nått, här ges glass vid sjukdom (hon gillar inte saft, nyponsoppa eller blåbärssoppa, annars hade det också funkat) :)
 
Sv: Är jag en jättehemsk mamma....

Min devis har alltid varit att när barnen är sjuka så får de vad de kan äta/dricka.
Det är vad de äter till vardags som räknas, inte vad de äter eller dricker när de är sjuka.

Sockret är ju nyttigt i det här fallet eftersom det gör att hon "orkar" vara sjuk, hon får lite energi.

Ett barn som snorar och hostar får ofta mer slem av mjölk produkter så din flicka är klok som avstår vällingen;)

Så nej, du är ingen hemsk mamma, du är en omtänksam mamma som ser till att hon får i sig något.
 
Sv: Är jag en jättehemsk mamma....

Är barnen sjuka så är det bättre att de får i sig något. Och socker ger trots allt lite energi, som kan vara behövligt när man är sjuk. När barnen är friska nog övergår man till det vanliga och ingen skada är skedd. Barn får lättare än vuxna vätskebrist och det är jätteviktigt att få i dem tillräckligt mycket vätska, speciellt vid feber/kräkningar/diarré. :)
 
Sv: Är jag en jättehemsk mamma....

Här har vi varit magsjuka sen i *hrm* onsdags, först Rasmus, sen jag och nu maken, vi är hemma alla 3 och är dåliga i magen :crazy:

Mjölk är inte det bästa, det är bättre om du ger henne nypon/blåbär/saftsoppa de innehåller ju en hel del mer än bara vanligt vatten och är lite mättande.
Ge henne vatten att dricka, vill hon inte ha de ge henne svag saft.

Det är så att när man blir magsjuk så försvinner ju hunger och törst. Tarmen ställer om sig, men om man dricker t.ex. saft som innehåller socker, eller blandar i 2 tsk socker i 1 liter vatten. Så gör sockret att balansen återställs och man får tillbaka törsten och kan dricka vatten. Det är ju jätte lätt att man blir uttorkad och för småbarn går det ännu fortare.
Vätskeersättning för vuxna ska man vara försiktig med så de inte blir för mkt salt, vi gav Rasmus de men vi tog i mer vatten och pressade saften från 1 apelsin för de inte skulle smaka så illa.
Har du vägarna förbi apoteket köp vätskeersättning för småbarn.

Håll koll om hon blir varm och får feber då kan hon behöva ännu mer vatten!

Från man blir smittad tills magsjuka bryter ut tar det upp till 3 dagar.
 
Sv: Är jag en jättehemsk mamma....

När vår lilla kille hade lunginflamation innan jul (då var han 1,5 år) var vi på barnakuten med honom. Vi pytsade i vatten och var "ordentliga" föräldrar tyckte vi. Då sa läkaren till oss att när barnen är sjuka och det är svårt att få i dem mat och vätska så är det bra att ge söta drycker som saft och juice :laugh:

Vi fick dåligt samvete för att vi inte gett honom sött... :crazy:
 
Sv: Är jag en jättehemsk mamma....

Nej, inte är du en hemsk mamma inte!

D har varit sjuk till och från nu under vintern och levde ett tag på glass, mjölk, välling och godis (choklad)... Han åt ingen mat alls, vägrade frukt och annat med, det enda som han kunde tänka sig var ovannämnda. Idag äter han som vanligt igen, allt slinker ner, och portionerna är lika stora som vanligt :laugh:
 
Sv: Är jag en jättehemsk mamma....

men ts barn var väl förkyld och hade inte maginfluensa! Det är nog mkt liten risk för rubbningar i vätskebalansen!

Till TS
Jättebra att hon dricker. Det gör väl inget att det är sött, socker ger snabb energi. Bra att du försöker få i henne lite välling el substans också som mättar lite. Mjölk är också bra eftersom det är lite fett i.
 
Sv: Är jag en jättehemsk mamma....

men ts barn var väl förkyld och hade inte maginfluensa! Det är nog mkt liten risk för rubbningar i vätskebalansen!

Barnet har ju feber och behöver därför extra vätska, dessutom har hon hosta och då behöver hon ännu mera vätska.

Dessutom orsakas förkylning och hosta av ett virus, precis som äckliga vinterkräksjukan :mad:

Vårdguiden en jätte bra sida där man kan läsa om sjukdommar, hur de påverkar kroppen, och vad man ska göra för att få bot på sjukdommen.
 
Sv: Är jag en jättehemsk mamma....

Nu är inte Li magsjuk, utan "bara" väldigt förkyld. Magsjuka har vi redan varit och förkylningen kom med den. Att hon skulle få vätskebrist är jag inte det minsta orolig för då hon verkligen bälgar i sig. På Li märker man väldigt fort om hon blir sämre då hennes energi och bus-nivå inte minskar för att hon blir sjuk, däremot sover hon mycket mera.

Till alla:

Tack för era svar! :bow: Jag har somsagt alltid tyckt att det är självklart att när hon är sjuk så får hon peta i sig vad hon vill, men jag fick verkligen en avhyvling av denna mamma jag pratade med och fick så dåligt samvete. :o
 
Sv: Är jag en jättehemsk mamma....

Efter 3 dagar om de inte blivit bättr ska man kontakta BVC.

Klart hon ska få äta det som hon vill äta och dricka "onyttigt" om det är de hon vill! Kan du inte skicka hem den där mamman till oss ;) Vi är som sagt magsjuka hela familjen och de skulle vara "trevligt" att höra vad hon tycker om våra matvanor de senaste dagarna! Rasmus har levt på macka, blåbärssoppa och banan. De enda jag fått behålla sen i fredags är det godis jag smällde i mig till melodifestivalen :o
 
Sv: Är jag en jättehemsk mamma....

Efter 3 dagar om de inte blivit bättr ska man kontakta BVC.

Det där tror jag man vet själv när det är dags att ringa och inte. Li är knappast dödssjuk, hon har bara ingen riktig matlust (men hon drar med lätthet i sig flera liter vätska i olika former istället) pga förkylningen. Att hon är hostig och snorar lite är ju sånt som hör till. Febern är ju heller inte ihållande. Gissar på att jag känner Donnan så väl att jag vet när det är dags att ringa sjukvård, och det är det inte nu. ;)
 
Sv: Är jag en jättehemsk mamma....

Saft är slemlösande, så det är jättebra vid förkylning. Dessutom innehåller det både socker och salt, så det är mycket mer näring i det än vatten och därför bättre om man inte äter som man ska, som vid minskad aptit vid sjukdom. Jag tycker att du gör helt rätt som låter henne få vad hon vill ha när hon är sjuk. :)
 
Sv: Är jag en jättehemsk mamma....

nej det är du inte!! vätska är väldigt viktigt även om man inte är sjuk, äter barnet inte så är de bara bra om de får i sig dryck med någon slags energi i även om det är sött...
 
Sv: Är jag en jättehemsk mamma....

Det låter som att du har bra koll på läget och att den andra mamman borde dämpa sin sockerhysteri en smula :)
Vi går också enligt principen att när man är sjuk gäller inte de vanliga reglerna. Då är de viktigast att få i sig vätska och någon form av näring, strunt samma om det blir ensidigt eller bara glass en dag. Vore det så livsfarligt med socker skulle inte sjukhusen mata dem med saft och fruktsoppor när man har barnen inlagda.
 
Sv: Är jag en jättehemsk mamma....

givetvis är det bra att få i sig vätska, det här barnet drack väl bra!
men vätskeersättning är ju att ta i! Det ska man absolut ge till ett kräksjukt barn, men inte om barnet inte har diarréer
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 015
Senast: Enya
·
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 164
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 188
Senast: mackan
·
Småbarn Snart orkar jag inte mer :arghh: Vi har varit sjuka hela familjen i en vecka snart, på bättringsvägen men ser fortfarande inget slut på...
Svar
6
· Visningar
2 066
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp