Är jag ett kontrollfreak?

fejko

Trådstartare
Min sambo är ute och cyklar ibland (klunga) och igår sa han att han skulle vara hemma vid tolv och kvart i två dyker han upp. Är det för mycket begärt att han skickar ett mess och säger att han blir försenad?
Jag vill att han berättar var han åker och när ungefär när han är hemma. Dels för att det kan hända en olycka och dels så att jag kan planera mina egna aktiviteter.
 
Min sambo är ute och cyklar ibland (klunga) och igår sa han att han skulle vara hemma vid tolv och kvart i två dyker han upp. Är det för mycket begärt att han skickar ett mess och säger att han blir försenad?
Jag vill att han berättar var han åker och när ungefär när han är hemma. Dels för att det kan hända en olycka och dels så att jag kan planera mina egna aktiviteter.
Går det att smsa medan man cyklar eller stannar de och pausar varje halvtimme?
 
Nästan två timmar sen, ja då kan jag tycka att det är läge att höra av sig. Särskilt om det dyker upp lämpliga tillfällen, som det verkar i det här fallet.

Sedan är det ju alltid det där problemet att för att kunna behöva höra av sig, måste man ha koll på att man faktiskt är sen också.
 
Min sambo glömmer ofta bort att höra av sig eller hålla koll på tiden när han gör något. Har vi inget planerat så bryr jag mig inte om han blir sen. Är jag orolig att det kan ha hänt något eller om jag vill veta när han tros vara hemma så hör jag av mig till honom. Inte sitter jag och väntar på att han ska höra av sig om det är viktigt för mig att veta när han han kommer eller om det har hänt något.
 
Det är fullt rimligt att bli orolig när ens partner är ute två timmar mer än vad hen sagt och dessutom i en aktivitet där det kan hända allvarliga olyckor.

Jag förstår vad du menar med att kunna planera egna aktiviteter. Jag kanske planerar annorlunda om jag vet att vi ändå inte kommer ses förrän till kvällen. Vi lever ihop och då behöver man planera kring varandra. Det handlar inte om kontroll. Jag vill veta om min partner kommer vara borta hela dagen eller en timme. Om hen är borta hela dagen passar jag på att göra saker för mig själv men om hen kommer hem sen kanske jag planerar för sånt där hen är involverad. Matplaner, vilken tvserie jag ska titta på osv. Dessutom vill jag veta för att jag bryr mig.
 
Vi skulle käka lunch. Jag satt och pimplade vin till klockan ett, sedan åt jag lunch själv. Hade jag vetat om att han skulle komma vid två hade jag ridit en häst först.
Då hade jag förutsatt att man hör av sej om man blir sen.
Eller varför inte redan vid fikat 'vi fikade extra länge idag' då fattar man ju att resten också blir sent.
Ni hade ju ändå planerat en tid för lunch tillsammans?
 
Vi skulle käka lunch. Jag satt och pimplade vin till klockan ett, sedan åt jag lunch själv. Hade jag vetat om att han skulle komma vid två hade jag ridit en häst först.

Då tycker jag att det är ohyfsat.

Annars brukar jag säga att jag inte vill eller kan spika en tid. Om vi bara ska umgås lite fritt sådär. Om vi däremot ska äta, gå på bio, åka iväg på någon utflykt så vill jag ha en spikad tid. (Och jag håller mig till den.)
 
Vi skulle käka lunch. Jag satt och pimplade vin till klockan ett, sedan åt jag lunch själv. Hade jag vetat om att han skulle komma vid två hade jag ridit en häst först.
Då vill jag ändra mitt svar, svarade utifrån att jag haft en partner som var jättesur när jag blev sen i stallet men oavsett om jag var i tid eller ej ville han inte göra nåt tillsammans ändå när jag kom hem 💀

Hade ni bestämt lunch så är det rätt ohyfsat av honom att inte uppdatera om hur dagen går eller föreslå andra planer i förväg som är mer kompatibla med cykelturen
 
Vi skulle käka lunch. Jag satt och pimplade vin till klockan ett, sedan åt jag lunch själv. Hade jag vetat om att han skulle komma vid två hade jag ridit en häst först.
Det hade jag också surat över. Generellt är jag själv väldigt dålig på att hålla koll på när jag kommer vara färdig i stallet och hade blivit galen om en partner förväntade sig att jag skulle passa tider eller rapportera tider varenda dag, men har man bestämt att göra något tillsammans är det såklart ett annat läge!
 
Jag skulle bli tokig på om min sambo ville veta exakt när jag kommer hem eller var jag är så känner absolut att jag inte kan ha såna krav på honom heller. Däremot så svarar vi förstås så fort som möjligt om någon av oss skriver/ringer och undrar.
 
Jag hade blivit rätt irriterad, och beroende på var de är; orolig. Det är klart att saker kan hända och att man inte ska behöva skynda sig bara för att (jag är ju i mer än hälften av fallen senare från stallet än jag tänkt mig), men vet man att någon väntar hör man av sig.

Det handlar inte om någon form av kontroll av vad personen gör, utan om att det gemensamma livet behöver flyta bra (och att man ska hinna reagera i tid om något hänt). Är tidsangivelsen "ingen aning" så är det så, men har man sagt en ungefärlig tid är det inte så svårt att höra av sig om det blir ändringar.
 
Jag hade önskat ett sms, speciellt om vi hade bestämt att vi skulle göra något efteråt. Bland det värsta jag vet att behöva vänta på besked.

Fast å andra sidan, jag har vänner som jag vet aldrig kan hålla vad de lovar. Så där förväntar jag mig oftast att det blir senare än bestämt eller kanske inte alls. Det är vad det är. Men med en partner hade jag tagit upp det och förklarat hur jag känner.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 575
Senast: Kraxa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 543
Senast: tott
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 907
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp