Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

här har du en som precis sprang allt hon orkade (nåja..) i spöregnet för att kasta på pållen regntäcket... :angel:

jag skulle haft ute på dagen med tunna regntäcken.

förresten, såg att horseware kommit med ett nytt täcke att lägga under insekttäcket så det bli vattentät!! :idea:
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Jag är medveten att du skrev att hagarna förblir som det är men JAG skulle ha byggt en hage i liknande storlek på det plattaste stället i den "skogsdunge" du nämnde och då ha dem ute på natten (har ingen erfarenhet av vare sig frusna eller särskilt insektskänsliga hästar men utifall om att jag hade haft...)
På så sätt kan de ha täckena på sig utomhus om du vill och ta in dem då bromsarna kommer fram. samtidigt får de lite mer stimulans och skydd av träden i hagen (antar här helt själviskt att stimulans i all annan form än spring är ok). I och med träden tror jag dessutom att stoet skulle röra sig på ett annat sätt även om hon bara skrittar, tänk serpentinaktigt runt träden men inte så påfrestande som ett litet voltspår skulle vara.
Sen att det inte växer särsklit mycket gräs under träden gör väl inte så mycket eftersom det inte finns i den hage de har nu heller.

Får man lov att fråga vad konvalesenscen går ut på?

MVH / Kajsa - med hästar i form av små vilda urponnies i hagen. Sahara eller nordpolen kvittar
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Dina hästar kan ju lika gärna gå i en vanlig hage... :crazy:

Min gick i 2 ½ vecka i en hage som inte var mer än 4 * 5 typ. inte så bra med mått men större var den inte. Nu har ökat på den. Så gått nu i "Liten" hage ( själv) i 5 veckor.
ska kanske ut med dom andra i den stora hagen nästa vecka.
Hon står dessutom inne på nätterna hela sommaren. Går alltid med ett tunt regn täcke om et ser ut att bli regn och om det spö regnar så väntar jag med att släppa ut henne eller tar in henne mkt tidigare. men vid sol osv så ärdet flugtäcke


Sen så om dina hagar är så dåliga i underlaget sp tycker jag att du kan låta dina gå inne. iallafall när det regnar mkt.

Sen så om du har en häst som min, som har svårt för regn osv så tycker jag att du ska låta den stå inne lr låta den ha ett tunnt regntäcke ute på nätterna om det börjar regna. Jag har valt att ha min inne.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Håller med om att hästarna säkert kan gå i vilken hage som helst. En sjukhage för mig är ca 5x5 m. Nu kan de ju springa hur lätt som helst.
Men jag tycker inte du är fjollig. Någon form av skydd mot väder och vind tycker jag ska finnas i alla hagar.
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Det är en väldigt svår fråga känns det som, och det finns nog inget riktigt bra svar helt enkelt. :crazy: Jag tror du får köra på din magkänsla och ditt samvete vad som känns bäst.

Ha ute dem kortare tid flera gånger kanske, hela natten, hela dagen, lite hipp som happ beroende på väder eller köra behårt på 9-9 varje dag ;) Det är nog bara att prova dig fram.

Har du tur får vi en varm höst så du kan rehabilitera dig själv sen när hästarna kan gå som vanligt. Att grubbla är jobbigt, speciellt på sommaren!
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

KL

Jag tror ändå att jag hade valt att ha dem inne på dagen, just för bremsens skull. Om det blir mycket brems finns väl risken att hon börjar springa för att komma undan dem?
Min pålle sover då lika bra dagtid som nattetid. när han går ute dygnet runt äter han ju mest på natten!
vi gjorde som så att hagen gick hela vägen fram till stallet, så de kunde gå in och ut själva som de ville. Dagtid stod de ofta inne och sov, natte tid var de ute.. De stod tom. i samma box sötisarna!
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Jag är medveten att du skrev att hagarna förblir som det är men JAG skulle ha byggt en hage i liknande storlek på det plattaste stället i den "skogsdunge" du nämnde och då ha dem ute på natten

Dungen är tyvärr inte en sån där platt trevlig 'skogsglänta', utan där det fins träd, där är det slänt/kuperat, och 'stock och sten'.

Annars skulle jag jättegärna ha dem i skog, då kan stackarna KLIA sig också, nog det de saknar mest, men märker på ffa valacken när han komemr in - det första han gör är att kliiiia hela sidan mot klimattan i boxen.

Är det platt så är det kalt här tyvärr, och är det skog är det bästa fall stenigt och ojämnt, och i värsta fall ordentligt kuperat med.

Till de som skrivit omd et:
Och ja, stoet kan gå i stor hage OM hon håller sig lugn där (rent konvalescentmässigt alltså). Men nej hon gör inte det. Men hon är lugn i sjukhagen. Så, jag gläds åt att jag kan ha såpass stor att de kan ströva lite, men ändå inte busar. Men att ge henne en hage som är mer än tio gånger så stor - så det blir bus och rejs. Nix, inte än. För mina hästar är 80*40 LITET, och även fast de kan springa och fnatta, så gör de det inte. Och dte räcker för mig. Om hon skulle springa i den så skulle jag bli tvungen att minska ner den, men alla är glada så länge mans lipper.

De snarkar ute idag med regntäcken, får se om det blir något av ösregnet hela natten smhi hotat med..
 

Liknande trådar

Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 315
Hästmänniskan Hej! Min pålla bor på lösdrift. Vi har inga egentliga sjukboxar och det har aldrig behövts tidigare. Nu har vi 3 halta hästar och min...
2
Svar
23
· Visningar
3 225
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Min valack går för närvarande med 2 ston i hagen. Det ena stoet är ute dygnet runt, det andra tas in nattetid. Tidigare gick även en...
Svar
2
· Visningar
1 113
Senast: frittan
·
T
Hästvård Det regnar och regnar och åter regnar.. Har tagit in hästarna på nätterna de senaste dygnen för jag har varit orolig för hur mycket det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 637
Senast: Valencia
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp