Var ska hästan bo?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Min pålla bor på lösdrift. Vi har inga egentliga sjukboxar och det har aldrig behövts tidigare. Nu har vi 3 halta hästar och min lär behöva stå på box i säkert 2 månader (till). Och nu vet jag inte vad jag ska göra. Pållan behöver flytta omgående för att ha möjlighet att stå inne när det börjar regna ute- nu går hon i minilösdrift/sjukhage med en "kompis", vilket innebär att hon aldrig riktigt får komma in och torka upp.

De 2 alternativ jag hittat är:
1. Fullservice
* 8 mil hemifrån. De tar hand om allt inkl tvätt av den skadade hoven.
* Kallstall (vilket känns bra när hon är van vid lösdrift), boxen ca 14 kvm.
* Hon ser de andra hästarna och har sällskap nattetid.
* Strö (halmpellets), silage, everything ingår.
* Kan få en sandhage att gå i, själv.
* Kostar 3000.
Nackdelar
*Jag kan inte vara där mer än kanske max 1 gång/vecka pga avstånd och brist på bil.
* Jag känner inte människan som driver stallet- har hittat henne på nätet. Hon är hästmassör och avlar och verkar duktig och pålitlig. Googling har inte visat något negativt.
* Väldigt kraftigt silage (10 mj och 110 smrp) och min tjej är extremt lättfödd när hon vilar.
* Extremt långt till kliniken dit vi lär åka 1 gång/månad.

Alternativ 2.
* Helkollektivstall, 4 hästar troligtvis, några "ska" flytta, men vi vet inte när eller om det blir.
* 15 min hemifrån med cykel.
* Jag kommer behöva vara där varje dag och fixa hoven och efter 2 månaders fixande redan är jag helt ärligt inte säker på att jag orkar mer.(Jag har haft en helt galen höst med exjobb och rapporter och dessutom den skadade hästan som stått sen slutet av augusti (om jag inte minns fel)
* Står på halm i mindre box. Halm och hö till självkostnadspris, ingen analys på höet- det får jag ta själv. Fina fröken är känslig i luftrören så jag vet inte om hon fixar halmen.
* Kostar ca 600/månad.
* Jag får bygga en hage hon kan gå i.
* Regnar det kommer hon inte se de andra hästarna, eftersom hon då antagligen kommer behöva stå inne.

Hjälp med detta vore underbart. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra eller hur jag ska tänka..

mvh/ Lavinia, rådvill.
 
Sv: Var ska hästan bo?

Om pengar inte är ett problem ser jag en del fördelar med alternativ 1. Däremot, om jag haft en skadad häst hade jag ställt mig lite tvekande till att någon annan, som jag inte känner, ska ta hand om, byta bandage osv på min häst och jag bara har möjlighet att vara där en gång i veckan och "kontrollera". Men om personen nu är så pålitlig och bra som man skulle vilja tror jag hästen kommer må mycket bättre där än i det andra mindre stallet. Det är ändå en ganska lång tid hästen ska vila och hästar återhämtar sig i allmänhet bättre i en miljö där dem är lugna och trivs. Står hon inne i stallet och stressar för att hon inte ser de andra hästarna samt kanske blir dålig i luftrören av halmen lär det inte påskynda hennes tillfrisknande.

Ang höet i stall ett, det går inte att göra en deal med stallägaren där du tar in eget hö att fodra med mot att du får lite avdrag på hyran kanske?
 
Sv: Var ska hästan bo?

självklart helinackorderings alternativet.

jag hade blivit förvånad om det inte går att diskutera foder frågan med den service som ingår på det stället.
tusen ggr mer enklare att ha EN sak att fixa med (eget foder) än alla de femtielva tusen osäkra frågetecken samt engagemang du har i alternativ 2.
 
Sv: Var ska hästan bo?

Hej!

Som jag förstog det fanns det halm att ge på ställe 1, så jag kan ge av det för att fixa till vettig energibalans. Annars är det det silaget som finns- pga avelsverksamheten. Att ta med eget foder för 2 månader kan också bli svårt, eftersom jag så sällan kan vara där och det är jättesvårt att hitta hö här där jag bor (vi hade gett hö om det funnits att få tag på, men det gör det inte).

Men det är precis som du säger- jag har bara läst på nätet och kan inte lova att människan är ok och jag kommer ju inte heller ha så stor möjlighet att kolla det. Hon verkade inte heller tycka att feta hästar är så farligt.. *svårt*. Gahhh..

/Lavinia, (och pengarna spelar mindre roll, det viktiga är att fröken mår bra).
 
Sv: Var ska hästan bo?

Hej!

Min pålla bor på lösdrift. Vi har inga egentliga sjukboxar och det har aldrig behövts tidigare. Nu har vi 3 halta hästar och min lär behöva stå på box i säkert 2 månader (till).

Jag hoppas det löser sig för dig men jag blir lite brydd om detta med lösdrift-häst.

Vi har ju lösdrift för nöt och vi måste ha sjukboxar tillgängliga så vi kan ställa på box om det skulle behövas, det verkar inte finnas som krav när man har häst???, undrar...
 
Sv: Var ska hästan bo?

Det är lag även för häst. dock finns det inget specificerat ang. antalet per antalet hästar vad jag vet.

jag hade aldrig flyttat in i ett stall ö.h.t där det inte finns sjuklösnings alternativ redan preparerade.
 
Sv: Var ska hästan bo?

Hej!

Det finns sjukboxar, men inte för 3 av 4 hästar. Det har inte varit något problem tidigare heller.

/Lavinia
 
Sv: Var ska hästan bo?

Usch svårt. Men alternativ 1 låter jättebra. Det blir två gånger ni behöver åka till kliniken så det kan det vara värt? Jag skulle åka dit och kolla ordentligt, och be att få någon referens att ringa till. Verkar allt positivt då hade jag valt det.
 
Sv: Var ska hästan bo?

Hej!

Jag bor med massor av stall runt knuten. Inga har några platser och dom som har platser har antingen dålig stallmiljö, dåligt foder, galna stallägare (det har vi extremt gott om här!) eller är helt enkelt lika svåra för mej att ta mej till som stallet 8 mil bort- plus att de såklart inte kan sköta mockning och tvätt av hoven, så jag måste ta mej dit varje dag.

Detta är de två realistiska alternativ jag hittat och då har jag kollat runt med diverse massörer (som åker runt i hela stan) och mina tränarkompisar utspridda både nära och långt ifrån. Jag har även efterlyst stall, men det verkar som de flesta inte är intresserade av tillfälliga gäster och jag kan inte stå på ett stall flera mil bort om jag ska hinna med jobbet också.

Jag hittade ett stall 2.5 mil hemifrån, men där skulle jag behöva vara varje dag och jag kan inte skippa jobbet för att harva runt på buss i flera timmar (när bussen dessutom bara går 2 ggr på morgonen och 2 ggr på em).

Man skulle kunna tycka att i en av sveriges hästtätaste kommuner skulle det kunna gå att hitta nåt vettigt, men alla bra stallen är fulla, jämt.:-(.

/Lavinia, som har letat och letar och letar. Tittar alltid efter vettigare platser, men det är ruskigt svårt att hitta.
 
Sv: Var ska hästan bo?

Hade du bott nära mig hade jag välkomnat din häst. Har själv en 2 åring på boxvila så hon hade inte klagat på stallsällskap :(
 
Sv: Var ska hästan bo?

Nu tänker jag vara lite hård men om du inte orkar ta hand om hästen längre så är det ju snällare att ta bort henne.
Att lämna bort en sjuk häst till helinackordering är något jag aldrig skulle göra. Skadan hinner ju försämras MASSOR på en månad om det nu är så att du inte hinner komma oftare. Dessutom så tycker jag det är riktigt illa att lägga ansvaret på stallägaren. Jag som stallägare skulle aldrig gå med på det.

Jag skulle försöka hitta fler lösningar.
 
Sv: Var ska hästan bo?

Fast ts kan ju inte hjälpa att det krånglar med stallplatsen?

Det finns gott om ställen där man tar emot konvalescenter just av den anledningen att man i ett vanligt kollektivstall kan få svårt att få ihop det på ett bra sätt. De är ju oftast designade för friska hästar.

Jag har haft helinackorderingar, och sköter alltid dem som om de vore mina egna hästar, inklusive ev. sårvård och dylikt. Är man bara överens om det från början och litar på varandra så ser inte jag det som ett problem.
 
Sv: Var ska hästan bo?

:confused: vaddå riktigt illa att lägga ansvaret på stallägaren? :confused: Hon erbjuder ju det som tjänst?
 
Sv: Var ska hästan bo?

Hej!

Det där måste ju varit det absolut dummaste jag nånsin hört.

Ska jag avliva en häst på 7 år för att den har en hålvägg som tagits upp och nu behöver stå på box i ungefär 2 månader?? Det är så dumt att jag inte ens vet varför jag svarar på det.

Konvalescentstall dräller det av därute, tyvärr inga i min direkta närhet och de som finns är fullbokade för lång tid framöver (Dom hästarna kanske också borde tas bort, jag vet att åtminstone en hade en hovbensfraktur). Så varför är det fel att skicka hästen nånstans där den blir omhändertagen av en person som uppenbarligen orkar och vill ta hand om den och som dessutom får betalt för det??

Hur tror du det funkar med trav och galopphästar?? Dom står kvar på banan och tar upp plats när dom är trasiga??

Och varför skulle inte någon annan kunna ta hand om hästen lika bra eller bättre än ägaren??

vojne vojne vojne..

/Lavinia, som nu måste avliva sin 7-åring med mycket god prognos för att lösdriften inte har möjlighet att stalla in denna häst också.. Antar att det bara är att ringa nödslakt på en gång.
 
Sv: Var ska hästan bo?

Kanske bara är jag men jag har hört ett antal historier där folk har lämnat iväg sina hästar och de inte har blivit bättre. JAG skulle aldrig ta den risken bara för att jag inte orkar längre. Om du säger att det bara är 2 månader kvar så är det ju bara att köra på de två månaderna.

Du skrev ingenting om att det var ett konvalesens-stall. Det är ju ganska mycket pill med att få ordning på hålvägg och det är viktigt att det sköts annars blir det ju värre. Vet du att stallägaren förstår vad det innebär med skötseln?

Jag kanske har problem med att lita på folk men det beror på mina egna erfarenheter.
 
Sv: Var ska hästan bo?

Är det här verkligen dina enda alternativ? Det känns som det skulle gå att hitta vettigare och framför allt närmre.

Jag skulle i ditt fall verkligen satsa på helinackordering men en vettig människa som kan ta hand om henne. Undersök om det finns några rena konvalescentstall där du kan ha henne, så som man ofta gör med travare som blir skadade, så kolla i de kretsarna. Oftast har man ju där också redan ett fungerade samarbete med veterinär
 
Sv: Var ska hästan bo?

Hej!

Jag har redan kollat konvalescentstallen i "närheten". Ingen har plats, totalt fullbokat. Jag har pratat med massörer/equiterapeuter som åker runt i hela området(och samarbetar med veterinärer), ingen kan tipsa om nån plats. Jag har efterlyst vettiga platser bland mina ryttarkamrater (som bor både nära och längre bort) och ALLT är fullt.

Och eftersom jag inte har någon bil och inte heller har råd att skaffa en just nu (och ändå inte skulle ha nånstans att ställa den utan att få böter) så är jag lite låst till mina alternativ. Dessutom är det bråttom, hästan går nu på lösdriften, eftersom inget annat alternativ finns.

Jag har kollat upp diverse stall i närheten, men jag kan inte tycka att dåligt foder och dålig stallmiljö väger upp att jag kan träffa pållan oftare (och jag måste ändå spendera minst 50 min i enkel riktning för att ta mej till sagda stall). Det finns ett alternativ relativt nära, men det är 10 min promenad på krokig 70-väg(efter 25 min buss) och kostar 600 kr/dygn och pållan skulle få stå själv. Det har jag inte råd med på långa vägar, hur gärna jag än vill. Jag har kollat upp stall i området tidigare och vet var man inte kan stå- det är där platserna finns. Jag kan säkert stå på mitt gamla stall, men då blir det permanent boxvila- där finns inga torra hagar och jag måste vara där och skura och skrubba varje kväll och sen ta bussen hem- det tar 1 timme.

Tro mej, jag har letat stallplats i området i 10 år och det finns inte särskilt många. Stall som tar in konvalescenter för 2 månader (eller vad det nu blir) än färre.. I vår kommun sköter man sånt här "in stable".

/Lavinia
 
Sv: Var ska hästan bo?

Har jag förstått dig rätt om jag uppfattat det som att det bara är under pållens konvalescenstid som den behöver ett nytt hem och att den vid friskförklaring kan flytta "hem" igen?

Av de två alternativen, som inte direkt är ulitmata ngn av dem, så hade jag isf valt nr ett. Jag hade nog dessutom försökt att hitta ngn utöver stallpersonalen (ngn utifrån) som kunde titta till min häst ett par ggr i veckan, som backup. Då skulle jag känna mig lite extra trygg med att pållen har det så bra som det går att ordna under den tid den frisknar på sig.
Tufft beslut dock att inte få träffa hästen så ofta som man skulle vilja göra, men så som jag förstår på dig så är du kanske ändå just nu i behov av en liten paus?
 
Sv: Var ska hästan bo?

Nu tänker jag vara lite hård men om du inte orkar ta hand om hästen längre så är det ju snällare att ta bort henne.
Att lämna bort en sjuk häst till helinackordering är något jag aldrig skulle göra. Skadan hinner ju försämras MASSOR på en månad om det nu är så att du inte hinner komma oftare. Dessutom så tycker jag det är riktigt illa att lägga ansvaret på stallägaren. Jag som stallägare skulle aldrig gå med på det.

Jag skulle försöka hitta fler lösningar.

Helt otroligt korkad svar. :grin:

Vi tar emot travar konvalecenter i mån av plats och skulle vi då säga till ägarna att det är bättre för dom att slakta än att försöka få ihop den där tåsträckaren/senan/griffelben/ kvadratmeter stora skadan???

Tycker att TS ska gå på referenser och med jämna mellanrum kolla att allt är ok..
3000 i månaden för helinackorderad sjukling är ett lågt pris om man tänker på jobbet. Väl tänkt om hon verkligen kollar upp vad som görs.

Men att hon skulle ta bort sin häst p.g.a. en hålvägg är väl lite magstarkt..

AM
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 177
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 305
Senast: warg
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 782
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 139
Senast: Twihard
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp