Bukefalos 28 år!

Är jag redo för att köpa häst?

M

Manhattan_98

Jag är en erfaren och ordentlig tjej på 13 år som ÄLSKAR hästar. Jag har ridit på ridskola i ca. 6 år och jag är medryttare på ett 12-13 årigt varmblodssto (fd travare). Då jag började rida henne var hon bara inriden men inte utbildad, så det jag tränade i början var tex att stå still. Men nu efter drygt 1 år så kan man till och men trava på volter. Jag tycker inte om hästar för ridningens skull utan för kontakten till hästen. Att man får en vän för livet som aldrig sviker och alltid har tid att lyssna. Att bara pyssla om hästen räcker för mig, mocka och såna saker har jag inte heller nåt emot att göra.
Men min mamma säger att jag inte får en häst och jag förstår inte varför. Hon säger att hon är trött och inte orkar ta ansvaret, men det gör ju jag.
Det kanske är ganska svårt att säga om jag är redo för att köpa en egen häst men jag hoppas att nån kan det.
MVH en hästgalen tjej!:):)
 
Sv: Är jag redo för att köpa häst?

Hej!

Jag kommer vara lite tråkig nu.

Tyvärr är det så att du är 13 år, du är inte myndig och även om du tar det "jobbiga" ansvaret i stallet så är det din mamma som kommer vara ägare till hästen, stå på kontraktet på stallplatsen och vara den som är ansvarig för att du sköter dej och din häst på bästa sätt. Det är hon som kommer betala stallhyra, skoningar, träningar och dessutom vara den som oroar sej när du är ute och rider. Hon kommer antagligen också vara den som får ta hand om hästen om du skulle tröttna, vara sjuk eller om du vill resa bort. Dessutom måste hon se till att inte bara hästen får rätt vård, hon måste också se till att pengarna räcker till dej och henne och alla vanliga saker (telefon, internet, mat, kläder osv osv).

Om din mamma anser att hon inte orkar ta det ansvaret skulle jag säja att du är redo att skaffa häst den dagen du kan betala för hästen själv, köpa den själv och verkligen ha hela ansvaret. Så länge mamma betalar och du inte ser att hon därmed har ansvaret är du inte redo:-).

/Lavinia, köpte sin första häst som 20-åring, jag tyckte också jag kunde ta hand om hästar och rida från jag var 13, men mina föräldrar ville inte heller ha ansvaret. Nu förstår jag varför..
 
Sv: Är jag redo för att köpa häst?

Lavinia,

Jag kunde verkligen inte sagt det bättre själv. Själv köpte jag min första när jag var 40... och barnen var tillräckligt stora för att klara sig utan mig emellanåt. Nu står dotterns häst nr 2 i stallet. Jag har fått ärva hennes första, och min häst åkte till fodervärd - på livstid. Vår tillvaro bygger på att jag i grund och botten har ansvaret för hästarna, och rider båda om det kör ihop sig med skola eller annat som faktiskt är viktigt när man är tonåring. Och jag VILL ju rida båda, jag också. Jag är precis lika hästgalen nu som när jag var yngre, men alla föräldrar är inte så.
 
Sv: Är jag redo för att köpa häst?

Jag håller också med Lavinia.

Jag ska köpa min första häst om några veckor och jag är 21 nu. :)
Jag har tjatat om en häst typ hela livet men nu kan jag äntligen bestämma och betala allt själv istället. :)
 
Sv: Är jag redo för att köpa häst?

Håller med Lavina....

Jag köpte min egna första häst i år och jag är 43 år....då hade jag varit medryttare i alla år och fodervärd....jag började rida när jag var 8 år och älskat hästar i alla år, men jag har oxå gjort saker som typ rest,haft mc och lite annat kul innan jag skaffade häst och det är jag tacksam för.....jag ville oxå ha häst när jag var 13 år och mina föräldrar sa nej...jag förstog inte när jag var 13 år men idag förstår jag verkligen.....
 
Sv: Är jag redo för att köpa häst?

Jag köpte min första häst när jag var 12, ENBART för att tjejen jag köpte hästen av tog hand om mig(och hästen) så väl. Hade tidigare hjälpt tjejen att rida in hästar som kom importerade från rumänien, och detta var alltså en sådan jag köpte.

Innan jag köpte hästen hade ridit i 9 år och haft säkert lika många medryttarhästar. Trots detta var jag verkligen inte redo för en egen häst så tidigt. Det var helt och hållet tack vare förra ägaren av hästen som jag klarade detta då verken jag eller mina icke-hästkunniga föräldrar kunde de praktiska bitarna så som mat, avmaskning osv osv. Som är VÄLDIGT viktiga bitar när det gäller hästägande.

Det första halvåret stod vi kvar på stallet jag köpte hästen ifrån, därefter flyttade vi till ett stort stall i stan där många kunniga hästfolk fanns. Hade det inte varit för alla snälla människor runt mig hade jag aldrig klarat det.


Att ha häst är inte så lätt som man tror, så lyssna på din mamma, när du blir lite äldre kommer du att tacka henne för att hon inte gav dig häst för tidigt.
 
Sv: Är jag redo för att köpa häst?

KL
Många av er har bra poänger med kunskap osv men jag tänker (hästägare, 31 år) att det svåraste är egentligen att det kan vara väldigt jobbigt att ha häst, varje dag, jämt, oavsett väder, fester och allt annat som livet består av.
 
Sv: Är jag redo för att köpa häst?

Håller med Lavinia.

Jag fick visserligen min första häst när jag va 13 men mina föräldrar fick upp ett intresse dom också och tyckte om att vara i stallet och engagera sig. De tyckte om att de va så socialt och tyckte om att se mig må bra i stallet. Man får ju rätta sig efter sina föräldrar i den åldern eftersom de är dom som får stå för de ekonomiska och de har ju hela ansvaret även om man själv gör allt. Nu hade jag turen med tokiga föräldrar men de är tyvärr inte alla som har det.

Men kan du inte fråga din mamma om du kan få pröva ha en häst på foder? Hon kanske bara behöver se dig ta ansvaret först? :) Annars kan du ju lära dig mycket på att vara medryttare. :)
 
Sv: Är jag redo för att köpa häst?

För min del så fick jag min första egna häst när jag var 10, men även om jag mockade, skötte hästen osv själv så fick ju mina föräldrar ställa upp en hel del med både pengar och engagemang, skjuts bland annat. Så att dom är med på det är ju liksom ett måste hur tråkigt det än är. Min kompis fick en häst samtidigt och det var tack vare MINA föräldrar som hon kom till stallet osv, för dom körde då inte..
 
Sv: Är jag redo för att köpa häst?

Håller med Lavinia jag med.

Fram tills den dagen kommer, lär dig så mycket du kan om hästar! Läs böcker! kolla filmer, spela kunskapsspel, följ med andra ut och lär dig hur andra gör, det är jättenyttigt! Lär dig lite av allt, även ridningen, så är du förberedd för den dagen du har en egen och behöver veta vad det är som händer om det inte går som det gör i Pollux-böckerna : P (och så levde dom lyckliga i alla sina dagar) Finns mängder med material att läsa! Det finns ju ändå en del att läsa om man inte vill läsa tunga fakta böcker, finns ju Vi i Stallet (flera böcker, som även är en årlig tävling!) maxi, midi och minignägg (som är framtaget för ungdomar att få möjlighet att läsa häst på skoltid) osv. Hästkunskap cup finns med om man tycker det är roligt att testa sina kunskaper.
 
Sv: Är jag redo för att köpa häst?

I din ålder borde frågan nästan vara : Är mina föräldrar redo att köpa häst?

Det finns säkert jättemånga i din ålder som kan ta hand om och rida en häst, men i slutändan är det föräldrarna som ska stå för det ekonomiska och huvudansvaret för att ta hand om hästen på ett bra sätt. Det är ju foder, försäkringar, hovslagare, vaccinationer, stallhyra, träningar kanske, osv osv

Jag tycker att det är bra att du är medryttare nu tills du blir lite äldre och kanske kan visa din mamma att du klarar av det genom att kanske ha en foderhäst senare.

Jag är 42 och har 2 hästar ( sambon och bonusen rider den ena) och tycker att det i vissa perioder kan vara tufft att hinna med allt på ett bra sätt. Fast jag har dem hemma. Ska man då kanske åka eller cykla till hästen tar det ju ännu mer tid. Plus läxor och kompisar på det.
 
Senast ändrad:
Sv: Är jag redo för att köpa häst?

Jag fick min första häst när jag var 16, men jag var långt ifrån redo då. Jag köpte honom tsm med en annan tjej, men den tjejen blev sjuk och där stod jag tillsammans med en liten ponny som jag skulle ta hand om helt själv. Jag hade också varit medryttare och ridit på ridskola innan, men har du koll på alla vaccinationer, avmaskningar, ev. skador som kan uppstå? Hur mycket allting faktiskt kostar?

Jag hade ingen som helst aning om sånt här när jag fick min häst..

Att vara medryttare på massa olika hästar är nog ett bra alternativ först, då lär man sig samtidigt som man slipper ha allt ansvar själv :)
 
Sv: Är jag redo för att köpa häst?

Håller också med precis som alla andra..

Känner din mamma att hon inte vill vara med i detta kan det bli strul när hästen väl kommit..
 
Sv: Är jag redo för att köpa häst?

Japp alla har nog sagt svaret är inte din mamma med på galoppen så ..de ju hon som bestämmer i slut ändan då du inte är myndig, men vara medis på olika hästar är nyttigt man lär sig att ta ansvar och få känna hur de innebär att ha häst !:)äga häst är inte alltid en dans på rosor men som tur är har ja en bra mamma som hjälper mig med ansvaret är 16:bow:
 
Sv: Är jag redo för att köpa häst?

Jag köpte min första häst i november förra året då jag var 19 år, 20 nu. Jag hade tidigare ridit på ridskola i 10 år, varit ute och tävlat, haft 3 medryttarhästar, halvfoderhäst och helfoderhäst. Jag var en duktig ryttare helt enkelt, men där tog det slut.
Det man inte (iallafall inte jag) får lära sig som medryttare och på ridskola, i viss mån även som fodervärd, är att TA HAND OM en häst. När du har en medryttarehäst eller foderhäst är det ändå ägaren som styr det mesta,oftast bestämmer ägaren allt och man själv får betala för det.
Jag hade turen att hamna i ett stall där stallägaren och jag kunde utbyta kunskaper- jag om ridning och hon om hästägandet- annars hade jag aldrig klarat det. Nu har jag haft min häst i drygt 9 månader, och jag är fortfarande osäker. Jag vet att hästen ska avmaskas- men hur gör man?! Jag vet att hästen behöver olika typer av foder- men vilket?!

Ska du skaffa häst nu,så se då till att du har någon vuxen kunnig som står vid din sida hela tiden och har möjlighet att hjälpa dig dagligen! Någon i samma stall som kan ta ansvar för att "kolla dig" så att du inte gör något galet.

Och framförallt, tänk på att ALLT KOSTAR i hästvärlden! Du kan räkna på att det kommer att kosta visst mycket, men det drar ändå alltid iväg. Det räcker att hästen snubblar i hagen och gör illa sig- pang så ryker åtskilliga tusenlappar för veterinärbesök. Har du otur får hästen konvalecenstid och kan inte ridas; då är det inte alltid så kul att ha häst längre.
Du kanske vill ha nya saker till hästen, grimmor, träns osv.. Dyrt! Tänk på din stackars mamma som får betala kalaset sen ;)

Som någon annan sagt, pröva att skaffa foderhäst? Gärna där ägaren är hjälpsam och finns i närheten! Inte en häst som du tar emot på minst ett år, utan en som du kan lämna tillbaka direkt om det visar sig att det inte skulle fungera! På så sätt får både du och din mamma känna på hur det är att ha häst innan ni köper en "på riktigt" och låser fast er på en lång tid...

Hoppas allt går bra för dig! :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 120
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 503
Senast: Fiorano
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 080
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Morsning! Har ridit på ridskola i 4,5 år o rider bra i skritt o trav. Tyvärr har vi fått börja galoppera precis men jag klarar mig bra i...
Svar
17
· Visningar
1 773
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp