Är kieffer..

linzan

Trådstartare
så dåligt som alla säger, då tänker jag på sadlarna.....många sadelmakare som jag har pratat med har avrått från att skaffa en sådan pga bommen!
 
Det beror på hästen vad den har för rygg, sadeln i sig själv är bra men för det mesta passar den inte på hästar med kort rygg eller överbygd bak eller att sadeln är för lång.
 
många från ridande polisen, K1 och ridskolorna här i stockholm har keiffer. Men personligen tycker jag keiffersadlarna är för hårda
 
Kieffersadlar hårda?
Personligen har jag dock bararidt någon längre tid i våran egna Marzog dressyrsadel och en lånad Inn hoppsadel.
Bägge dessa är jättemjuka att sitta.
Trodde alla Kieffer sadlar var kända för att dom var så mjuka att sitta i.
 
Hmm, har precis köpt en Kieffer Nobert Kof till minhäst som också har lite kort rygg-den ligger kanon-betydligt bättre än min gamla Stubbensadel!
 
finns nog både och, men min rumpa kanske är för hård och benig :o :D
 
vår förra kieffer dressyr är bland de skönaste sadlar jag ridit i. Men kompisens connemara har en kieffer hopp som e hård som sten! hemsk att rida i! så det e nog lite olika... skumt :confused:
 
Jag tycker jättebra om Kieffer! Riktiga kvalitets-sadlar!
Sen det där om sadelmakarna...
Då bomvidden kan värmas om på Kieffer och alla sadelmakare inte är behöriga att utföra detta, för att garantin fortfarande skall gälla på sadeln, så rekomenderas den väl inte av en ej behörig sadelmakare.
Men det har ju inget med kvaliten på själva sadeln att göra, utan är väl mer en konkurens-fråga sadelmakare emellan.
Detta är i alla fall den information som jag fick då jag köpte mina Kieffers och det var inte någon propaganda för deras egna sadelmakeri, utan mer ett tips så att jag inte skulle få sadlarna förstörda av någon "klåpare".
 
Har hört att de lätt blir sneda. Min syster har haft två Kieffer-sadlar och båda har blivit rejält sneda. De har legat på olika hästar och den ena har jag ridit mest i, så jag tror inte att det beror på hästen eller ryttaren (det här har inte hänt med andra sadlar).
 
De har inte blivit sneda efter en bom-förändring då?
Att "fel" person har värmt om bommen? Kan mycket väl tänka mig att det kan bli så om man inte riktigt vet vad man gör.
 
Jag har en Kieffer dressyrsadel till min häst och det är den första lädersadel (av väldigt många provade) som passar henne och den är superskön! Många, bland annat mina två tränare har sagt att jag gjort ett kanonköp och hästen belv helt annorlunda (till det bättre!) att rida sen hon fick den sadeln! Bästa köp jag gjort!
 
Vad säger det att det är för fel på bommen??

Jag har haft min i över 8 år nu mod. Ludger Beerbaum och ska köpa en dressyrsadel mu också, vilket förmodligen kommer bli en Kieffer eftersom jag verkligen gillar dem.

Mjuk och skön är den dessutom också. :love:
 
När jag red på K1 på stenåldern så var det enbart Kieffersadlar som var tillåtna som privatsadlar. Det är ju länge sen nu, men det har varit kvalitetssadlar.

Annars fick man rida i manskapsadel :(
 
ehh.. på affären jag jobbar på levererar vi MÅNGA keiffersadlar till k1, så de håller nog på att byta upp sig en nivå :smirk:
 
ojoj... nu snurrar det i huvudet.. :crazy:

Passar Kieffern på en kort lite böjdrygg, aningen överbyggd bak...? Eller inte...???
Har fått tag på en Kieffer Garmich (vet inte hur det stavas) som jag är intresserad av, men måste köpa den osett p.g.a avstånd. Därav min fråga...????
Ni som har en Kieffer hur ser era hästar ut i rygg, manke osv...

Dessa sadlar..... ett nödvändigt ont tyvärr! Jag tror jag blir tokig snart. :crazy:
 
Vad jag vet så passar kieffer bäst på raka hästar. Prestige är bra på dom lite mer svängda ryggarna.Finns massor begagnade!
 
Jag har en kort, en lång och en "normal", min ligger lika bra på allihopa... :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: Sasse
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
889
  • Artikel
Dagbok Idag fick jag ett spontant infall och ringde en barndomskompis som jag inte träffat på cirka 10 år och som jag inte haft kontakt med på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 527
Senast: Motacilla
·
Träning Tänkte lägga in en dag i veckan med bommar som styrketräning. Skritt och avsuttet till att börja med, varierad höjd men gärna lite högre...
Svar
3
· Visningar
807
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp