Träning med bommar - hur mycket?

Brassneck

Trådstartare
Tänkte lägga in en dag i veckan med bommar som styrketräning. Skritt och avsuttet till att börja med, varierad höjd men gärna lite högre så han får lyfta på fötterna. Otränat djur som går i platt hage (tyvärr).
Hur många bommar och hur många gånger/hur länge för att det ska bli nån effekt? Jag förstår ju att jag ska börja smått och bygga upp över tid men vet inte var jag ska börja och var jag ska ”sätta ribban” så att säga. Vore fint med någon slags plan :)
Hur gör ni?
 
Tänkte lägga in en dag i veckan med bommar som styrketräning. Skritt och avsuttet till att börja med, varierad höjd men gärna lite högre så han får lyfta på fötterna. Otränat djur som går i platt hage (tyvärr).
Hur många bommar och hur många gånger/hur länge för att det ska bli nån effekt? Jag förstår ju att jag ska börja smått och bygga upp över tid men vet inte var jag ska börja och var jag ska ”sätta ribban” så att säga. Vore fint med någon slags plan :)
Hur gör ni?
Jag gillar att träna hästarna från marken och när jag köpte ett fullblod från banan var hon helt ovan att gå i hage och lyfta sina fötter så jag började dels med att gå promenader och skritturer i skog och mark, dels introducera bommar, först var det katastrof och stress men så småningom har hon blivit väldigt balanserad och lugn. Bommar var nytt för henne så jag tar nästan alltid fram bommar när jag är i ridhuset, använder dem upphöjda att gå över innan passet och arbetar i trav och galopp på töm, lina och uppsuttet numera. Det tog dock tid för henne att lära sig arbeta över dem och inte bli stressad så man får prova sig fram vad som fungerar. Numera innebär de fokus för henne.
Jag brukar också passa på de dagar jag promenerar henne att kliva över allt möjligt ute, terränghinder, diken, kliva upp på bankar, gå över upphöjda bommar/låga hinder lite kors och tvärs så hon får balansera sig och använda sina muskler och träna sin balans.
 
Kan du inte utgå från hur trött hästen känns? Jag tycker man märker hur mkt de orkar.
Personligen hade jag kunnat ta fram både trav- och galoppbommar direkt men inte köra överdrivet många repetitioner. Även mkt skrittpauser under passet.
 
Jag jobbar min ponny lös över bomserier. 3-6 bommar (men ju fler du orkar bygga fram desto bättre). Dvs skritt och upphöjt 21 cm. Använder mig av godis efter varje serie och kan på så vis kontrollera hur många repetitioner det blir.

Brukar nöja mig med 10-12 repetitioner, speciellt om man inte kan göra nåt annat däremellan.

Noga med avstånd också, i början ska det vara lätt så då får man anpassa efter hästens naturliga steglängd.

Jag gör detta en gång/vecka och märkte effekt (ryggmuskler) redan efter några veckor. Då gör vi iofs andra ryggstärkande saker ytterligare en dag/vecka, men helt klart har bommarna effekt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 697
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 254
Senast: IngelaH
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
1 833
Senast: Marje
·
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 410
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp