Är lärare verkligen så dumma?

Bara att du problematiserar det på det sättet (att det är läraren som är dum) säger det mesta om ditt synsätt.

Det är helt omöjligt att ta ställning till er diskussion i sin helhet utifrån trådstarten (vet alltså inte om jag skulle hålla med dig om att läraren "inte diskuterar). Det man dock kan tycka till om är ju de fraser där du citerar dig själv, vilka inte framställer dig i så trevlig dager.
Dum är nog fel ordval, men när man inte skriver på samma nivå (har olika tankesätt, inte nivån av dumhet) blir det svårigheter. Jag hade definitivt kunnat utrycka mig annorlunda och "trevligare" för att prata lärarens språk, men jag är tveksam till om det hade hjälpt.
 
Förtydligande: jag tror faktiskt inte det. Men ibland känns det så.

Jag har lektion skriftligt, har aldrig träffat läraren.

Jag hade lektion idag, matte. Jag gjorde en miss första uppgiften men rättade mig själv. Läraren frågar några andra likadana frågor (olika siffror men exakt samma räknesätt) och jag svarar. Efter några uppgifter tröttnar jag och frågar "Känns det här nödvändigt?". Läraren svarar "Ja vi ska stärka och befästa kunskaperna". Det är inte så man befäster kunskaper, repetion är bra men med vissa intervaller och då räcker det med att påminna om att såhär gör man, inte traggla många uppgifter. Det har tagit mer än en termin för att jag öht skulle få uppgifter, så jag ligger lite efter men inte överdrivet då jag alltid legat lite före.

Jag svarar att då kan hon ha lektion med någon annan.
Bara första tycker jag att hon borde förstått, nu är jag enligt mig övertydlig.
Då frågar hon: Tycker du att vi ska gå vidare till uppgift 6 istället?

Den är precis likadan, men det är en textuppgift så man måste hitta siffrorna vilket inte är svårt. Det är få människor jag är så tydlig och konsekvent med som med skolfolk, för att undvika missförstånd. Jag är ofta sarkastisk utan att vara otrevlig, men det är så jag är. Det är jag inte med lärarna, de verkar inte kunna tolka det utan tror att jag är dum på riktigt.

Jag frågar om hon läste vad jag skrev, hon svarar att hon gärna vill fortsätta lektionen med mig. Det hjälper inte att hon vill det när hon inte läser vad jag skriver, alternativt hittar egna tolkningar.

Jag frågar om hon har rätt inställning och kunskap för det. Observera att jag inte ifrågasätter hennes förmåga som lärare generellt.

Hon frågar om vi ska gå vidare till uppgift 6.
Nu har jag tröttnat ordentligt.

Jag svarar att läs igenom vad jag har skrivit så har du svaret.

Nu har tiden för lektion gått ut så hon säger att vi slutar nu och hörs nästa vecka.

Jag är medveten om att jag inte är jättetrevlig, men kan faktiskt inte tycka att hon är det heller. Jag hade kunnat skriva vad jag tänkte, men det om något hade vart otrevligt.

Nu kom min mamma hem frän sipmötet (som var planerat idag). Då säger hon att de har sagt att det räknas som kränkande det jag skrivit? Och att rektorn minsann läst konversationen. Jaha, gör det då.

Jag är inte rädd för rektorn och har inga problem med att stå för vad jag sagt eller skrivit, anledningen till att jag vill ha lektion skriftligt. Min tanke med skrift är att både jag och läraren måste stå och hålla vad som skrivs (vilket det inte gör ändå).

Jag har alltid haft problem med att ha lätt för mig, jag vill inte riskera att det blir som i andra klass. Jag har lägre tröskel till vad som är traggel än de flesta och vad jag haft om skolan lyssnat.

Så nu är min fråga, tycker ni att jag var otrevlig/ kränkande mot läraren?
Haha, det var faktiskt en ganska kul text :)
 
Haha, det var faktiskt en ganska kul text :)
Jag hade ju önskat att läraren också hade kunnat ta det så, och inte bara se det som att jag försöker vara elak. Jag fungerar inte som "alla andra", och den informationen borde hon fått. Tro det eller ej, men jag menar bara att bli förstådd, inte vara elak för att det är så roligt :)
 
Jag hade ju önskat att läraren också hade kunnat ta det så, och inte bara se det som att jag försöker vara elak. Jag fungerar inte som "alla andra", och den informationen borde hon fått. Tro det eller ej, men jag menar bara att bli förstådd, inte vara elak för att det är så roligt :)

Det ser ut som om du försöker läxa upp läraren i den här trådstarten. Jag vet inte om jag hade skrattat eller blivit förbannad om jag varit läraren. Din intention kan säkert ha varit något annat - men jag har svårt att tolka på något annat vis
 
Det ser ut som om du försöker läxa upp läraren i den här trådstarten. Jag vet inte om jag hade skrattat eller blivit förbannad om jag varit läraren. Din intention kan säkert ha varit något annat - men jag har svårt att tolka på något annat vis
Om du hade vart läraren hade du troligtvis haft informationen om hur och varför skolan inte fungerar speciellt bra. Jag försöker inte "läxa upp" läraren, men tycker att hon borde lyssna. Jag hade kunnat formulera mig annorlunda, men gjorde inte det och nej, jag ångrar inte vad jag skrev.
 
Mycket av inlärningen i matematik går genom repetition. För de allra flesta är det nödvändigt att grundläggande räkneregler sitter ordentligt för att man skall kunna lösa svårare uppgifter, det gäller även, och kanske ännu mer, på universitetsnivå.
Ja, men vad jag vet är det ungefär med mellanrummen 10 minuter 1 timme en dag, en vecka, en månad och ett år. Just repetionen då, inte uppgradera kunskaperna inom ett ämne.

Tillägg: det är självklart individuellt. Jag som hör till 2e är annorlunda än en "vanlig" människa, men det här är något generellt som jag tror funkar hyfsat på de flesta :)
 
Ja, men vad jag vet är det ungefär med mellanrummen 10 minuter 1 timme en dag, en vecka, en månad och ett år. Just repetionen då, inte uppgradera kunskaperna inom ett ämne
Det också såklart men det handlar också om att räkna många uppgifter, de här "enklare" reglerna behöver sitta som en självklarhet om man skall kunna lösa svårare uppgifter.

Ungefär som att cykla, om man behöver koncentrera sig på att hålla balansen är det mycket svårare att hålla koll på övriga trafikanter så att man inte kör på någon. Kanske inte den bästa liknelsen men ungefär så är det för nästan alla. Men undantag finns såklart och hur mycket mängdträning som behövs är också såklart individuellt.

Sen är förstås undervisningen i matematik på lägre nivåer erbarmligt trist, jag började inte gilla ämnet på riktigt förrän jag kom till universitetet.
 
Jag är lärare. Jag hade ärligt talat tyckt (men inte sagt. Jag är ändå vuxen) att du kunde klara dig själv då om du ändå visste bättre. Sjukt otrevligt att ifrågasätta lärarens kompetens på det sättet. Och när det gäller repetition så är det ju så att när det gäller matte så handlar det om att nöta och nöta och nöta. Som lärare kan man ju inte veta att eleven faktiskt har fattat bara för att det blir rätt ett par tre gånger.
 
TS, vad sägs om att säga till exempel "jag känner att jag har fattat det här nu och skulle gärna göra någon annan typ av uppgift ett tag eftersom jag lätt tappar suget av att göra flera liknande uppgifter på varann" istället för det väldigt otydliga "känns det här nödvändigt"?

Tråkigt nog ( ;) ) är ju tankeläsning sällsynt även hos lärare, och för att få fram varför du inte vill fortsätta med uppgifterna behöver du kommunicera mycket tydligare än vad du tycks ha gjort. Hur ska hen annars förstå vilken uppgift ni ska gå vidare till istället?

Jag håller med övriga om att du lät otrevlig i din dialog med läraren, när det hade varit ganska enkelt ändå att förklara vad exakt som kändes jobbigt/tråkigt/onödigt för dig.
 
Dum är nog fel ordval, men när man inte skriver på samma nivå (har olika tankesätt, inte nivån av dumhet) blir det svårigheter. Jag hade definitivt kunnat utrycka mig annorlunda och "trevligare" för att prata lärarens språk, men jag är tveksam till om det hade hjälpt.
Det sista - det är det som ingår i game:t som vuxen, man behöver uttrycka sig annorlunda och trevligare i många situationer 😅
Ibland kan det kännas som att man är överdrivet trevlig/försiktig men det behövs ibland tycker jag.
Personligen så är jag rätt ung fortfarande men har märkt skillnad i min egen attityd om hur folk talar till mig, försöker de vara trevliga och försiktiga så uppskattar jag det mycket bättre. Medan trampa på tår, som en fd kollega gjorde nyligen, funkar inte alls, det leder till arga känslor mellan varandra. Med det sagt så menar jag inte att du har trampat på tår, jag vet inte vad som har exakt sagts mellan er. Men rent allmänt alltså.
Själv tycker jag att jag har faktiskt märkt just denna förmåga hos dig när du skrivit här på buke (jag har faktiskt tänkt på just detta!), jag har fått intrycket att du är duktig på att anpassa dig och vara trevlig. Så jag tvivlar inte på att du kan :)

Men ja, gud ibland kan det vara trögt och stå upp i halsen på en att försöka vara artig mot någon. Grodor hoppar lätt ur munnen på en då. Snackat tillbaka mot lärare har väl varenda människa som tonåring gjort :D Så det är inget speciellt, utan något som nästan tillhör och som leder till att man lär sig det här med trevlighet. Så länge man försöker så :up:
 
Utifrån din trådstart: Ja, du var otrevlig.

Man kan trots allt förutsätta att 1) Läraren har kunskap och utbildning i att bedriva undervisning 2) Läraren är där för att hjälpa dig.

Jag kan inte se något konstruktivt alls i att du, utifrån vad läraren skrev till dig, ger svar tillbaka där du ifrågasätter lärarens kompetens och därtill visar totalt ointresse genom att skriva att hen lika gärna kan ha lektion med någon annan. Fast läraren försökte vara tillmötesgående och frågade om ni skulle gå vidare med en annan uppgift, och även uttryckligen skrev till dig att hen gärna ville fortsätta lektionen, d.v.s. ville hjälpa dig.

Det är din utbildning det handlar om. Har du önskemål eller undrar över undervisningen så säg det; be läraren förklara för dig. Förklara om du tycker att läraren misstolkar dig - och lyssna in vad läraren har att säga. Ha en dialog. Att bara snäsa av på det sättet du gjorde är både otrevligt och slår framför allt bara tillbaka mot dig själv.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 046
Senast: MJLee
·
Hundavel & Ras Jag har aldrig köpt en valp, haft en hund men köpte henne som vuxen. Självklart kollade jag upp hennes hälsa innan men med mer kunskap...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 593
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 504
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Min systerdotter började gymnasiet i Augusti. Det gick bra men hon blev sjuk. Det började med en förkylning (ej corona) men den gick...
2
Svar
28
· Visningar
3 935
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp