Är lamm känsliga för kyla?

Inka-90

Trådstartare
Vi fick 2st tackor i höstas som vad betäckta och ska lamma i April.
Jag har aldrig haft egna får och undrar nu lite om lammningen.

Våra får går i en skogshage och har ett stort vindskydd samt att de har en stor box inne på logen där de kan gå in och ut som de vill, de fodras där inne.
jag trodde att fåren kunde llamma inne på logen och efter några dagar när man ser att alla mår bra och äter kan de släppas ut på lösdrift igen.

En granne sa till mig att fåren måste komma in innan lamning och att lammen måste vara inne 1månad innan de kan börja gå ut.
en jobbarkomis som har får sa att det räcker om de är inne en vecka innan och en vecka efter lamnmning,.

så hur gör ni?
jag har ju en ledig box inne i stallet, är det lämpligare att ta in dem där ?
samtidigt e ja inte så pigg på o ha dem inne i stallet..
 
Sv: Är lamm känsliga för kyla?

Jag kan inget om lamm själv. Men bonden som är granne till "mitt" stall har sina får och de små lammen ute nu.
 
Sv: Är lamm känsliga för kyla?

Det finns en mycket bra bok om får som heter...

Får. ( I serien nya vägar i lantbruket om jag kommer ihåg rätt..)

Låna den på biblioteket. Det står det mesta om fårskötsel i den.

/KT
 
Sv: Är lamm känsliga för kyla?

Ha du dom på logen, en vecka inne tycker jag låter bra, så man ser att lammen diar ordentligt! Är inte ens säker på att man får ha får och hästar i samma stall!
Dom är inte känsliga för kyla så länge tackan slickar dom torra och dom får dia. Och gott om strö!
Det är värre om dom blir blöta, då måste man se till att få dom torra, men om tackan har god modersinstinkt brukar det inte va några problem.
Men tänk på att lammen måste ha råmjölk det första dygnet, har inte tackan det kan man ta råmjölk från kor.
Och om tackan får mer än 3 lamm kan dom behöva stödmatning, vi brukar ge ko mjölk då eftersom det är KRAV och vi även har mjölkproduktion på gården!:laugh: Men det finns ju lammnärinng i butik!

Skulle va kul att höra hur det går sen när lammen är födda!:banana:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 234
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 767
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp