Bukefalos 28 år!

Är mysteriet löst och vad menas?

T

teammalmgren

Mitt flb har idag haft Besök av Equterapeften. Han hittade lite grejer som jag skulle behöva diskutera igenom lite. Det han har haft problem med är att gå på volt, haft ont i ryggen samt 3 gradig hälta runt om.

Exteriört sett är han ok förutom att han e kohasig och har något hängande framknän.

Detta hittade han:
Vänster bak: Insida griffelben, tvärband has.

Höger bak: Ytliga böjsenan lite öm vid palp. Gaffelband strax ovan förgrening, Has tvärband ÖM!!

Höger fram: ytliga böjsenan något palp. öm, liten känning gaffelband.

Vä+Hö bak insida lårmuskel.

Lite stelare överlag i Höger sida, Svag i vänster fram.

Har en början till vargtand höger sida.

Han var även palp. öm i ryggen dock inget att göra åt just nu, han varit i vila.

Han lossade "ljumskarna", samt ett framknä. I övrig verkar det sitta i muskulaturen och i senor och ligament.

Åtgärder vi fått att göra: Sko med flappsular fram samt rätta till hovarna, försöka lägga ut hoven lite, samt korta tårna i bak.

Även blisstring med 70/30 Speedway/cedar. Över hasen i fram samt patellan vid knä, griffelbenet. I övrigt stå lindad med
BoT på nätterna.

Igångsättning och återbyggnad samt återbesök om minst 4 veckor.

Jag antar att allt detta gett den 3 gradig haltan han redan behandlats för. Största boven ser faktist ut att vara hovarna. Får jag tag i min gammla hovis ska han nog vara glad om han får behålla sin hörsel.:devil:
 
Sv: Är mysteriet löst och vad menas?

All ära åt landets equiterapeuter och deras kunskaper kring skador och fysiologi. Men om jag vore dig så skulle jag ta skoråd av en hovslagare som är erkänt duktig istället. Varför ska hästen ha flappskor? Mjukt nedslag, jag vet, men för övrigt är den ingen höjdare speciellt inte inför vintern.

Låt equiterapeuten behandla skador och hovslagaren sko...
 
Sv: Är mysteriet löst och vad menas?

främst lite om hur sånt uppstår, han är ju sliten som jag förstått det men han är ju inte riden. Det hänger inte riktigt ihop.

Behandlingen just med blisster är det vanligt vid den här typ av skada, Ger det ena det andra el hänger det inte alls ihop.

Hade ju hoppats att det skulle vara nån som har någon synpunkt på behandlingen el propblmen.
 
Sv: Är mysteriet löst och vad menas?

Vi har en erkänt duktig hovslagare som just börjat sko honom och håller på att räta upp hans fötter. Då jag helst vill diskutera fram en lösning med alla som är inblandade i hästen och inte enbart lita blint på hovslagare. (som jag gjort förr och det har gett många av problemen vi haft!)

Det man är ute efter är en helthets lösning och den kan du inte endast få av en person, då en enda person inte har den special kunskapen som man behöver.

Flappsulorna är mest för att herrn inte ska slita av sig skorna och fölrstöra hovarna nu när det e så viktigt att vi verkligen får ordning på dem! Sen tycker jag att det fungerar upperligt på vintern har aldrig haft några problem innan.
 
Sv: Är mysteriet löst och vad menas?

All ära åt landets equiterapeuter och deras kunskaper kring skador och fysiologi. Men om jag vore dig så skulle jag ta skoråd av en hovslagare som är erkänt duktig istället. Varför ska hästen ha flappskor? Mjukt nedslag, jag vet, men för övrigt är den ingen höjdare speciellt inte inför vintern.

Låt equiterapeuten behandla skador och hovslagaren sko...

Jag har använt flappskor året runt och aldrig haft problem vintertid, snarare tvärt om.

Flappskorna låter hoven vidga sig vid trakterna och främjer dessutom elastiska putans arbete och därmed ökar cirkulationen i benen. Elastiska putan är ju faktiskt hästen 4 extra hjärtan i benen. Och det är väl inte direkt något fel med det eller??

Du kan ju brodda i tåskon och även i flappsulan finns de brodd om man kör me vinterflappsen.
Fler brodd än vad många andra har på sina ridhästar vintertid.

Såå varför skulle de inte vara ngn höjdare?
 
Sv: Är mysteriet löst och vad menas?

främst lite om hur sånt uppstår, han är ju sliten som jag förstått det men han är ju inte riden. Det hänger inte riktigt ihop.

Behandlingen just med blisster är det vanligt vid den här typ av skada, Ger det ena det andra el hänger det inte alls ihop.

Hade ju hoppats att det skulle vara nån som har någon synpunkt på behandlingen el propblmen.


ja det är vanligt med blister, blister använder du för att få en reaktion vid området som är utsatt. för att kroppen ska skicka dit vita blodkroppar och självläka.

Böjsenor osv kan ta stryk även om hästen inte går, ex vid mjuka och sankiga hagar osv. inget ovanligt.
Har haft många hästar med liknande problem så pma gärna om du vill prata av dig :)
 
Sv: Är mysteriet löst och vad menas?

Jag har använt flappskor året runt och aldrig haft problem vintertid, snarare tvärt om.

Flappskorna låter hoven vidga sig vid trakterna och främjer dessutom elastiska putans arbete och därmed ökar cirkulationen i benen. Elastiska putan är ju faktiskt hästen 4 extra hjärtan i benen. Och det är väl inte direkt något fel med det eller??

Du kan ju brodda i tåskon och även i flappsulan finns de brodd om man kör me vinterflappsen.
Fler brodd än vad många andra har på sina ridhästar vintertid.

Såå varför skulle de inte vara ngn höjdare?

För någon som kör sina hästar är de som två snöskovlar på frambenen, dvs sitter du i en vagn bakom så får du ganska mycket "sprut" ifrån hästen på dig, vintertid speciellt...dessutom tycker jag att de inte ger något bra fäste..
 
Sv: Är mysteriet löst och vad menas?

Tregradig hälta var och varför? Behandlad hur? Samtidigt överallt? Hur länge sedan? Igångsatt efter?
Svårt att ha synpunkter på en rad palpationsfynd bara. Hästen ser ut att ha belastat sig kraftigt fel men orsaken är svår att spekulera om, antingen fanns ledproblem som låg bakom eller så har ledproblemen uppstått för att hästen belastar sig fel av andra orsaker. Är has och bakknän röntgade?
 
Sv: Är mysteriet löst och vad menas?

Oj klantigt av mig att glömma och länka till den gammla tråden.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=691930

Ca 4 veckor sedan han sprutades i kotorna med tuppkam el liknande.
Förklarades ohalt 1 vecka sen. Ej igångsatt, vilat till och från hela sommaren.

Nej inget är röntgat. Har varit ute och promenerat 10 -15 min varje dag. Reds i dag första gången efter sprutningen i 30 min.
Därefter blisstrat områdena som ET sagt. Även inköpt glucosamin.
 
Sv: Är mysteriet löst och vad menas?

Tack, lite bakgrundshistoria är aldrig fel :)

I tre ben ömmar han i böjsenor eller gaffelband vilket för mig indikerar att han överbelastar, stämmer väl med svaghet i vänster fram som han alltså inte vill belasta, vad är felet där? Är han behandlad i kotorna runt om på alla fyra? Är hoven på vf lika stor som hf?

Vad är det med griffelbenet i vb?
Hasens tvärband är ett ligament, ömhet och värme kan indikera övertänjning
Vad var det med patellan eftersom ni ska blistra där och vilket ben?

Har ni diskuterat att ultraljuda senor och ligament för en säkrare bedömning av graden av skada (t ex misstänkt ligamentskada has hb)?
 
Sv: Är mysteriet löst och vad menas?

i vänsterfram har han haft en senskada sen han gått omkull på galoppen. Nu utläkt. Den hoven är mkt mindre än höger fram. Har alltid varit och med tappskor har den ju inte direkt ökar som vi velat.
och kommer väl igentligen inte öka förens man får till ett genomtrap på den heller.

Alla kotorna är sprutade. Griffelbenet är inte av så som jag fattade det utan inflammerat som benhinneinflammation jämförde han det med.

Patellan båda bak. Varför kommer jag inte riktigt ihåg något i samband med tvärbandet och att han var lås i ljumsken. Står inte på pappret varför.

vi ska ultraljuda vid återbesöket, lite beroende på va det visar ev tidigare.

Tyvärr misstänker jag att det finns mera fel som han inte kunde/ville rätta till eftersom han inte var igång.

Han kommer även underhållas med laserbehnadling ca en gång vecka då jag inte kan blisstra hela tiden.
 
Sv: Är mysteriet löst och vad menas?

Travtränaren jag står hos använder flappsulor på några av sina unghästar, han finner inte fästen sämre snarare bättre men flappisarna. Han har iallafall inga problem alls med dem så det går nog bra att rida i med.
 
Sv: Är mysteriet löst och vad menas?

Det låter som du redan gör allt du kan, det enda är väl att vänta och se hur hästen svarar på behandlingen. En fundering är om hästen fortsätter att spara vf pga att den är van att göra det eller om det finns anledning iom gamla senskadan, sammanväxningar eller liknande, som gör att den fortsätter undvika belastning.
 
Sv: Är mysteriet löst och vad menas?

Jo var ute i dag och han som har stallet håller på med värmekamera. Han körde me den på honom idag och såg att jag hade blisstrat på insidan av griffelbenet osv. Men han såg inget vid knät och inget i hasen.

Enligt honom är det ovanliga fynd som Et har hittat och inte alls kommer att hjälpa med den behandlingen vi ska göra nu då. Blir å less!!!
 
Sv: Är mysteriet löst och vad menas?

All ära åt landets equiterapeuter och deras kunskaper kring skador och fysiologi. Men om jag vore dig så skulle jag ta skoråd av en hovslagare som är erkänt duktig istället. Varför ska hästen ha flappskor? Mjukt nedslag, jag vet, men för övrigt är den ingen höjdare speciellt inte inför vintern.

Låt equiterapeuten behandla skador och hovslagaren sko...

Flappskor finns med fasta broddar, så det borde fungera även på vintern.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 027
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 524
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 881
Senast: Unhappy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 640
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Valp 2023 -den andra
  • Katter med olika foderbehov

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp