Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, min branch kan ju också driva folk till osundhet. Jag vet att i en av Sveriges främsta dressyrryttares stall tävlade man om vem som åt minst. Inte vem som åt sundast för att orka utan om man hade ätit bara ett äpple under dagen var det super. Som elitidrottare liksom..
Jag har tur som har två förebilder och tränare som markerat tydligt för oss då vi var unga att utseendet är inte viktigt. Det är funktionen av kroppen som spelar roll. Vi har fått lära oss äta rätt, träna rätt etc för att orka.
Och att jag är lång och rank är snarare ngt som inte ses som så bra iom att jag lättare tar fysisk skada än de som är mer satta.
Jag fick också skäll av min kiropraktor en period då han ansåg att jag var för smal för att mina hormoner skulle kunna funka ordentligt. Det hade han ju rätt i. Jag tränade så extremt mycket både i jobbet och utanför att jag behövde äta bättre än jag gjorde. Jag hade järnbrist och hormonpaj och hade tex inte mens. Så visst kan det vara osunt att vara för vältränad. Jag åt ju hyfsat normalt. Men hade behövt ännu mer.

Just modebranschen tror jag man måste vara jävligt väl grundad hemifrån om man ska kunna jobba i den och må bra.
Jag dejtade modeller förut. Ingen av dem ville dejta kvinnliga modeller iom att de var så jävla tråkiga mentalt pga all hets om deras yttre, vikt etc.
De av mina vänner som jobbar i den branschen mår ingen av dem särskilt bra gällande egna kropp/utseende. Sen tror jag inte de själva är medvetna om hur rubbade deras tankar är eller ibland att de faktiskt ens inte mår riktigt bra. Men ja..
Det är en jävligt speciell bransch som nog kräver sin man/kvinna.

Även dansare på typ Operan svälter sönder sig (ok ska inte säga alla men...). Jag har sett modeller äta bomull och ta kokain för att orka. Men det är ju ytterligheter. Är nog betydligt vanligare ute i landet att folk ser "mulligt" som normalt.
 
I mitt fall har jag väldigt svårt att hantera socker. Jag har ätit för mkt socker och det tar jag ansvar för. Men jag tror vissa av oss hanterar socker så som andra kan bli alkoholister. Jag tror det finns en känslighet för vissa av oss.
Varför är det så svårt för vissa att hantera alkohol?
Jag får som ett rus av socker och jag känner hur det klickar igång i hjärnan och att den säger åt mig att äta mer.
Jan men när det kommer till kritan så är det ju BARA att låta bli att stoppa i munnen. Det är ju inte ens en ansträngning.
Socker kickar igång hjärnan hos alla.
 
Det behöver inte alls vara så svårt. Är man i övrigt frisk och inte med en fot i graven kan man med hjälp av styrketräning (tung sådan) bibehålla mycket muskelmassa (fettfri massa) även vid ganska stora kaloriunderskott. Har man dåligt med muskelmassa kan man till och med bygga muskler trots att man ligger på kaloriunderskott.

Jag reagerade också på det där.
Visst är det svårt att träna om man är skadad. Men generellt bör ju gemene man inte vara helt paj.
Även med skador brukar man ju kunna utföra viss sjukgymnastik etc .
 
Det som kan störa mig lite är när överviktiga tar på sig offerkoftan eller kör med "det är ngt fel med min ämnesomsättning, jag SVÄLTER ju, äter typ bara sallad". Come on liksom på hur många stämmer detta rent generellt ;)

Den ursäkten tillhör ju det numera klassiska; det måste vara fel på sköldkörteln fastän alla prover visar normala värden.

En jag känner blev helt chockad när jag berättade att min sköldkörtel varit stendöd i 25 år, för de övriga som han känner med sköldkörtelproblem är väldigt överviktiga och skyller det helt och hållet på sköldkörteln, fastän de medicineras.

Min respons blev att jaha, men medicineras man så beror inte övervikten på det i alla fall, men det verkar överlag vara en väldigt bekväm "ursäkt".

För mig tyder det på att man inte vill fronta den reella orsaken och så länge man inte gör det så är det nog lätt att den där koftan åker på och det är synd, för till slut blir ursäkten en sån där sanning. "Det är inte lönt att jag ens försöker för det kommer ändå inte att gå på grund av ämnesomsättningen" och sen går det bara runt i det ekorrhjulet.

Ovanstående gäller såklart inte bara i fråga om vikt och form, utan är applicerbart på många fler saker.

Såna där självuppfyllande profetior är i mångt och mycket oftast väldigt destruktiva för måendet, för självkänslan och eftersom personen "vet" så är det svårt att få den på andra tankar, att se saken från någon annan synvinkel.
 
Jag har en sån vän. Hon är världens bästa på vänner, fester, jobbkontakter etc. Hon styr alltid upp roliga events för oss. Hon driver eget framgångsrikt företag och får ofta utmärkelser för det hon gör i karriären. Hon har fint hus, bil etc.
Men hon kan inte gå ner i vikt. Och det beror i hennes fall mycket på vad hon äter/dricker.
Hon var med i ett program för viktminskning och lyckades då gå ner. Men att hålla det själv går inte.
Hon har jojobantat i många år och ständigt känt sig misslyckad. Nu har hon bestämt sig för att skita i att minska i vikt och slippa känna misslyckande.
Hon har en enorm karaktär. Men inte när det kommer till mat. Hon mår nog inte helt bra och har mat som tröst och belöning och substitut för det hon eg saknar.
Jag tror det ofta handlar om saker som går att lösa med en bra psykolog. Om man vill.
Ja, säkert är det så.
Det finns en saknad och överviktiga hanterar saknaden med mat. Andra hanterar den på annat sätt. (ständiga dieter kanske)
 
reagerar du inte på att du själv verkar vara ett exempel på att smalhetsidealet är lika minst ohälsosamt i längden? du har normalt BMI men vill ändå väga 10 kilo mindre.

jag kan ärligt inte se att trenden har förändrats ett skit, men det "nya" ideal du beskriver är ju minst lika ouppnåeligt - anorektisk med kurvor liksom.

Jag fattar inte hur du kan ha missat senaste årens tydliga trend. Allt handlar ju nu om rumpa. All over it. Jag står för att jag tycker att det är snyggt att vara slank och smal. Kurvig är jag ändå så att odla mina kurvor är inte så vidare intressant för mig. Min kompis som är 1.75 och väge 45 kilo är helt besatt av rumpor och bröst. Själv önskar jag mig långa och smala gasellben. Man vill väl ha det man inte har helt enkelt ;)
 
Även dansare på typ Operan svälter sönder sig (ok ska inte säga alla men...). Jag har sett modeller äta bomull och ta kokain för att orka. Men det är ju ytterligheter. Är nog betydligt vanligare ute i landet att folk ser "mulligt" som normalt.

Ja, jag ser ju att folk har andra ideal än jag har här där jag nu bor och i andra hålor och mindre städer jag bott. Alt så bryr man sig inte om att försöka nå idealet.
Jag tycker nog faktiskt det är lite skönt ärligt talat.
Just nu har jag ca 10 kg mer än jag vill ha pga sjukdom och stillasittande. Och i Stockholm hade det nog ev hindrat mig lite eller iaf fått mig att tänka mer på det. Här ser ju alla ut så. Så det gör att jag bryr mig mindre om det själv med.
Även om jag vill gå ner för att må bättre fysiskt.

Jag har ju också levt helt galet med näst intill noll mat och andra preparat för att orka. Men jeeez vad det gett men i form av sabbade hormoner och psyke på sikt. Nu med några år annat leverna börjar både psyke och hormoner normalisera sig lite.
 
Ska man komma tillrätta med övervikt måste vården och samhället ändra taktik.
De flesta vet att läsk inte är bra men ändå dricker folk mängder. Varför då? Jag tror inte folk är dumma. Men man måste ge bättre verktyg.
Och av fördömande och prat om att det är så lätt sänker man bara folks självförtroende mer vilket snarare förstärker problemet.
 
Och alkoholister kan låta bli att dricka? Spelaren låta bli att spela?
Ja, så enkelt är det.
Jag pratade med en fd parkalkis, totalt nedgången.
Han hade varit nykter i 4 månader.
Han rökade, jag frågade om han skulle sluta röka också. Nä cigaretterna klarar jag inte av att sluta med, det är svårare blev svaret.
Så vilket beroende är "värst" nikotin eller alkohol?
 
Ska man komma tillrätta med övervikt måste vården och samhället ändra taktik.
De flesta vet att läsk inte är bra men ändå dricker folk mängder. Varför då? Jag tror inte folk är dumma. Men man måste ge bättre verktyg.
Och av fördömande och prat om att det är så lätt sänker man bara folks självförtroende mer vilket snarare förstärker problemet.

Jag är ganska övertygad om att det till stor del är en klassfråga. Och en fråga om stad vs landsbygd.
 
Ja, så enkelt är det.
Jag pratade med en fd parkalkis, totalt nedgången.
Han hade varit nykter i 4 månader.
Han rökade, jag frågade om han skulle sluta röka också. Nä cigaretterna klarar jag inte av att sluta med, det är svårare blev svaret.
Så vilket beroende är "värst" nikotin eller alkohol?

Jag tror att vissa personer har lättare att hamna i beroende. Men det menar jag inte att man ska hamna i offerroll och typ "ja jag är tjock och kan inget göra" men absolut jag tror att det individuellt.
Tex känner många som kan dricka alkohol och tex ta kokain till "festbehov" ett par ggr i veckan. Alla dessa hamnar inte på plattan liksom. Men för vissa urartar det.
 
Ska man komma tillrätta med övervikt måste vården och samhället ändra taktik.
De flesta vet att läsk inte är bra men ändå dricker folk mängder. Varför då? Jag tror inte folk är dumma. Men man måste ge bättre verktyg.
Och av fördömande och prat om att det är så lätt sänker man bara folks självförtroende mer vilket snarare förstärker problemet.

Fast jag tror inte folk vet riktigt HUR dåligt det är. Då hade man blivit så jävla rädd att man inte rörde skiten om det nu inte vore för att man är självmordsbenägen..

Sen handlar det väl lite om klassfråga som sagt.
Bland mina vänner och bekanta är det i stort sett ingen som dricker läsk. Nu flyttade jag ut på landet till ett ställe med lite fler lågutbildade av en annan socioekonomisk grupp. Här dricker folk läsk något så in i helvete. Jag blev rätt förvånad. För jag trodde i min enfald att de flesta i Sverige slutat med det. Jag hade fel.
 
Finns det inga feta stockholmare?
Eller hur menar du?

Ja självklart, men jag skulle gissa att andelen är större i förorter med låg inkomst och syssesättning jmfrt med typ i Vasastan.
När jag besöker släkt i Norrland reagerar jag på att det är en extremt mkt större andel som är kraftigt överviktiga än här. Går jag ut i mitt kvarter ser jag knappt ngn överviktig person, där är de överallt.

Kolla bara i USA. Bland Trump-väljare på landsbygden i socialt utsatta områden är betydligt fler överviktiga än om du kollar tex i NY.
Eller för all del, kolla svenska "Lyxfällan" på tv. Hur mkt läsk dricker folk och hur ser de ut? Klart det är en klassfråga. Sen finns det ju såklart överviktiga personer rent allmänt oavsett socialgrupp, men visst finns det en råd tråd.
 
Ja, så enkelt är det.
Jag pratade med en fd parkalkis, totalt nedgången.
Han hade varit nykter i 4 månader.
Han rökade, jag frågade om han skulle sluta röka också. Nä cigaretterna klarar jag inte av att sluta med, det är svårare blev svaret.
Så vilket beroende är "värst" nikotin eller alkohol?

Jag tror nog det inte är så enkelt som att bara sluta när man är så långt gången. Då behöver man nog psykologhjälp de luxe för att klara av att bryta beroendet. Man går inte ner sig så om man mår helt bra i grunden tror jag.
 
Vad spelar det för roll? Det är väl helt ointressant?
För att det är skillnad på beroende och beroende. I folks ögon.
Överviktiga och alkoholister är "drabbade" som av en sjukdom. Rökare är bara egoistiska svin som förpestar tillvaron för andra.
Om en rökare kan sluta röka då kan en alkis sluta med spriten.
Det handlar om rätta viljan till en förändring.
 
Ja självklart, men jag skulle gissa att andelen är större i förorter med låg inkomst och syssesättning jmfrt med typ i Vasastan.
När jag besöker släkt i Norrland reagerar jag på att det är en extremt mkt större andel som är kraftigt överviktiga än här. Går jag ut i mitt kvarter ser jag knappt ngn överviktig person, där är de överallt.

Kolla bara i USA. Bland Trump-väljare på landsbygden i socialt utsatta områden är betydligt fler överviktiga än om du kollar tex i NY.

Jag håller med! Jag tycker det skiljer sig enormt i hur man ser ut beroende på var man bor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 311
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 341
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 970
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 093
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp