Bukefalos 28 år!

Är ni också hjärntvättade?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Stockholm är jobbigt.
Eftersom Stockholm består av många sub-kulturer.

Klart är att det är vanligare med övervikt och fetma, och livsstilsrelaterade sjukdomar, bland folkgrupper med "låg socioekonomisk status".
Klart är att i ett par skogslän, exempelvis Norrbotten och Värmland, är det vanligare med hjärt-kärlsjukdom och övervikt och fetma jämfört med i många andra delar av Sverige.
Där kan man dock spekulera lite i genetiken: finnarna har högre hjärt-kärlsjuklighet än svenskarna, och i Norrbotten och i Värmlands Finnskogar, finns en inte obetydlig finsk arvsmassa.
Så om det är den låga socioekonomiska statusen (som ju är mer uttalad i de länen jämfört med många andra län) eller om det är arv, är ju lite svårt att veta.

Stockholms-siffror har jag dålig koll på men som sagt, Stockholm är ju många sub-kulturer och "samhällen" med förorterna för sig, innerstaden för sig, och så alla studenter...

Ja, i Stockholm finns ju alla möjliga grupper. Men just den jag ofta stötte på i uteliv och iom stort modeintresse var mycket yta och inget större fokus på egentlig hälsa eller funktion.
Det är lite samma som jag upplever med insta, bloggar etc. Det blir sånt fokus på yta och där också redigerad yta som folk ska leva upp till.

Har man ett sånt rejält intresse att man satsar i någon idrott får man ofta med sig lite mer sundhets- och funktions-tänk. Just för att man inte kan prestera om kroppen inte orkar.
De vänner jag har som levt i endast ytliga världen får man liksom försöka balansera upp och försiktigt lobba för andra intressen där de kan hitta värde i annat än hur de ser ut.
Ingen av mina vänner är några dumskallar inte jag heller. Men visst fasen kan man bli påverkad iaf om man bara omger sig med den typen av värderingar och matas med såna intryck enbart.

För mig har det varit lite av en ögonöppnare att flytta från stan. Trots att jag har släkt i andra delar av landet och ofta besökt har jag inte riktigt tagit in hur vriden min värld varit.
 
Men det är väl ingen här som har sagt att grav övervikt ska normaliseras?
Det handlar inte om det. Det handlar om att alla människor är lika fina och värdefulla oavsett hur många kilon hen har på kroppen!

Jag tror att man måste få bort det här med hur man värderar folk. Man är inte en sämre människa för att man har en viss vikt. Men man kan faktiskt må sämre pga en vikt. Det är enormt avgörande att separera de två sakerna.
 
Stockholm är jobbigt.
Eftersom Stockholm består av många sub-kulturer.

Klart är att det är vanligare med övervikt och fetma, och livsstilsrelaterade sjukdomar, bland folkgrupper med "låg socioekonomisk status".
Klart är att i ett par skogslän, exempelvis Norrbotten och Värmland, är det vanligare med hjärt-kärlsjukdom och övervikt och fetma jämfört med i många andra delar av Sverige.
Där kan man dock spekulera lite i genetiken: finnarna har högre hjärt-kärlsjuklighet än svenskarna, och i Norrbotten och i Värmlands Finnskogar, finns en inte obetydlig finsk arvsmassa.
Så om det är den låga socioekonomiska statusen (som ju är mer uttalad i de länen jämfört med många andra län) eller om det är arv, är ju lite svårt att veta.

Stockholms-siffror har jag dålig koll på men som sagt, Stockholm är ju många sub-kulturer och "samhällen" med förorterna för sig, innerstaden för sig, och så alla studenter...

Lite OT. Men intressant att finnar har mer hjärt-/kärl-problem. Vet du om det gäller finska finskar bara eller även finlandsvenska?
/hälften finlandssvensk
 
Jag kan också bli lite orolig över normaliserandet av övervikt som jag upplever både i och utanför min omgivning. Särskilt med rapporter om att mer än varannan svensk är överviktig.
Sedan är det naturligtvis inte okej att ge kommentarer om någons vikt, oavsett hur personen ser ut i kroppen.
Jag får ofta höra att jag är mager, trots att jag är helt normalviktig och vältränad.
 
Jag förstår hur ni tänker. Om en pratar ur hälsoaspekten så är det ju såklart inte bra att vara varken överviktig eller underviktig. Jag förstår att ni menar det, och det har jag inte sagt något om. Det jag menar är att det är fel att lägga en värdering om utseende som något positivt eller negativt när det kommer till smal eller tjock. Tyvärr görs det allt för ofta. En smal person får mera positiva kommentarer om hens utseende än vad en tjock får. Det är inte bara självupplevt utan det är så. Källa på det? Gå utanför dörren och känn av klimatet. En tjock person döms som både lat och äcklig jämfört med en smal person.
Sen är det såklart att även smala personer får höra negativa kommentarer, men i det stora hela är smala personer inte lika utsatta då det faktiskt är mer accepterat att vara smal. Just för att det är FINARE!

Åter igen, anledningen till varför jag inte blandar in hälsa är för att det är en helt annan diskussion, även om den ligger nära. Men för att förklara lite närmare, ur ett mer hälsoperspektiv:
Såklart bör en person försöka leva sunt och hälsosamt. I mina ögon betyder det att en får daglig motion i den mängd som passar individen. Motion/träning är viktigt för att stärka kroppen fysiskt. Men det bidrar ju också till att en får endorfiner som gör att en mår bättre psykiskt. Sen bör en ju äta bra mat också. Och vad som är bra är väl lite upp till var och en, vad en gillar osv. Alltså det är ju inte bra att äta snabbmat, fika, dricka en massa läsk och alkohol, trycka i sig kakor och bullar och allt sånt där. Att göra det varje dag är ju inget en bör sträva efter. Och det handlar inte om att personen kommer bli tjock. Det handlar om att det inte är bra för kroppen.

Jag har som sagt varit aktiv i hela mitt liv, mer eller mindre, och såklart lite pauser då och då under längre perioder då jag av förklarliga själ inte haft ork. Men i det stora hela så har jag alltid varit aktiv med djur. Idag är jag tjock. Jag tränar och rör på mig varje dag och äter bra mat. Jag är ändå tjock. Och jag mår så otroligt mycket bättre idag (trots att jag är tjock) än vad jag gjorde när jag var smal.
Dock har jag fått höra från olika läkare, under vårt första samtal någonsin (hen hade aldrig sett mig tidigare eller pratat med mig) att jag är för tjock och att jag är ohälsosam. Det var alltså sagt enbart utefter att hen såg mig. Hen dömde mig alltså pga att jag är tjock. Och det är helt fel. För jag är så otroligt mycket mer hälsosam än vad jag var när jag var smal.

Nej. Jag tycker inte att det är bra att vara FÖR tjock ur ett sjukdomsperspektiv (alltså så pass att det kan ge väldiga konsekvenser). Det är inte heller bra att vara FÖR smal, ur samma perspektiv.
Det som är så fruktansvärt tråkigt, ledsamt och hemskt är att folk blandar in känslor och kommentarer som att det är finare att vara smal än vad det är att vara tjock, samt att säga att en person skulle vara bättre än en annan pga hur många kilon hen har på kroppen. Det är den diskussionen jag pratar om. Och det är DÄR hjärntvätteriet kommer in i bilden.

Jag blir inte ett dugg påverkad av medias snedvridna bild av kroppsidealet ska vara. Däremot är det ändå en väldigt viktig diskussion, för det påverkar så otroligt många personer där ute. Både medvetet och omedvetet. Att ge en person kommentaren "Vad smal och fin du har blivit" är oftast sagt med all välmening. Men det bidrar också till att tankar som "Var jag inte fin innan? Är det alltså fult att vara tjock?". Jag har själv tagit upp detta med folk som sagt det till mig. Att jag blivit så smal och fin. Och när jag förklarat för dom hur jag uppfattar det, så är det något som den andra personen aldrig har reflekterat över. Och jag vet att dessa personer inte vill såra någon eller menar något illa.
Det är dock aldrig någon som säger tvärtom, "Vad tjock och fin du har blivit". För enligt dom flesta så är just ordet tjock väldigt negativt laddat. Och det är fruktansvärt tråkigt eftersom det egentligen bara är ett beskrivande ord.
 
@Saeta Hjärntvättad? Jag förstår inte vad du menar med rubriken.

För att kommentera en sak du skriver, så tycker jag att det här med att "smala människor behöver inte vara hälsosamma" och vice versa är lite.. väl uppförstorat? Faktum måste väl ändå vara att majoriteten av överviktiga människor äter fler kalorier och motionerar mindre (= ohälsosamt), annars skulle de inte vara överviktiga. Sambandet är liksom oundvikligt.

En smal person kan ju vara väldigt ohälsosam samtidigt som en tjock person kan vara väldigt hälsosam. Och självklart tvärtom. Det är ju något som faktiskt inte går att se genom att bara kolla på hur många kilon en har på kroppen.

Nej, men är du normalviktig så har du eliminerat en riskfaktor för ohälsa. Sen kan du ha fler, som t ex stillasittande. Det bästa är ju helt klart att vara normalviktig och aktiv.
 
Jag tycker att blått är finare än orange. Jag tycker att månen är vackrare än solen.
Jag kan tycka att en smal människa är finare än en tjock. Och jag kan tycka att en tjock människa är finare än en smal.

Skalar man bort hälsosynvinkeln så kvarstår väl bara ens tycke och smak? Och bara för att jag tycker att en tjock människa ser bättre ut än en smal, så betyder ju inte det att jag tycker att ALLA tjocka människor ser bättre ut än dom smala.
 
En smal person får mera positiva kommentarer om hens utseende än vad en tjock får.

då det faktiskt är mer accepterat att vara smal. Just för att det är FINARE!

Det som är så fruktansvärt tråkigt, ledsamt och hemskt är att folk blandar in känslor och kommentarer som att det är finare att vara smal än vad det är att vara tjock, samt att säga att en person skulle vara bättre än en annan pga hur många kilon hen har på kroppen.

Jag blir inte ett dugg påverkad av medias snedvridna bild av kroppsidealet ska vara.

Under mina 45 levnadsår har jag -helt oavsett vikt- aldrig upplevt något av vad du beskriver vare sig när det kommer till mig själv eller andra, så kanske är omgivningen annorlunda beroende på vilken årskull man hör till och var i landet man bor.

Baserat på det så tror jag faktiskt att majoriteten av befolkningen inte alls pådyvlar sin omgivning sina tankar och åsikter kring andras vikt eller anser att "smala är bättre än tjocka".

Rent krasst så är det oftast de överviktiga själva som snackar ner överviktiga, de tror att andra tänker och tycker saker om dem baserat på att de ser negativa kommentarer i sociala media och omvandlar det till nån form av sanning som gäller dem själva.

Om familj, vänner och bekanta kommenterar att någon har gått ner i vikt så tolkas det av den fd överviktiga personen per automatik som att "då måste de tyckt att jag var fet, ful och värdelös innan", istället för att ens överväga att de tycker vikttappet är bra för personens välmående, just för att övervikt för det mesta påverkar hälsan på ett eller annat negativt vis i längden och att det är av den anledningen de är positiva.

Och jo, jag kan nog tycka att du tycks vara påverkad av media och det där "samhället" i vad du skriver.
 
Om man ska berömma någon för deras viktnedgång ska man säga att dom ser hälsosammare ut istället?

Eller möjligtvis friskare?

Är det fel att berömma folks utseende? Vad är det som säger att du inte är finare i kroppen när du väger 15 kilo mindre?
 
Jag tror att man måste få bort det här med hur man värderar folk. Man är inte en sämre människa för att man har en viss vikt. Men man kan faktiskt må sämre pga en vikt. Det är enormt avgörande att separera de två sakerna.
:bow::bow:
Jag som hela livet pendlat mellan 76-78 kilo och är 1,82 lång gick av vissa anledningar (mycket stillasittande + fikabröd + godis + skräpmat) upp förra vintern till knappa 82 kilo som ju ska vara "rätt" vikt, det kändes förra våren när jag kom igång igen. Taskigt flås + taskig kondis och stel i kroppen blev rabatten på den viktökningen så jag skippade skräpmat och allt annat skit utom choklad för det går jag konstigt nog inte upp i vikt av, och se, då rasade vikten tillbaks till utgångsläget.

Ska man köra "white-trash-meal" flera gånger i veckan samt fikabröd varenda dag så sätter det sina spår på måendet.
 
@Saeta Hjärntvättad? Jag förstår inte vad du menar med rubriken.

För att kommentera en sak du skriver, så tycker jag att det här med att "smala människor behöver inte vara hälsosamma" och vice versa är lite.. väl uppförstorat? Faktum måste väl ändå vara att majoriteten av överviktiga människor äter fler kalorier och motionerar mindre (= ohälsosamt), annars skulle de inte vara överviktiga. Sambandet är liksom oundvikligt.



Nej, men är du normalviktig så har du eliminerat en riskfaktor för ohälsa. Sen kan du ha fler, som t ex stillasittande. Det bästa är ju helt klart att vara normalviktig och aktiv.

Det jag menar är dessa personer som anser att det är bättre (inte ur en hälsosyn utan bättre som person) och finare att vara smal, tycker dom det för att dom själva tycker det, eller är det samhällets normer som faktiskt fått folk att tycka så? Just för att det är norm? Övervikt behöver inte alls ha något att göra med att en person äter mycket och onyttigt. Och oavsett om hen gör det eller inte så har väl ingen annan rätt att kommentera och döma hen?
 
Jag tycker att blått är finare än orange. Jag tycker att månen är vackrare än solen.
Jag kan tycka att en smal människa är finare än en tjock. Och jag kan tycka att en tjock människa är finare än en smal.

Skalar man bort hälsosynvinkeln så kvarstår väl bara ens tycke och smak? Och bara för att jag tycker att en tjock människa ser bättre ut än en smal, så betyder ju inte det att jag tycker att ALLA tjocka människor ser bättre ut än dom smala.

Absolut! Var och en får självklart tycka vad en vill. Däremot är det ju fel att tycka att en person är sämre och mindre värd för att hen är tjock. Och det gäller ju även smal!
 
Nej, BMI är ju inte universellt användbart. Vilket bevisas om man tänker på exempelvis Arnold. Han lär ha haft ett ordentligt högt BMI när han var Mr Universe.
Men han var inte tjock.

Sedan kan det ju vara så att vi lägger olika värde i olika termer.
I mitt språkbruk (som ju alltså, utan att det är fel, kanske skiljer sig från andras) så är "överviktig" ett begrepp som syftar på för mycket kroppsfett.
Jag tror att det är ganska få människor som spontant skulle kallat Schwarzenegger för "överviktig" i jättetränat skick.

Att du för in BMI i resonemanget, krånglar ju till det lite.
Det bästa, om du nu har ett fettöverskott (kul ord, inte sant?) vore ju att bli av med fettöverskottet utan att bryta ner muskulatur. För att minska en övervikt men behålla en god träningsgrad.
Det där med att "bli av med fettöverskottet utan att bryta ner muskulatur" verkar vara det svåraste som finns.
Om det fanns bra träningsmetoder för det, så skulle nog många som nått medelåldern, mycket lättare kunna minska sin fettmassa.

Jag skadade mig ganska allvarligt i ryggen för ett år sedan, så illa att jag egentligen var orörlig under ca 5 månader, opererades så småningom för skadan, men ordinerades orörlighet under första delen av läkningstiden.

Naturligtvis byttes en stor del av mina muskler ut mot fett! Jag lyckades dessutom gå ner i vikt under den påtvingade orörligheten, eftersom fett väger mindre än muskler.

Nu kämpar jag som tusan med att dels återuppbygga muskler och bålstabilitet, men också med att bli av med det "nyskapade" fettet...

Bra kost och rejält med träning verkar inte bita lika bra i 50-års åldern, som det gjorde när jag var 20.
 
Under mina 45 levnadsår har jag -helt oavsett vikt- aldrig upplevt något av vad du beskriver vare sig när det kommer till mig själv eller andra, så kanske är omgivningen annorlunda beroende på vilken årskull man hör till och var i landet man bor.

Baserat på det så tror jag faktiskt att majoriteten av befolkningen inte alls pådyvlar sin omgivning sina tankar och åsikter kring andras vikt eller anser att "smala är bättre än tjocka".

Rent krasst så är det oftast de överviktiga själva som snackar ner överviktiga, de tror att andra tänker och tycker saker om dem baserat på att de ser negativa kommentarer i sociala media och omvandlar det till nån form av sanning som gäller dem själva.

Om familj, vänner och bekanta kommenterar att någon har gått ner i vikt så tolkas det av den fd överviktiga personen per automatik som att "då måste de tyckt att jag var fet, ful och värdelös innan", istället för att ens överväga att de tycker vikttappet är bra för personens välmående, just för att övervikt för det mesta påverkar hälsan på ett eller annat negativt vis i längden och att det är av den anledningen de är positiva.

Och jo, jag kan nog tycka att du tycks vara påverkad av media och det där "samhället" i vad du skriver.

Absolut kan det vara så. Jag tror många tjocka personer känner sig sämre och är avundsjuka på dom som är smala. Det ligger nog en sanning i det du säger. Och många hanterar ju inte avundsjuka på ett superbra sätt.

Det är såklart att dessa vänner, familjemedlemmar och bekanta bara menar väl (får jag väl hoppas iallafall, det finns säkert undantag). Men jag tror att det kan bli så fel när det sägs till någon som kanske inte är psykiskt stabil. Att alltid lägga till "fin" ihop med smal tror jag kan uppfattas som att det enbart är fint att vara smal. För ingen berömmer ju en person som gått upp i vikt och säger att hen har blivit tjock och fin. Jag har iallafall aldrig hört talas om det.

Ja alltså, det är ju såklart att jag är påverkad. Det är vi väl alla. Det jag menar är att jag inte påverkas negativt av det. Alltså, det är inget som gör att jag vill hetsbanta eller liknande. Men det är klart att jag inte alltid är nöjd med min kropp. Det var jag inte när jag var smal heller.
 
Absolut! Var och en får självklart tycka vad en vill. Däremot är det ju fel att tycka att en person är sämre och mindre värd för att hen är tjock. Och det gäller ju även smal!
fördomar mot överviktiga finns det.
Jag kan "komma på" mig själv med att tänka..
(om personer som är starka, självständiga, smarta, välutbildade med toppen jobb, sociala utåtriktade)
"Varför har du inte karaktär nog att gå ner i vikt när du lyckas med allt annat i ditt liv?" (om personen säger sig vilja gå ner i vikt)
 
Om man ska berömma någon för deras viktnedgång ska man säga att dom ser hälsosammare ut istället?

Eller möjligtvis friskare?

Är det fel att berömma folks utseende? Vad är det som säger att du inte är finare i kroppen när du väger 15 kilo mindre?

Fast hälsosam betyder ju inte att vara smal. Hälsosam handlar om så mycket mer än att vara smal och gå ner i vikt. Att säga att en tjock person som går ner i vikt ser friskare ut är ju också lite tokigt. Vad är det som säger att en tjock person inte kan vara frisk? :)

Jag tycker faktiskt att det kan vara ett problem att påpeka folks utseende. Det görs i allt för stor utsträckning utan att tänka på vilka konsekvenser det ger. Nu är jag ju inte kunnig när det gäller barn. Men jag tror ändå att det kan vara olämpligt att lägga in fin/ful när det kommer till hur olika kroppar ser ut. Varför inte bara säga att någon är bra och perfekt som en är istället för att lägga ihop fin/ful och tjock/smal?
 
Du anser att övervikt handlar om att värdera människor.

Jag anser att övervikt handlar om hälsa och sjukdom.
Och att det därför finns starka skäl att undvika övervikt.

Har jag fel? Och då menar jag (såg att det blev lite svårtolkat) i bemärkelsen: har jag fel som ser övervikt som ett hälsoproblem?
Nu ska jag vara ett uns motvalls:

Jag träffar på, en del människor som enligt exempelvis BMI, inte kan anses som "överviktiga", långt därifrån, men, den grupp jag tänker på nu, är unga människor, i synnerhet av kvinnligt kön, som har väldigt dålig kondition (ork, orka gå eller springa), och har väldigt lite muskelmassa.

Det här en grupp som jag misstänker har stora hälsorisker på sikt. De riskerar att få ont, och är faktiskt, vad ska jag kalla det för, överviktiga, men inte enligt vågen/BMI.

Andra personer kan ligga på gränsen (25-26-27 i BMI), och utan att vara så vältränade som Arnold, faktiskt vara väl musklade, och ha bra allmänkondition.

Den övre gruppen är enligt mig en riskgrupp, inte den undre.
 
fördomar mot överviktiga finns det.
Jag kan "komma på" mig själv med att tänka..
(om personer som är starka, självständiga, smarta, välutbildade med toppen jobb, sociala utåtriktade)
"Varför har du inte karaktär nog att gå ner i vikt när du lyckas med allt annat i ditt liv?" (om personen säger sig vilja gå ner i vikt)

Starkt av dig att erkänna att du har såna tankar om folk. Det hade jag också förut. Dock tänkte jag så om andra för att jag själv var otroligt deprimerad och mådde förjävligt. Det brukar ju vara så, att en vill "trycka ner och förminska andra så att en själv kan känna sig bättre".

Idag vet jag bättre och jag skulle aldrig någonsin döma en person som är tjock som att den har "dålig karaktär".
 
Fast hälsosam betyder ju inte att vara smal. Hälsosam handlar om så mycket mer än att vara smal och gå ner i vikt. Att säga att en tjock person som går ner i vikt ser friskare ut är ju också lite tokigt. Vad är det som säger att en tjock person inte kan vara frisk? :)

Jag tycker faktiskt att det kan vara ett problem att påpeka folks utseende. Det görs i allt för stor utsträckning utan att tänka på vilka konsekvenser det ger. Nu är jag ju inte kunnig när det gäller barn. Men jag tror ändå att det kan vara olämpligt att lägga in fin/ful när det kommer till hur olika kroppar ser ut. Varför inte bara säga att någon är bra och perfekt som en är istället för att lägga ihop fin/ful och tjock/smal?

Barns vikt kommenterar jag aldrig.

Jag tycker det är mer hälsosamt att gå ner i vikt och förbättra sina förutsättningar för ett liv utan sjukdomar och mediciner.

Övervikt är inte bra eller hälsosamt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 204
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 982
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 838
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 056
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp