Är ni rädda när ni går ut sent på kvällen med er hund/hundar?

oj, jag skulle vara livrädd om jag vore dig. Tycker du är stark som vågar bo så nära!
Det värsta som hänt här var i slutet på 60talet eller början på 70talet när polisen körde ner brevlådor i sin iver att få tag på Clark Olofsson. Olofsson vart inte i närheten.
Annars är det värsta en stulen bil som hade motorn igång och föraren utanför och kollade ett elskåp inne på området, detta oxå över 50 år sedan.
 
Nej. Har gått ut med hund alla tider på dygnet utan att det inträffat nåt utom möjligen lösa hundar.
Att man har hund minskar risken också tänker jag, dels att hundar ofta upptäcker folk så man inte blir överraskad ich dels att en stor hund kan vara fysiskt avskräckande men även en liten hund kan larma. Bor numera utan på landet men innan bodde jag i ett stökigt område men var aldrig med om nåt hotfullt. De stökiga typerna bråkar mest sinsemellan.
 
Bor i ett område där det är väldigt blandat med hipsters och stök. Typ hipsters som står och gungar sina barn på lekparken och 200 meter bort skjuts någon med ett gevär i gäng-relaterat våld.

Men är inte rädd. Folk är ofta väldigt rädda för hundar så tvivlar att någon skulle ge sig på mig. Har aldrig någonsin hänt. Är ute alla timmar på dygnet.
 
Handlar detta verkligen om mod?

Är det inte mer inställningen till mörker?

Jag har sedan jag var liten gillar mörkret - mest för att det gör mig osynlig. Jag kan se andra men andra kan inte se mig. Speciellt i stan där man kliver in i en spotlightbubbla under gatljuset, det är otäckare. Allt runtom är i mörker medan jag syns.

När jag bodde i stan gillade jag att ta ensamma kvällspromenader i lugna villaområden

Jag har aldrig ansett mig modig, det finns en hel massa saker jag är rädd för. Att röra mig ute efter mörkrets inbrott tillhör inte det som skrämmer. Men så har jag aldrig råkat ut för nåt som varit otäckt.Kanske vore det annorlunda jag varit med om rån eller överfall.
 
Det går inte att ta bort sina inlägg. Det du kan göra är att rapportera första inlägget till moderatorerna och be dem om att ta bort tråden men du kan inte kräva att de gör det.
tack för svar! Ok, jag skickade i väg en rapport på inlägget som jag vill radera. Hoppas de raderar det.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
tack för ditt svar! Nu känns det lugnare. Fick lite ångetppslsg.
Har du funderat på att prata med någon om rädslan? Det är klart att man kan vara försiktig och tänka på var man går, man kan även skaffa överfallslarm om det känns tryggare men att det påverkar såpass att du överväger att låta hundarna göra ifrån sig inne låter inte bra. Det begränsar ditt liv.
Bus ger sig nästan alltid på andra bus, de är inte intresserade av oss vanliga medborgare. ;) Ser man berusade människor och tycker det är otäckt kan man gå en annan väg. :heart
 
Nu bor vi på landet i slutet av egen grusväg och det är typ noll chans att stöta på folk. Man får mer se upp för vildsvin eller passa hundarna för räv tex IOM att de är små.
Men även när jag bott i Stockholm eller förort så har jag inte varit rädd.
Jag är inte mörkrädd utan kan faktiskt uppskatta att vara ute på natten när det är mer stilla.
 
Nu bor jag på landet. Uppväxt på landet. Inte rädd för mörkret. Oresonligt rädd för björnar dock :laugh: Känns bättre med hund med faktiskt för dom reagerar innan jag märker något.

Har även bott i stökiga områden i Uppsala. Var aldrig rädd i mina områden. Varken med eller utan hund.
 
Nu har jag inte hund men jag har vistats i skog och stad i mörkret och är inte rädd (i synnerhet inte i skogen). Det finns inget i skogen som vill mig illa och något av det mest underbara som finns är att gå på ett skoterspår mitt i natten med pannlampa :heart När jag pluggade i U-a bodde jag en termin i Gottsunda och rörde mig där under dygnets alla timmar mer eller mindre, utan att vara rädd.

Senast jag var i Stockholm ledde Google mig in i någon mörk park nere på Kniv-Söder men det gick bra det också! :laugh: Jag var mest irriterad över hur kass Google kan vara :p

Edit: Björnar är jag väl lite mer försiktig inför men det finns inget som skulle få mig att låta bli att vara ute i skogen :heart
 
Hemma är jag inte minsta rädd, bor i en liten by utanför en liten stad.
Hos min mamma går jag inte på vissa ställen mörka kvällar, varken med eller utan hund.
Sista promenaden (nån gång 21-22 oftast) blir runt bostadsområdet, finns fina upplysta gångvägar där.
 
Detta med mörkerrädsla förundrar mig. Hänger det ihop med att man tror att människor vill en illa? Eller är jag ute och cyklar??
Jag är inte mörkrädd men var det när jag var liten. För mig var det just det där att jag inte kunde se eventuella "monster", typ råttor och andra läskigheter i garderoben och källaren. Människor som ville mej illa var jag aldrig rädd för. Sen lärde jag att bli bekväm med mörkret. Kan även gå i skogen när det är mörkt, fast jag känner mig definitivt tryggare till häst. Känns lite halvläskigt till fots, men det beror på att jag är lite rädd för älgar och vi har en hel del vildsvin
 
Bor på egen gård på landet och nej, jag är inte rädd. Vintertid är det ju rätt mörkt, men hund och hästar ska ut ändå, så har skaffat en riktigt bra pannlampa för att se och synas!

Hunden är däremot aningen mörkrädd - håller sig helst inom lampans sken 😆
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 576
Senast: alicegard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 750
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 895
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp