Bukefalos 28 år!

Är ni teori-intresserade? Hur gör ni?

"När hästen är inriden och förstår gas, broms, svänga och bjuder börjar jag så här".
På hur många hästar har du praktiserat det?
När du vill böja o tränga med innern blir det den ridningen som jag sett även hela tiden ute i skogen- toköverböjd hela tiden. Gärna på kandar med skarp stång. Skaka loss den från bettet.
nej då hänger inte hästen.

Jag anser inte att metoden är snällare bara för att man inte använder flera hjälper direkt efter varandra.
de flesta idag rider med en hjälp i taget men med en halv sekund emellan vara timingen är A o O.

den är lättare för att du slipper ha timing o förvisso får en häst som ständigt är böjd o mjukare i nacken. Det kanske KÄNNS bättre.

du skriver om de för oss allra svåraste rörelserna förutom byten. Piaff o piruetter är en baggis, men ridningen DIT är ju det som är svårt o att övergångarna funkar.
Teori är bra när man ska börja med nya saker o kanske gör det lättare att förstå vad det går ut på, men var häst har sina svårigheter o talanger.
Det är guld värt med en tränare som kan förmedla känslan medan man rider.

Har du sett mig rida?
Nej, alltså behöver du inte babbla på om stänger, överböjt och bla bla.
Jag rider på träns i stort sett jämt. Jag rider även hästar raka.

Hur många jag praktiserat det på? Ja, det är ett gäng milt uttryckt iom att jag jobbar med det.

Alla hästar är lite olika absolut. Men balans är balans.
Man måste kunna läsa vad varje häst behöver.
Här har jag lämnat generella stories a la hur andra förklarar i tex ridhandböcker. Man kan inte lägga in variablarna för varje olika ekipage i texten. Det förstår ju du med.

Och som sagt.. Jag vill inte ha bort hästen från handen. Däremot vill jag inte att den hänger.
Det är en rätt tydlig skillnad.
På en känslig häst är det ju också vad som avgör om den blir markbunden och trippig eller om den blir luftig m häng.
Det måste man ha känsla nog för att avgöra. Av eller på kontakten..
 

Liknande trådar

Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
608
Senast: Ramona
·
Hundträning 10-veckorsvalp skäller på f a män. Svansen går, hon är inte intresserad av lek eller godis riktigt, men det påminner om ett: "ge mig...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
5 095
Senast: Migo
·
Dressyr Det är ganska få topphästar som går ute i stora hagar med kompisar. De finns absolut men är verkligen inte vanligt. Är inte helt med på...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 590
Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
590
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp