Är ni ute i skogen under älgjakten?

Piek

Trådstartare
Som gammal hästtjej så har jag inprintat i huvudet att under jakten är man INTE i skogen.
Men nu har vi fått "ärva" ett kantarellställe som ska vara :love: och vi vill dit trots jakt! Karln säger att så länge man klär sig färgglatt så är det ingen fara, man behöver ju inte klä ut sig till en älg liksom... Det är ett par km in i skogen där jakt pågår.

Jag är ändå skeptiskt om man vågar...
Hur gör ni? och jagas det på helger också eller är det bara på vardagar?
 
Ta kontakt med jaktlaget i området, så kan du enkelt ta reda på var och när de jagar så kan du undvika att vara där när jakt pågår. Det brukar uppskattas av jaktlaget också med sån kontakt.

Sen reflexväst på i skogen under jaktsäsong, oavsett kontakt.
 
Enklast är att ta reda på vilket jaktlag som jagar på marken, ringa jaktledaren och kolla om de ska jaga på just det område ni ska till.

Jag är ute i skogen oavsett om det pågår jakt eller inte, men vill inte störa jakten så jag gör alltid som ovan och jakt bedrivs både vardagar och helger, men sällan mitt över hetaste timmarna på dan nu i början av hösten.
 
Jag går inte ut när de jagar. Förutom risken att bli skjuten vill jag inte störa jakten.

Måste jag jobba under älgjakten tar jag kontakt med jaktledarna i området, det brukar gå att lösa.
 
Ja det är jag. Djur som ska rastas och svamp som ska plockas.
Klär mig synligt.

Kan tillägga att här finns i princip alltid jakt på något. Gris, räv, rådjur, fågel...så vi får alla samsas i skogen.
 
Ja, jag går ut i skogen. Men håller mig på större stigar/vägar och ser till att vara synlig med reflexer. :)
 
Tack för era svar! Reflexväst känns som en självklarhet :) Ska se om vi kan få tag på jaktlaget.
Om man tänker på djuren under jakten, att de blir stressade är nog ganska så självklart men kan de bli aggressiva också?
 
Alltså aggressiva så att de kan anfalla utan att man utgör något hot mot dem?
Jag tycker att älgar är ganska läskiga på nära håll :p
 
Här är ju oftast älgjakten som mest intensivast en vecka i oktober. Då undviker jag gå ut i skogen när jag vet att jägarna är ute, men jag vet vart de håller till och håller mig längs vägarna då. Jag upplever inte att viltet blir mer aggressiva under jakten. Då är det värre när t.ex. de har små kalvar om man tänker på älgar främst.
 
Alltså aggressiva så att de kan anfalla utan att man utgör något hot mot dem?
Jag tycker att älgar är ganska läskiga på nära håll :p
De älgar jag upplevt som "aggressiva" är väl mammor med kalvar och ungtjurar som inte vet bättre och vill försvara sitt revir. :p
 
Tack för era svar! Reflexväst känns som en självklarhet :) Ska se om vi kan få tag på jaktlaget.
Om man tänker på djuren under jakten, att de blir stressade är nog ganska så självklart men kan de bli aggressiva också?
Det är väldigt sällan djuren blir så stressade, man vill inte skjuta stressade djur eftersom köttet då smakar sämre. Man vill heller inte skjuta på ett djur i full fart med stor risk att missa/skadeskjuta. Alltså jagar man med hund som ställer älgen, det gör dem väldigt sällan stressade, det finns gott om filmer på älgar som är "ställda" av älghund som fortsätter att äta, eller med drevkedja, där man går i relativt långsamt tempo i "kedjor" och låter så att djuren rör sig framåt, från drevkedja, sällan något som gör dem speciellt stressade heller utan de brukar röra sig bort från drevkedjan i ganska lugnt tempo, stanna upp och lyssnar och tittar.

Till ursprungs frågan, kolla upp med jaktlaget på just den marken, här är älgjakten oftast bara två dagar och på väldigt specifika områden vilket gör att det är lätt att samsas.
 
Japp! Här ute struntar jag högaktningsfullt i om det jagas eller ej då det jagas året om här :p Jag brukar ha en reflexjacka, annars hade jag tagit på mig en liknande väst kanske så att man syns.

Enda gången jag kanske inte drar rakt ut i skogen är väl om dom har ett större drev (det brukar höras).
 

Liknande trådar

Fritid Tvekade om jag skulle lägga den här under något av hästforumen, men tänker att man kan ju faktiskt vara i skogen även utan häst och...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
8 145
Senast: Gnist
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 269
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 951
Övr. Hund Bakgrund; vi fick honom för 5 år sedan - då var han en 2-årig jycke som inte ville bo i stan efter en flytt från de djupa skogarna. Hade...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 892
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Rumsväxter 2
  • Köpa hus
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp