Bukefalos 28 år!

Är socker beroendeframkallande? (utbruten)

När den enda som finns i fruktos är fruktos, vilken näring tror du få jag syftar på?
Då förstår jag inte den här meningen alls:

"Nästan allt socker omvandlas dock till glukos, levern kan dock ta näring från fruktos, så det är glukosen som ger det eventuella sockerberoendet oavsett i vilken form vi intar det."

Hur drar du slutsatsen att det är glukosen som ger det eventuella sockerberoendet och vad syftar "levern kan dock ta näring från fruktos"? Syftar du på att eftersom levern omvandlar fruktosen till glukos så måste det vara glukosen som är boven? Jag förstår inte hur du kan dra den slutsatsen?
 
Då förstår jag inte den här meningen alls:

"Nästan allt socker omvandlas dock till glukos, levern kan dock ta näring från fruktos, så det är glukosen som ger det eventuella sockerberoendet oavsett i vilken form vi intar det."

Hur drar du slutsatsen att det är glukosen som ger det eventuella sockerberoendet och vad syftar "levern kan dock ta näring från fruktos"? Syftar du på att eftersom levern omvandlar fruktosen till glukos så måste det vara glukosen som är boven? Jag förstår inte hur du kan dra den slutsatsen?
Om kroppen i stort sett bara kan tillgodogöra sig glukos så är det inte rocket sciens att gissa att om man är beroende av socker så är glukos med i spelet. Och ledsen angående den andra meningen. Klarar du inte att förstå det, och inte klarar av att ta åt dig att du behöver googla för attt få en mer utförlig förklaring, så tror jag inte det är möjligt att komma längre. Är det så svårt att förstå det jag skrev, att gränsen för mina kunskaper är nådda och jag googlat fram informationen?
 
Om kroppen i stort sett bara kan tillgodogöra sig glukos så är det inte rocket sciens att gissa att om man är beroende av socker så är glukos med i spelet. Och ledsen angående den andra meningen. Klarar du inte att förstå det, och inte klarar av att ta åt dig att du behöver googla för attt få en mer utförlig förklaring, så tror jag inte det är möjligt att komma längre. Är det så svårt att förstå det jag skrev, att gränsen för mina kunskaper är nådda och jag googlat fram informationen?
Det är svårt att googla efter något när man inte förstår vad du menar och därmed vad man ens ska googla efter.

Kroppen kan tillgodogöra sig även fruktos så där blir det också fel i din slutsats eller så är du otydlig med vad du menar med att tillgodogöra.
 
Det är svårt att googla efter något när man inte förstår vad du menar och därmed vad man ens ska googla efter.

Kroppen kan tillgodogöra sig även fruktos så där blir det också fel i din slutsats eller så är du otydlig med vad du menar med att tillgodogöra.
Du har verkligen svårt att förstå att jag snabbt googlade fram uppgifter och inte skrev en vetenskaplig avhandling och tydligen har du svårt att googla på fruktos för att få fram fler uppgifter.
 
Senast ändrad:
Du har verkligen svårt att förstå att jag snabbt googlade fram uppgifter och inte skrev en vetenskaplig avhandling och tydligen har du svårt att googla på fruktos för att få fram fler uppgifter.
Jag har svårt att förstå vad det är för samband och effekter du menar på så jag har svårt att googla på det ja. Jag tänker inte sätta mig och läsa allt som finns om fruktos för att EVENTUELLT förstå hur du menade.
 
Jag har svårt att förstå vad det är för samband och effekter du menar på så jag har svårt att googla på det ja. Jag tänker inte sätta mig och läsa allt som finns om fruktos för att EVENTUELLT förstå hur du menade.
Det ante mig att intresset att få svar saknas och andra intressen driver dig. Det är typ det första man hittar om man googlar.
 
Det ante mig att intresset att få svar saknas och andra intressen driver dig. Det är typ det första man hittar om man googlar.
Vad ska jag använda som sökord? Enbart "fruktos"? Och det ger mig svar på varför glukos är det som skulle orsaka sockerberoende? Om itnresset att få svar saknades så skulle jag väl inte fråga hur eller vad du menar? Jag frågade bara hur du menade med vissa saker du skrev eftersom det var otydligt hur du menade.

Vilka intressen menar du skulle driva mig?
 
Du har verkligen svårt att förstå att jag snabbt googlade fram uppgifter och inte skrev en vetenskaplig avhandling och tydligen har du svårt att googla på fruktos för att få fram fler uppgifter.
Fast det där är lite trist i en debatt så här, att googla fram uppgifter, sätta samman som egen text utan att referera till de källor man hämtat uppgifterna så att det framstår som om det vore din egen kunskap. Jag hade hoppats på att kunna ställa följdfrågor utefter vad som framstod som att du hade djupare kunskap, precis som @durachiny nu försökt göra och så hänvisar du till google. Saker och ting faller ganska platt då.
 
Fast det där är lite trist i en debatt så här, att googla fram uppgifter, sätta samman som egen text utan att referera till de källor man hämtat uppgifterna så att det framstår som om det vore din egen kunskap. Jag hade hoppats på att kunna ställa följdfrågor utefter vad som framstod som att du hade djupare kunskap, precis som @durachiny nu försökt göra och så hänvisar du till google. Saker och ting faller ganska platt då.
Ledsen att du tycker så, anledningen till att jag inte satt källa var att det jag googlade fram stod typ över allt. Ingen vits att ge källor på kemiska formler exempelvis, eller vilka sidor jag kollade upp att bekräfta att jag mindes rätt. Det var var sådant jag googlade upp i det först inlägget - inte själva grunden i det jag skrev, grundläggande kunskaper i kemi och biologi har jag -det var inget avancerat. I det andra inlägget så var det uppgiften att levern kan tillgodogöra sig fruktos och att människan inte kan hantera mer än 30-50 g fruktos jag inte kände till, det stod på typ de första fem träffarna så det verkade vara en allmän kunskap. Du frågade särskilt om fruktos, enda anledningen att jag letade efter det för att verifiera för mig själv att jag inte gjort någon miss.

I svaren på mitt andra inlägg i ämnet så upplever jag frågorna som försök att missförstå, att inte förstå att näringen från molekylen fruktos kommer från fruktos bidrog starkt till det. I synnerhet som det inte verkade vara några problem att förstå motsvarande om glukos. Vill någon missförstå har jag ingen lust att försöka förklara, då blir det bara mer dissekerande och försök att hitta fel. Det lilla jag gav bekräftade min misstanken. Jag antar att du inte menade att jag skulle googla fram svar till någon som vill ha fördjupade kunskaper, det klarar de som önskar det säkert av själv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har matproblem som jag inte kommer tillrätta med själv, och är så urbota less på det. Jag behöver alltså hjälp med detta men behöver...
Svar
5
· Visningar
1 589
Senast: Skjøldur
·
Juridik & Ekonomi Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
12 459
Senast: Jenka
·
Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 963
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
850

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp