Är TR ingen självklarhet?

Sv: Är TR ingen självklarhet?

Någon som vet varför man inte har det ute på internet?? Pga kostnaden, eller den då förlorade inkomsten?
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

*knapplån*
Vad kostar era licenser /år?
Inom travet så finns de allmänna reglerna sökbara på stc's hemsida (där även aktuella dopingregler finns) i övrigt får vi TR hemskickat.
Våran licens kostar 2000:-/år och då ingår försäkring i den kostnaden
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Citerar från ridsportförbundets hemsida
PRISER 2005



Juniorlicens
550 kronor
Juniorlicensen gäller för både ponny och häst. Juniorlicenser gäller för alla typer av tävlingar ända upp till och med elit, samt internationellt. Du kan rida på juniorlicens till och med det året du fyller 18.

Seniorlicens
825 kronor
Seniorlicens gäller för alla tävlingar, från lokal till och med elit.

Lokallicens
165 kronor
Gäller för lokaltävling, lektionsryttare, handikapptävlingar och galoppnovis.
Lektionsryttare kan rida på lokallicens på lektionshäst.

Licens guld
1320 kronor
Denna licens skall lösas av samtliga ryttare tillhöriga landslaget i hoppning, dressyr och fälttävlan samt övriga ryttare som gör 2 eller fler internationella tävlingar per år.
Juniorer tävlar även internationellt på sin juniorlicens och behöver inte lösa guldlicens.

Gästlicens
För att utländsk ryttare skall ha tillåtelse att tävla i Sverige krävs fr o m 1 jan 2003 tillstånd från det egna landets ridsportförbund. Detta skall meddelas från respektive land till Svenska Ridsportförbundet, fax 0220 - 456 70.
Därefter skall Gästlicens lösas till det belopp som SvRF beslutat.

Så nog skulle man ha råd med några TR i mellanskillnaden till din licenskostnad!!
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Jag har några gamla TR som ligger, jag skaffar inte nya Tr så fort dom ändrar reglerna för det blir ju vartenda år. Jag kan väl TR överlag och tar reda på dom ändringarna som berör mig dvs inom ft. Dom reglerna i dressyr som ändras berör inte mig så mkt , jag har ju mitt kandar i dressyrklasserna och det där ändras ju inte så mkt.

Alla ändringar som sker ligger ju faktiskt ute på nätet så man kan ju läsa dom ändringarna som berör en utan att köpa nya TR hela tiden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är TR ingen självklarhet?

nilema skrev:
*knapplån*
Vad kostar era licenser /år?
Inom travet så finns de allmänna reglerna sökbara på stc's hemsida (där även aktuella dopingregler finns) i övrigt får vi TR hemskickat.
Våran licens kostar 2000:-/år och då ingår försäkring i den kostnaden


Jag var tvungen att lösa licens guld för 1320kr , där ingår ju oxå försäkringar.
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Rufsan. skrev:
Alla ändringar som sker ligger ju faktiskt ute på nätet så man kan ju läsa dom ändringarna som berör en utan att köpa nya TR hela tiden.

En liten korrigering: när TR görs om (när det blir ett nytt årtal på framsidan av det de säljer) så publiceras inte de ändringarna på nätet (inte officiellt på förbundets hemsida i alla fall). Ändringarna läggs på nätet bara om det inte kommer ett nytt TR. Det finns t.ex. inga dressyrändringar 2005 publicerade, eftersom det kommit ett nytt dressyr-TR 2005.
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

fast det är inte speciellt ofta som hels TR byts ut och jag anser att det är tävlingsryttarens skylldighet att inneha ett TR.

Sedan måste man ju inte köpa det varje år, utan man kan ju komplettera till ändringarna om det då inte utkommer ett helt nytt dvs
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Ylva skrev:
En liten korrigering: när TR görs om (när det blir ett nytt årtal på framsidan av det de säljer) så publiceras inte de ändringarna på nätet (inte officiellt på förbundets hemsida i alla fall). Ändringarna läggs på nätet bara om det inte kommer ett nytt TR. Det finns t.ex. inga dressyrändringar 2005 publicerade, eftersom det kommit ett nytt dressyr-TR 2005.

Jaha ursäkta då ;) men hur många ändringar är det egentligen i dressyren som kräver ett helt nytt TR?? Känns bara som förbundet vill tjäna pengar faktiskt.
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Jag tror inte det är copywrite på TR!
Hittade i alla fall inte att det stod på förra TR.
Så jag roade :banana: mig med att lägga in det på datorn. Sedan mailade jag TR 4 till de som tog FT märket. Hoppas det inte var olagligt!
För det var uppskattat!
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

För då skall jag anmäla dig :angel: :devil:
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Det är upphovsrätt på allt som publiceras, även TR. Det innebär att du får inte kopiera eller skriva av.

Du får citera korta stycken, med tydlig hänsvisning till var citatet kommer ifrån, men du får inte citera hela TR, då räknas det som kopiering.
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Riksidrottsförbundet (där Ridsportförbundet är medlem) var för ngt år sedan inne på att Ridsportförbundet skulle vara tvungen att lägga ut TR på nätet.
Med motivationen att förbund och klubbar som är medlemmar i Riksidrottsförbundet är skyldiga att tillhandahålla sina tävlingsregler gratis.
Tydligen så har ingen annan sport ett regelverk som den tävlande medlemmen måste köpa.

Men Ridsportförbundet lyckades visst kringgå det! Eftersom det ju inte finns ngt TR på nätet.
Och får jag gissa, så är det för att de vill inte bli av med inkomsten de får av att sälja TR. :devil:
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

ja de vill väl ha in alla pengar dom kan så dom har råd med medlemstidningen..... :mad:
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Joo...men borde inte säkerheten komma före pengarna? För de flesta regler (ja inte alla men...) i TR handlar ju om säkerhet. Nu har man ju en skyldighet som tävlande ekipage att kolla upp reglerna men jag tror ändå det är många som inte gör det. Så för dom som inte gör det idag kanske det blir lättare att veta vad som gäller...
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Nora skrev:
Joo...men borde inte säkerheten komma före pengarna? För de flesta regler (ja inte alla men...) i TR handlar ju om säkerhet. Nu har man ju en skyldighet som tävlande ekipage att kolla upp reglerna men jag tror ändå det är många som inte gör det. Så för dom som inte gör det idag kanske det blir lättare att veta vad som gäller...

Just det, alltså borde inte SvRF vara så snåla så att de tar betalt för regleböckerna!! :mad:
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

*knapplån*

Hur löser ni licensen? betalar ni en ggr per år? för ni löser både licens för häst och er själv?

Hur ingående är dessa "gröna kort" kurser? vad gås igenom?

Ursäkta mina kanske korkade frågor, men är inte så inne på ridningens regelverk då jag själv håller mig i travets värld
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Licens för ryttare löses en gång per år och det finns olika typer, de vanligaste är lokallicens som kostar 175 kr och gäller på lokala tävlingar (klasser upp till 110 hoppning (LB för ponny) och La i dressyr och junior/seniorlicens 550/825 kr som gäller på samtliga nationella tävlingar. Det finns även en guldlicens (1320kr) som gäller för de rytare som tillhör landsöaget eller tävlar minst två internationella tävlingar per år.

Hästens licens kostar 880kr och gäller hela hästens liv, vid ägarbyte kostar det 300kr att ändra ägare. För at kunna få licens måste hästen var registrerad i en rasförening.

Grönt kort får nån anna svara på, när jag tog det var det bara ett skriftligt prov där det kollades at man kunde slå upp saker i TR, nu är det mer ingående mne jag vet inte riktigt vad som ingår.

För att få starta i fälttävlan måsten man ta fälttävlanskortet och där ingår ett skriftligt prov där man får slå i fälttävlans TR och ett praktiskt prov där man hoppar några typhinder, rider en kortare bana samt gör tempoprov. För att starta en stjörnigfälttävlan måste man ta steg två med ett utökat praktiskt prov men hur det går till vet jag inte riktigt eftersom jag aldrig skulle våga rida de klasserna.
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Säkert! Och räcker inte pengarna ändå till tidningen, så är det ju säkert helt ok att chockhöja licensen till X antal tusen/år.
För vi hobbyryttare verkar anses ha ena sjujävla höga löner! :mad:
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Och så kommer förstås motfrågorna: Hur är det i travet? Licens för hästägare, häst, tränare, kusk????
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Häst har ingen licens, måste vara inregistrerade hos STC och var i tävlingsbar ålder dvs
Varmblod H & V 2- 12 år
ston 2-10 år
Kallblod 3-15 år ston, h & v
och ha en tränare!

Finns olika licenser
A --> (sk proffslicens) Får träna och startanmäla egna och andras hästar. (Finns två modeller A1 både köra och träna, A3 enbart träna)

B --> (sk amatörlicens)Får träna och startanmäla hästar som helt eller delvis ägs/hyrs och företräds av dig eller nära anhörig.
(finns i två modeller B1 får träna men Ej köra lopp. B3 både träna och köra lopp)

Sen finns del även D (amatörkörlicens, endast köra) & E licenser (lärling hos proffstränare, köra)

Licensen gäller kalenderår och kostar för:
A-licens 2.000:-
B-licens 800:-
C-licens 100:-
D-licens 700:-
E-licens 100:-/+ moms.
Dessa priser är exl. försäkring och moms! Försäkringen är obligatorisk och kommer med avräkningen (fakturan) från STC. Min landade på ca 2000:- (har B-tränar licens, dvs jag får träna min egen häst och anmäla till lopp men jag får inte köra i löp)

Krav för att få A-licens är höga! minst 5-års praktik, tränaraspirant utbildning, profftränarkurs mm

B-licens är inte lika höga, dom flesta av oss som är här på buke är det, sk "amatörer"
Man ska ha av STC fastställd kompetens, dvs. träningskört häst, hur länge man joibbat med trav eller andra hästar + att du ska kunna styrka med referenser. Och även genomgått STC' utbildning, som är på ca 8 träffar där TR gås igenom, doping, hantering, foder mm mm. Slutprovet där är att skriva ett teori prov på 80 (?) frågor (utan att slå i TR) med minst 70 rätt + sela ut hästen med viss specialutrustning och köra ett varv på banan.

Tjorvigt? jag kan förklara bättre om någon är intresserad och inte förstår....

Mvh Nilema
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har de uppdatera TR-en kommit för 2012 och där är en (misstänker jag) ganska stor ändring angående Märkesplacering på...
19 20 21
Svar
400
· Visningar
35 867
Senast: kopparberg
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 921
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp