Bukefalos 28 år!

Äta kyckling?

tavla

Trådstartare
Vågar ni äta kyckling nu?
Jag har inte följt med i debatterna men de på jobbet hävdar att man absolut inte ska äta kyckling nu.
Hur farligt är det?
 
Varför, vad har jag nu missat? :down:
Äh, jag äter mycket kyckling, på tal om bär-tråden äter jag dagligen utländska frysta hallon utan att koka osv. Bryr mig aldrig om såna där varningar och har (peppar peppar) aldrig varit magsjuk på mina 31 år..:p
 
Varför, vad har jag nu missat? :down:
Äh, jag äter mycket kyckling, på tal om bär-tråden äter jag dagligen utländska frysta hallon utan att koka osv. Bryr mig aldrig om såna där varningar och har (peppar peppar) aldrig varit magsjuk på mina 31 år..:p

Då hoppas jag att du inte bjuder någon som är känslig på tårta med okokta bär. Jag kan bli enormt sjuk och faktiskt riskera att dö av vissa smittämnen som en normal person klarar av utmärkt.
 
Jag är inte rädd för att äta kyckling så länge jag vet att den är korrekt tillagad. Dvs har jag gjort den själv är jag inte ett dugg orolig men just nu beställer jag inte kyckling när jag är ute och äter.
 
Då hoppas jag att du inte bjuder någon som är känslig på tårta med okokta bär. Jag kan bli enormt sjuk och faktiskt riskera att dö av vissa smittämnen som en normal person klarar av utmärkt.
Nä brukar inte göra tårta alls, och skulle jag det, blir det nog jordgubbar :up: hallonen har jag i kvargen hemma :d
 
Absolut, men frågeställningen handlade väl inte om att bjuda andra, utan om man själv åt kyckling nu.

Jo, men det kommer alltid upp i sådana här trådar: "Äsch, jag äter och har aldrig blivit dålig" och tyvärr tror jag kunskapen om vad hur man ska hantera kyckling inte är speciellt bra hos många och man har inte koll på hur pass allvarligt det kan bli.
 
Jag är inte rädd för att äta kyckling så länge jag vet att den är korrekt tillagad. Dvs har jag gjort den själv är jag inte ett dugg orolig men just nu beställer jag inte kyckling när jag är ute och äter.
Jag gissar att anläggningen det handlade om är en svensk sådan? Är det svensk kyckling som serveras när du äter ute?
 
Jo, men det kommer alltid upp i sådana här trådar: "Äsch, jag äter och har aldrig blivit dålig" och tyvärr tror jag kunskapen om vad hur man ska hantera kyckling inte är speciellt bra hos många och man har inte koll på hur pass allvarligt det kan bli.
Vet inte om jag missat något men särskilda redskap och genomstekt - nåt mer är det väl inte som är speciellt med kyckling?
 
Jag gissar att anläggningen det handlade om är en svensk sådan? Är det svensk kyckling som serveras när du äter ute?

Jo, det är ju nästa fråga... och ännu en anledning till att inte äta kyckling ute. Jag är inte intresserad av kyckling som kommer från Thailand (tex).

Nu är just det ett litet problem för mig, jag äter praktiskt taget aldrig ute.
 
Jo, men det kommer alltid upp i sådana här trådar: "Äsch, jag äter och har aldrig blivit dålig" och tyvärr tror jag kunskapen om vad hur man ska hantera kyckling inte är speciellt bra hos många och man har inte koll på hur pass allvarligt det kan bli.
Jag är fullt medveten om hur kyckling ska hanteras, men du syftar kanske på att folk med stål-mage som jag inte bör uttala sig så "de andra" kanske slutar vara försiktiga..?
 
Vågar ni äta kyckling nu?
Jag har inte följt med i debatterna men de på jobbet hävdar att man absolut inte ska äta kyckling nu.
Hur farligt är det?
Jag har bara snappat upp att man ska vara försiktig med färsk kyckling, och tolkat det - kanske felaktigt - som att det är okej om den varit fryst. Och ätit utan att vara mer försiktig än vanligt. :crazy:
 
Jag är fullt medveten om hur kyckling ska hanteras, men du syftar kanske på att folk med stål-mage som jag inte bör uttala sig så "de andra" kanske slutar vara försiktiga..?

Typ :D

Jag har verkligen inte bacillskräck eller är överdrivet petig men jag måste tänka efter före just eftersom det kan bli så svåra konsekvenser. Då blir jag lite rädd när någon på ett öppet forum kommer med "äsch, jag har aldrig blivit dålig" eller "lite skit rensar magen" därför att sådant kan ta kål på mig och andra som är känsliga, tex äldre. Dvs ta gärna chanser vad gäller dig själv men ska man bjuda är det bättre att vara noga och följa rekommendationerna.

Som sagt, det var inte direkt riktat mot dig :)
 
Maken blev dålig av campylobacter i vintras. Sov i stort sett i flera dagar tills han pratade med vårdguiden som sade till honom att åka in. Sagt och gjort.
Det visade sig sen vara campylobacter, och det var vad de gissade på, eller liknande, (efter röntgat buk osv för att utesluta andra orsaker) och hade som tur var gett honom rätt antibiotika innan de fick odlingssvaren. Så fort han fick antibiotikan så blev han bra igen.
Men speciellt roligt var det inte. Jag klarade mig dock utan några besvär alls.
Vi hade ätit kyckling några dagar innan. Men vi har också egna höns och han snusar, så kan också vara att han stoppat i snus efter att ha fixat hos hönsen. Vi har nu satt handsprit utanför hönsgården så det är lätt att ta när man varit där.
 
Maken blev dålig av campylobacter i vintras. Sov i stort sett i flera dagar tills han pratade med vårdguiden som sade till honom att åka in. Sagt och gjort.
Det visade sig sen vara campylobacter, och det var vad de gissade på, eller liknande, (efter röntgat buk osv för att utesluta andra orsaker) och hade som tur var gett honom rätt antibiotika innan de fick odlingssvaren. Så fort han fick antibiotikan så blev han bra igen.
Men speciellt roligt var det inte. Jag klarade mig dock utan några besvär alls.
Vi hade ätit kyckling några dagar innan. Men vi har också egna höns och han snusar, så kan också vara att han stoppat i snus efter att ha fixat hos hönsen. Vi har nu satt handsprit utanför hönsgården så det är lätt att ta när man varit där.

Det är dock inte så mycket mening med handsprit om man inte tvättar händerna noga först - kan vara bra att veta så att man inte invaggas i falsk trygghet.
 

Liknande trådar

Mat Hur kryddar ni er kyckling? Jag är så förbannat less på allroundkrydda / salt och peppar... snälla hjälp! När kycklingen är stekt och...
2
Svar
21
· Visningar
1 240
Senast: sjoberga
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 741
Senast: Myrten
·
Mat Vi är några barndomskamrater som ska ses i GBG för att gå ut och äta och prata ikapp oss om vad som hänt i livet sen sist sas. Bodde i...
Svar
6
· Visningar
421
Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
19 20 21
Svar
417
· Visningar
26 519
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp