Bukefalos 28 år!

Äta kyckling?

Jag har verkligen inte bacillskräck eller är överdrivet petig men jag måste tänka efter före just eftersom det kan bli så svåra konsekvenser. Då blir jag lite rädd när någon på ett öppet forum kommer med "äsch, jag har aldrig blivit dålig" eller "lite skit rensar magen" därför att sådant kan ta kål på mig och andra som är känsliga, tex äldre. Dvs ta gärna chanser vad gäller dig själv men ska man bjuda är det bättre att vara noga och följa rekommendationerna.
Nu har jag ju visserligen en fobi, men jag tycker det hör till vanligt hyfs att hålla ok hygien och inte utsätta någon man bjuder för onödiga risker. T.ex. det här att koka hallon. Vet många som bjudit på tårtor och dylikt utan att ha kokat frysta importerade hallon. "Äsch, jag har aldrig blivit dålig" är ju typ världens sämsta argument, och om jag kommenterar heter det alltid att det är min fobi som talar. Ja, inte fan är det konstigt att jag har svårt att äta hos en del som inte ens kan ta Livsmedelsverkets råd på allvar, men det är säkert ett gäng emetofober på Livsmedelsverket som kokat ihop dessa meningslösa råd :cautious:. Och även om man inte har varken nån sjukdom eller fobi så kan man ju ha annat att göra och inte vilja smitta hela familjen, bli borta från jobb etc för att nån tycker att råden är tramsiga.
 
En liten tanke på de som tror sig klara sig undan när man köper fryst. Nej, de bakterier som finns på kycklingen finns där oavsett i fryst eller färskt skick. Bakterier dör inte i frysen! De ligger vilande dock, så för längre förvaring är frys att rekommendera - men upptiningen är viktig att den sker korrekt. Felaktig upptining kan göra att bakterietillväxten blir större än om man förvarat den färska varan korrekt från början.

Och som svar på ts - ja, jag äter kyckling. Jag har alltid varit medveten om att kyckling innehåller bakterier och det är därför korrekt tillagning och att alltid använda rena och separata verktyg är av yttersta vikt. Jag undviker tex att grilla kyckling för att jag tycker det är svårt att få till bra och säkert. Jag äter kyckling både hemma i Sverige och utomlands, både hemma hos folk och på restaurang. Men är den rosa äter jag såklart inte. Vi har en löjlig övertygelse om att vi är så himla mycket bättre på hygien i Sverige än andra länder - det är vi inte och mänskliga faktorn, kostnader och press finns överallt.
http://www.expressen.se/nyheter/jordbruksverket-censurerade-smittskyddschef/
http://www.bukefalos.com/threads/cambylobakter-i-svensk-kyckling.1432211/#post-17968842
 
"Då är man inget vidare duktig på att tillaga kyckling kan jag tycka, om den är torr när temperaturen inne vid benet är 80 grader, vilket man bör upp i när det kommer till kyckling med ben. Benfria detaljer räcker det med att uppnå 72 grader i mitt-temperatur.":wtf:
Har man en gång provat en kyckling på 61 grader eller lägre så vill man garanterat inte gå tillbaka till 72.;) Japanerna kör dem så lågt som 52 ibland:D Fast det är väl inget man rekommenderar.
Rent generellt tillagar fölk mat till alldeles för höga temperaturer. Särskilt fisk och fågel. Det sista gäller ju inte dig givetvis utan de andra;)
 
"Då är man inget vidare duktig på att tillaga kyckling kan jag tycka, om den är torr när temperaturen inne vid benet är 80 grader, vilket man bör upp i när det kommer till kyckling med ben. Benfria detaljer räcker det med att uppnå 72 grader i mitt-temperatur.":wtf:
Har man en gång provat en kyckling på 61 grader eller lägre så vill man garanterat inte gå tillbaka till 72.;) Japanerna kör dem så lågt som 52 ibland:D Fast det är väl inget man rekommenderar.
Rent generellt tillagar fölk mat till alldeles för höga temperaturer. Särskilt fisk och fågel. Det sista gäller ju inte dig givetvis utan de andra;)

Hellre lite lägre smaker än signifikant risk för svår infektion för mig och närstående.

Tillagningen MÅSTE ta kål på vanligt förekommande smitta.
 
Vågar ni äta kyckling nu?
Jag har inte följt med i debatterna men de på jobbet hävdar att man absolut inte ska äta kyckling nu.
Hur farligt är det?

Jag har alltid hanterat kyckling utifrån att det kan innehålla campylobacter. Således äter jag fortfarande både fryst och färsk kyckling utan oro.

Det viktiga är att rengöra redskap, ha olika skärbrädor, inte hantera ätfärdiga produktet samtidigt som man slafsar med kyckling. Handhygien a och o!!
 
Då är man inget vidare duktig på att tillaga kyckling kan jag tycka, om den är torr när temperaturen inne vid benet är 80 grader, vilket man bör upp i när det kommer till kyckling med ben. Benfria detaljer räcker det med att uppnå 72 grader i mitt-temperatur.
Inser att jag inte har någon aning om vilken temperatur min kyckling har när jag lagat den färdigt i ugn. Jag brukar laga den tills det är plättlätt att vrida av ben och ingen rosa vätska syns. -isönderfallande. Tycker den brukar bli god och inte torr.

Jag har köpt fryst kyckling ett tag och fortsätter väl ett tag till. Antar att de sätter ett -slut larm, på det. Annars glömmer jag nog bort det och börjar köpa färsk inom ngt halvår.
 
Nu har jag ju visserligen en fobi, men jag tycker det hör till vanligt hyfs att hålla ok hygien och inte utsätta någon man bjuder för onödiga risker. T.ex. det här att koka hallon. Vet många som bjudit på tårtor och dylikt utan att ha kokat frysta importerade hallon. "Äsch, jag har aldrig blivit dålig" är ju typ världens sämsta argument, och om jag kommenterar heter det alltid att det är min fobi som talar. Ja, inte fan är det konstigt att jag har svårt att äta hos en del som inte ens kan ta Livsmedelsverkets råd på allvar, men det är säkert ett gäng emetofober på Livsmedelsverket som kokat ihop dessa meningslösa råd :cautious:. Och även om man inte har varken nån sjukdom eller fobi så kan man ju ha annat att göra och inte vilja smitta hela familjen, bli borta från jobb etc för att nån tycker att råden är tramsiga.
Jag brukade äta tinade hallon själv men alltid bjuda på kokta :) fast nu har jag gått över till andra bär. Himla trist för precis tinade hallon är fantastiska! med sockerkaka med hål i mitten, färska frysta hallon och grädde i hålet så blir det fin födelsedagstårta! Men jaja, jag har hittat frysta körsbär som inte förlorar sin attityd och smak när man kokar dem :D
 
Hellre lite lägre smaker än signifikant risk för svår infektion för mig och närstående.

Tillagningen MÅSTE ta kål på vanligt förekommande smitta.
En kille från Spanien i min studentkorridor åt den lättstekt på ytan :eek: och helt rå inuti. Som oxfilé fast lite råare. :crazy: (inga reaktioner på -du kan inte äta det där! han gjorde detsamma med fisk (trikiner och maskar! nåja han verkade vara en kille med tur och järnmage så långt.)
 
Efter larmet om multiresistenta bakterier så får varken barnet eller hundarna äta kyckling. Undantaget är färdiglagad barnmat eller typ kycklingkorv men den kycklingen är ju tillagad sönder och samman. Själv äter jag inget kött alls sedan en himla massa år.
 
Inser att jag inte har någon aning om vilken temperatur min kyckling har när jag lagat den färdigt i ugn. Jag brukar laga den tills det är plättlätt att vrida av ben och ingen rosa vätska syns. -isönderfallande. Tycker den brukar bli god och inte torr.

Jag har köpt fryst kyckling ett tag och fortsätter väl ett tag till. Antar att de sätter ett -slut larm, på det. Annars glömmer jag nog bort det och börjar köpa färsk inom ngt halvår.
Så länge du har en god hygien och hanterar råvarorna riktigt och tillagar dem ordentligt så spelar det ingen roll om det är färsk eller frusen kyckling. Att folk blir sjuka beror ju på att de inte kan hantera eller tillaga kyckling. Utgå alltid ifrån att det kan vara riskabelt och kyl även ner maten snabbt efter tillagningen.

De gånger jag hanterar rå kyckling fixar jag allt annat först och tar kycklingen sist, diskar alla redskap direkt och är noga med att tvätta händerna ordentligt. Genomsteker/-kokar kycklingen och sen ska man kyla ner maten snabbt och ställa in i kyl det man inte äter upp. Antingen genom att ställa ut när det är möjligt och det är kallt eller ställa grytan/formen i diskhon och fylla på med kallt vatten i hon.

God hygien och hantering gäller ju för övrigt oavsett vad man tillagar. :up:
 
Så länge du har en god hygien och hanterar råvarorna riktigt och tillagar dem ordentligt så spelar det ingen roll om det är färsk eller frusen kyckling. Att folk blir sjuka beror ju på att de inte kan hantera eller tillaga kyckling. Utgå alltid ifrån att det kan vara riskabelt och kyl även ner maten snabbt efter tillagningen.

De gånger jag hanterar rå kyckling fixar jag allt annat först och tar kycklingen sist, diskar alla redskap direkt och är noga med att tvätta händerna ordentligt. Genomsteker/-kokar kycklingen och sen ska man kyla ner maten snabbt och ställa in i kyl det man inte äter upp. Antingen genom att ställa ut när det är möjligt och det är kallt eller ställa grytan/formen i diskhon och fylla på med kallt vatten i hon.

God hygien och hantering gäller ju för övrigt oavsett vad man tillagar. :up:
Någon artikel jag läste antydde ändå att de "vanliga åtgärderna" inte riktigt var tillräckliga för den färska kycklingen just nu utan det krävdes extra noggrannhet.

Jag är alltid jätteförsiktig med kyckling, men just nu kör jag fryst ett litet tag.

Det innebär inget större lidande för mig, det fanns väldigt trevlig frigående långsamväxande fryst kyckling i disken.
 
Senast ändrad:
När jag var och handlade nyss stod en stackars kille i prydligt förkläde och erbjöd provsmakning av nån kycklingrätt. Det var helt tomt vid hans disk. :laugh:
 
Någon artikel jag läste antydde ändå att de "vanliga åtgärderna" inte riktigt var tillräckliga för den färska kycklingen just nu utan det krävdes extra noggrannhet.

Jag är alltid jätteförsiktig med kyckling, men just nu kör jag fryst ett litet tag.

Det innebär inget större lidande för mig, det fanns väldigt trevlig frigående långsamväxande fryst kyckling i disken.

Det var ett antydande som bidde fel. Det har varit högre förekomst av bakterier på en fabrik pga produktionsproblem, men de vanliga åtgärderna funkar gott och väl.
 
Smutsigt förkläde med blod och flera knivar med kycklingslamsor som tomaterna skars med?
23799992-origpic-be1201.jpg
 

Liknande trådar

Mat Hur kryddar ni er kyckling? Jag är så förbannat less på allroundkrydda / salt och peppar... snälla hjälp! När kycklingen är stekt och...
2
Svar
21
· Visningar
1 247
Senast: sjoberga
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 808
Senast: Myrten
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
608
Senast: Marvin
·
Mat Vi är några barndomskamrater som ska ses i GBG för att gå ut och äta och prata ikapp oss om vad som hänt i livet sen sist sas. Bodde i...
Svar
6
· Visningar
432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad såg ni senast? Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp