Bukefalos 28 år!

Äta kyckling?

En dansk kollega blev matförgiftad på ett matställe inte långt från mitt jobb och hamnade på sjukhus i fyra dagar. Nu får han inte äta kyckling om han är på besök. :D

Själv äter jag väldigt sällan kyckling, jag gillar inte hanteringen av djuren under uppfödningen och slakt. :rage:
 
En dansk kollega blev matförgiftad på ett matställe inte långt från mitt jobb och hamnade på sjukhus i fyra dagar. Nu får han inte äta kyckling om han är på besök. :D

Själv äter jag väldigt sällan kyckling, jag gillar inte hanteringen av djuren under uppfödningen och slakt. :rage:

Nä, det är ju ytterligare en anledning att inte äta kyckling (nu äter jag iofs kyckling ibland ändå).
 
Om jag förstått rätt så dör Campylobakterna så fort man uppnått 57 grader. Problemet är att när det skett inne vid benen så är resten torrt och tråkigt. Använder själv alltid Sous Vide när jag tillagar kyckling och då i minst 5-6 timmar på 61 grader. Saftigt, säkert och alltid perfekt. Dock tar detta inte bort riskerna och kraven på handhavandet i köket.
 
Är det verkligen så få som hänger med lite i nyhetsflödet? Rapporterna har haglat i alla medier om att man funnit campylobacter i färsk svensk kyckling.

http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/efter-kycklinglarmet-4-vanliga-fragor/

Jag läste en intervju med ett smittat par. Det var ingen vanlig magsjuka, de hade varit riktigt, riktigt sjuka. Så här gäller inte "jag är inte rädd för lite magsjuka".

Nu är jag inte på något sätt representativ för resten av befolkningen, men iom att jag inte äter kyckling/kött öht passerar såna här nyheter i periferin. Jag bryr mig helt enkelt inte eftersom jag inte anser att jag berörs av det och missar därmed ofta liknande nyheter med köttlarm osv
 
Nu är jag inte på något sätt representativ för resten av befolkningen, men iom att jag inte äter kyckling/kött öht passerar såna här nyheter i periferin. Jag bryr mig helt enkelt inte eftersom jag inte anser att jag berörs av det och missar därmed ofta liknande nyheter med köttlarm osv
Men om du inte äter kyckling är det väl inte särskilt konstigt? Hjärnan sållar ju rätt friskt när det gäller vad som är relevant för en själv. Man ser inget om räntor om man inte har bostadslån osv.
 
Jo, men det kommer alltid upp i sådana här trådar: "Äsch, jag äter och har aldrig blivit dålig" och tyvärr tror jag kunskapen om vad hur man ska hantera kyckling inte är speciellt bra hos många och man har inte koll på hur pass allvarligt det kan bli.
Precis, en granne hamnade på sjukan i somras med så gott som utslagna njurar pga. dåligt grillad kyckling, den hade inte blivit genomgrillad. Det är ju likadant med allt man stoppar i munnen, är man känslig eller livsmedlet kontaminerat och bakterierna eller vad som nu finns i djuret (trikiner tex som finns i både vildsvin och grävling bla.) inte är oskadliggjort pga. för låg temperatur vid tillagningen så kan det bli tråkigheter. Själv är jag inte orolig för jag har "plåtmage" men är det livsmedel som kan innehålla saker som kan ställa till det och som jag inte vet nåt om hanteringen av (lax, räkor mm.) så avstår jag.

Övrig smitta som finns runt mig i samhället och på landet reagerar jag inte på men just vissa livsmedel där är jag noga med hantering och tillagning.
 
Vi kom hem från Thailand i lördags kväll och nu ligger maken med magsmärtor, diarré, feber, frossa och ont i kroppen. Svårt att veta än om det är en "vanlig" maginfluensa som han smittats av, eller om det rör sig om campylobacter.

Jag har försökt lista vad han har ätit under de senaste dygnen och där finns både kyckling och någon kall sås som eventuellt kan vara äggbaserad (vilket vi inte hade en tanke på just då). Jag har själv ätit ungefär samma som maken, men känner inget än så länge i alla fall.

Jag har aldrig varit särskilt rädd för att äta kyckling, det har alltid funnits i bakhuvudet att den kan vara smittad och därför har jag hanterat kycklingen utifrån det vid egen tillagning och även vid beställning av mat på restaurang. Beställer aldrig stora delar, bara typ currygrytor med små bitar som blir väl genomkokta, bara genomstekta omeletter och liknande. Men man har ju faktiskt ingen direkt koll på hur de gör vid tillagning, om de skär grönsaker med samma verktyg som kyckling till exempel. I så fall kan man inte vara säker oavsett vad man beställer, tänker jag?

Hoppas hur som helst att det nu rör sig om en snällare sorts magsjuka.:o Och att jag slipper undan.:cautious:
 
Vi kom hem från Thailand i lördags kväll och nu ligger maken med magsmärtor, diarré, feber, frossa och ont i kroppen. Svårt att veta än om det är en "vanlig" maginfluensa som han smittats av, eller om det rör sig om campylobacter.

Låter väldigt likt vad min man genomled i vintras, då var det campylobacter. :(
Jag klarade mig o hade ju ätit samma saker.
 
Vågar ni äta kyckling nu?
Jag har inte följt med i debatterna men de på jobbet hävdar att man absolut inte ska äta kyckling nu.
Hur farligt är det?
Ja, men är restriktiv med var. Jag blev smittad från okänd källa förra vintern och blev riktigt dålig. Var inne på akuten och fick dropp eftersom jag varken kunde få i mig något eller behålla något. Utan tvekan det värsta sjukdomsmässigt som jag har upplevt.
 
Dock tar detta inte bort riskerna och kraven på handhavandet i köket.
Det är väl där nånstans det oftast brister, det räcker inte med att spola redskap och händer under kranen utan det måste till tvål och diskmedel också samt att inte torka händerna på samma handduk som man torkat händerna på när man slabbade med styckningen eller plockade med den råa kycklingen.
 
@MalinJ: Stackarn, hoppas han kryar på sig snabbt.

Jag var med om något liknande (med kyckling) när jag var på konferens. Kollegan och jag åt inte alltid lunch samtidigt men den här dagen gjorde vi det. På kvällen blev han enormt dålig precis som flera andra men jag klarade mig. När vi hade plockat på oss maten tog vi inte från samma fat så där jag tog kycklingen var den ok. Dvs jag hade en jäkla tur.

Det var rätt dåligt att de hade så dålig koll, det var på ett stort hotell i Finland som ofta har konferenser :meh:
 
En liten tanke på de som tror sig klara sig undan när man köper fryst. Nej, de bakterier som finns på kycklingen finns där oavsett i fryst eller färskt skick. Bakterier dör inte i frysen! De ligger vilande dock, så för längre förvaring är frys att rekommendera - men upptiningen är viktig att den sker korrekt. Felaktig upptining kan göra att bakterietillväxten blir större än om man förvarat den färska varan korrekt från början.

Och som svar på ts - ja, jag äter kyckling. Jag har alltid varit medveten om att kyckling innehåller bakterier och det är därför korrekt tillagning och att alltid använda rena och separata verktyg är av yttersta vikt. Jag undviker tex att grilla kyckling för att jag tycker det är svårt att få till bra och säkert. Jag äter kyckling både hemma i Sverige och utomlands, både hemma hos folk och på restaurang. Men är den rosa äter jag såklart inte. Vi har en löjlig övertygelse om att vi är så himla mycket bättre på hygien i Sverige än andra länder - det är vi inte och mänskliga faktorn, kostnader och press finns överallt.
 
En liten tanke på de som tror sig klara sig undan när man köper fryst. Nej, de bakterier som finns på kycklingen finns där oavsett i fryst eller färskt skick. Bakterier dör inte i frysen! De ligger vilande dock, så för längre förvaring är frys att rekommendera - men upptiningen är viktig att den sker korrekt. Felaktig upptining kan göra att bakterietillväxten blir större än om man förvarat den färska varan korrekt från början.

Och som svar på ts - ja, jag äter kyckling. Jag har alltid varit medveten om att kyckling innehåller bakterier och det är därför korrekt tillagning och att alltid använda rena och separata verktyg är av yttersta vikt. Jag undviker tex att grilla kyckling för att jag tycker det är svårt att få till bra och säkert. Jag äter kyckling både hemma i Sverige och utomlands, både hemma hos folk och på restaurang. Men är den rosa äter jag såklart inte. Vi har en löjlig övertygelse om att vi är så himla mycket bättre på hygien i Sverige än andra länder - det är vi inte och mänskliga faktorn, kostnader och press finns överallt.

Just campylobacter dör faktiskt till stor del i frysen.
 
Om jag förstått rätt så dör Campylobakterna så fort man uppnått 57 grader. Problemet är att när det skett inne vid benen så är resten torrt och tråkigt. .

Då är man inget vidare duktig på att tillaga kyckling kan jag tycka, om den är torr när temperaturen inne vid benet är 80 grader, vilket man bör upp i när det kommer till kyckling med ben. Benfria detaljer räcker det med att uppnå 72 grader i mitt-temperatur.
 
En liten tanke på de som tror sig klara sig undan när man köper fryst. Nej, de bakterier som finns på kycklingen finns där oavsett i fryst eller färskt skick. Bakterier dör inte i frysen! De ligger vilande dock, så för längre förvaring är frys att rekommendera - men upptiningen är viktig att den sker korrekt. Felaktig upptining kan göra att bakterietillväxten blir större än om man förvarat den färska varan korrekt från början.

Och som svar på ts - ja, jag äter kyckling. Jag har alltid varit medveten om att kyckling innehåller bakterier och det är därför korrekt tillagning och att alltid använda rena och separata verktyg är av yttersta vikt. Jag undviker tex att grilla kyckling för att jag tycker det är svårt att få till bra och säkert. Jag äter kyckling både hemma i Sverige och utomlands, både hemma hos folk och på restaurang. Men är den rosa äter jag såklart inte. Vi har en löjlig övertygelse om att vi är så himla mycket bättre på hygien i Sverige än andra länder - det är vi inte och mänskliga faktorn, kostnader och press finns överallt.

Frysen reducerar camptlobacter kraftigt. Men det tar inte bort risken helt.

Fortsätter att äta kyckling som tidigare. Billigt, gott och nyttigt. Noga med hygien, men vet inte alla vuxna det? Hemkunskap ? Allmänbildning?

Tips, Färsk hel kyckling i lergryta . Alltid saftigt.
 
Jag äter kyckling. Jag är dessutom så funtad att jag föredrar nästan torr kyckling framför "perfekt" sådan, så jag är inte ett dugg orolig. Jag tillagar den ordentligt och gör jag grytor har den definitivt upphettats nog. Jag äter svamp också. Och en massa annat. Men jag lever ine uteslutande på ett livsmedel, är normalt sett frisk och kry och behöver ine tänka på vad jag äter ur sjukdomssynpunkt.
 

Liknande trådar

Mat Hur kryddar ni er kyckling? Jag är så förbannat less på allroundkrydda / salt och peppar... snälla hjälp! När kycklingen är stekt och...
2
Svar
21
· Visningar
1 247
Senast: sjoberga
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 808
Senast: Myrten
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
608
Senast: Marvin
·
Mat Vi är några barndomskamrater som ska ses i GBG för att gå ut och äta och prata ikapp oss om vad som hänt i livet sen sist sas. Bodde i...
Svar
6
· Visningar
432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp