Äta som en ryttare

@Miljon har något utav det vi tipsat dig om fungerat för dig? Vad äter du i stallet idag?

Det har bara varit så nedrans varmt, så jag har varken viljat rida speciellt ambitiöst eller haft någon större matlust eller hunger över huvud taget :down:

Så det enda jag egentligen har börjat med än är att skiva ner en banan i yoghurten på morgonen. Det gör att jag iallafall håller mig mätt lite längre!
Försöker även få till antingen lunch eller middag, när jag är hemma. Oftast typ potatissallad och något till, nu när det är så varmt. Orkar inte laga mat.

Era tips spar jag och inväntar något svalare dagar när jag faktiskt orkar rida och äta :)
 
Det har bara varit så nedrans varmt, så jag har varken viljat rida speciellt ambitiöst eller haft någon större matlust eller hunger över huvud taget :down:

Så det enda jag egentligen har börjat med än är att skiva ner en banan i yoghurten på morgonen. Det gör att jag iallafall håller mig mätt lite längre!
Försöker även få till antingen lunch eller middag, när jag är hemma. Oftast typ potatissallad och något till, nu när det är så varmt. Orkar inte laga mat.

Era tips spar jag och inväntar något svalare dagar när jag faktiskt orkar rida och äta :)
försök att göra göra ordentlig mat 3 gånger om dagen i alla fall, att skylla på vädret går inte, tvingar du dig till fasta rutiner med maten så blir det lättare efterhand och du får en jämnare hungers känsla när kroppen förväntar sig att få mat vid en viss tid :).
 
försök att göra göra ordentlig mat 3 gånger om dagen i alla fall, att skylla på vädret går inte, tvingar du dig till fasta rutiner med maten så blir det lättare efterhand och du får en jämnare hungers känsla när kroppen förväntar sig att få mat vid en viss tid :).

Nä, jag vet :o Det är väl egentligen inte vädrets fel, utan mitt. Jag blir helt enkelt för lat och omotiverad när det är så varmt och jag inte har någon aptit eller hunger alls på grund av värmen. Men du har självklart rätt, egentligen finns det inget som säger att jag inte kan börja skärpa mig redan nu.
 
Du kan även kokar mannagrynsgröt kvällen innan och äta som en manna frutti när du släppt ut hästarna. Inga skumma tillsatser som de färdiga i butiken. Lite bär eller frukt till det. Gör gröten lite tunnare än i vanliga receptet
 
Nä, jag vet :o Det är väl egentligen inte vädrets fel, utan mitt. Jag blir helt enkelt för lat och omotiverad när det är så varmt och jag inte har någon aptit eller hunger alls på grund av värmen. Men du har självklart rätt, egentligen finns det inget som säger att jag inte kan börja skärpa mig redan nu.
En lätt sak att göra när det är varmt är en sallad med enbart fetaost och melon. Till det har man något med lite rökt smak t.ex
proscuttio.
 
När jag var liten hästtjej med sköthäst och grejer var det många av mina kompisar i stallet som fick med sig en mattermos när de skulle vara i stallet hela dagen. Mycket godare än mina ostmackor. Ofta är det ju så att det egentligen inte är tiden som saknas utan snarare att maten man har med sig inte är tillräckligt god :-)
 
Nä, jag vet :o Det är väl egentligen inte vädrets fel, utan mitt. Jag blir helt enkelt för lat och omotiverad när det är så varmt och jag inte har någon aptit eller hunger alls på grund av värmen. Men du har självklart rätt, egentligen finns det inget som säger att jag inte kan börja skärpa mig redan nu.

Har några utav tipsen som du fått hjälpt dig nu när det inte är lika varmt ute? :)
Nu när det närmar sig höst är det perfekt att ta med sig varm soppa till stallet, kantarellsoppa, broccolisoppa, potatis&purjolökssoppa, sparrissoppa. :)
 
Känner igen mig... Kan visserligen äta det mesta, men har problem med att känna hunger. För mig är det fasta tider som gäller, är jag inte på jobbet/har sambo som ropar när maten är klar :angel: får jag ställa alarm om jag ska fatta att jag behöver äta..

Försöker skriva lite tips på enkla grejer/ha med-mat.

Frukost:
Smoothie - japp jobbigt att göra rent, men jag fyller behållaren med vatten efteråt och låter den stå under dagen, sedan är det typ bara att skölja ur på kvällen!
Fil och müsli, honung
Gröt
Kvarg och bär blir krämig konsistens - har du testat? En gnutta vaniljsocker i är mums också! Massa protein!
Pannkakor i olika varianter (steka massor, frysa in)

Lunch att ta med, göra kvällen innan:
Sallad - kolla såna där plocksalladsbarer för tips!
Tunnbrödsrullar med typ pålägg och grönsaker/tonfiskröra/vilken slags röra som helst..
Tacowraps/pita
Pannkakor igen

Mellanmål att ha med:
Frukt
En burk med nötter och torkad frukt

Kvällsmat/sen middag:
Pulversoppa
Nudlar

Köp ett gäng soppor/nudlar är väl mitt bästa tips. Har ätit det i evigheter och jag verkar aldrig tröttna!
Och obs, några mackor om dan är inte så farligt! Finns även massa jättegoda osötade ljusa bröd, läs på innehållsförteckningen! :)
 
Jag har ju numera bytt ridning mot annan form av träning som Crossfit och Mountainbike och löpning. Måste säga att jag blir lite beklämd av att läsa detta för så mycket av prestationen hänger på vad man äter. Jag tror inte att det är sportspecifikt utan är säker på att det gäller ALLA.

Mitt förslag för att lösa frukosten:

Ett par gånger i veckan kokar du ägg... sådär 5-10 st. Skala dem när de kallnat och lägg i en burk. Perfekt att ta med 1-2 ägg för ett snabbt mellis i stallet. bara att öppna munnen och tugga några tuggor. Håller dig mätt länke och kan kombineras med en frukt eller lite morötter.

På morgonen innan du åker till stallet för du en smoothie som du dricker innan, på vägen till stallet ellet i stallet. Perfekt ihop med en muggthermos med kaffe.

  • 2 råa ägg
  • 1 banan (gärna väl mogen eller tom övermogen)
  • Några isbitar
  • 1 avocado
  • Lite spenat,
  • Keso eller kvarg
  • Vatten för att göra den mer lättflytande

Du kan smaksätta med lite vaniljsocker eller vaniljpulver. Om denna smoothie inte håller dig mätt till 10-12 har du med dig dina ägg i burken som du snabbt trycker i dig. Glöm inte att dricka vatten.

Eftersom du inte äter något socker på morgonen så drar inte dina hungerdemoner igång så snabbt (= du gör inga dåliga matval i all hast) och du har tillräckligt med kcal i smoothien för att ge dig energi hela förmiddagen.
 
Annars är det faktiskt ingen fara att helt enkelt strunta i att äta frukosten innan du åker till stallet och äta efter istället, eller en rejäl lunch vid 12. Jag går just nu på ett kostschema där jag fastar 20-13. Sedan äter jag alla mina kcal fast mellan 13-20. Ungefär 2000-2500 kcal av MAT (räknar inte) lagad från grunden och utan dåligheter. kan säga att jag får kämpa för at få i mig all mat och har alltid mycket energi i kroppen. Inga problem att dra ett riktigt tuft träningspass på fastande mage.

Men - detta är bara ett sätt att fördela mat över 24 timmar. Det är inte någon bantning.
 
Har inte läst de sista två sidorna, men kommer med ett par förslag ändå. Om du nu problem med konsistenser så kolla barnmatshyllan. Där finns sk klämmisar, påsar med fruktpuré av olika slag. De är helt släta. Köp ett par varianter som du tycker låter gott och gör sedan smoothie med samma ingredienser hemma. Finns speciella klämpåsar att köpa som du kan fylla själv. Då kan du "lura" i dig tex finmalda havregryn, nötsmör, kvarg, precis som man gör med barnen :D Köper du några st påsar så frys dem och ta med i väskan till stallet, de tinar rätt snabbt så du bör kunna äta när hästarna äter.

Det går även att fylla dem med mat så länge den är kall. De går inte att micra dock, då får du hälla ut maten på tallrik först.

Just ja, kolla hur mycket de rymmer, de minsta är tänkta för bebisar :)

Såg att du gillar banan och pannkaka. Testa då bananpannkaka. Mosa en stor banan och blanda med två ägg, smaksätt ev med lite vaniljpulver. Stek i smör. Går att frysa även om de blir lite sladdriga.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
916
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 173
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp