Äta som en ryttare

Jo, kvarg får man ju lära sig att tycka om =P Var så för mig med :) Men med bär eller frukt är det kalas och mättande! :) Tycker du om keso? Keso blandat med apelsin är med gott! :)
 
Jag har också extremt svårt att äta på morgonen. När jag har stallet går jag upp 15 min tidigare och kokar ägg, gör några mackor på rågbröd med ägg ost och lite grönsaker och tar med till stallet. Då kan jag äta ordentligt efter någon timme när kroppen kommit igång.
Gott i sallad är ris och bönor, typ sallad, spenat, purjo, och kanske kyckling eller tonfisk.
Be familjen spara liten matlåda till dig när de äter, då kan du äta den när du kommer hem.
Annars är ett tips proteinbars ( ligger alltid i min ryktväska) nötmix påse, frukt, avokado mellanmål som håller blodsockret uppe.
Och försök äta riktig mat i stället för godis och mackor :)

Att gå upp 15 minuter tidigare för att göra frukost finns inte på kartan :o Jag rullar ur sängen och drar i farten på mig kläderna som ligger närmast, kastar i mig snabbast möjliga frukost och drar till stallet. Är där 15 minuter efter att jag vaknat, att dubbla den tiden känns extremt :p

Men tack för tips på stadig frukost, och förslag om vad som kan vara gott i sallad :)
 
Om du gillar gröt måste jag tipsa om kylskåpsgröt! Googla "kylskåpsgröt" eller "overnight oats" för inspiration. Jag brukar ta 1dl mjölk, 1dl fil/yoghurt/vad som finns i kylen, 1dl rågflingor (tycker inte om gröt med havregryn) och sedan smaksätter jag med vad som känns bra, kanske mosad banan eller äppelmos? Lägg i kylen och ät dagen efter. Går på typ två minuter att göra.

När det gäller sallad så är det en som sticker ut för mig och det är "vänskapssallad". Hyvla vitkål, riv morötter och finhacka purjolök. Detta är grunden men jag brukar även ha i paprika eller annat "kylskåpsrens". Koka en lag på lika del vitvinsvinäger som olja, smaka av med salt och socker samt eventuellt salladskrydda. Häll över lagen och blanda om. Salladen håller upp till en vecka i kylskåp och blir bara godare och godare för varje dag som går. Perfekt att äta bara det eller istället för exempelvis pasta/potatis/ris :)

Overnight oats tyckte jag lät SÅ bra så jag gav mig den på att gilla det. Gjorde två försök men sen var jag tvungen att ge upp, det är en konsistens som VERKLIGEN inte går för mig tyvärr :( För själva tanken att frukosten fixar sig själv i kylen över natten är ju underbar!

Den salladen du beskriver vet jag mamma brukar göra ibland, men jag är inte så värst förtjust i vitkål (och skulle inte orka hålla på att koka lag och greja) så den är nog inget för mig, men tack för förslag ändå!
 
En ny mikro kostar inte många hundralappar på t.ex. Clas ohlson, elgiganten eller liknande kedja annars. Kanske kan ni gå ihop om en i stallet? Kan en påse snabbhavregryn att ställa i stallet vara något om du inte klarar av det på morgonen? Har ni inga tallrikar där så köp en rund matburk till soppa att ha i stallet och gör gröt i. Något som jag tycker är gott och enkelt är att steka en laxfilé och ha keso ochen enkel sallad till. Går att ätas kallt. Om du gör stallet på eftermiddagen tänkte jag. Mättar bra och väldigt gott med.

Glömde kolla mikron idag förstås, men jag ska ta reda på om den fungerar och annars ta upp eventuellt inköp av en ny :) Det måste ju vara fler än jag som skulle ha nytta av en fungerande mikro.
Havregrynsgröt i stallet skulle kunna vara något, det borde ju inte kännas för stabbigt efter någon/några timmar där :up:
 
De har något lösare konsistens än vanliga "laktos-puddingar". Kanske inte det nyttigaste alternativet, men goda och smidiga att ha med sig. Finns plastsked under locket. Man behöver bara ta med burken och den står sig som sagt i rumstemperatur.

Jag kör alltid på smaksatt kvarg, men är du ute efter det mest nyttiga är naturell bättre. Av märkena tror jag Lindahls är ett av de bättre. För egen del kör jag på Valios för jag tycker de är godare (och för att det inte finns mycket annat att välja på i laktosfria hyllan), samt för att de har en "mjukare" konsistens än Lindahls.
Vet inte hur mycket som är lagom i en normalstor smoothie. Jag brukar ta ca 100 g kvarg och tillsätter så mycket bär/frukt och/eller mjölk/vatten jag vill ha. Blir kanske 2-3 stora glas av det. För ett lite nyttigare alternativ kan du, istället för vanlig mjölk, blanda ut med mandel-/havremjölk, kokosmjölk eller vatten.

Olika bars finns ju också man kan köpa. Det är väl lite sådär med nyttigheten, bästa är väl att göra egna så man inte får i sig onödigt skit. Men de är mättande och lätta att ha med.

Chiapudding är också nyttig och mättande. För egen del avskyr jag puddingvarianten och blandar ut med mycket mjölk/vatten så att den istället blir drickbar. Finns smaker man kan variera i all oändlighet. Länge sedan jag åt det, men min favoritsmak var med kanel, kardemumma och bär/frukter till det.

Är den godare än den naturella varianten, tycker du? Jag köpte den naturella, men tyckte den smakade rätt blaskigt, så den slutade sina dagar, tillsammans med några jordgubbar, som en fryst pinnglass :D Fortfarande äcklig dock :p

Alltså jag är inte skitnoga med nyttigheten. Äter som sagt mycket mackor och godis och annat kasst nu istället för mat och bra mellanmål, så allt som är en förbättring är bra ;)

Hur är chiapudding i konsistensen? Både som pudding och när du blandar ut den och dricker?
 
Jo, kvarg får man ju lära sig att tycka om =P Var så för mig med :) Men med bär eller frukt är det kalas och mättande! :) Tycker du om keso? Keso blandat med apelsin är med gott! :)

Jag kommer aldrig lära mig tycka om kvarg ;)
Keso är okej, men jag har aldrig ätit det som mellanmål eller så så jag kan inte svara på om konsistensen blir "för mycket" eller om det går. Ska prova! Hur mycket är lagom som ett mellanmål?
 
Hur är chiapudding i konsistensen? Både som pudding och när du blandar ut den och dricker?
Du kan få den både hård och lös, beroende på hur mycket vätska du har i puddingen. Men i regel är det rätt tjock konsistens, och eftersom fröna täcks av en hinna när de sväller upp är puddingen något geléaktig. Det var det jag inte gillade med puddingen, att den blev som gelé, men tyckte det avhjälptes med att ha i mer vätska. En drickbar chiaröra kan bli som att dricka mjölk med småbitar i, beror som sagt på hur mycket vätska du blandar i.

Jag följde ett recept på nätet, blandade till den på kvällen, och skakade om den innan läggdags, sedan stod den över natten. På morgonen mixade jag i mer vätska om det behövdes. Men det går ju även att ha i mycket vätska redan från början.

Ett alternativ till chiapudding är att du äter yoghurt/kvarg eller vad du nu vill, och har i torra chiafrön. De sväller sedan i din mage och ger mer mättnad. Funkar om man absolut inte tål puddingvarianten.
 
Overnight oats tyckte jag lät SÅ bra så jag gav mig den på att gilla det. Gjorde två försök men sen var jag tvungen att ge upp, det är en konsistens som VERKLIGEN inte går för mig tyvärr :( För själva tanken att frukosten fixar sig själv i kylen över natten är ju underbar!

Den salladen du beskriver vet jag mamma brukar göra ibland, men jag är inte så värst förtjust i vitkål (och skulle inte orka hålla på att koka lag och greja) så den är nog inget för mig, men tack för förslag ändå!

Men har du provat olika sorters gryn? Jag har väldigt svårt exempelvis på gröt kokt på havregryn då jag tycker att det blir tapetklister av allt ihopa, men gillar rågflingor.

Nu kommer jag kanske låta lite barsk, och det ber jag om ursäkt för, men jag tror att det kan bli svårt att hitta någon mat att laga om du inte ens "orkar hålla på att koka lag", någonting som tar kanske fem minuter. O_o
Skulle du inte kunna hjälpa oss lite att ge hum om vad det är du egentligen äter? Eller så kanske du bara kan utveckla det du redan äter nu? Byt ut godiset mot bars, pålägget på mackorna till något mer matigt? Köttbullar, korv, böckling, tonfisk, grönsaksbullar.. Ja det mesta som går att äta går även att ha på en macka!
 
Jag kommer aldrig lära mig tycka om kvarg ;)
Keso är okej, men jag har aldrig ätit det som mellanmål eller så så jag kan inte svara på om konsistensen blir "för mycket" eller om det går. Ska prova! Hur mycket är lagom som ett mellanmål?

Jag brukar ta 2-3 matskedar och blanda med tärnad frukt av något slag, gärna med lite tuggmotstånd t.ex. äpple eller päron och krossat knäckebröd ovanpå. Då blir det lite olika konsistenser att tugga. Pröva dig fram till vad du gillar helt enkelt och vad som är lagom mängd, du jobbar ju ändå lite i stallet och är rätt fysisk vilket gör att du kan behöva lite mer än så. Annars kan ju keso på macka funka jättebra om det är enklare att få ner. Som du skriver är ju allt en förbättring och då är de små stegen bättre än inga alls.
 
Du kan få den både hård och lös, beroende på hur mycket vätska du har i puddingen. Men i regel är det rätt tjock konsistens, och eftersom fröna täcks av en hinna när de sväller upp är puddingen något geléaktig. Det var det jag inte gillade med puddingen, att den blev som gelé, men tyckte det avhjälptes med att ha i mer vätska. En drickbar chiaröra kan bli som att dricka mjölk med småbitar i, beror som sagt på hur mycket vätska du blandar i.

Jag följde ett recept på nätet, blandade till den på kvällen, och skakade om den innan läggdags, sedan stod den över natten. På morgonen mixade jag i mer vätska om det behövdes. Men det går ju även att ha i mycket vätska redan från början.

Ett alternativ till chiapudding är att du äter yoghurt/kvarg eller vad du nu vill, och har i torra chiafrön. De sväller sedan i din mage och ger mer mättnad. Funkar om man absolut inte tål puddingvarianten.

Okej, då är nog torra chiafrön bättre för mig tror jag :up: Var i affären hittar man dem? Är det som med linfrön att man bara ska äta typ max 2 msk om dagen, eller finns det inga såna begränsningar där?
 
Men har du provat olika sorters gryn? Jag har väldigt svårt exempelvis på gröt kokt på havregryn då jag tycker att det blir tapetklister av allt ihopa, men gillar rågflingor.

Nu kommer jag kanske låta lite barsk, och det ber jag om ursäkt för, men jag tror att det kan bli svårt att hitta någon mat att laga om du inte ens "orkar hålla på att koka lag", någonting som tar kanske fem minuter. O_o
Skulle du inte kunna hjälpa oss lite att ge hum om vad det är du egentligen äter? Eller så kanske du bara kan utveckla det du redan äter nu? Byt ut godiset mot bars, pålägget på mackorna till något mer matigt? Köttbullar, korv, böckling, tonfisk, grönsaksbullar.. Ja det mesta som går att äta går även att ha på en macka!

Nä, jag har bara provat overnight oats med havregryn eftersom havregrynsgröt är den gröt jag tycker bäst om. Men det blev liksom bara kallt och tjockt och konstigt, tyckte jag.

Alltså det är klart att jag fattar att det tar längre tid än fem minuter att laga riktig mat :p Men just att koka lag är en sån där grej, jag ids bara inte :o Dels är det lukten, jag står inte ut med den, men sen är det väl det att det liksom inte "blir något av det" på en gång. Står jag och steker vegoköttbullar så kan jag ju sätta mig och äta efter de fem minuterna liksom.

Jag har skrivit lite innan om vad jag äter och vad som blir problematiskt, kan lägga in det i två citat :)

Svårt att svara på, men det är framförallt konsistensen på det som är avgörande för vad jag klarar av och inte. Det har blivit MYCKET bättre, men vissa saker (som t.ex. kvarg, avokado och mycket olika köttprodukter) går inte alls.

Annat, som t.ex. oliver, vitlök, spenat och bönor tycker jag helt enkelt inte om, och lök och andra starka/syrliga saker får jag lätt ont i magen av så det vill jag inte äta när jag ska vara aktiv hela dagen.

Oj vilken bra fråga! Jag vet faktiskt inte. Jag är väl inte så jätteförtjust i att äta över huvud taget egentligen.

Mackor (den dåliga sorten - ljust bröd, ost som pålägg, och gärna ett glas oboy till...) tycker jag om att äta för att det är lätt att göra, blir lite disk, är lätt att äta och varken för mycket eller för lite smak.
Frukt och grönsaker så tycker jag om banan, samma sak där egentligen. Det är lätt att "förbereda" (dra av skalet liksom, blir det enklare? :p) och lätt att äta. Mjukt och trevligt i både smak och konsistens. Jag tycker väl att t.ex. vindruvor och jordgubbar är okej också, men det är inte något jag skulle säga att jag TYCKER OM. Och i grönsaksväg så är jag extremt dålig, äter det i stort sett bara i sallad (då mest isbergssallad, gurka, majs, röd eller gul paprika, ev. tomat, ev. ärtskott) eller en morot i stallet ibland :o
Om jag är riktigt hungrig kan jag tycka det är gott med gröt också, tycker egentligen om de flesta sorters gröt då men det krävs att jag är ordentligt hungrig, annars blir jag bara illamående och känner mig uppsvälld och seg av det.

"Riktig mat" är ÄNNU svårare. Första prio för att jag ska tycka om, är att någon annan lagar det ;) Men gällande innehåll så... Jaa... Potatis gillar jag i de flesta former. Och ost :D Pasta är väl okej också. Lax som är bra tillagad, och såna där vegetariska "kött"bullar (såna kan jag äta ett helt lass bara såna och ketchup, men hur nyttigt är det...). Helt släta soppor med mild smak brukar jag också kunna gilla, t.ex. en mild tomatsoppa eller ihopmojsad potatis- och purjolökssoppa (med inte för mycket lök i).

Och pannkakor som någon tipsade om! Pannkakor gillar jag :d Hur länge kan man spara pannkakor i frysen? Det är ju skitsegt att stå och steka dem, men om man gör ett helt lass så har man ju ett tag.

Och böckling, som du skrev, är också gott! Om man bortser från alla ben ;)
 
Okej, då är nog torra chiafrön bättre för mig tror jag :up: Var i affären hittar man dem? Är det som med linfrön att man bara ska äta typ max 2 msk om dagen, eller finns det inga såna begränsningar där?
Man brukar hitta dom i närheten av bakgrejer, finns eventuellt en egen "avdelning" med fröer och nötter. Annars kan du ju alltid fråga någon i personalen. 15-25 g står det på de flesta sidor, där 15 g motsvarar ca 1 msk.
 
Jag kommer aldrig lära mig tycka om kvarg ;)
Keso är okej, men jag har aldrig ätit det som mellanmål eller så så jag kan inte svara på om konsistensen blir "för mycket" eller om det går. Ska prova! Hur mycket är lagom som ett mellanmål?

Hehe så illa alltså :p, ja man kan ju inte tycka om allt ;)
Prova med ett par-tre matskedar och öka vartefter om du tycker det smakar okej? Jag äter själv inte keso som mellis utan till lunch :p antingen en burk (250 g) till en apelsin eller 1,5 dl till kallskuret kött och sallad :) :)
 
Hur går det @Miljon funkade mikron?

Jag har glömt kolla upp den :o Tack för påminnelsen!

Men nu har det varit så äckligt varmt så jag har ingen matlust alls, och är inte hungrig heller. Så nu har det fungerat "bra" att äta skräp, jag blir ändå inte hungrig... :angel: Fast nej, det är såklart inte bra och jag försöker skärpa mig de dagar jag har t.ex. en ansträngande träning eller liknande iallafall.

Har åtminstone börjat lite futtigt med att skiva ner en banan i frukostyoghurten :up: Hellre ett litet steg, än inget steg alls, tänker jag.
 
Blanda 1-2 msk chiafrö i ett glas yoghurt. Rör om ordentligt och låt det stå i minst 15 minuter (kan stå över natten med). Det håller iallafall jag mig mätt på länge.
 
Jag gillar smoothies. Enkelt att förbereda och ha med sig :)
Mackor bakar jag med havregrynsgröt och grahamsmjöl i degen.

Någon frukt som funkar i väskan? Jag har gärna äpple som jag kan dela med hästen :p
 
Gör en smoothie på kvällen innan, brukar passa mig bra när jag inte orkar kliva upp på morgonen för att göra frukost. Häll upp i ett glas och på med lite plastfolie. :)
Jag brukar blanda i det som jag har hemma. En bra bas är yoghurt/fil och en banan, sen kan du blanda i frysta bär (blåbär/hallon/jordgubbar) lite havregryn kan man också slänga ner. :)
Skölj direkt ur kannan till mixern med varmt vatten så är den redo att användas nästa dag och du behöver inte skrubba så mycket som när det har torkat in!

Om du vill äta något matigare så pröva att göra en omelett kvällen innan som du sedan värmer när du blir hungrig i stallet om mikron fungerar. Eller stek ett gäng pannkakor som du sedan fryser in och sen kan du ta fram de som du vill äta och lägga i kylen så är de tinade på morgonen. Pröva att byta ut en del av mjölet om du vill ha en nyttigare variant.
Pröva även att göra bananpannkakor, goda och inte så många ingredienser!:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
916
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 173
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Burkfisk
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp