Äta som en ryttare

Du kan ju ha i vad du vill egentligen :) Men jag kör den så, för jag tycker den håller bra i kylen, är god och mättande. Lagom mättande för mig iaf :)
Du kan nog köra grekisk med, tycker bara de "tjockare-2 yoghurtarna med högre fetthalt är mer mättande.
 
@Miljon Har ej läst alla svar men vill tipsa om keso. Själv kan jag inte äta kvarg p.g.a konsistensen men keso tycker jag är supergott. Det har högt proteininnehåll och mättar länge. Byt ut mjukt bröd mot surdegsknäckebröd. Kan vara idé att investera i en mattermos som håller mat varm perfekt till soppor i stallet på hösten / vintern. Ihop med grovt bröd är det en god och mättande måltid.. I en mattermos kan man också ha annat som t.ex. pasta med sås o.s.vOm du klarar av havregrynsgröt kan snabbhavregryn som du gör gröt av på morgonen i mikron vara en god idé. Finns matlåda med inbyggd kylklamp i locket som håller mat kall länge då lägger man locket i frysen över natten. Har du några möjligheter till t.ex mikro i stallet?

Keso har jag nog faktiskt aldrig ätit "bara sådär" med sked, utan oftast på macka eller något när jag har ätit det. Men jag kan prova, tror det går bättre än kvarg iallafall!

Havregrynsgröt går bra, bara att det är lite för mäktigt så tidigt på morgonen. Jag var tvungen att kolla i stallet, vi har faktiskt en mikro i fikarummet men den ser ut att vara från någon gång på typ 80-talet och är inte använd på evigheter, så jag har ingen aning om ifall den fungerar eller inte :p Ska ta reda på det! Vattenkokare har vi iallafall, om det gör det lättare.
 
@Miljon Propud har även puddingar, som åtminstone jag tycker är mättande. Finns en rad olika smaker. Smidigt också, eftersom de inte behöver förvaras i kyl så länge de inte är öppnade.

Om du gillar smoothies, testa att blanda i kvarg? Blir en annan konsistens på kvargen om den är mixad med mjölk eller liknande, om det var just konsistensen du inte gillade.
 
@Miljon vad tycker du om att äta?

Har du lite problem med maten känns det ännu viktigare att det faktiskt är mat du tycker om.
Det finns ju ett gäng duktiga hemmakockar här så nog borde vi kunna hitta på lite olika grejer som är både goda och nyttiga för dig att äta om vi hjälps åt.

Oj vilken bra fråga! Jag vet faktiskt inte. Jag är väl inte så jätteförtjust i att äta över huvud taget egentligen.

Mackor (den dåliga sorten - ljust bröd, ost som pålägg, och gärna ett glas oboy till...) tycker jag om att äta för att det är lätt att göra, blir lite disk, är lätt att äta och varken för mycket eller för lite smak.
Frukt och grönsaker så tycker jag om banan, samma sak där egentligen. Det är lätt att "förbereda" (dra av skalet liksom, blir det enklare? :p) och lätt att äta. Mjukt och trevligt i både smak och konsistens. Jag tycker väl att t.ex. vindruvor och jordgubbar är okej också, men det är inte något jag skulle säga att jag TYCKER OM. Och i grönsaksväg så är jag extremt dålig, äter det i stort sett bara i sallad (då mest isbergssallad, gurka, majs, röd eller gul paprika, ev. tomat, ev. ärtskott) eller en morot i stallet ibland :o
Om jag är riktigt hungrig kan jag tycka det är gott med gröt också, tycker egentligen om de flesta sorters gröt då men det krävs att jag är ordentligt hungrig, annars blir jag bara illamående och känner mig uppsvälld och seg av det.

"Riktig mat" är ÄNNU svårare. Första prio för att jag ska tycka om, är att någon annan lagar det ;) Men gällande innehåll så... Jaa... Potatis gillar jag i de flesta former. Och ost :D Pasta är väl okej också. Lax som är bra tillagad, och såna där vegetariska "kött"bullar (såna kan jag äta ett helt lass bara såna och ketchup, men hur nyttigt är det...). Helt släta soppor med mild smak brukar jag också kunna gilla, t.ex. en mild tomatsoppa eller ihopmojsad potatis- och purjolökssoppa (med inte för mycket lök i).

Usch vad fruktansvärt tråkig jag känner mig när jag läser igenom vad jag skrivit, det är ju ingen rolig mat alls :o Men det är vad jag kommer på nu iallafall som jag tycker lite mer om att äta än annat.
 
@Miljon Propud har även puddingar, som åtminstone jag tycker är mättande. Finns en rad olika smaker. Smidigt också, eftersom de inte behöver förvaras i kyl så länge de inte är öppnade.

Om du gillar smoothies, testa att blanda i kvarg? Blir en annan konsistens på kvargen om den är mixad med mjölk eller liknande, om det var just konsistensen du inte gillade.

De där puddingarna har jag sneglat lite på i affären! Men jag är skeptisk, de verkar... Suspekta? Pudding-konsistens har jag ofta lite svårt för.

Smoothie med kvarg kan jag prova vid något tillfälle. Går det att använda smaksatt kvarg i? Det finns nämligen hemma, ska jag ha naturell måste jag köpa det speciellt för att prova. Hur mycket är lagom i en "normalstor" smoothie?
 
De där puddingarna har jag sneglat lite på i affären! Men jag är skeptisk, de verkar... Suspekta? Pudding-konsistens har jag ofta lite svårt för.

Smoothie med kvarg kan jag prova vid något tillfälle. Går det att använda smaksatt kvarg i? Det finns nämligen hemma, ska jag ha naturell måste jag köpa det speciellt för att prova. Hur mycket är lagom i en "normalstor" smoothie?


De där proteinpuddingarna är allt som ofta att slänga pengarna i sjön, då är det mer värt att satsa på kvarg (även om jag personligen inte skulle välja det heller) eller en matigare yoghurt med frukt/bär.
Beroende på hur nyttigt du vill ha det är det i regel bättre att välja naturellt både när det gäller yoghurt och kvarg pga sockret, men står det mellan smaksatt yoghurt och en chokladbit till frukost är ju yoghurten bättre alla gånger.

Du skrev att du gillar banan - jättegott att skiva i naturell yoghurt! :up: (eller mixa med vaniljyoghurt och kakao)
 
Finns en väldigt god och mättande kokosmjölk med chokladsmak (alpro).
Gott till frukost kanske? Potatissallad eller makaroner med ost och sallad kanske är någonting du skulle gilla? Inte så nyttigt dock.
 
Finns en väldigt god och mättande kokosmjölk med chokladsmak (alpro).
Gott till frukost kanske? Potatissallad eller makaroner med ost och sallad kanske är någonting du skulle gilla? Inte så nyttigt dock.

Den där kokosmjölken, dricker man den bara som den är då? Bara typ som oboy? Det låter spännande iallafall!

Nästan vad som helst är väl nyttigare än som jag äter nu, så det behöver vi nog inte tänka allt för mycket på ;)
 
Oj vilken bra fråga! Jag vet faktiskt inte. Jag är väl inte så jätteförtjust i att äta över huvud taget egentligen.

Mackor (den dåliga sorten - ljust bröd, ost som pålägg, och gärna ett glas oboy till...) tycker jag om att äta för att det är lätt att göra, blir lite disk, är lätt att äta och varken för mycket eller för lite smak.
Frukt och grönsaker så tycker jag om banan, samma sak där egentligen. Det är lätt att "förbereda" (dra av skalet liksom, blir det enklare? :p) och lätt att äta. Mjukt och trevligt i både smak och konsistens. Jag tycker väl att t.ex. vindruvor och jordgubbar är okej också, men det är inte något jag skulle säga att jag TYCKER OM. Och i grönsaksväg så är jag extremt dålig, äter det i stort sett bara i sallad (då mest isbergssallad, gurka, majs, röd eller gul paprika, ev. tomat, ev. ärtskott) eller en morot i stallet ibland :o
Om jag är riktigt hungrig kan jag tycka det är gott med gröt också, tycker egentligen om de flesta sorters gröt då men det krävs att jag är ordentligt hungrig, annars blir jag bara illamående och känner mig uppsvälld och seg av det.

"Riktig mat" är ÄNNU svårare. Första prio för att jag ska tycka om, är att någon annan lagar det ;) Men gällande innehåll så... Jaa... Potatis gillar jag i de flesta former. Och ost :D Pasta är väl okej också. Lax som är bra tillagad, och såna där vegetariska "kött"bullar (såna kan jag äta ett helt lass bara såna och ketchup, men hur nyttigt är det...). Helt släta soppor med mild smak brukar jag också kunna gilla, t.ex. en mild tomatsoppa eller ihopmojsad potatis- och purjolökssoppa (med inte för mycket lök i).

Usch vad fruktansvärt tråkig jag känner mig när jag läser igenom vad jag skrivit, det är ju ingen rolig mat alls :o Men det är vad jag kommer på nu iallafall som jag tycker lite mer om att äta än annat.

Ljust bröd måste faktiskt inte vara skitdåligt. Skulle du kunna tänka dig att prova någon variant av nyttigt ljust bröd?
Ost är inte dåligt att äta heller. Mejeriprodukter i lagom mängd är bra.
Lite gurka och paprika på mackan så är den ju helt okej.
Oboyen är väl lite svårare att få till som nyttig. Men du kanske inte måste dricka oboy varje dag?

Jag tycker inte att du är extremt dålig i grönsaksväg heller.
Lax, pasta och potatis kan man ju faktiskt göra en hel del med.
Pasta finns ju som vit fiberpasta, smakar ju som vanlig men är lite bättre iaf.
Vegetariska köttbullar måste inte vara fel det heller.

Jag tycker du behöver programmera om din hjärna lite, du får det att låta som att du skulle vara sämst i världen och det är du inte.
Du tycker ju att det är okej att äta helt vettiga basic saker och det underlättar ju en hel del.
Det viktigaste är att du äter mat med regelbundna tider som håller blodsockret på en någorlunda vettig nivå och du får i dig den näring du behöver för att må bra.
Jag kan inte se att det skulle bli något problem alls om du bara äter det du har nämnt här.
Lite enformigt kanske, men inget som är regelrätt dåligt.
 
Den där kokosmjölken, dricker man den bara som den är då? Bara typ som oboy? Det låter spännande iallafall!

Nästan vad som helst är väl nyttigare än som jag äter nu, så det behöver vi nog inte tänka allt för mycket på ;)
Ja, den dricks som den är! Fyllig i smaken men väldigt lättdrucket. Smakar som vanlig oboy fast utan animalier.
 
Ljust bröd måste faktiskt inte vara skitdåligt. Skulle du kunna tänka dig att prova någon variant av nyttigt ljust bröd?
Ost är inte dåligt att äta heller. Mejeriprodukter i lagom mängd är bra.
Lite gurka och paprika på mackan så är den ju helt okej.
Oboyen är väl lite svårare att få till som nyttig. Men du kanske inte måste dricka oboy varje dag?

Jag tycker inte att du är extremt dålig i grönsaksväg heller.
Lax, pasta och potatis kan man ju faktiskt göra en hel del med.
Pasta finns ju som vit fiberpasta, smakar ju som vanlig men är lite bättre iaf.
Vegetariska köttbullar måste inte vara fel det heller.

Jag tycker du behöver programmera om din hjärna lite, du får det att låta som att du skulle vara sämst i världen och det är du inte.
Du tycker ju att det är okej att äta helt vettiga basic saker och det underlättar ju en hel del.
Det viktigaste är ju att du äter mat med regelbundna tider som håller blodsockret på en någorlunda vettig nivå och du får i dig den näring du behöver för att må bra.
Jag kan inte se att det skulle bli något problem alls om du bara äter det du har nämnt här.
Lite enformigt kanske, men inget som är regelrätt dåligt.

Ptja, visst kan jag väl prova något nyttigt ljust bröd. Vad finns det för bra förslag? :)
Ost är ju ingen katastrof, det vet jag, det är bara att det nästan BARA blir mackor med ost på och då är det ju kanske lite för mycket.

Grejen med grönsakerna är väl att även om det finns några olika jag äter, så blir det allt för sällan. Sallad äter jag väldigt sällan, och grönsaker till maten är bara någon gång i veckan när jag äter med resten av familjen och det finns t.ex. gurkskivor eller tomatklyftor, då kan jag ta lite jag också.

Men det är väl kanske framförallt den där regelbundenheten - i kombination med att det ska vara snabbt och enkelt - som gör det svårt.
 
Ptja, visst kan jag väl prova något nyttigt ljust bröd. Vad finns det för bra förslag? :)
Ost är ju ingen katastrof, det vet jag, det är bara att det nästan BARA blir mackor med ost på och då är det ju kanske lite för mycket.

Grejen med grönsakerna är väl att även om det finns några olika jag äter, så blir det allt för sällan. Sallad äter jag väldigt sällan, och grönsaker till maten är bara någon gång i veckan när jag äter med resten av familjen och det finns t.ex. gurkskivor eller tomatklyftor, då kan jag ta lite jag också.

Men det är väl kanske framförallt den där regelbundenheten - i kombination med att det ska vara snabbt och enkelt - som gör det svårt.

Men hur många ostmackor äter du varje dag? 2 till frukost? Det är ingen katastrof.
Min gubbe som tävlat skidor i landslaget har aldrig ätit något annat än ostmackor på ljust bröd till frukost. Han äter inte så mycket andra saker än vad du gör och det går att få ihop en diet på det med för att kunna prestera på elitnivå.
Ljust fullkornsbröd eller ljust surdegsbröd kanske kan vara något för dig?

Jag känner igen problemet med att det ska vara snabbt och enkelt.
Man måste jobba med att försöka hitta en fungerande strategi för sig själv där.
Det är skitsvårt, jag kämpar fortfarande med det.
Det som fungerar bäst för mig är att planera långt i förväg och sen göra storkok så att det finns mat till hands att antingen bara ta en färdig sallad från kylen eller en matlåda från frysen.
Jag pallar inte med att laga mat varje dag, det är pest!
Jag försöker förenkla alla moment så att det blir löjligt enkelt, för gillar man inte att laga mat så är det jobbigt att bara ta fram gurkan och göra några skivor :wtf:O_o:meh:
Hur det nu kan vara så jobbigt egentligen...
 
Men hur många ostmackor äter du varje dag? 2 till frukost? Det är ingen katastrof.
Min gubbe som tävlat skidor i landslaget har aldrig ätit något annat än ostmackor på ljust bröd till frukost. Han äter inte så mycket andra saker än vad du gör och det går att få ihop en diet på det med för att kunna prestera på elitnivå.
Ljust fullkornsbröd eller ljust surdegsbröd kanske kan vara något för dig?

Jag känner igen problemet med att det ska vara snabbt och enkelt.
Man måste jobba med att försöka hitta en fungerande strategi för sig själv där.
Det är skitsvårt, jag kämpar fortfarande med det.
Det som fungerar bäst för mig är att planera långt i förväg och sen göra storkok så att det finns mat till hands att antingen bara ta en färdig sallad från kylen eller en matlåda från frysen.
Jag pallar inte med att laga mat varje dag, det är pest!
Jag försöker förenkla alla moment så att det blir löjligt enkelt, för gillar man inte att laga mat så är det jobbigt att bara ta fram gurkan och göra några skivor :wtf:O_o:meh:
Hur det nu kan vara så jobbigt egentligen...

Ja, göra storkok och ha färdigt är nog det bästa för mig också. När jag har provat har det fungerat - tills första omgången mat tar slut. Då är det ju såå jobbigt att göra det igen! :cautious:
Men precis så är det som du beskriver, bara att ta fram gurkan och skiva några skivor är jobbigt. För att det är tråkigt, och för att jag helt enkelt är totalt ointresserad av mat.

Så planering, storkok och någon form av disciplin är nog grejen för mig.
 
Jag har också extremt svårt att äta på morgonen. När jag har stallet går jag upp 15 min tidigare och kokar ägg, gör några mackor på rågbröd med ägg ost och lite grönsaker och tar med till stallet. Då kan jag äta ordentligt efter någon timme när kroppen kommit igång.
Gott i sallad är ris och bönor, typ sallad, spenat, purjo, och kanske kyckling eller tonfisk.
Be familjen spara liten matlåda till dig när de äter, då kan du äta den när du kommer hem.
Annars är ett tips proteinbars ( ligger alltid i min ryktväska) nötmix påse, frukt, avokado mellanmål som håller blodsockret uppe.
Och försök äta riktig mat i stället för godis och mackor :)
 
Om du gillar gröt måste jag tipsa om kylskåpsgröt! Googla "kylskåpsgröt" eller "overnight oats" för inspiration. Jag brukar ta 1dl mjölk, 1dl fil/yoghurt/vad som finns i kylen, 1dl rågflingor (tycker inte om gröt med havregryn) och sedan smaksätter jag med vad som känns bra, kanske mosad banan eller äppelmos? Lägg i kylen och ät dagen efter. Går på typ två minuter att göra.

När det gäller sallad så är det en som sticker ut för mig och det är "vänskapssallad". Hyvla vitkål, riv morötter och finhacka purjolök. Detta är grunden men jag brukar även ha i paprika eller annat "kylskåpsrens". Koka en lag på lika del vitvinsvinäger som olja, smaka av med salt och socker samt eventuellt salladskrydda. Häll över lagen och blanda om. Salladen håller upp till en vecka i kylskåp och blir bara godare och godare för varje dag som går. Perfekt att äta bara det eller istället för exempelvis pasta/potatis/ris :)
 
Keso har jag nog faktiskt aldrig ätit "bara sådär" med sked, utan oftast på macka eller något när jag har ätit det. Men jag kan prova, tror det går bättre än kvarg iallafall!

Havregrynsgröt går bra, bara att det är lite för mäktigt så tidigt på morgonen. Jag var tvungen att kolla i stallet, vi har faktiskt en mikro i fikarummet men den ser ut att vara från någon gång på typ 80-talet och är inte använd på evigheter, så jag har ingen aning om ifall den fungerar eller inte :p Ska ta reda på det! Vattenkokare har vi iallafall, om det gör det lättare.
En ny mikro kostar inte många hundralappar på t.ex. Clas ohlson, elgiganten eller liknande kedja annars. Kanske kan ni gå ihop om en i stallet? Kan en påse snabbhavregryn att ställa i stallet vara något om du inte klarar av det på morgonen? Har ni inga tallrikar där så köp en rund matburk till soppa att ha i stallet och gör gröt i. Något som jag tycker är gott och enkelt är att steka en laxfilé och ha keso ochen enkel sallad till. Går att ätas kallt. Om du gör stallet på eftermiddagen tänkte jag. Mättar bra och väldigt gott med.
 
Med en vattenkokare i stallet kommer du ganska långt. Jag hade köpt ett paket snabbhavregryn, ett paket russin och kanel att ha i stallet för frukost/mellis. Gillar du inte russin eller annan torkad frukt så tar du med en banan och skivar i gröten. Ta i lite extra vatten om du tyckte gröt var stabbigt. Mjölk behövs inte, eller så tar du med en skvätt i en plastflaska hemifrån. Och sen ha några paket Varma koppen tomatsoppa, den är mild i smaken, och deras fruktsoppa som är riktigt god. Fruktsoppan kan man hiva i några skedar keso i när den svalnat lite om du är på det humöret.
 
De där puddingarna har jag sneglat lite på i affären! Men jag är skeptisk, de verkar... Suspekta? Pudding-konsistens har jag ofta lite svårt för.

Smoothie med kvarg kan jag prova vid något tillfälle. Går det att använda smaksatt kvarg i? Det finns nämligen hemma, ska jag ha naturell måste jag köpa det speciellt för att prova. Hur mycket är lagom i en "normalstor" smoothie?
De har något lösare konsistens än vanliga "laktos-puddingar". Kanske inte det nyttigaste alternativet, men goda och smidiga att ha med sig. Finns plastsked under locket. Man behöver bara ta med burken och den står sig som sagt i rumstemperatur.

Jag kör alltid på smaksatt kvarg, men är du ute efter det mest nyttiga är naturell bättre. Av märkena tror jag Lindahls är ett av de bättre. För egen del kör jag på Valios för jag tycker de är godare (och för att det inte finns mycket annat att välja på i laktosfria hyllan), samt för att de har en "mjukare" konsistens än Lindahls.
Vet inte hur mycket som är lagom i en normalstor smoothie. Jag brukar ta ca 100 g kvarg och tillsätter så mycket bär/frukt och/eller mjölk/vatten jag vill ha. Blir kanske 2-3 stora glas av det. För ett lite nyttigare alternativ kan du, istället för vanlig mjölk, blanda ut med mandel-/havremjölk, kokosmjölk eller vatten.

Olika bars finns ju också man kan köpa. Det är väl lite sådär med nyttigheten, bästa är väl att göra egna så man inte får i sig onödigt skit. Men de är mättande och lätta att ha med.

Chiapudding är också nyttig och mättande. För egen del avskyr jag puddingvarianten och blandar ut med mycket mjölk/vatten så att den istället blir drickbar. Finns smaker man kan variera i all oändlighet. Länge sedan jag åt det, men min favoritsmak var med kanel, kardemumma och bär/frukter till det.
Finns en väldigt god och mättande kokosmjölk med chokladsmak (alpro).
Är den godare än den naturella varianten, tycker du? Jag köpte den naturella, men tyckte den smakade rätt blaskigt, så den slutade sina dagar, tillsammans med några jordgubbar, som en fryst pinnglass :D Fortfarande äcklig dock :p
 
De har något lösare konsistens än vanliga "laktos-puddingar". Kanske inte det nyttigaste alternativet, men goda och smidiga att ha med sig. Finns plastsked under locket. Man behöver bara ta med burken och den står sig som sagt i rumstemperatur.

Jag kör alltid på smaksatt kvarg, men är du ute efter det mest nyttiga är naturell bättre. Av märkena tror jag Lindahls är ett av de bättre. För egen del kör jag på Valios för jag tycker de är godare (och för att det inte finns mycket annat att välja på i laktosfria hyllan), samt för att de har en "mjukare" konsistens än Lindahls.
Vet inte hur mycket som är lagom i en normalstor smoothie. Jag brukar ta ca 100 g kvarg och tillsätter så mycket bär/frukt och/eller mjölk/vatten jag vill ha. Blir kanske 2-3 stora glas av det. För ett lite nyttigare alternativ kan du, istället för vanlig mjölk, blanda ut med mandel-/havremjölk, kokosmjölk eller vatten.

Olika bars finns ju också man kan köpa. Det är väl lite sådär med nyttigheten, bästa är väl att göra egna så man inte får i sig onödigt skit. Men de är mättande och lätta att ha med.

Chiapudding är också nyttig och mättande. För egen del avskyr jag puddingvarianten och blandar ut med mycket mjölk/vatten så att den istället blir drickbar. Finns smaker man kan variera i all oändlighet. Länge sedan jag åt det, men min favoritsmak var med kanel, kardemumma och bär/frukter till det.

Är den godare än den naturella varianten, tycker du? Jag köpte den naturella, men tyckte den smakade rätt blaskigt, så den slutade sina dagar, tillsammans med några jordgubbar, som en fryst pinnglass :D Fortfarande äcklig dock :p
Jag tycker faktiskt att den smakar mycket godare, för att den vanliga smakar för mycket kokos :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
916
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 173
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp